F
Flonaldo
Tämä on kyllä todella erikoista. Järjestön johdon pääasiallinen tehtävä ja tärkein osaaminen pitäisi olla viestinnässä. Kaikilla pitäisi olla myös kokemusta siitä, että tuon kaltaisessa järjestössä se viestintä vaatii valtavaa tarkkuutta. Joku lätkäseura voi korjailla tiedotteitaan vähän jälkikäteen, mutta tuollaisissa selvityksissä sellaiseen ei yksinkertaisesti ole varaa.Tämä oli aidosti keskustelun kannalta tarpeellinen täsmennys. Harmillisesti myös Amnestyssa olisi asian teroittamista kaivattu, sillä Suomen Amnestyn toiminnanjohtaja itse FrankAmnesty-tilillään referoi Amnestyn tiedotetta näin:
"Pieni korjaus yllä olevaan. Kuten minua pätevämmät oikeusoppineet ovat huomauttaneet minun olisi pitänyt kirjoittaa kansainvälisen humanitaarisen oikeuden loukkauksista eikä merkkimäärän takia huolimattomasti lyhentää sotarikoksiin."
En tiedä tuleeko tässä jotain käännösongelmaa vai mitä, mutta eihän tuohon nyt mitään "pätevämpiä oikeusoppineita" tarvita asiaa avaamaan.
Havainnollistava esimerkki: Suomessa on voimassa satoja lakeja. Tärkeimmät osat niistä kattava lakikokoelma on kolme parintuhannen sivun kokoista jättiläiskirjaa. Vain yksi niistä on rikoslaki ("Me Aleksander Kolmas..."). Jonkun lain tulkinnanvarainen rikkominen on toki väärin, mutta sillä ei ole mitään tekemistä rikosten kanssa (ellei asiasta erikseen rikoslaissa ole säädetty).
(Ja... jos "trolls and mobs" oli typerää, niin "pieni korjaus" ja "huolimattomasti lyhentää" on taas katastrofaalisesti vähättelevällä tavalla karmeaa viestintää, ja yhä kertoo siitä, että asenteessa ei ole pienintäkään häivää oikeasti omien virheiden tunnistamista ja niistä oppimista.)