Sitä minä juuri mietinkin, ettei tuo niin yksinkertaista kummallakaan puolella ole vahvuuden arviointi, että laskettaisiin vain vähennyslaskulla alkuperäisestä pois kuolleet/haavakot/pow:t. Täydennykset pitäisi huomioida myös, mutta niistä ei oikein vakuuttavasti ole missään kerrottu, eikä toki varmasti julkisesti halutakaan kertoa kovin tarkasti.
Näitä uutisoituja syyrialaisporukoita tai Jania ja Kallea, vai mitä ne olikaan, en edes oikein laske täydennyksiksi.
Ensimmäisen kappaleen osalta voipi mennä juuri noin, mutta toiseen kyllä huomauttaisin ettei tuota karhua vielä ole alistettu yhtään mihinkään muualla kuin somessa, vaan se oikea alistaminen toteutuu kunnolla vasta sitten kun tuo ”armeija” on tuhottu ja lopetettu tuo heidän toimestaan Ukrainassa käynnissä oleva kansanmurha. Nettimeemit tuskin niitä liikuttaa, mutta se alkaa jo liikuttaa jos ruoka ja rahat on loppu, sekä lisäksi armeija tuhottu.
Kylläpä muuten alkoi ottaa taas päähän kun luki tuosta Mariupolista tarinoita. Eiköhän jatketa töitä pää pensaassa taas hetki.
Katsotaan kumpi näkökulma ja arvio on oikea, itse olen jo jonnin aikaa ollut sitä mieltä, että Venäjä ei tule enää merkittäviä lisävoittoja sodassa saamaan.
Mariupol jää näillä näkymin hyökkäyksen ainoaksi isoksi voitoksi ja senkin varmistamiseen kuluu vielä helvetin paljon miehiä ja tupakkaa.
Se ongelma on siinä, että Venäjällä ei yksinkertaisesti ole koulutettua miehistöä ja toimivaa kalustoa lähettää merkittävästi enempää rintamalle, ihan riippumatta siitä kuinka paljon Putin on valmis miehiä tapattamaan.
Mikään ei indikoi siihen suuntaan, että Venäjällä olisi Valko-venäjän armeijan (jonka liittyminen heimoveljien rinnalle näyttää erittäin epätodennäköiseltä) lisäksi merkittäviä reservejä otettavissa rintamalle ilman liikekannallepanoa (jota Putin viivyttää viimeiseen asti ja jonka kautta saatavat joukot sitten ovat vielä huomattavasti nykyisiä huonommin koulutettuja ja matalammalla taistelutahdolla liikkeellä), toki muutan mielipiteeni heti kun yhdessäkin satelliittikuvassa/useasta lähteestä varmistetussa tiedustelutiedossa tai valokuvassa näkyy indikaatiota merkittävistä lisävahvistuksista.
Toistaiseksi kaluston- ja miehistönsiirrot ovat olleet melkoisen vaatimattomia.
Eli nykytiedon nojalla minun johtopäätökseni on, että Venäjä pitää asemansa Etelä-Ukrainassa ja saattaa saada Mariupolin kokonaan haltuunsa, mutta siihen se tulee jäämään ja mitä enemmän aikaa kuluu, sitä ahtaammalle venäläisjoukot jäävät ja Ukraina pääsee valtaamaan takaisin Venäjän asemia myös näiltä Venäjän vahvoilta alueilta.
On nyt kuitenkin otettava huomioon, että hyökkäyssota on huomattavasti kuluttavampaa ja vaativampaa kuin puolustautuminen, Venäjän armeija ei ole osoittanut kyvykkyyttä koordinoituun toimintaan, noin ison ja laajalle jakautuneen hyökkäysjoukon huolto on todella vaativa prosessi ihan mille vain armeijalle (saati korruptoituneelle paraatiarmeijalle) ja mikään ei indikoi mistään käänteestä ainakaan Venäjän eduksi.