Venäjä hyökkää Ukrainaan

  • 10 041 231
  • 61 616

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Niin. Mitä se Nato on nyt tehnyt? Natossa kaikki osapuolet ovat sitoutuneet puolustamaan toisiaan. Eivät jotain muita maita. EU-maat voisivat toisintaa kaiken mitä Natokin tekee, eikä Ukraina silti muuttuisi niin EU:n kuin Natonkaan jäseneksi.
En minä ole sanonut mitään siitä, mitä Nato on tehnyt. Kerrataan:

Se taas minusta kuulostaa täydeltä utopialta, että olisi olemassa vaikkapa jokaista EU:n jäsenvaltiota sitova sopimus, että kun joku jossain (kuka? mikä?) päättää, heidän pitäisi luovuttaa XX % kaikesta sotilaallisesta materiaalistaan, pitäisi kouluttaa XX tuhatta vieraan valtion joukkoja, pitäisi antaa lentokenttänsä ja raiteensa yhteiseen käyttöön jne.

Natossa on tällainen sopimus. Natossa määritellään, paljonko sotakalustoa ja sotilaita kunkin maan pitää antaa Naton komentoon. Sillä on valmis johtamisorganisaatio tuota varten. Lisäksi maiden välillä on lisäsopimuksia erilaisista asioista, kuten lentokenttien ja satamien käytöstä.

Miten tämä oltaisiin voitu tehdä etukäteen? Niillä parlamentaarisilla prosesseilla, mutta erona vain se, että olisi käsitelty jotain täysin teoreettista skenaariota. En oikein ennusta, että se olisi kovin hyvin päättynyt.
On ihan varmaa, että JOS oltaisiin jo etukäteen päätetty toimintamalleja, niin niitä ei tarvitsisi nyt akuutissa tilanteessa koettaa hieroa kuntoon. Sekin on ihan varmaa, että JOS Venäjän uhka olisi nostettu EU:ssa tai Natossa esille esimerkiksi proxy-sodan(*) muodossa, molemmilla instansseilla olisi ollut mahdollisuudet tehdä valmistelevia toimenpiteitä.

(*) Käytetään nyt termiä "proxy-sota" sellaiselle sodalle, jossa esimerkiksi Euroopan turvallisuustilanne on heikentynyt toisessa maassa käytävän sodan takia, ja tilanteen stabiloimiseksi olisi tuettava toista osapuolta aseellisesti, mutta ilman omia joukkoja.

Näitä isoilla kirjoitettuja JOS:seja sinun ei tarvitse kommentoida: minä, sinä ja valtaosa lukijoista tietää, etteivät ne ole toteutuneet. Siksipä KUN ne eivät ole toteutuneet, olemme tilanteessa, jossa toimintamalleja pitää hieroa parlamenttien kautta - toisin kuin vaikkapa Venäjällä.

Se sitten on kokonaan toinen kysymys, että millaisia polkuja tapahtumien olisi pitänyt mennä, että esimerkiksi värivallankumousten jälkimainingeissa EU tai Nato olisi tullut siihen tulokseen, että proxy-sota Venäjää vastaan on ihan todellinen mahdollisuus.

JOSS kuitenkin joku olisi älynnyt luoda skenaarion, jossa EU/Nato on proxy-sodassa Venäjää vastaan, niin olisi ollut paljonkin mahdollisuuksia helpottaa esimerkiksi aseavun toteuttamista. Ihan yksinkertainen esimerkki, että vaikkapa 9/11 jälkimainingeissa ei oltaisikaan luovuttu siitä mahdollisuudesta, että joudutaan käymään tavanomaista sotaa (vrt. Suomi), jolloin raskasta kalustoa olisi varastoissa.

Kuten sanottu, niin oma tulevaisuudentoiveeni onkin se, että niin EU:ssa kuin Natossakin tämän Ukrainan sodan seurauksena otetaan pöydälle sellaiset sopimukset, joilla tarvittaessa voidaan alkaa avustaa jotain toista maata sen sodankäynnissä. Eli siis jonkinlaiset raamit proxy-sodankäynnille: aseapu, koulutus, aseteollisuuden kapasiteetti yms. yms. Se, että toteutuuko tällainen, on sitten ihan eri asia ja jää nähtäväksi tulevaisuudessa.

Vai olisiko etukäteen pitänyt päättää, että Ukrainaa puolustetaan kuin se olisi Naton jäsen, vaikka se ei ole Naton jäsen? Eipä olisi sekään tainnut mennä missään läpi.
Koetat jatkuvasti rakennella olkiukkoja pieksettäväksi. Voisitko jo lopettaa sen, niin voitaisiin puhua asiastakin? EU ja Nato ovat tähänkin päivään saakka määritelleet uudestaan uhkakuvia, kuten olen ehtinyt tässä keskustelussa jo todeta:

Nato on muokannut rakennettaan ajan saatossa, Neuvostoliiton invaasion uhasta kohti terrorismin vastaista sotaa.

Nato on jälleen rukkaamassa toimintamallejaan uusiksi Venäjän hyökkäyksen takia. Jos Ukraina olisi ottanut Venäjän suoran hyökkäyksen uhan vakavammin, niin tilanne voisi nyt näyttää toisenlaiselta. Jos Nato ja/tai EU olisi ottanut suoran hyökkäyksen uhan vakavammin, niin tilanne voisi näyttää toisenlaiselta.

Mitään näistä ei kuitenkaan tapahtunut, ja siksi ollaan nykyisen kaltaisessa tilanteessa.

Mutta kun juuri edellisessä kappaleessa kaipaat sitä.
En minä kaipaa mitään timanttisen täydellistä organisaatiota, jossa on diktaattori puikoissa ja jolle jäsenvaltiot luovuttavat päätäntävaltansa. Se on ihan ikioma olkiukkosi.

Siis että on "valmis toimintamalli", millä kaikkia jäsenvaltioita velvoitetaan luovuttamaan omia puolustustarvikkeitaan yhteisön ulkopuoliselle maalle.
Minä sanoin, että JOS EU:lla tai Natolla olisi valmiit toimintamallit tilanteeseen, niin esimerkiksi aseapu lähtisi helpommin. KUN EI OLE, niin sitä pitää järjestää vaivalloisen tien kautta. Sekä EU:n että Naton jäsenvaltiot luovuttavat kaikenlaista "katto-organisaationsa" käyttöön jo ihan tänäkin päivänä.

Ja itse asiassa olen suhteellisen varma, että asiat ovat edenneet huomattavasti suotuisammin kansallisten parlamenttien kautta kuin että koko asia olisi pelkästään EU-parlamentin takana.
Mutta enhän minä ole puhunut yhtään mitään EU-parlamentista! :o

Paitsi sen maininnan, että jos EU:lla olisi oma turvallisuusorganisaatio, niin sen valtuuksien kasvattaminen olisi todennäköisesti Euroopan parlamentin takana, ja tuokin siis vastauksena sinun kysymykseesi siitä, että kuka päättäisi, mitä EU:n turvallisuusorganisaatio tekisi.
 

Flonaldo

Jäsen
Omasta mielestäni Putin on kaikkea muuta kuin ylimaallinen hallitsija.

En myöskään väittänyt kaikkien populistipoliitikkojen olevan naapurin palkkalistoilla, mutta ovat saaneet erittäin paljon tukea naapuriltamme ja laulavat ilmiselvästi naapurimme lauluja.

Ilman noita naapurin agendalle agitoituja vihaisia ja etenkin äänekkäitä mielenilmauksia, uskoisin jopa historialtaan erittäin venäjämyönteisen Scholzin pystyneen paljon nopeampiin ja tuntuvampiin päätöksiin koskien aseapua.
Mutta silti sinun ajatuksissasi kaikki on seurausta siitä, että Putin maksaa vähän jokaiselle. Ja nytkin yhä kerrot, että heille maksetaan ja sen myötä niitä lauluja hoilaavat. Mutta mistään tällaisesta maksamisesta et todisteita esitä.

Minä taas sanon, että AfD:n vaikutus Saksan päätöksiin tai päättämättömyyteen on jotakuinkin nolla.

Kuten sanottu, niin oma tulevaisuudentoiveeni onkin se, että niin EU:ssa kuin Natossakin tämän Ukrainan sodan seurauksena otetaan pöydälle sellaiset sopimukset, joilla tarvittaessa voidaan alkaa avustaa jotain toista maata sen sodankäynnissä. Eli siis jonkinlaiset raamit proxy-sodankäynnille: aseapu, koulutus, aseteollisuuden kapasiteetti yms. yms. Se, että toteutuuko tällainen, on sitten ihan eri asia ja jää nähtäväksi tulevaisuudessa.
Nämä kaikki on saatu sovittua. Ukrainalle on kahdessa viikossa alettu antaa valtava määrä apua, koulutusta, kapasiteettia.

Minusta tuntuu, että tässä nyt kierretään kuin kissa kuumaa puuroa sitä itse asiaa. Se että velvoitetaanko jäsenvaltioita antamaan asioita ulkopuolisille maille ilman että heillä on kansallista päätäntävaltaa asiassa.

Minä sanoin, että JOS EU:lla tai Natolla olisi valmiit toimintamallit tilanteeseen, niin esimerkiksi aseapu lähtisi helpommin. KUN EI OLE, niin sitä pitää järjestää vaivalloisen tien kautta. Sekä EU:n että Naton jäsenvaltiot luovuttavat kaikenlaista "katto-organisaationsa" käyttöön jo ihan tänäkin päivänä.
Kaikki EU:n valtiot, jotka ovat halunneet Ukrainaa tukea, ovat siinä onnistuneet. Ja se onnistuminen useimmilla mitattiin viikoissa. Kuinka paljon helpompaa sen vielä pitäisi olla?

Nyt se vaivalloinen tie on siis se, että joka jäsenvaltiossa ei olla sitä mieltä, että kaikki omat varastot pitää tyhjätä ja pistää iso sotateollisuuden pyörä pyörimään. Siinä ei ole hitaus, kankeus tai demokratia esteenä, vaan näiden valtioiden kansan mielipide heidän edustajiensa kautta. Kaikki eivät halua antaa apua yhtä paljon kuin toiset.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Spartzin ja Greenen muutokset ei menny läpi, mutta suht paljon kuitenkin äänesti rebuista noita Spartzin ja Greenen muutoksia. Eli 100 Spartzin ja 71 Greenen muutoksen puolesta.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Mitä vitun pelleilyä tämä homma on? Mulla pyörii näytöllä jotain yea/nay-hommia. Monen monta kertaa samalla numerolla.

Homma simppeliksi: annetaanko apua 61mrd Ukrainaan? Kyllä tai ei! Ja ei ei ole vastaus!
Yrittävät sikailla nyt äänestys...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Vielä yksi jarrutusäänestys näköjään. Ääri-republikaanit yrittävät epätoivoisesti estää avun läpipääsyä. Esitys häviää ja sitten kai viimein se ratkaiseva äänestys.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Siihen malliin pätkyttää lähetys, että ilmeisesti idässä ei olla kovin tyytyväisiä tähän äänestykseen.

Pelottavan sekaisin on Yhdysvallat tällä hetkellä, mutta onneksi tämä elintärkeä paketti nyt saatiin läpi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös