Minä alan pikkuhiljaa myös uskoa tätä, että Putinin tilannekuva ei ole tarkka. Tietää varmasti että hommat ei ole mennyt ihan putkeen (koska ei olle vielä Kiovassa), mutta ei välttämättä ole tietoinen yksityiskohdista ja kuinka pieleen homma on mennyt. Alaiset ei uskalla kertoa rehellistä ja raadollista kuvaa, vaan sitä silotellaan; esitetään meriselityksiä, syytetään ulkopuolisia jne.
Itse uskon myös ja syy miksi uskon on se, että Putinin lähipiiri on ilmeisimmin pelkkiä selänpesijöitä ja tietoisia siitä, että jos kertoo liian pahoja uutisia niin kohtalona on lentää parvekkeelta. Tarkasti en toki tiedä tätä, mutta voisi hyvin olla mahdollista. Tämä on aika perus yksinvaltiaan käsikirja kamaa.
Parissa viestissä tuossa yllä on kommentoitu, että suomalaisilla olisi kova taistelutahto sodan hetkellä. Varmasti vastahakoisiin venäläissotilaisiin verrattuna näin olisikin, mutta kaks- ja kolmekymppisille isänmaallisuus on kulahtanutta ja noloa. Me olemme länsieurooppalaisia tai jopa jenkkejä. Tärkeintä on, että Yhdysvalloissa on sukupuolineutraalit vessat. Meillä on kaikki mukavuudet, joiden vuoksi metsässä pyssy kädessä tarpominen jonkin vanhentuneen kansallisaatten vuoksi ei tule kysymykseen.
Itse olin vielä kaksi viikkoa sitten ylläolevan kärjistyksen spektrissä, mutta parissa päivässä sisäistin, että jos sellainen tilanne tulee, että Suomeen hyökätään, niin ylpeästi ja innolla olen mukana puolustustaistossa. Tuli jopa tietynlainen rauha asian suhteen. Toivotaan, että monella muullakin ikätoverilla on tullut samanlainen herääminen, mutta hieman huolettaa, että pitkä rauhan aika ja yltäkylläisyys ovat vieneet kovimman taistelutahdon pois.
Minun lähipiirissä ei ole yhtään nuorta tai vanhaa, joka ei lähtisi sotaan ja jopa juoksisi sinne. Hyvä ettei joudu pitelemään kiinni kun innokkaimmat ovat kohta asemissa, tosin minä mukaanlukien. Se, että äänekäs vähemmistö on pumpulista, ei ole kuin se pieni vähemmistö. Suomalaiset marssii metsissä aseiden kanssa vapaaehtoisesti muutenkin ja Suomella on Euroopan kovin puolustustahto kaikki kansat mukaanlukien. Tosin Ukrainalla on sama, mutta he ovat jo sodassa.
Puoliso saa tuossa kesällä ihan hyvän ennakkoperinnön. Kysyin nöyrästi, että voinko tehdä Varustelekaan pienen tilauksen. Vastaus oli, että "Montako tonnia tarvitset"?
Mutta juu, vaikka olen monisairas ja täytän toukokuussa 54 vuotta, niin täältä lähdetään puolustamaan. Pitää vaan ottaa tarpeeksi lääkkeitä mukaan, että pysyy hengissä edes normi olosuhteissa:) Eturintaman kamaa siis ollaan.
Tykkään tästä asenteesta. Kyllä meitä kaikkia tarvitaan ja kaikkien ei ole pakko edes juosta munaravia. Isäni on kanssa jo ihan valmis sotahommiin. "Kyllä mä ampua osaan".
Kun joskus aikaisemmin esitettiin, että Suomen ilmavoimat on laskelmissaan ennakoinut voivansa pudottaa venäläisiä koneita suhteessa 1:10, monet, minä mukaan luettuna, pitivät arviota yltiöoptimistisena. Nyt uskon, että tuokin arvio on pahasti alakanttiin. Ehkä 1:20 tai 1:50 olisi realistisempi.
Tältä se alkaa vaikuttamaan. Varsinkin Suomen ilmatilassa jossa tulemme pitämään ilmaherruuden varmasti Hornetien ja ilmatorjunnan ansiosta. Eri asia olisi jos hyökkäisimme Venäjälle. Tämä pätee myös merialueella.
No en todellakaan usko. Kyllähän siinä sodan alussa nähtiin venäläisiä varusmiehiä ketkä kertoivat, että heidät juoksutettiin tykinruoaksi vai mitä meinaat? Siis pointtina, että Puten kommentit eroavat kovasti siitä mitä on oikeasti tapahtunut.
Ajattelinkin, että et voi uskoa. Olen samaa mieltä, tapahtumat eroaa huimasti Putinin puheista ja se ei yllätä ketään.
Siellä alkaa olla monenlaisia erikoisjoukkoja Ukrainaa tukemassa, luulen että nää veteraani special forces joukot saa aikaan sen että ryssien tappiot lähtee ärhäkkääseen nousuun. Vai onko näiden tehtävä suojata kaupunkeja vai sissityylinen toiminta?
Ilmeisesti joku Kanadan joukkojen veteraani tarkka-ampuja saapunut myös maahan. Kaverilla vissiin kovat lukemat tapoissa. Huhua ja yksittäiseen viestiin perustuva mutu.
Voisin ajatella, että molemmissa. Kaupunkien suojauksessa ovat toki haavoittuvia kuten kuka tahansa sotilas (tai ovat varmasti tässäkin kyvykkäämpiä) mutta sissihommissa, menee niin, että hyökkää, tuhoa, poistu paikalta jolloin on elementissään. Siksi kaupunginsuojaus on kuitenkin enemmän luokkaa "kaikki tottelee luotia" (tai tykistöä), mutta sissitoiminnassa jos on todella hyvä, niin pystyy hyvinkin pysymään elossa sekä tekemään tuhoja niin, ettei vihollinen edes älyä mitä tapahtui.
Vastaan vaikka kysymys esitettiin @Ck luultavasti ns. eliittijoukot meni näissä laskuvarjohommissa lentokentille. Lisäksi on kerrottu että muutama vähän paremman laadun porukka on ihan vaan hävinnyt normi taistelun tjms.
Varmasti osa kovemmasta porukasta on Ukrainassa sotimassa tälläkin hetkelle, mutta ei niitä taida reservissä enää juurikaan olla. Tästä tuskin varmaa tietoa on kenelläkään, varsinkaan Putinilla. Kuka sille uskaltaisi kertoa että kaikki on jo käytetty? Tai että osa on huilaamassa reservissä, miksi olisi?
Juuri näin. Venäjän parhaimmisto on ottanut paljon osumaa ja epäilen, että vielä enemmän mitä tiedämme jo varmasti.
Lainaan vain viimeisen, ettei tule liian pitkä, mutta ongelma minusta on ehkä laivasto. Suomi varmasti pärjäisi tuolla sisämaassa hyvin ja maastokin auttaa varmasti puolustamaan, mutta mitenkäs jos hyökkäys tulee itämereltä ohjuksien muodossa niin mitenhän on asian laita? Onko tästä mitään pohdintaa missään?
Suomella on hyvä laivasto meidän tarpeisiin ja myös iskukykyinen. Kyllä Venäjän laivasto olisi ongelmissa itämerellä, sillä laivojen sekä varsinkin Hornetien - Jassmien tuhovoima on todella suuri. Laivat ei myöskään pääse kovin lähelle, sillä Suomi miinottaisi rannikon. Toki meiltä nyt uupuu vielä se David's Sling tai Barak kunnollisesta ohjusten torjuntakyvystä, mutta kohta sekin on hoidettu. Crotale pystyy myös käsitykseni mukaan jossain määrin torjumaan ohjuksia.