Kun on käytössä kätevä VPN niin viime viikolla tulin vilkaisseeksi puolalaista televisiota ja mediaa niin ei hyvää päivää: about pelkästään Ukrainaa ja pelkästään vihamielistä Venäjälle. Siinä maassa on kyllä aika syvällä tuo refleksi...Onhan tää sota tuonut sekä ihmisistä että kansoista uusia piirteitä esille. Ainakin itselleni oli yllätys tuo Puolan raju ja nopea reagointi. Ei siellä puolalaiset kansana ja ihmisinä odottaneet minkäänlaista määräystä, kun alettiin jo järjestää rajalle pakolaisten vastaanottoa.
Puola ja puolalaiset on tosiaan täynnä syvää vihaa tällä hetkellä. Jos kohta virolaisten mielestä venäläisten kanssa keskustelu on sairaus, niin se sama asenne on puolalaisissa vielä magnitudia vahvempana.Kun on käytössä kätevä VPN niin viime viikolla tulin vilkaisseeksi puolalaista televisiota ja mediaa niin ei hyvää päivää: about pelkästään Ukrainaa ja pelkästään vihamielistä Venäjälle. Siinä maassa on kyllä aika syvällä tuo refleksi...
Pakko todeta, mutta harvinaisen kaunista settiä.
Vähän yksinkertaistaen, 1917 Ukraina oli kuin Suomi. Toki kieli heillä huomattavasti lähempänä venäjää kuin meillä, mutta lähtökohtaisesti ihan samanlainen imperiumin raja-alue. Edes ihan älyttömän paljon ei olisi tarvinnut asioiden tuolloin mennä toisin, jotta Suomi ottaisi nyt moukarointia ja Kiovasta annettaisiin tänne apua.
Noh, spekulointi sikseen. Niin paljon muuttujia tuossa on jo ihan Ukrainan maaperästä alkaen, että turha miettiä olisiko maailma läheskään lähellä nykyistä jos Suomen sisällissodan seurauksena olisi liitytty/liitetty osaksi Neuvostoliittoa ja Ukraina olisi selvinnyt historian käänteet itsenäisenä. Mutta uskallan nyt veikata, että Ukraina lopulta voittaa sodan. Sen ei tarvitse voittaa yhtään taistelua ja ehkä se ratkaisu tulee 20 vuoden päästä tai myöhemmin, mutta tuota maata ei Moskovasta voida kestävästi hallita. Hetkellisesti ehkä ja oman arvioni mukaan jopa todennäköisesti, mutta se ei tule kestämään. Toi kansa on näyttänyt, että on tasan kaksi vaihtoehtoa. Joko tuhota ukrainalaiset kokonaisuudessaan tai todennäköisemmin kokea sellainen vastakkainasettelu, että Neuvostoliiton retki Afganistaniin jää toiseksi mitä venäläisten kärsimykseen tulee. Enkä löisi edes sen puolesta vetoa, että ukrainalaiset saisi tuhottua kokonaisuudessaan. Sen verran tuolta on naisia ja lapsia päässyt pois, että vaikka Ukraina olisi 100 vuotta "pois pelistä", ukrainalaisuus ei katoa.
Viroa ei ~50 vuodessa saatu "poistettua". Puola oli hyvinkin pitkään pilkottuna, mutta puolalaisuutta se ei poistanut. Kun Putinin joukkoja ei otettu kukkasaattuein vastaan, niin olen aivan 100% varma ettei Ukrainaa saada poistettua. Mun ainoa toive on, että mä näen sen itse. Ja jos en näe, niin sitten veljenpojat näkevät kun omia muksuja ei ole.
Slava Ukraini.
Usko toki. Esim. ao. artikkelissa Naton ydinasekomitean entinen puheenjohtaja kommentoi tuota hypoteettista skenaariota ja tässäkin taustalla on ajatus, että ydinaseita käytettäisiin Ukrainassa eikä suinkaan Nato-maaperällä, joka on pelkästään ajatustasolla melko överi.No tästä olemme tosiaan sitten eri mieltä ja uskoisin suurimman osan asiantuntijoista olevan onneksi kanssani samoilla linjoilla.
Epätoivot voi unohtaa. Nato harkitsee väliintuloa, jos joukkotuhoaseita käytetään. Tänään ilmoittivat. Talouspakotteet on sen verran kovia, että putte ottaa todesta.Toivottavasti olet oikeassa ja tähän itsekin haluan uskoa mutta epätoivoinen ihminen ei välttämättä ajattele enää järkevästi. Toivottavasti kaikki muut eivät ole yhtä epäroivoisia kuin Putte.
Toinen vaihtoehto on lannoitevarasto. Niitähän Ukrainassa piisaa.Mittakaavasta on hankala sanoa paljoa (mutta ei näytä suurelta), mutta näyttää nk. "bensapommilta" eli varmaan osuttu johonkin polttoainesäiliöön. Oma arvaus vanhana pioneerina.
Olen tästä melko varma, että Nato vastaa omalle maalleen ammuttuun ydinaseeseen samalla mitalla, muttei suuremmalla.Naton vastaus voisi olla sukellusveneestä ammuttu taktinen ydinase Siperiaan tai venäläiseen armeijatukikohtaan, Miller sanoo. Välitön vastaus siirtäisi vastuun konfliktin eskaloimisesta takaisin Venäjälle.
Vanhan sorsapoliisin silmään tuo näyttää aivan valtavalta tulipallolta :/Mittakaavasta on hankala sanoa paljoa (mutta ei näytä suurelta), mutta näyttää nk. "bensapommilta" eli varmaan osuttu johonkin polttoainesäiliöön. Oma arvaus vanhana pioneerina.
Joo, toi olisi toinen hyvä arvaus. Joka tapauksessa räjähdys ei näytä kovin suurelta, heitetään lonkalta tuollainen 3-5 tonnia öljyä, bensaa, kaasua tai lannoitetta.Toinen vaihtoehto on lannoitevarasto. Niitähän Ukrainassa piisaa.
Sammuu aika nopeasti ainakin minusta. Vähän kuin joku roiskauttaisi varaston ilmaan, se syttyy ja sammuu. Lisäys: Ei taida kestää edes 10 sekuntia, kun palo on ohi.Vanhan sorsapoliisin silmään tuo näyttää aivan valtavalta tulipallolta :/
Nyt on tankkikuski löytänyt hyvä jemman.
Minä olen valmis maksamaan bensasta vaikka 5 euroa litralta, jos sen vaikutuksena Putin syöstään vallasta ja maailmantilanne rauhoittuu.
Juu ja ehkä toi zoomaaminen hämäsi kanssa...Sammuu aika nopeasti ainakin minusta. Vähän kuin joku roiskauttaisi varaston ilmaan, se syttyy ja sammuu. Lisäys: Ei taida kestää edes 10 sekuntia, kun palo on ohi.
Kaikki kallistuu ainakin hetkeksi. Mutta niin se vain on, että tuo roistovaltio täytyy pysäyttää kehtoonsa. Voiman pitää olla riittävän luja, että nuo rikolliset uskovat.
Pieni huoli minulla on mielessä siitä, että rupeaako lännen rivit jossain vaiheessa rakoilemaan, kun huomataan, että tätä niukempaa elämää voi meilläkin olla edessä nyt jonkin tovinkin verran.
On noi Stratotankerit pyörinyt ilmassa, ja näkynyt tutkassa, koko sodan ajan. Parhaimmillaan 3 konetta yhtä aikaa etelä-Puolan ilmatilassa. Tankkaavatkohan noi tutka-/tiedustelukoneita?
Vertailun vuoksi, tässä siis lähtee taivaalle muutama kymmenen tonnia "lannoitetta" (ammoniumnitraattia):Vanhan sorsapoliisin silmään tuo näyttää aivan valtavalta tulipallolta :/
Voi olla, mutta miten veikkaat Naton tuollaisessa tilanteessa vastaavan? Itse olen varma, että kukaan järkevä ihminen ei halua ydinsotaa ja tuossa tapauksessa ydinaseella vastaaminen tarkoittaisi sitä.
Venäjän ongelma on aina ollut, että taitoja on vaikka mihin, mutta hyöty jää harvojen käsiin. Neuvostoliitossakin oli mahdollista ostaa kaupasta lähes mitä tahansa, mutta ei todellakaan aina, eikä varsinkaan joka paikasta.