Vasenkätisyys – siunaus vai kirous?

  • 13 573
  • 176

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Mulle kirjoittaminen on aina ollut vittumaista. Pyyhin kämmensyrjällä sitä mitä kirjoitan, varsinkin mustekynällä kirjoitettu teksti on aivan hirveän näköistä. Koskaan en muista että tuohon olisi puututtu, tai yritetty korjata mitenkään. Eräs opettaja tuumasi vain, että tuollaista se teillä vasureilla on.

Liitutaululle kirjoitan jostain syystä oikealla kädellä. Tai kirjoitin.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Onko jossain muissa lajeissa kuin base- ja softball pelaajia, jotka voivat taktisesta syystä vaihtaa "kätisyyttä"? Viittaan siis em. urheilulajeissa lyöjän kykyyn lyödä hyvin molemmin puolin kotipesää. Yleensä lyöntipuoli valitaan syöttäjän kätisyyden mukaan.

Silloin tällöin tulee vastaan myös syöttäjiä, jotka ovat taitavia heittämään kummalla kädellä haluavat. Jotkut ovat päässeet ihan huipulle asti. Sääntöknoppina vielä: kun tällainen ambidextreous-syöttäjä kohtaa switch-hitterin, niin lyöjällä on viimeinen sana, miten päin toimitaan (syöttäjän pitää heittää samalla kädelle ao. lyöntikerta).
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Syömisjuttu on kyl erikoinen, jos pelkällä haarukalla niin aina oikealla kädellä. Jos taas haarukka&veitsi kombo, niin haarukka aina vasemmassa kädessä. Veitsi vasemmassa ei toimi, yritetty on.
Sama. Veitsen käyttö oikeassa kädessä juontaa juurensa varmaankiin siihen, että leikkaaminen on sujuvampaa/tarkempaa sillä paremmalla kädellä. Haarukkaan kun ei tarvitse yhtään ladata voimaa, niin sen käyttö onnistuu myös sillä paskan motoriikan kädellä.
 

Fordél

Jäsen
Olen vasenkätinen, mutta olosuhteiden "pakosta" osa asioista sujuu oikeakätisten tapaan. Esim. kitaraa ja bassoa soitan oikeakätisenä, koska soitteluja alottaessani vasurisoittimet olivat kiven alla. Lätkää ja salibandyä pelaan puolestaan vasurina, mutta golfia lyön kuten oikeakätiset. Siinäkin leftin mailoja on paljon paremmin saatavilla. Koitan aina silloin tällöin tehdä vasurin asioita oikealla kädellä, jotta senkin motoriikka kehittyisi. Esim. hampaiden pesu oikealla on selkeesti vaikeempaa, mutta hyvää harjotetta.
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Kirjoitan vasemmalla, mutta muistan kouluajoilta kun piti kirjoittaa taululle, niin aloitin vasemmalla ja siirsin liidun sujuvasti oikealle kädelle. Lusikka vasemmassa kädessä, haarukka vasemmassa, veitsi oikeassa. Puukolla vuoleminen vasemmalla. Vasaran käyttö sujuu molemmilla käsillä.

Mailapelit oikealla, mutta squashissa pystyin voittamaan joitain jo hieman pelanneita myös vasurilla.

Kitaran soittaminen on aina kuulunut harrastuksiini ja vasurilla tapahtuu tämä. Onni, ettei kivijalkamusiikkiliikkeissä ole juuri vasurikitaroita myynnissä, saattaisi tulla heräteostoja. Toisaalta, netistä tilatessa ostokset ovat vähän sika säkissä meininkiä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mainittakoon nyt, vaikka on jo ainakin epäsuorasti jo aiemminkin mainittu, että yleisesti tunnustettuihin pöytätapoihin kuuluu se, että haarukan ja veitsen kanssa syödessä haarukka on vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä. Siltä osin vasurin ja oikeakätisen tavoissa ei pitäisi ollakaan eroa. Tai periaatteessa vasurinhan olisi luonnollista tehdä juuri toisin, kun siihen veitsen käyttöön on järkevä käyttää dominanttia kättä.
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Kyllä ne kielet voi kääntää niinku Hendrix teki.

Paitsi, että useimmissa kitaroissa satulan urat on tehty tietyn kielen levyisiksi. Paksuin E ei mahdu ohuimman e:n uraan jne. Satulaan täytyisi tehdä virityksiä, ja antaa tehtävä mieluummin ammattitaitoisen kitaran huoltajalle. Siksi suosin ihan oikeita vasurikitaroita. Mökillä on myös 43 vuotta vanha nylon-kielinen Landola, jossa urat ovat samanlevyisiä, siinä kielten käännössä ei ollut mitään ongelmaa.
 

mikkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täällä myös yksi sekakätinen. Kirjoittaminen ja ruokailu vasurilla. Lätkä, säbä ja pesismaila oikea käsi ylhäällä. Tennis ja sulkapallomaila vasemmassa. Palloa ja tikkaa tykkään heittää oikealla mutta alakautta heittäessä esim. Keilaus tai mölkky tykkään heittää vasurilla. Ampuminen tapahtuu vasemmalta mutta painepesurilla pestäessa kahva taas oikealla.
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Tuota en tiennyt. Tarkistin oman SG:n, Jazzmasterin ja Hagströmin, luulisin että noissa saisi käännettyä, mutten tietty varmaksi osaa sanoa.

Jonkun Gibsonin kopion pilasin aikoinaan leventämällä itse satulan uria. Voi toki olla että noissa omissa kitaroissasi kääntäminen onnistuu. Musiikkiliikkeessä kävin testaamassa oikeakätisen Martin GT 016 ja he tilasivat vasurin. Symmetrinen kitara, jossa plektrasuojus oli sitten toisella puolella ja satula vasenkätistä mallia oikeinen uraleveyksineen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Käsien puolesta olen lähes täysin vasuri, mutta hiirtä käytän oikealla. Urheilussa aina vasenkätinen, eli lätkässä right, tenniksessa maila vasemmassa kädessä jne. Aina vasen käsi käytössä, jos käytetään yhtä kättä. Tuo hiiren käyttö oikealla on oikeastaan ainoa poikkeus.

Mutta en ole vasenjalkainen, kuten monet vasenkätiset taitavat olla. Vasemmalla jalalla en potki jalkapalloa tai mitään muutakaan. Vasen jalka tuntuu kaikin tavoin heikolta oikeaan jalkaan verrattuna.

Vasenkätisyys on yksi suurimmista syistä sille, että vihaan käsin kirjoittamista. Vasemmalla kirjoittavat tietävät miksi. Sen vuoksi en ole kymmeneen vuoteen kirjoittanut käsin juuri muuta kuin allekirjoituksia, muutoin kirjoitan aina koneella.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Täältä yksi sekakätinen mukaan joukkoon. Kynää käyttelen vasurilla, joten miellän siksi itseni vasuriksi, mutta paljon tulee touhuttua oikeallakin ulokkeella. Hiirtä tulee käytettyä oikealla kädellä, rynkyllä tuli ruiskittua oikeelta puolelta, ja toki oikea silmä on hallitseva minulla, joten se oli hyvä niin. Lätkässä maila on right, mutta sulis/tennis/pingis kun on kyseessä niin maila on oikeassa kätösessä. Haarukkaa pidän kans oikeessa, ihme juntti kun olen. Palloa nakkaan kans oikealla kädellä. Pikkuveljeä hakkaan sujuvasti kummalla vaan kädellä.
Ugh.

Nii joo, ja mitään muuta negatiivistä ei ole tähän asti vasuriudesta johtuen koitunut kun tekstin suttaantuminen kun käsi laahaa perässä kirjoittaessa.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja myöskin, vasemmalla syödään ja kirjoitetaan, oikealla heitetään ja right on maila. Vasaraa käyttelen yhtä huonosti molemmilla, ja tosiaan noissa sulkiksissa ja tenniksessä ym. käsi vaihtuu nopsaan, jottei rystyllä lyödä ;). toisinaan on etu, kun ahtaassa paikassa vaikkapa ruuvimeisseliä käyttää, niin molemmilla sujuu ilman kummallisia käden vääntelyitä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Jatkan vielä muutamalla huomiolla: tänään tajusin, että jostain syystä pin-koodit naputtelen aina oikealla kädellä, kaupassa ja taikaseinällä. Hiirtä käytän oikealla, mutta se johtunee työhistoriasta, olen joutunut aikoinaan oikeakätisten ihmisten työpisteillä säätämään elantoani.
Mailapeleihin myös poikkeus: sulkapallossa ulottuvuus silloin joskus lisääntyi metrillä, kun kätevästi vaihdoin mailan oikealle puolelle.Tennistä olen pelannut paljon vähemmän ja siinä ei tullut ikinä mieleenkään kokeilla vastaavaa.

Kätisyys ketjun aiheena mutta jalkaisuudesta sen verran, että kätisyydellä ja jalkaisuudella ei taida olla mitään korrelaatiota eli saattaa jalkaisuus mennä ihan miten sattuu.
 

Nick Neim

Jäsen
Vittumaisinta oikeakätisenä rightin miehenä oli (joskin harvoin) maalivahtina oleminen, koska räpylä piti ehdottomasti olla vasemmassa kädessä. Sen myötä jo ennestäänkin olematon mailapeli oli vieläkin onnettomampaa, koska ei siitä leftin mailan kanssa touhuamisesta yhtään mitään tullut. Pesäpallostahan tuon räpylän kätisyyden varmaan opin nuorempana kun oikea on heittokäsi, eikä rightin kamoja pienellä seuralla oikein ollutkaan. Biljardia niin ikään lyön kuin vasuri, eli oikea käsi edessä, ja näitä ei ihan liikaa oikeakätisistä taida olla. Ainakaan omista pelikavereista ei ole tullut vastaan.

Velipojat olivat leftejä ja silloin ihan nappulana lätkin pihalla palloa heidän vanhoilla leftin mailoillaan rightin puolelta, vaikka faija koitti käsiä kääntääkin. Muutoin olen tosiaan ihan puhdas oikeakätinen, kun ei vasemmalla luonnistu oikein mikään, mutta mailapelit rightilta ja biljardia oikea käsi edessä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Pesen hampaat vasemmalla kädellä ja jääkiekossa on rightin maila, muuten täysin oikeakätinen. Tosin rightin ja leftin mailathan eivät tunnetusti noudata täysin kätisyyksiä muutenkaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täältä yksi sekakätinen mukaan joukkoon. Kynää käyttelen vasurilla, joten miellän siksi itseni vasuriksi, mutta paljon tulee touhuttua oikeallakin ulokkeella. Hiirtä tulee käytettyä oikealla kädellä, rynkyllä tuli ruiskittua oikeelta puolelta, ja toki oikea silmä on hallitseva minulla, joten se oli hyvä niin. Lätkässä maila on right, mutta sulis/tennis/pingis kun on kyseessä niin maila on oikeassa kätösessä. Haarukkaa pidän kans oikeessa, ihme juntti kun olen. Palloa nakkaan kans oikealla kädellä. Pikkuveljeä hakkaan sujuvasti kummalla vaan kädellä.
Ugh.

Nii joo, ja mitään muuta negatiivistä ei ole tähän asti vasuriudesta johtuen koitunut kun tekstin suttaantuminen kun käsi laahaa perässä kirjoittaessa.
Itse erittäin puhtaana vasurina ihmettelen kyllä teitä sekakätisiä. En voi ymmärtää, että puolet asioista tehdään toisella ja puolet toisella kädellä. Ei vain mene kaaliin, että miten tuo on mahdollista.

Miten muuten sulta sujuu oikealla kädellä kirjoittaminen tai vasurilla heittäminen tms? Itsellä oikea käsi on aivan paska kaikessa.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Itse erittäin puhtaana vasurina ihmettelen kyllä teitä sekakätisiä. En voi ymmärtää, että puolet asioista tehdään toisella ja puolet toisella kädellä. Ei vain mene kaaliin, että miten tuo on mahdollista.

Miten muuten sulta sujuu oikealla kädellä kirjoittaminen tai vasurilla heittäminen tms? Itsellä oikea käsi on aivan paska kaikessa.
Onhan se molempikätisyys aika omituista, meillä on varmaan aivot jotenkin solmussa. Ja varmaan lapsuuden kokemukset myös ohjaa, eli ei ole ollut esim. urheiluvälineitä kuin oikeakätisille joten niillä on sitten vaan pitänyt vetää. Vai oliko sulle tarjolla sitten koulussa vaikkapa räpylä oikeeseen käteen?

Vasurilla heittäminen ja oikeella kirjoittaminen on itellä molemmat siellä säälittävän ja huvittavan räpellyksen välimaastossa, ei tuu mitään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan se molempikätisyys aika omituista, meillä on varmaan aivot jotenkin solmussa. Ja varmaan lapsuuden kokemukset myös ohjaa, eli ei ole ollut esim. urheiluvälineitä kuin oikeakätisille joten niillä on sitten vaan pitänyt vetää. Vai oliko sulle tarjolla sitten koulussa vaikkapa räpylä oikeeseen käteen?

Vasurilla heittäminen ja oikeella kirjoittaminen on itellä molemmat siellä säälittävän ja huvittavan räpellyksen välimaastossa, ei tuu mitään.
Kyllä niitä välineitä koulussa oli vasurillekin - ei paljoa, mutta riittävästi. Yleensä samalla luokalla oli todella vähän vasureita, jossain kohtaa taisin olla ainoa vasuri, joten se vähäinenkin määrä vasurin välineitä riitti mun käyttöön.

Lätkää pelasin ihan ensimmäisiä kertoja leftin mailalla, taisin olla sillon jotain 4-5 vuotias. Jossain kohtaa rupesin luontaisesti käyttämään leftin mailaa sitten väärin päin, jolloin vanhemmat tajusivat hommata mulle rightin mailan. Räpylääkin käytin jonkin verran vasemmassa kädessä, koska kyllähän vasen käsi siinä hommassa toimi hyvin, mutta siinä sitten tuli huomattua, että heitän palloa paljon huonommin kuin muut, jolloin tajusin vaihtaa oikean käden räpylää käyttöön.

Tietokoneen hiiren käyttö oikealla on tosiaan se ainoa jonkinlainen poikkeus mitä multa löytyy, mutta se lieneekin poikkeuksista hyvin pitkälti yleisin. Siihen taitaa olla varsin helppo tottua väärälläkin kädellä. Mutta sama pätee jossain määrin muihinkin asioihin, eli lapsena opittu väärällä kädellä jotain tekemään, niin siihen on sitten lopulta tottunut. Minun kohdallani ei vain sellaisia tilanteita tullut vastaan, että olisi ollut pakko opetella tekemään oikealla kädellä asioita.
 

Pate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko jossain muissa lajeissa kuin base- ja softball pelaajia, jotka voivat taktisesta syystä vaihtaa "kätisyyttä"? Viittaan siis em. urheilulajeissa lyöjän kykyyn lyödä hyvin molemmin puolin kotipesää. Yleensä lyöntipuoli valitaan syöttäjän kätisyyden mukaan.

Silloin tällöin tulee vastaan myös syöttäjiä, jotka ovat taitavia heittämään kummalla kädellä haluavat. Jotkut ovat päässeet ihan huipulle asti. Sääntöknoppina vielä: kun tällainen ambidextreous-syöttäjä kohtaa switch-hitterin, niin lyöjällä on viimeinen sana, miten päin toimitaan (syöttäjän pitää heittää samalla kädelle ao. lyöntikerta).

Ei nyt varsinaisesti ole vastaus esittämääsi kysymykseen, mutta olen aina ihmetellyt miten esim. Tuukka Rask pelaa aivan täysin oikeakätisen maalivahdin varusteilla ja tyylillä, vaikka ainakin kirjoittaa vasemmalla kädellä. Pelaa siis "väärin päin".

 

Nick Neim

Jäsen
Ei nyt varsinaisesti ole vastaus esittämääsi kysymykseen, mutta olen aina ihmetellyt miten esim. Tuukka Rask pelaa aivan täysin oikeakätisen maalivahdin varusteilla ja tyylillä, vaikka ainakin kirjoittaa vasemmalla kädellä. Pelaa siis "väärin päin".


En nyt nopealla googlauksella löytänyt tälle vahvistusta, mutta Raskin tapauksessa olen 99% varma, että hän joutui opettelemaan pelaamaan väärältä puolelta, koska hänelle ei lapsena ollut seurassa rightin puolen veskankamoja. En muista mistä haastattelusta tai ohjelmasta tämän olen lukenut, mutta mielikuva tästä on hyvin vahva.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Tuosta "miksi vasuri tekee jotkin asiat oikealla kädellä" -aiheesta omakohtaisia kokemuksia: jos vasurivaihtoehtoa ei ollut, kun näitä opetteli, niin pakko oli tehdä oikealla.

Allekirjoittaneella ensin sakset: kesämökillä oli löysät sakset, niillä kun lapsena yritti leikata vasemmalla kädellä, niin teräthän loittonivat toisistaan. Näin ollen oikealla kädellä onnistui. Eikä tuohon aikaan Fiskarsin punakahvasaksista kukaan ollut kuullutkaan (äiti ne joskus itselleen osti, en koskaan oppinut niiden käyttöä).

Toinen tenkkapoo on sitten tietokoneen hiiri. Se kun alkuun opetellessa oli oikealla. Myöhemmin (liian myöhään) selvisi, että sen olisi voinut käydä vaihtamassa. En kuitenkaan viitsinyt, tietokonetta kun käytti töissä moni muukin.

Montaa vain oikeakätisille rakennettua työkalua onkin sitten pakko käyttää oikeakätisesti, ettei tulisi vahinkoa (käsisirkkeli näin ensimmäisenä mieleentulevana).
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
...
Montaa vain oikeakätisille rakennettua työkalua onkin sitten pakko käyttää oikeakätisesti, ettei tulisi vahinkoa (käsisirkkeli näin ensimmäisenä mieleentulevana).

Käsisirkkeli on oiva esimerkki pahimmasta epiksestä: sen kanssa joutuu miettimään alkuasetelmat huolellisesti ja silti koko ajan on pelko kädessä, ei persiissä.
Perusmoottorisahankin olisin toivonut olevan toisinpäin, mutta sen kanssa olen tullut tutuksi. Sahaamiseni on satunnaista puutarhatonttuilua ja silloin sahaa joutuu käyttämään luovissa asetelmissa oli kätisyys kumpi vaan.

Olen edennyt paperi/tietsikkaduuneista nykyiseen asemaani eli työpaikkaan, jossa toisinaan käytän metallintyöstökaluja.
Sahailen sähköjohteita poikki ja porailen niihin sitten reikiäkin. Muistin tämän ketjun inspiroimana mennä viikolla poratessani, että tottamooses kaikki koneet on suunniteltu oikeakätisiksi tai ainakin meidän ne on siten säädetty.
En ottanut siitä pulttia vaan pultit solahtivat paikoilleen, reikiini.

Vasuri ei aina huomaa jatkuvaa pientä säätöään.
Minä en rupea vaatimaan omia leftikoneita firmaan, osaan elää ja toimia normikoneiden kanssa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ei nyt varsinaisesti ole vastaus esittämääsi kysymykseen, mutta olen aina ihmetellyt miten esim. Tuukka Rask pelaa aivan täysin oikeakätisen maalivahdin varusteilla ja tyylillä, vaikka ainakin kirjoittaa vasemmalla kädellä. Pelaa siis "väärin päin".
Jännä juttu. Voisiko olla, että Tuukan tapauksessa vasenkätisyydestä on lopulta seurannut jopa jotain pientä etua, kun "parempi" käsi on räpyläkäsi?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös