Mainos

Venäjä hyökkää Ukrainaan

• 11 329 188
  • 66 068

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Viimeksi muokattu:

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Vaikka Ukrainan tukeminen maksaa länsimaailmalle, niin tukematta jättäminen ja Pohjois-Korean jättäminen Eurooppaan maksaisi vielä ihan helvetin paljon enemmän. Sokea näkee otsallaan että itäisestä tunkioimperiumista ei ole tulossa nykyisen eikä varmaan seuraavankaan johdon alaisuudessa luotettavaa toimijaa, vaan tuo kehitys vaatii äärimmäisen tuhoisan sisällissodan ja alueen pilkkoutumisen pieniin osiin, joista sitten muutama saattaa vahingossa tai lähellä sijaitsevien sivistysvaltioiden aktiivisella tuella päästä kehittymään tuosta barbariasta korkeammalle tasolle. Näin ollen mikään myönnytys sille olisi omaan koipeen ampumista myrkytetyillä luodeilla.

Merkavat olisi mukava lisä Ukrainalle, etenkin jos määrä olisi kerralla merkittävä. Oletettavasti enää ei tarvitse tuota kuukausien kissanhännänvetoa eli ne voisi myös saada tolkullisella aikataululla käyttöön. (Todennäköisenä) vaihtoehtona on että tankkeja ostava maa siirtää oman vanhan kalustonsa Ukrainan käyttöön, mikä olisi toki myös hyvä asia, joskaan tuskin niin merkittävä (etenkin jos vanha kalusto sattuisi olemaan neukkupaskaa). Merkavan kolmosversiossa on sekin hyvä puoli länsistandardeillakin kovan omasuojakyvyn lisäksi, että tykki hyväksyy mitä tahansa NATO-standardin 120 millistä ammusta.

Ilmasodasta jos sananen, niin Ukraina pystyisi siivoamaan alueensa todella nopeasti jos saisivat edes käyttöikänsä loppupäässä olevia F-16 hävittäjiä putsimaan ensin taivaat lentoraiskareista ja lisäksi A-10 maataistelukoneita joiden käyttöön ukrainalaispilotteja on koulutettu jo vuosia sitten ja jotka olivat itse asiassa ensimmäinen länsilentovehje joka nousi puheisiin mahdollisena kehittyneenä aseapuna. A-10 olisi siitä ihana vehje, että konetykin tulivoima riittää tuhoamaan minkä tahansa paskamaasta ponnistaneen kohteen ja a-tarvike on sekä yksinkertaista että tolkuttoman halpaa, eli pystyy tuottamaan helposti määrättömiä kekoja sitä siinä missä esimekiksi ohjusten, tykinammusten ja rakettien tuottaminen tuntuu olevan edelleen haastavaa kollektiiviselle lännelle lähinnä poliittisen tahdon puutteesta, kun ei haluta sijoittaa tuotteisiin joille ei ole enää käyttöä tai markkinoita sen jälkeen kun tunkioimperiumin terroristiraiskaajat on ajettu tuhoamaan omaa paskalämpärettään naapurimaan sijaan.

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Joskus pohdin, että oisko F-117:sta mitään tuhoamaan kohteita. Eikö USA:lla koneet periaatteessa jo reservissä mutta silti vissiin jäljellä on. Ja sen tiputtamisesta ei ehkä Venäjä saisi enää kauheasti uutta tietoa kun eikö yksi tippunut kone päätynyt joskus aiemmin Venäjän tutkittavaksi.. Mutta joo voi olla liian "kovaa" kalustoa irrotettavaksi.

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
En voi sietää sitä, että täällä iloitaan ihmisten kuolemasta. Tosin se on väistämätöntä, että sodassa ihmisiä kuolee.

No, itse asiaan. Lännen pitäisi tukea ihan kaiken keinoin Ukrainaa tässä sodassa, lähettää parhaimpia miehiä ja aseitaan tuonne, että tämä vääryys saataisiin loppumaan nopeasti ja lopullisesti.
Toisaaltaan, edes Putinin kuolema ja Venäjän häviö sodassa ei takaa rauhaa.

Mun toiveita.

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Hävittäjäkysymyksen vaikeaksi tekee poliittinen varovaisuus asiassa etenemisessä sekä lentäjien tyyppikoulutuksen hitaus, ja taitelukoulutus siihen päälle. Kyllä maailmassa varmasti yksittäisiä koneita riittäisi helposti parinkin laivueen verran, mutta ei ole mahdollista lennättää ukrainalaisia monella eri konetyypillä. Se olisi operoinnin ja huollon kannalta liian vaivalloista ja aikaa vievää. Jos verrataan esimerkiksi F-16:sta ja F/A-18 (Hornet) välillä, niin toinen on ensinnäkin yksi- ja toinen kaksimoottorinen. Molempia ei kannata nyt ukrainalaisten alkaa lentää samanaikaisesti. Valinta konetyypin suhteen on ehdottomasti tehtävä ja siihen varmasti F-16 on yhtenä maailman eniten käytetyistä monityyppihävittäjinä paras vaihtoehto. Aktiivikäytössä niitä on 2200 kappaletta, joista Ukraina haluaisi itselleen sen 200. Horneteja on sen sijaan käytössä enää muistaakseni seitsemän maan ilmavoimilla/laivastoilla, eivätkä ne vanhene yhtä hyvin kuin F-16:sta. Suomen ilmavoiminen lisäksi Australia on luopumassa Hornetien käytöstä, mutta vaikeä nähdä Suomen ja Australian koneiden ainakaan yhdessä ehtivän Ukrainan käyttöön enää sodan aktiivisessa vaiheessa, eikä ehkä niitä kannata odottaakaan, jos mahdollisuus on saada F-16 koneet.

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
En voi sietää sitä, että täällä iloitaan ihmisten kuolemasta. Tosin se on väistämätöntä, että sodassa ihmisiä kuolee.
Jokainen eliminoitu örkki on askel kohti rauhaa ja turvallisempaa Eurooppaa. Karuahan se toisaalta on, mutta niin se vain menee. Tiensä ovat valinneet ihan itse.

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
En kyllä tuon kuvan perusteella tekisi mitään johtopäätöksiä, että kovaa tykistötulta olisi kohdannut. Näyttäisi ehkä siltä, että saanut jalkaväen kevyen aseistuksen tulitusta kohdakseen ja sitä se onkin tehty kestämään.
Ilmeisesti Grad-raketilla on osuttu tai näin väitetään...

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Suomi valmistelee jo seuraavaa avustuspakettia Ukrainaan. Tuleva Orpon hallitus päättää asian, mutta Kaikkonen ja Orpo ovat puhuneet jo paketista positiivisessa hengessä. Kaikkosen mukaan Ukrainan tukemisella on niin suomalaisten kuin poliitikkojen laaja tuki. Hän uskoo tulevan hallituksen jatkavan puolustusavun lähettämistä Ukrainaan.

Tämä tietysti lämmittää erityisesti näin suomalaisena:

Brysselin puolustusministerikokous on ensimmäinen, johon Suomi osallistuu Naton täysivaltaisena jäsenenä. Kaikkosen mukaan käsillä on ”historiallinen kaksipäiväinen”.

Naton jäsenenä Suomi pääsee mukaan Naton kaikkiin päättäviin pöytiin, mukaan lukien ydinasepuolustuksen suunnitteluryhmään, joka kokoontuu huomenna.

MegaForce

Jäsen

No, itse asiaan. Lännen pitäisi tukea ihan kaiken keinoin Ukrainaa tässä sodassa, lähettää parhaimpia miehiä ja aseitaan tuonne, että tämä vääryys saataisiin loppumaan nopeasti ja lopullisesti.
Toisaaltaan, edes Putinin kuolema ja Venäjän häviö sodassa ei takaa rauhaa.

Mun toiveita.
Minulla ei ole kovin inhimillisiä tunteita Ukrainaan laittomasti tunkeutunutta vihollista kohtaan. Sillä he ovat suorittamassa laitonta operaatiota, joka on samalla suurin ihmisoikeusrikos Euroopassa ainakin kolmeenkymmeneen vuoteen, luultavasti sitten toisen maailmansodan. Ukrainassa kuolee sinne tunkeuteen vihollisen takia viattomia ihmisiä, lapsia, naisia, miehiä, äitejä ja isiä, joka päivä. Voidaan toki ajatella, että Putin ja Moskovan eliitti ovat tästä vastuussa ja niitä pääpahiksia. Näin toki on, mutta samaan aikaan Putin, Lavrov, Shoigu, Gerasimov tai vaikka Patrushev eivät ole itse olleet tappamassa, raiskaamassa tai muuten tuhoamassa ukrainalaisia siviilejä, sotilaita ja vierastaistelijoita, sekä avustustyöntekijöitä ympäri maailmaa. "Tavalliset venäläiset" sotilaat ovat nämä sotarikokset tehneet. Tavalliset venäläiset ovat epäinhimillistäneet ukrainalaiset, ja siksi tämä sota alkoi. Tämän lisäksi Venäjän hallinto on mustamaalannut koko länsimaat, sekä epäinhimillistäneet meidät länsimaalaiset uhaten meitä ydinaseilla ja täydellisellä tuholla, koska olemme eri mieltä Venäjän kanssa, ja vastustamme tätä hulluutta. Sota on helvettiä ja erittäin karua, mutta jokainen kuollut vihollinen edesauttaa kestävään, ihmistä kunnioittavaan rauhaan pääsyä, josta Ukrainan kansa on syyttömänä maksmassa täysin kohtuuttoman kovaa hintaa.

Viimeksi muokattu:

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika vaikea välttää tuollaista tunnetta, kun nähnyt kaikenlaisia hirveitä tapahtumia tämän sodan aikana.

Toki joissakin tilanteissa yksittäisen venäläisen kohtalot ovat olleet ajatuksia herättäviä ja monien ruumiiden täyttämät juoksuhaudat ja taisteluasemat pysäyttäviä näkyjä.

Mutta silti ei voi välttyä ajatukselta, että mitäs lähdit... Sääliä ei ole tarjolla.

Sj991

Jäsen
Se vaan on ikävä kyllä fakta, että voittaakseen sodan vastaustajien täytyy, joko kuola, antautua tai vetääntyä. Venäjä on Ukrainaan itse hyökännyt ja Venäjän sotilaat ovat olleet laajalti itse vastuussa kaiken näköisistä ihmisoikeusrikkomuksista. Tottakai kaikista kivoin tilanne olisi, että Venäjä itse vetääntyisi Ukrainasta vapaaehtoisesti, mutta koska kaikki jo tiedämme, että näin ei tule käymään niin jäljelle jää vaihtoehdoksia Venäjän armeijan tuhoaminen.

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sodassa pätee raaka ja tyly vahvimman laki. Tapa tai tule tapetuksi. Ja sodat harvemmin päättyy muuten kuin sotimalla. Kun toinen osapuoli on onnistunut tappamaan tarpeeksi toisen osapuolen väkeä, niin toinen joko tulee lyödyksi tai sitten luovuttaa ja haluaa neuvotella rauhasta. Venäjä on tämän sodan aloittanut yksipuoleisesti, ja Venäjän voitosta seuraisi kauheita asioita ukrainalaisille siviileille, ukrainalaisille sotilaille ja koko maailmalle. Venäjä ei myöskään tule tätä sotaa lopettamaan muuten kuin että se lyödään niin kanveesiin, ettei sillä ole muuta mahdollisuutta kuin vetäytyä tai anoa rauhaa, joten minä iloitsen jokaisesta tapetusta venäläissotilaasta ihan sen takia, että se vie lähemmäs sitä tilannetta että sota päättyisi.

Sinällään en iloitse ihmisten kuolemasta, mutta tässä tilanteessa minun on katsottava venäläisiä sotilaita sodan pelinappuloina eikä ihmisinä.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Viimeksi muokattu:

rpeez

Jäsen
Sinällään en iloitse ihmisten kuolemasta, mutta tässä tilanteessa minun on katsottava venäläisiä sotilaita sodan pelinappuloina eikä ihmisinä.
Ymmärrän tämän ajattelun ja olen itsekin aika pragmaattinen taipumaan tuohon ajatteluun. Silti tekee hieman pahaa katsoa noita juoksuhautavyörytysvideoita joissa näytetään tuota tappamista suoraan. En ole ihan vakuuttunut, että jokainen örkki on tuolla omasta halustaan ja läpeensä paha.
Joka tapauksessa yhdentyyppinen maanpäällinen helvetti voi sanoa, lohdutonta maisemaa, liejua ja kuolemaa. S-na, saisi P mennä itse sinne ryömimään niin taitaisi housut kastua sisältäpäin. Ymmärtäisi mitä aiheuttaa muille.
Pakko kunnioittaa rohkeudesta noita eturivin ukrainalaisia jotka aika pelottomasti tuolla ryynää, huh huh. En tiedä pystyisikö itse kuinka toimimaan kun minä hetkenä tahansa voi kuula napsahtaa otsaan.

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Trump ja DeSantis kutsuttu Kiovaan. Saa nähdä lähteekö kumpikaan vai kummatkin.

Edit. Mainittakoon, että Valko-Venäjän puolelta on jotain ammuttu Puolan puolelle. Siitä enemmän Valko-Venäjä ketjussa.

Voi hyvinkin olla, että minitsaarin ykkösfani republikaanien joukoista suuntaa tuon reissun jälkeen moikkaamaan idoliaan ja tekee täysin absurdin rauhanehdotuksen sodan päättämiseksi. Onneksi Trumpilla ei ole mitään mandaattia tällä hetkellä.

Animal

Jäsen
Pakko kunnioittaa rohkeudesta noita eturivin ukrainalaisia jotka aika pelottomasti tuolla ryynää, huh huh. En tiedä pystyisikö itse kuinka toimimaan kun minä hetkenä tahansa voi kuula napsahtaa otsaan.
Ihmisestä löytyy ihmeellisiä voimavaroja siinä vaiheessa, kun on oma ja läheisten olemassaolo, terveys ja vapaus uhattuna. Suomalaisista on jo pelkästään ukrainalaisten tukemiseksi löytynyt sellaisia voimavaroja, joita ei olisi voinut kuvitellakaan vielä 2-3 vuotta sitten.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Toki kaikille osapuolille olisi parasta että tappaminen olisi aloitettu tunkioimperiumin johtohenkilöistä ja lopetettu siinä vaiheessa kun kgb taustaisista roistoista viimeinenkin roikkuu lyhtypylväästä, mutta ikävä kyllä tuommoinen on utopiaa. Sodat ovat ylipäätään harvoin mitään voitokkaita liiketoimia millään mittarilla, mutta tämä Ukrainan raiskausyritys on vielä tavanomaistakin järjettömämpi kun kaikille osapuolille olisi pitänyt olla itsestäänselvää jo reilusti ennen aloittamista ettei tässä ole paskatunkiollekaan kuin hävittävää vaikka sotilaallisesti voittaisivatkin ja toki melko nopeasti kävi selväksi ettei ne ole voittamassa kentälläkään. Toki kun kyseessä on terroristinen mafiaorganisaatio niin eihän siellä olla voitu tehdä järkeviä toimenpiteitä vaikka johtopäätökset olisi joku osannut vetääkin ja lopputulemana terrorismin lisääminen ja kiihdyttäminen kunnes koko paska romahtaa alta, ihan siltä varalta jos jossain vaiheessa Ukraina sittenkin päättäisi että "no nyt kun olette saaneet näin monta ihmistä murhattua ja elämää ja aluetta tuhottua, niin kyllä me antaudumme teidän vasalleiksi ja siten täysin vapaasti vailla vastarintaa ryöstettäviksi, raiskattaviksi, sekä myös murhattaviksi". Tai että kollektiivinen länsi päättäisi että "nyt kun näyttää että joudumme panostamaan vielä ylimääräisen promillenpuolikkaan bkt:sta aiempien puolentoista lisäksi Ukrainan aseistamiseen terroristiraiskaajien ordaa vastaan, niin se on kyllä aivan liikaa ja päätämmekin säästää nyt miljardin jotta voimme maksaa sen satakertaisesti omina puolustusmenoina sekä menetettyinä eläminä omilla alueillamme parin vuosikymmenen päästä".

Toki jälkimmäinen skenaario on todennäköisempi ja saattaisi olla jopa paskatunkion saavutettavissa jos saisivat ujutettua edushenkilöitään päättäviin asemiin sivistysmaissa. Onneksi USA:n pressanvaaleihin on vielä pitkä aika.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Viimeksi muokattu:

Animal

Jäsen
mutta tämä Ukrainan raiskausyritys on vielä tavanomaistakin järjettömämpi kun kaikille osapuolille olisi pitänyt olla itsestäänselvää jo reilusti ennen aloittamista ettei tässä ole paskatunkiollekaan kuin hävittävää vaikka sotilaallisesti voittaisivatkin ja toki melko nopeasti kävi selväksi ettei ne ole voittamassa kentälläkään.
Jos ihan puhdasta sotilasmatematiikkaa käytetään ja tutkitaan historiaa, niin lopputulos olisi pitkässä juoksussa ollut ilman näin massiiivista länsiapuakin tismalleen sama kuin nytkin. Sodasta olisi vaan tullut tyystin erilainen. Venäläisen miehitys- / hyökkäysjoukon lukumäärä oli jo sodan alkaessa yksiselitteisesti liian pieni Ukrainan kokoisen maan valloittamiseen ja miehittämiseen. Kiova ehkä olisi kaatunut, Venäjä ehkä olisi liittänyt Mustanmeren rannikon ja Itä-Ukrainan oblastit itseensä, mutta se ei olisi poistanut sitä että sodasta olisi tullut äärimmäisen raaka sissisota mallia Afganistan steroideilla potenssiin kymmenen. Sota olisi kestänyt ehkä 10 tai 20 vuotta, mutta lopulta Venäjä olisi ollut pakotettu vetäytymään sekä sisäisen, että ulkoisen paineen käydessä liian kovaksi.

Edit. lisätään vielä, että edelläkuvatussa skenaariossa Venäjä olisi lähettänyt lihamyllyyn ainoastaan vakinaisen väen joukkoja ja valmistuneita varusmiehiä -> Tässä tapauksessa eri alueiden vähemmistöjen käyttäminen palvelukseen käskettyinä mobikeina olisi ollut suhteellisesti vähäisempää. Nythän siellä on tyhjennetty kokonaisia kyliä miehistä "jostain Kiinan rajalta", joita loppupeleissä jäävät kaipaamaan ainoastaan tämän oman yhteisön jäsenet.

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tässä ketjussa tuossa vähän aiemmin useampikin kirjoittaja pohti sodan lopputulosta. Oletan, että keskustelu nojasi tähän YLE:n uutisoimaan juttuun:

Otetaan pari lainausta:

Ukrainan sotaa seuraavat yhdysvaltalaiset asiantuntijat ovat jakaantuneet kahteen, suurin piirtein yhtä suureen leiriin suhtautumisessa sodan ratkaisuun, sanoo [Tuomas] Forsberg. Toiset arvioivat Ukrainan voittavan ja toiset katsovat Charapin tapaan sodan päättyvän ratkaisemattomaan tilanteeseen. Lisäksi pieni osa uskoo Venäjän voittoon.

Se, miten sodan arvioidaan loppuvan sisältää monia muuttujia, ja jokainen asiantuntija arvioi niitä eri tavalla. Ensinnäkin, mitä pidetään voittona ja mitä tappiona, niin Ukrainalle kuin Venäjällekin? Kuinka pitkälle tilannetta arvioidaan: arvioidaanko kuuman sodan vaihetta vai pidemmälle? Sitten se, että miten sodan arvioidaan kehittyvän rintamalla ja millä aikataululla. Ja siitä sitten se, että miten valtioiden ajatellaan kehittyvän sotatilanteen muuttuessa.

Tutkija Samuel Charap katsoo, että sodanjälkeinen menestyvä, demokraattinen ja länteen kääntynyt Ukraina edustaisi aitoa strategista voittoa.

Näin toki, mutta Ukrainan kääntyminen vahvasti länsimieliseksi voi laukaista myös Venäjällä arvaamattomia kehityskulkuja. Isona peikkonahan Putinin regime on kokenut sen, että värivallankumoukset leviävät Venäjällekin.

Charap katsoo, että edes Ukrainan menestyksekäs vastahyökkäys ei ratkaisisi sotaa.

Tästä olen ja olen ollut samaa mieltä. Ei menestyksekäs vastahyökkäys sellaisenaan ratkaise sotaa, ei - se riippuu täysin siitä, miten tilanne kehittyy sen seurauksena. Itse näen, että Venäjällä, sen kansalla ja johdolla on silläkin oma rajallinen sietokykynsä, jota sotatoimet tappioilla syövät tai onnistumisilla kasvattavat. Esimerkiksi minun ja Charapin arvio tuosta sietokyvystä sekä sen kehittymisestä voivat erota toisistaan.

Tutkija arvioi, että todennäköisin lopputulos sotaan on jonkinlainen aselepo. Se lopettaisi niin sanotun kuuman sodan mutta ei Ukrainan ja Venäjän välistä laajempaa konfliktia. Aseleposopimus ei ratkaise esimerkiksi kansainvälisten rajojen sijaintia. ... Charap sanoo Ylelle pitävänsä mahdollisena, että aselepoon päädytään vasta vuosien kuluttua.

Tähän minäkin uskon. En siis usko, että heti päästään neuvottelemaan rauhasta ja tulitauostakin päästään neuvottelemaan vasta, kun molempien voimavarat on käytetty. Mutta millaisissa olosuhteissa pysyvämpi tulitauko alkaa, niin sillä on mielestäni vaikutusta siihen, miten tilanne siitä etenee.

Lisäys: Niin - Venäjää on melko mahdottoman vaikea taivutella mihinkään muuhun rauhansopimukseen kuin sellaiseen, jossa se saa pitää Ukrainan alueita eikä sen tarvitse korvata mitään. Siitä sen on helppo jatkaa sitten hetken hengähdystauon jälkeen. Jos vaikka Venäjä joutuisi vetäytymään Ukrainasta, niin ei se ala rauhansopimuksesta neuvottelemaan. Se ylläpitää sotatilaa vaikka hamaan tappiin saakka ja ammuskelee tykeillä ja raketeilla aina, kun niitä tulee ulos tehtaiden linjastoilta.

Charap nostaa artikkelissaan malliksi Korean aselevon. Etelä- ja Pohjois-Korea ovat teknisesti edelleen sodassa keskenään. Molemmat vaativat koko Korean niemimaata itselleen. Silti 1950-luvulla alkanut aselepo on pitkälti pitänyt. ... Korean kaltainen epätyydyttävä lopputulos on Charapista todennäköisin tapa, jolla sota Ukrainassa päättyy.

Jo sodan alkuvaiheessa viime keväänä mietin, että yksi sodan todennäköisistä kehityskuluista on juuri tämä Pohjois-Korean tie. Se tapahtuu silloin, jos Venäjän nykyjohto onnistuu rakentamaan riittävän kovalla kädellä kasassa pidetyn diktatuurin. Tässä asiantuntijoilla on varmasti eroa sen suhteen, että kuinka todennäköisenä kukakin pitää sitä, että Venäjän nykyjohto pystyy säilyttämään asemansa myös silloin, jos kaikkien uhrausten jäljiltä ei ole mitään saavutusta esiteltävissä.

Kyllä minä yhdyn niihin arvioihin, että Venäjällä on pitkät perinteet hyvin keskusjohtoisesta hallinnosta, ja jos armeija pysyy yhtenäisenä ja johdon takana, niin aika vaikeaa tulee olemaan johdon kaataminen.

– Hyvää on se, että ruvetaan miettimään, mikä loppupeli on ja kuinka voidaan päästä rauhaan, [Tuomas] Forsberg sanoo.

Minustakin on ihan aiheellista myös vaikkapa tällä palstalla pohtia sitä, että millainen sodan "loppupeli" on. Mutta kuten sanottu, siihen minusta liittyy tekijöitä, joiden ennakoiminen on miltei mahdotonta. Siksi en pidä mitään lopputulosta täysin mahdottomana, vaan jaan ne mieluummin eri kategorioihin Suomen, Euroopan ja Ukrainan kannalta. On toivottavia lopputuloksia, on epätoivottavia lopputuloksia. Lisäksi pitää huomioida mm. se, että vaikka Ukraina ja Venäjä saisivat joskus aikaan jonkinlaisen tulitauon kaltaisen jäätyneen tilanteen, se ei vielä tarkoita sitä, että Venäjän ja länsimaiden välillä olisi jonkinlainen "tulitauko" - matka suhteiden minkäänlaiseen normalisointiin voi olla pitkä.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy