Hyvää vasur… vassar… vasenkätisten päivää!
Eihän minussakaan montaa selkeää erottavaa tekijää ole. Jos on tilanteita kun nimmaria pitää pistää papereihin, naureskelen, että kynät usein väärällä puolella. Mutta olen tässä lähiaikoina muistellut tuttujen kanssa usein tuota kouluaikojen lyijykynä-tuskastelua. Kalvot ja liitutaulu ei mennyt sen siistemmin. Onneksi nykyään mennään paljon teknisillä ratkaisuilla. Sakset ja veitsetkin menee vasurilla. Tuolla aiemmin tuskastelin buffet-jonoja, niin naurattaahan tuo leivän leikkuu usein hotellin aamiaisella. Hymyilen labroissa usein, että pyydän näytteitä oikeasta kädestä, kun eihän nuo minuun mitään jälkiä tai kipuja jätä, enkä paljoa käsin joudu kirjoittamaan. Kanyylit ja rokotukset mieluiten oikeaan.
Mutta nuo mailalajit yms. menee kyllä oikeavoittoisesti, rightilla. Ja vaikkapa keilapallo lähtee oikealla, tikkakin kohti taulua oikealla. Sulkapallossa olen oikeasti aika molempikätinen. Moni venyttäisi rystyä, kun minä vaihdankin vasuriin. Luonnollisemmin maila on kyllä oikeassa kädessä. Biljardin totesin karmeimmaksi lajiksi, ei voi suositella minulle koskaan. Kärsin pienen pienestä karsastuksesta, enkä kyllä mailan otetta osaa säädellä kummallekaan puolelle sopivaksi. Pesiksessä räpylä taitaisi olla oikeassa kädessä, mutta ongelma on, että heittokin lähtisi luontevasti oikealla. Eli kiekossa maalivahtinakin voisi olla vähän solmussa, onneksi lajin kohdalla olen aina keskittynyt penkkiurheiluun.