Totta, on syytä lopettaa puhuminen, kuinka Venäjä voi hyökätä Suomeen tai muihin EU-maihin, jos emme tee kuten Venäjä käskee/toivoo. Venäjä puhuu näin paitsi saadakseen koukkunsa jonkun nielaisemaksi, myös siksi, että Venäjä on pistänyt myllyn päälle ja kertoo mm. Suomessa asuville ulkomaalaistaustaisille pian tulossa olevasta sodasta. Venäjä on tulossa yli rajan.Minun mielestäni USAvn, Saksan, Ranskan jne. pitäisi lopettaa tämä jatkuva puhe eskalaation pelosta ja siitä että pyritään välttämään viimeiseen asti sodan laajenemista NATO:n ja Venäjän väliseksi, koska Putin käyttää tätä vaan hyväkseen kuten sanoit. Minusta Putinille/Venäjälle tulisi tehdä hyvin selväksi että NATO ei halua sotaa eikä aio lähettää joukkoja Ukrainaan mikäli Venäjä ei itse tee jotain sellaista että ovat pakotettuja siihen. Asettaa siis tietyt rajat ja ilmoittaa että tilanteen mahdollinen eskaloituminen on TÄYSIN Venäjästä kiinni. Eli ilmoitettaisiin että asetoimitukset Ukrainaan jatkuu niin kauan kun Ukrainassa on vihamielisiä vihollisjoukkoja mutta se on täysin kiinni Venäjästä mihin se johtaa. Vetämällä joukkonsa pois tilanne ei eskaloidu mihinkään ja Venäjän ei tarvitse pelätä sotaa NATO:n kanssa.
Tämä Putinin edessä nöyristely pitäisi jo lopettaa ja sanoa selvät rajat mikä on OK ja mikä ei, ja loput on Venäjästä kiinni.
Esimerkiksi al-Taee on oikonut väitteitä twitterissä. Ja tietenkään en pysty näyttämään, että kyseessä on Venäjä. Sanotaan siksi näin: kyseessä on toimija, joka toistaa Venäjän narratiivia.
En usko pelkoon enkä ole asiaa niin ymmärtänyt. Vaan olen kirjoittanut Venäjän narratiivin toistamisesta. Scholz tekee sitä ja esimerkkejä riittää. Sanoisin, että taustalla on paitsi sukupolvikysymys, myös hänen aiemmat poliittiset näkemyksensä Saksan ja Venäjän suhteista ja roolista.Saksan talous- ja energiapolitiikan muutokset eivät myöskään tue näkemystä erityisestä Venäjä-pelosta: Saksan päätös ja strategia venäläisestä energiasta eroon pääsemiseksi on hyvin selvä, samoin sen tavoitteet taloudellisesta avusta Ukrainalle.