Vihreä liitto

  • 1 492 657
  • 10 958

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Jos ei ole varaa opiskella Helsingissä, sitten mennään töihin tai opiskellaan jossain muualla. Ei ole valtion tehtävä kustantaa opiskelijalle kämppää hyvältä paikalta Hesasta. Se on vanhempien tehtävä. Kovasti niitä opiskelijoita taitaa vaan siellä lähellä Hesan ydintä asustella nykyisillä neliöhinnoillakin, joten eivät ne kovin kohtuuttomia näytä olevan.
Tästä ollaan samaa mieltä. Opiskelu on muutenkin tilapäinen juttu. Se on sijoitus tulevaisuuteen. Opiskelijan ei tarvitse ainakaan yhteiskunnan maksamana saavuttaa työtä tekevien elintasoa. Toki on aloja, joilta valmistuminen ei takaa hyviä tuloja, ei edes työpaikkaa. Mutta sekin on tiedossa ennen opiskelujen aloittamista. Yllättävän usealla alalla on myös mahdollista opiskella töiden ohella, samalla tutkintoa suorittaen.
Mitään todellista asuntopulaa opiskelijoilla ei ole edes Helsingissä. Tämän voi päätellä jo siitä, että ennen suosittu soluasuminen ei enää tule kuuloonkaan. Vain kiinalaiset opiskelijat suostuvat asumaan soluissa.

Edit. Ja lisätään nyt vielä, että harva opiskelija tekee säännöllistä opiskelupäivää, joka olisi melkeinkään normaalin työpäivän mittainen. Siksi myös hieman hankalampi pendelöinti on ihan perusteltavissa. Silloinkin kun ihan oikeasti opiskelin, oli neljä tuntia päivässä luentoja aika maksimi. Joskus harvoin oli joku kielikurssi siihen päälle. Erittäin harva opiskelija opiskelee yli 30 tuntia viikossa. Se on ihan ymmärrettävää, ei kukaan jaksa kahdeksaa tuntia päivässä jatkuvasti opiskella. Mutta kyllä vapaa-aikaa jää duunaria enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
Pahoittelut epäselvästä ajatuksenjuoksusta. Tarkoitukseni ei ollut esittää tuota Merihakaa esimerkkinä siitä, kuinka lähellä mielestäni opiskelijoiden tulisi tarkalleen saada asua. Lähinnä tarkoitin, että olisi teknisesti ihan mahdollista ratkaista asunto-ongelma vaikkapa noin suoraviivaisesti. Toinen keino olisi tyhjien toimistotilojen muuttaminen opiskelija-asunnoiksi, ja näitähän Helsingissä on tietääkseni keskustassa ja kohtuullisen lähellä sitä. Kunhan päästäisiin eroon tästä nykyisestä systeemistä, jossa vaihtoehtoina on joko HOASin arpajaisjärjestelmä, jossa voi päätyä mihin vain Jätkäsaaresta johonkin hevonperseen Siltamäkeen, tai se, että maksat yksityisellä puolella 5€/neliösentti/kuukausi jollekin ökyrikkaalle hamsterille.

Koulumatka 60min suuntaansa ei ole kyllä kohtuullista nähnytkään, kun se on jo vuorokaudessa suunnilleen kahdeksasosa hereilläoloajasta. Kovin moni työssäkäyvä ei tuohon suostuisi, ja kun opiskelijalla on vielä vähemmän valinnanvaraa työssäkäyvään verrattuna.

En osaa sanoa kenen tehtävä olisi lopulta tehdä asialle jotain, mutta ei-rikkaille opiskelijoille sopivia asuntoja ei Helsingissä ole tarpeeksi, ja maksumiehinä toimivat opiskelijat itse. Luulisi vihreiden tekevän tälle asialle jotain, jos kerran oikeasti helsinkiläisten opiskelijoiden pärjääminen kiinnostaa.

Siinä mielessä ole samaa mieltä, että tämän luulisi olevan vihreille tärkeä asia. HOASin himmeileistä taas en osaa oikein mitään sanoa, sillä ainakin aikanaan meille helsinkiläisille sanottiin, että me voidaan asua vanhemmilla ja maalaiset saa opiskelijakämpät.

Mitä taas tuohon matka aikaan tulee niin kyllähän Helsingissä sä kellotettua varsin mielettömiä aikoja. Aikanaan kuljin Länsi-Helsingistä Keilaniemeen töihin. Niinä päivinä kun auto oli käytössä tuo matka kesti noin 20min, ruuhka aikaan tuplat. Julkisilla mennessä taas matkan kokonaisaika oli lähes 90min, tuntiin pääsi jos vaihdot menivät sujuvasti. Nykyisessä työssä matka kestää keskimäärin 45min, mikä on ihan kohtuullinen. Toki autolla tämä sama matka olisi keskimäärin alle noin 12min. Lähimmistä työkavereita meille tulee töihin joka päivä esimerkiksi Hämeenlinnasta, Porvoosta ja Riihimäeltä. Yksi tulee kolme päivää viikosta toimistolle Turusta ja yksi asuu perheineen Oulussa. Toki niinkuin @Tadu jo huomioi, on työtä tekevällä enemmän mahdollisuuksia maksaa työmatkastaan, mutta ei se raha sitä matka aikaa lyhennä.

Kyllä se toki on omassa elämässäni prioriteetti listan kärjessä maksimoida ns. vapaa-aika. Tähän kuuluu myös työmatkan minimointi. Harmi vain ettei se aina ole mahdollista, tai muut elämän realiteetit ajavat edelle. Aikanaan asuin pikkukaupungissa jossa kävelin käytännössä mihin vain vartissa, tai ainakin niihin paikkoihin joissa oma arki pyöri. Kyllähän sitä silloin huomasi sen, että kuinka paljon se arkeen tuo lisää kun tuolla joukkoliikenteessä ei mene sitä kahta tuntia joka päivä. Harmi vain vaikka olen ihan hyvin toimeen tuleva ekonomi, niin eipä sitä silti oikein ole mahdollisuutta asua niillä paikoilla joista olisi ns. lyhyehkö matka kaikkialle.
 

Toukon heräämisen ja anteeksipyytelyiden vastapainoksi Emma Kari päätti nostaa asian takaisin keskusteluun.

https://www.verkkouutiset.fi/vihrea-kansanedustaja-insestikohusta-tummaihoinen-nainen-ei-saa-armoa/

Jori Eskolin otti tähän kysymykseen mielestäni kantaa vielä suvaitsevaisemmin ja edistyksellisemmin kuin Emma. Jorin mielestä anteeksipyyntöihin ei ollut mitään syytä, ja vihreiden olisi pitänyt seistä vahvemmin Diarran tukena:
Jori Eskolin - Olen pohtinut yhtä asiaa tässä parina... | Facebook
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kunhan päästäisiin eroon tästä nykyisestä systeemistä, jossa vaihtoehtoina on joko HOASin arpajaisjärjestelmä, jossa voi päätyä mihin vain Jätkäsaaresta johonkin hevonperseen Siltamäkeen, tai se, että maksat yksityisellä puolella 5€/neliösentti/kuukausi jollekin ökyrikkaalle hamsterille.

Koulumatka 60min suuntaansa ei ole kyllä kohtuullista nähnytkään, kun se on jo vuorokaudessa suunnilleen kahdeksasosa hereilläoloajasta. Kovin moni työssäkäyvä ei tuohon suostuisi, ja kun opiskelijalla on vielä vähemmän valinnanvaraa työssäkäyvään verrattuna..

Viitisen vuotta aiemmin "hevonperseen Siltamäessä" asuneena, tosin omistusasunnossa, kesti koko lailla puoli tuntia matka julkisilla ytimeen. Pasilassa kun olin töissä, sinne ajoi fillarillakin alle puolen tunnin.

Mitä kohtuulliseen aikaan tulee, Helsingin seudulla työskentelee aivan valtavasti ihmisiä, joiden työmatka yhteen suuntaan on yli 60 minuuttia.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Viitisen vuotta aiemmin "hevonperseen Siltamäessä" asuneena, tosin omistusasunnossa, kesti koko lailla puoli tuntia matka julkisilla ytimeen. Pasilassa kun olin töissä, sinne ajoi fillarillakin alle puolen tunnin.

Mitä kohtuulliseen aikaan tulee, Helsingin seudulla työskentelee aivan valtavasti ihmisiä, joiden työmatka yhteen suuntaan on yli 60 minuuttia.

Ei se, että asia on yleinen, tee siitä kohtuullista. Ihan perseestä on jos ihmisen vapaa-ajasta menee kymmenen tuntia viikossa täysin hukkaan.

Mutta tuonkin ongelman pohjimmainen syy on kaupunkiseudun liian suuri koko. Ja sekään ei ole vastaväite, että Lontoossa vasta mittakaava onkin iso.

Ihmisen elämä kestää 24h vuorokaudessa. Siitä kahdeksan nukutaan ja iso osa kuluu työpaikalla. Se asia ei jousta, se ei ole suhteellista. Yli 100000:n ihmisen yhteisöissä seuraa aina se, että asumismahdollisuudet ovat pienituloisille huonoehtoiset. Siis pienituloisille siinä yhdyskunnassa, kuten @Jeffrey ylempänä todisti.

Suomessa on vain yksi puolue joka edes yrittää tässä asiassa tehdä ihmisten hyvinvoinnin kannalta kestävää politiikkaa, ja se ei ole De Gröna.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei se, että asia on yleinen, tee siitä kohtuullista. Ihan perseestä on jos ihmisen vapaa-ajasta menee kymmenen tuntia viikossa täysin hukkaan.
Kyllähän työmatkoihin voi yhdistää hyödyllistä toimintaa kuten vaikka lukea, kuunnella radiota, katsella telkkaria, keskustella ja tietysti sen voi ottaa myös liikuntana.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo työmatkajuttu on kyllä vinkeä. Itse käytän työmatkaan länsihelsinkiläisestä lähiömäisestä kaupunginosasta Vantaan Aviapoliksen kupeeseen vajaan vartin suuntaansa. Jos olisin Vantaan sijasta Helsingin kaupungilla vastaavissa töissä, matkaan kuluisi vähintään tuplasti. Silloin joutuisi lisäksi tekemään jonkun parkkidiilin työpaikan kanssa, jota ei kuitenkaan heruisi. Vaihtoehdoiksi jäisi maksaa keskustan parkkisummat itse (aivan helvetin kallista) tai mennä junalla. Junallakin lopullinen ovelta ovelle -aika olisi yli puoli tuntia ja junat ovat siitä aivan perseestä, että ne ovat aivan täynnä muita ihmisiä. Seisominen aamutuimaan jossain talvella kylmässä ja kesällä kuumassa, nitisevässä ja täyteen pakatussa liikennevälineessä ei ole mun juttu.

Ihmettelen kuka oikeasti haluaa olla töissä Helsingin keskustassa. Kiva paikka vapaa-ajalla ja muutenkin mutta töihin en sinne haluaisi joutua.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelen kuka oikeasti haluaa olla töissä Helsingin keskustassa.
Aivan paras paikka olla töissä, esim. lounaspaikkoja on muutaman sadan metrin säteellä kymmeniä mistä valita. Duunin jälkeen helppo mennä suoraan kaljalle, elokuviin, jne. Autoa ei tarvitse käyttää kun työmatkaan menee spåralla reilu kymmenen minuttia, kävelemälläkin pääsee alta puolen tunnin. Ihmettelen kuka oikeasti haluaa asua lähiössä.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Tuo työmatkajuttu on kyllä vinkeä. Itse käytän työmatkaan länsihelsinkiläisestä lähiömäisestä kaupunginosasta Vantaan Aviapoliksen kupeeseen vajaan vartin suuntaansa. Jos olisin Vantaan sijasta Helsingin kaupungilla vastaavissa töissä, matkaan kuluisi vähintään tuplasti. Silloin joutuisi lisäksi tekemään jonkun parkkidiilin työpaikan kanssa, jota ei kuitenkaan heruisi. Vaihtoehdoiksi jäisi maksaa keskustan parkkisummat itse (aivan helvetin kallista) tai mennä junalla. Junallakin lopullinen ovelta ovelle -aika olisi yli puoli tuntia ja junat ovat siitä aivan perseestä, että ne ovat aivan täynnä muita ihmisiä. Seisominen aamutuimaan jossain talvella kylmässä ja kesällä kuumassa, nitisevässä ja täyteen pakatussa liikennevälineessä ei ole mun juttu.

Ihmettelen kuka oikeasti haluaa olla töissä Helsingin keskustassa. Kiva paikka vapaa-ajalla ja muutenkin mutta töihin en sinne haluaisi joutua.

Itselläkin työ on mennyt sellaiseksi, ettei pysty kaikkea etänä tekemään ja joutuu sen takia useampana päivänä viikossa menemään Helsingin keskustaan. Voi helkkari, että on tuskallista, juuri kertomallasi tavalla. Autolla pääsisi nopeiten, mutta pysäköinti on järjettömän hintaista. Julkiset ovat aivan toivottaman hitaita. Juna on paras, mutta kun se ei vie perille asti. Työajan ulkopuolella julkisen liikenteen vuoroväli on naurettava. Esim. kymmenessä minuutissa - mikä ei ole vielä edes paha vuoroväli ilta-aikaan - ehtisi monessa maakuntakeskuksessa omalla autolla käytännössä mihin tahansa. Samassa ajassa, jonka joutuu palelemaan pysäkillä. Surkea tilanne, mutta minkäs teet.

Kaupungistuminen on aivan väistämätöntä, mutta miksi hitossa valtio ei tee yhtään mitään yrittääkseen hillitä pääkaupunkiseudun paisumistahtia? Asuminen maksaa maltaita ja kulkeminen vie sekä aikaa että rahaa. Itse pystyy kohtuutuloisena hampaita purren kärvistelemään, mutta pienituloiset ovat hätää kärsimässä. Joutuvat joko asumaan Keravalla tai Riihimäellä tai asumaan koirankopeissa Vantaalla. Ei tunnu oikein ihmisarvoiselta elämältä, varsinkin kun tietää, että muualla Suomessa asiat ovat monta kertaluokkaa paremmin. Voisi vaikka Vihreät ottaa asiakseen vaatia vaikka jotain sakkomaksua, jos joku uskaltaa laittaa työpaikan avoimeksi pääkaupunkiseudulla. Luulisi tehoavan. Joskus aikanaan puhuttiin myös, että Keskusta olisi pitänyt muun Suomen puolta, mutta viimeistään Vanhasen hallituksen jälkeenhän sekin puolue on ollut vain keskittämisen veturina aina vallassa ollessaan. Itse kyllä antaisin ääneni mille tahansa puolueelle, joka edes hidastaisi tätä kehitystä. Ihmettelen kuka oikeasti haluaa asua pääkaupunkiseudulla. Helvetti, eihän täällä ole luntakaan, niin ei voi oikein laittaa kaavoitusta tilille siitä, ettei ole kelkkareittejä. Masentava tilanne.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei se, että asia on yleinen, tee siitä kohtuullista. Ihan perseestä on jos ihmisen vapaa-ajasta menee kymmenen tuntia viikossa täysin hukkaan.

Eivät ainakaan minulla mene hukkaan. Luen lehteä, kuuntelen työhön ja joskus vapaa-aikaan liittyviä ohjelmia, katson joskus jotain, luen kirjoja jne. Helppo hyödyntää. Kesäaikana toki myös hyviä fillarimatkoja eli arkiliikuntaa.

Jonkun mainitsemaa kylmää, kuumaa ja kitinää junissa en kyllä tunnista. Flirt-junat ovat erittäin mukavia. Fillaripaikkoja saisi tosin olla enemmän, niin voisi rytmittää osan matkaa eri tavalla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Aivan paras paikka olla töissä, esim. lounaspaikkoja on muutaman sadan metrin säteellä kymmeniä mistä valita. Duunin jälkeen helppo mennä suoraan kaljalle, elokuviin, jne. Autoa ei tarvitse käyttää kun työmatkaan menee spåralla reilu kymmenen minuttia, kävelemälläkin pääsee alta puolen tunnin. Ihmettelen kuka oikeasti haluaa asua lähiössä.

Kätevästi ytimeen lähiöstäkin pääsee. Mielelläni asun vähän leveämmin, kun perhe kaipaa tilaa, mutta työpaikkana riippuen tietenkin duunista (oma työ perustuu ihmisten tapaamiseen) Helsingin keskusta kyllä loistava. Helppo sopia tapaamiset, eri hintaisia ja tasoisia paikkoja sellaiseen jne.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Asuminen maksaa maltaita ja kulkeminen vie sekä aikaa että rahaa. Itse pystyy kohtuutuloisena hampaita purren kärvistelemään, mutta pienituloiset ovat hätää kärsimässä. Joutuvat joko asumaan Keravalla tai Riihimäellä tai asumaan koirankopeissa Vantaalla. Ei tunnu oikein ihmisarvoiselta elämältä, varsinkin kun tietää, että muualla Suomessa asiat ovat monta kertaluokkaa paremmin.

Millä tavoin universaalisti paremmin? Preferenssikysymys. Kaupungistuminen on megatrendi - ja se on sitä muutoinkin kuin työpaikkojen vuoksi noin tutkimusdatan pohjalta. Ihmiset haluavat kaupunkeihin (joku Kajaani-kokoluokka ei ole tämän tarkoittama kaupunki). Suomi on tässä vaan reilun parikymmentä vuotta esimerkiksi Ruotsia perässä, kiitos jarruttavan pämipuolueen.
 
Ihmettelen kuka oikeasti haluaa olla töissä Helsingin keskustassa.

Varmaankin ne joilla on varaa asua siellä? Esim. Jussi Halla-aho. Kun latinan tutkija ja kirkkoslaavin opettaja lyövät hynttyyt yhteen, äkkiäkös niillä tuloilla Eirasta yhden kämpän ostaa.


junat ovat siitä aivan perseestä, että ne ovat aivan täynnä muita ihmisiä. Seisominen aamutuimaan jossain talvella kylmässä ja kesällä kuumassa, nitisevässä ja täyteen pakatussa liikennevälineessä ei ole mun juttu.

Jos hesalainenkin sanoo näin, pakko kai se on uskoa, että ei joukkoliikenne Suomen väestöntiheydellä ole kovin houkutteleva vaihtoehto. Kyllä TKL:n bussitkin ovat iltapäivisin aika perseestä, kun nysse on täynnä möliseviä teinejä. Maailmanluokan metropoleissa joukkoliikenteen viihtyvyys paranee, kun pukuäijätkin tunkevat metroon, koska eivät heidän autonsa mahtuisi kaupungin kaduille.
 
Viimeksi muokattu:

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Vihreistä löytyy muutakin järkisiipeä Oden lisäksi:

https://twitter.com/oppaasivirta/status/929048010130108421

Saa nähdä meneekö läpi nuorten kokouksessa.

Jos vihreät kääntävät kelkkansa ydinvoiman, geenimuuntelun ja NATO:on suhteen, niin kuinkahan paljon puolueen nykyäänestäjistä antaakin äänensä seuraavissa eduskuntavaaleissa Vasemmistoliiton tai SDP:n ehdokkaille? Tuollaiset linjavedot olisivat selvä muutos "oikealle".
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Millä tavoin universaalisti paremmin? Preferenssikysymys. Kaupungistuminen on megatrendi - ja se on sitä muutoinkin kuin työpaikkojen vuoksi noin tutkimusdatan pohjalta. Ihmiset haluavat kaupunkeihin (joku Kajaani-kokoluokka ei ole tämän tarkoittama kaupunki). Suomi on tässä vaan reilun parikymmentä vuotta esimerkiksi Ruotsia perässä, kiitos jarruttavan pämipuolueen.

Osittain preferenssikysymys, mutta vain osittain. Kiistatta samalla rahalla saa enemmän asumisneliöitä lähempää työpaikkaa. Kiistatta kulkemiseen menee vähemmän aikaa. Tämä kertaantuu, joten työ- ja koulupäivän lisäksi ehtii paremmin harrastamaan. Tämä ajan säästyminen on varmasti suurin yleistä elämisen laatua nostava asia. Ja esim. julkinen terveydenhoito toimii. Muksuille saa ajan seuraavalle päivälle tai jopa hammashoitoonkin seuraavalle viikolle. Rahaa on ylipäätään enemmän käytössä mihin sitten ikinä haluaa sen käyttää. Voit vaihtaa vajaamukiset autosi kunnon kasikoneisiin tai matkustaa Kanarian sijaan Japaniin tai Karibian risteilylle. Laskuvarjoharrastuksen sijaan voit hankkia lentolupakirjan. Ta jos skaalaan vaikka asentaja/siivoja tasolle, niin kahden aikuisen tuloilla voi hyvin ostaa tilavan rivariasunnon tai omakotitalonkin vuokralla kaksiossa asumisen sijaan, eikä kenenkään tarvitse koskaan matkustaa metriäkään julkisilla (matkailua lukuunottamatta).

En kyllä keksi mitään mikä olisi varsinaisesti mainittavasti paremmin (jos työtä ei oteta lukuun) pääkaupunkiseudulla. Joo, jotain tapahtumia ja konsertteja on parempi valikoima ja jotakin muuta vastaavaa näennäistä. En nyt kuitenkaan ylidramatisoi. Eihän täällä toki kurjaa ole, siitä ei ole kysymys. Viihtyminen on pääkaupunkiseudulla enemmän asennekysymys (toki tulojen rajoissa, pienituloisella ei ole kivaa). Pitää kiinnittää huomiota positiivisiin asioihin. Kysymys on siitä, että samalla rahalla saa paljon enemmän ja liikkuminen on vapaampaa ja aikaa "omaan" elämään jää enemmän ihan jokainen päivä. Erityisesti lapsiperheille noilla on todella suuri merkitys.

Kaupungistuminen on tottakai väistämätöntä kuten totesin. Ja olet oikeassa, että Suomessa hoidettin asiat aikaisemmin paremmin, mutta näkisin että paljon olisi edelleenkin tehtävissä kasvun suuntaamiseksi tasaisemmin. Tällä hetkellä kukaan ei yritäkään ratkasta ongelmaa. Ehkä joku laajamittainen valtion työpaikkojen uudelleen sijoitaminen ja tosiaan sekä muualle maahan investointien kannusteet että pääkaupunkiseudulle esim. kovemmat verot mikäli investoi tänne voisiva tulla kyseeseen. Kuulostaa radikaalilta, mutta onhan tuota maailmassa tehty radikaalimpaakin ihan menestykselläkin. Itselläni ei siis ole aikaa perehtyä asiaan, mutta poliittisten liikkeiden pitäisi jo tehdä jotakin. Sipilän Keskusta asia ei kiinnosta edes vähän alusta - ja miksi kiinnostaisikaan, kun ongelma koskettaa pahiten juuri pääkaupunkiseudulla eläviä, jotka harvemmin Keskustaa äänestävät. Mutta mitä alempi tulotaso ihmisellä on sitä huonommaksi hänen elämän laatunsa menee pääkaupunkiseudun lähes hallitsemattoman kasvun myötä. Kaikki kallistuu ja edes terveyspalveluja ei meinaa saada. Palkka riittää huonosti asumiseen ja töissäkäyntiin. Tässä olisi varmasti mahdollisuus jollekin liikkeelle kerätä huomattava äänipotti.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihmettelen kuka oikeasti haluaa asua lähiössä.
Riippuu lähiöstä. Itse asun Pitäjänmäellä. Joskus tullaan varmasti muuttamaan Etelä-Haagaan. Puistomaiset kaupunginosat miellyttävät itseäni eniten. Joku Töölö olisi näennäisesti kiva, mutta en mä siellä enää haluaisi oikeasti asua. Se vaihe elämässäni päättyi jo.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse en ymmärrä, miksi täysin ylivertainen kulttuuri-, urheilu- ja harrastustarjonta tai vaikkapa ylivoimaisesti paras matkailumahdollisuus (myös kustannuksiltaan) olisi millään tapaa näennäistä. Terveyspalvelutkin ovat tarjonnaltaan ylivoimaiset, toki mm. jonotilanne riippuu paljon missä päin seutua asuu. Asumisväljyyttä - ja samalla siihen sijoitetun rahan totaalista epävarmuutta - saa toki jostain Nyhtänköljältä enemmän. Asumisen väljyys suhteessa elämisen laatuun on kuitenkin sekin preferenssikysymys aivan eri tasolla kuin on jossain Smith-Polvinen-ajan visioissa kuviteltu.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tyhmä keskustelu. Toiset pitävät luonnosta ja rauhasta kun eräät preferoivat lähellä olevia palveluita. Jotkut haluavat, että kodissa on tilaa, eikä sellaiseen asuntoa saa stadista ilman merkittävää määrää rahaa. Eli ihmiset muuttavat kauemmaksi. Eivät kaikki tarvitse satoja ravintoloita ympärilleen. Ihmiset ovat erilaisia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tyhmä keskustelu. Toiset pitävät luonnosta ja rauhasta kun eräät preferoivat lähellä olevia palveluita. Jotkut haluavat, että kodissa on tilaa, eikä sellaiseen asuntoa saa stadista ilman merkittävää määrää rahaa. Eli ihmiset muuttavat kauemmaksi. Eivät kaikki tarvitse satoja ravintoloita ympärilleen. Ihmiset ovat erilaisia.

Juuri näin. Erikoista vain on se että kun joku henkilö toteaa, ettei muuttaisi mistään hinnasta kaupunkiin, toteamus on yleensä "ymmärrettävää ja jokainen saa valita asuinpaikkansa", mutta toisinpäin on aina tieto siitä, että maalla on paremmin ja tyhmä ja arrogantti se joka väittää viihtyvänsä kaupungissa.

Iso kuva on kuitenkin se, että kaupungistuminen on niin vahva globaali megatrendi, että se vaatii valtakunnan tason kaupunkipolitiikkaa, eikä siihen asiaan auta jarruttaminen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Noh noh, Helsingissäkin kaupunkimainen alue on vain pieni osa alueesta/väestöstä. Edes Taka-Töölö ei enää ole kaupunkia, vaan lähiö (ei enää ns. ruutukaava -aluetta). Lisäksi Helsinki saa valtavasti valtion rahaa epäsuorasti, sillä ministeriöt ja isoimmat virastot ovat täällä. Niiden maksamat palkat elättävät alueen yrityksiä ja palveluja. Helsinkiläisten osuus myös maksetuista asumis- ja muista sosiaalisista tulonsiirroista on merkittävä. Aika vähän on Stadissakaan yksityisen sektorin nettomaksajia. Moni saa tilinsä yhteiskassasta, joko suoraan tai Kelan kautta.
Itse tykkäsin asua 15 vuotta Kalliossa, mutta yksiö alkoi vähitellen tuntua selliltä. Kovin kauas ei tarvitse lähteä, että saa tuplattua neliöt ja muutenkin mukavamman asunnon. Tämä on toki myös ikäkysymys.
Sinänsä kannatan Vihreiden ajamaa tiivistä kaupunkirakennetta, mutta monista yksityiskohdista olen eri linjoilla.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Voin sanoa, että nykyinen 5-10 minuutin kävelymatka töihin verrattuna edellisen 10 vuoden tuntiin ja varttiin omalla autolla/tuntiin ja kolmeen varttiin julkisilla on parantanut elämänlaatua vielä enemmän kuin luulin. Eipä enää lainkaan väsytä iltapäivisin ja unen saanti iltaisin on helpottunut merkittävästi. Uutta kämppää ei tarvinnut ostaa, työsuhdeasunto.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös