Pakko todeta, mutta harvinaisen kaunista settiä.
Vähän yksinkertaistaen, 1917 Ukraina oli kuin Suomi. Toki kieli heillä huomattavasti lähempänä venäjää kuin meillä, mutta lähtökohtaisesti ihan samanlainen imperiumin raja-alue. Edes ihan älyttömän paljon ei olisi tarvinnut asioiden tuolloin mennä toisin, jotta Suomi ottaisi nyt moukarointia ja Kiovasta annettaisiin tänne apua.
Noh, spekulointi sikseen. Niin paljon muuttujia tuossa on jo ihan Ukrainan maaperästä alkaen, että turha miettiä olisiko maailma läheskään lähellä nykyistä jos Suomen sisällissodan seurauksena olisi liitytty/liitetty osaksi Neuvostoliittoa ja Ukraina olisi selvinnyt historian käänteet itsenäisenä. Mutta uskallan nyt veikata, että Ukraina lopulta voittaa sodan. Sen ei tarvitse voittaa yhtään taistelua ja ehkä se ratkaisu tulee 20 vuoden päästä tai myöhemmin, mutta tuota maata ei Moskovasta voida kestävästi hallita. Hetkellisesti ehkä ja oman arvioni mukaan jopa todennäköisesti, mutta se ei tule kestämään. Toi kansa on näyttänyt, että on tasan kaksi vaihtoehtoa. Joko tuhota ukrainalaiset kokonaisuudessaan tai todennäköisemmin kokea sellainen vastakkainasettelu, että Neuvostoliiton retki Afganistaniin jää toiseksi mitä venäläisten kärsimykseen tulee. Enkä löisi edes sen puolesta vetoa, että ukrainalaiset saisi tuhottua kokonaisuudessaan. Sen verran tuolta on naisia ja lapsia päässyt pois, että vaikka Ukraina olisi 100 vuotta "pois pelistä", ukrainalaisuus ei katoa.
Viroa ei ~50 vuodessa saatu "poistettua". Puola oli hyvinkin pitkään pilkottuna, mutta puolalaisuutta se ei poistanut. Kun Putinin joukkoja ei otettu kukkasaattuein vastaan, niin olen aivan 100% varma ettei Ukrainaa saada poistettua. Mun ainoa toive on, että mä näen sen itse. Ja jos en näe, niin sitten veljenpojat näkevät kun omia muksuja ei ole.
Slava Ukraini.