Vasenkätisyys – siunaus vai kirous?

  • 13 749
  • 176

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kirjoitan vasemmalla, heitän tikkaa, palloa ym. oikealla. Tennis ja sulis oikealla kädellä. Futiksessa oikeajalkainen. Hypyt oikealla jalalla. Lätkämaila right. Golf right. Jos olen lätkämolarina niin Dwayne Rolosonin tyylillä mennään. Eli räpsä vasemmassa mutta maila pitää kääntää kiekollisena. Arvioisin että olen n. 70% vasuri.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jep täällä myös molempikätinen. Kirjoitan vasemmalla paitsi jos koulussa piti taululle kirjoittaa niin sitten oikealla. Maila right, mutta muuten kaikki oikealla eli heitän, syön, soitan kitaraa, ym. kaikki oikeakätisesti... Joskus kokeillut myös kirjoittaa oikealla ja sekin kyllä reenaamisella onnistuisi...
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen ns. äärivasenkätinen, mutta kuitenkin oikeajalkainen. En tiedä kuinka usein nämä lopulta menee käsien ja jalkojen kanssa samalla kaavalla? Eipä tuota jalkahommaa oikein huomaa muussa kuin jalkapalloa potkiessa. Tai jotain muuta potkiessa.

Oman pitkän kokemuksen pohjalta sanoisin, että vasenkätisyydestä on ollut äärimmäisen vähän hyötyä ja todella paljon haittaa koko elämän läpi. Silti en haluaisi olla oikeakätinen.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Olen ns. äärivasenkätinen, mutta kuitenkin oikeajalkainen. En tiedä kuinka usein nämä lopulta menee käsien ja jalkojen kanssa samalla kaavalla? Eipä tuota jalkahommaa oikein huomaa muussa kuin jalkapalloa potkiessa. Tai jotain muuta potkiessa.
Sensomotoriikka voi mennä ihan miten päin vaan. Itsekin olen umpivasuri yläraajan osalta ja alaraajoissa kaikki tehdään taas oikealla.
 

KaljaVeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
235, Karjala-lippis
Vasemmalla kirjoitus, oikealla tietokoneen hiiri ja saksien käyttö. Ampuminen vasen käsi piipulla ja oikea liipaisimella. Kalastus vasen käsi heittokätenä ja oikea kelalla. Sahaaminen ja vasarointi molemmat vasemmalla. Salilla huomaa että vasen käsi on hieman vahvempi ja nyt kun miettii niin oikea on muutenkin enemmänkin sellainen "apukäsi".

Maila on lefti ja maalissa (lapsena) räpylä vasemmassa kädessä. Tämä sitten teki sen että pesäpalloa pelatessa räpylä on edelleen vasemmassa kädessä joka on myös heittokäsi. Eli kun tuli koppi niin äkkiä räpsä kädestä että pääsee heittämään pallon jos siihen oli tarvista. Lukkarina en ole ollut oikein hyvä ikinä.
 
Viimeksi muokattu:

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Itse vasuri luultavasti siitä saakka, kun taaperona poltin oikean käden silitysrautaan. Käsi paketissa sitten jonkun aikaa ja kaikki piti tehdä vasurilla. Siitä alkaen sitten kaikki onkin tullut tehtyä vasurilla raitin mailoja, saksia ja hiirtä myöten.

Tuo hiiren käyttäminen on herättänyt eniten kysymyksiä, että miten tuo on mahdollista ja millä puolella hiiren ykköspainike on. Tämä herättää aina vähän hilpeyttä, koska miksi joku vaihtaisi näppäimet peilikuvaksi?

Ainut poikkeus on kivääri, jolla ampuminen onnistuu kummaltakin kädeltä tarvittaessa. Tuttuun intin tyyliin myös aseisiin pätee sama toteamus, että kaikki on sopivaa, vain henkilö itse on mahdollisesti vääränkokoinen (tai kätinen). Tkiv 85:n tukki tarjottiin vain leftinä, joten se oli harjoiteltava sitten sieltä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulla toi vasen puoli seuraa mukana lähinnä symmetrian takia. Teen liki kaiken hiukankaan motoriikkaa vaativan homman oikealla kädellä tai jalalla. Poikkeuksena korkeushyppy ja kierähdystyyli, siinä ponnistus tapahtuu vasemmalla jalalla. Floppaaminen taas oikealla jalalla. En vain osaa lähestyä rimaa oikealta puolelta. Onneksi ei ole tarvinnut 45 vuoteen edes yrittää. Joskus dartitiksen ollessa pahimmillaan yritin heittää dartsia vasurilla. Tauluun osuminenkin oli saavutus.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Hyvää vasur… vassar… vasenkätisten päivää!

Eihän minussakaan montaa selkeää erottavaa tekijää ole. Jos on tilanteita kun nimmaria pitää pistää papereihin, naureskelen, että kynät usein väärällä puolella. Mutta olen tässä lähiaikoina muistellut tuttujen kanssa usein tuota kouluaikojen lyijykynä-tuskastelua. Kalvot ja liitutaulu ei mennyt sen siistemmin. Onneksi nykyään mennään paljon teknisillä ratkaisuilla. Sakset ja veitsetkin menee vasurilla. Tuolla aiemmin tuskastelin buffet-jonoja, niin naurattaahan tuo leivän leikkuu usein hotellin aamiaisella. Hymyilen labroissa usein, että pyydän näytteitä oikeasta kädestä, kun eihän nuo minuun mitään jälkiä tai kipuja jätä, enkä paljoa käsin joudu kirjoittamaan. Kanyylit ja rokotukset mieluiten oikeaan.

Mutta nuo mailalajit yms. menee kyllä oikeavoittoisesti, rightilla. Ja vaikkapa keilapallo lähtee oikealla, tikkakin kohti taulua oikealla. Sulkapallossa olen oikeasti aika molempikätinen. Moni venyttäisi rystyä, kun minä vaihdankin vasuriin. Luonnollisemmin maila on kyllä oikeassa kädessä. Biljardin totesin karmeimmaksi lajiksi, ei voi suositella minulle koskaan. Kärsin pienen pienestä karsastuksesta, enkä kyllä mailan otetta osaa säädellä kummallekaan puolelle sopivaksi. Pesiksessä räpylä taitaisi olla oikeassa kädessä, mutta ongelma on, että heittokin lähtisi luontevasti oikealla. Eli kiekossa maalivahtinakin voisi olla vähän solmussa, onneksi lajin kohdalla olen aina keskittynyt penkkiurheiluun.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikka edellisessä viestissä väitin olevani äärivasuri, niin tajusin juuri muiden viesteistä unohtaneeni yhden asian. Hiirtä nimittäin käytän aina oikealla ja olen aina käyttänyt, eikä siitä tule vasurilla oikein mitään. Tämä on todella outo asia, koska käytännössä ihan kaiken muun teen ensisijaisesti vasemmalla kädellä ja vasenkätisesti.

Tästä olen kyllä kiitollinen, koska teen IT-alan töitä ja vietän valtaosan vapaa-ajastakin tietokoneella. Olisi aika perseestä, jos en pystyisi käyttämään oikealle kädelle tehtyjä hiiriä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo hiiren käyttäminen on herättänyt eniten kysymyksiä, että miten tuo on mahdollista ja millä puolella hiiren ykköspainike on. Tämä herättää aina vähän hilpeyttä, koska miksi joku vaihtaisi näppäimet peilikuvaksi?
Koska ykkösnapin painaminen etusormella on väkisinkin tehokkaampaa ja luontevampaa. Joskus harvoin kun olen ollut pakotettu vasurilla käyttämään hiirtä, niin juurikin nappien väärin päin oleminen on ollut suurin ongelma, eli on tehnyt mieli vaihtaa niiden paikkoja, että ykkösnappi olisi etusormella.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Koska ykkösnapin painaminen etusormella on väkisinkin tehokkaampaa ja luontevampaa. Joskus harvoin kun olen ollut pakotettu vasurilla käyttämään hiirtä, niin juurikin nappien väärin päin oleminen on ollut suurin ongelma, eli on tehnyt mieli vaihtaa niiden paikkoja, että ykkösnappi olisi etusormella.

Komppaus kyllä näille hiirikommenteille. En ole tainnut kokeillakaan vasurilla. Toimistotöitä tehneenä tämä on monellakin tapaa hyvä, jäi vasemmalle tilaa kirjoitella ehkä jotain paperille.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Vasemmalle menee luontevammin. Olen myös rightin pelaaja, tai siis olin. Onko muutkin?

Tämä hauska omassa sisarparvessa. Vanhin ja nuorin ovat vasureita, keskimmäinen oikeakätinen, mutta kiekossa rightin pelaaja (pakkihan hänestä tehtiinkin). Niin, righteja me kaikki kolme siis.

Ja sirklaus taitaisi mennä minultakin myötäpäivään paremmin. Nyt liian monta vuotta tuosta, kun oikeasti kokeilin luistelua.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Koska ykkösnapin painaminen etusormella on väkisinkin tehokkaampaa ja luontevampaa. Joskus harvoin kun olen ollut pakotettu vasurilla käyttämään hiirtä, niin juurikin nappien väärin päin oleminen on ollut suurin ongelma, eli on tehnyt mieli vaihtaa niiden paikkoja, että ykkösnappi olisi etusormella.
Hyvä, että olen itse hionut keskisormiklikkaukseni huippuunsa vuosikymmenien aikana. Ei tee yhtään tiukkaa klikata keskarilla.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Vasureissa on neroja, niinku Jimi Hendrix ja Adolf Hitler. Siis olihan se nerokasta miten epäonnistunut itävaltalainen taidemaalari väänsi itsensä siihen asemaan, että laittoi koko euroopan remonttiin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olen oikeakätinen, mutta en ollenkaan "umpioikeakätinen".
Suoriudun melkein kaikesta 60-70-prosenttisesti myös vasurilla. Joistain yksittäisistä asioista jopa paremmin. Korttipakan nostaminen yhdellä kädellä tai tulitikun ottaminen askista ja sytyttäminen yhdellä kädellä nyt esimerkiksi.
Pesäpalloa ja lätkää pelaan vasemmalta.
Jalkapallossa molemmat jalat yhtä hyvät - tai huonot.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen oikeakätinen, mutta en ollenkaan "umpioikeakätinen".
Suoriudun melkein kaikesta 60-70-prosenttisesti myös vasurilla. Joistain yksittäisistä asioista jopa paremmin. Korttipakan nostaminen yhdellä kädellä tai tulitikun ottaminen askista ja sytyttäminen yhdellä kädellä nyt esimerkiksi.
Pesäpalloa ja lätkää pelaan vasemmalta.
Jalkapallossa molemmat jalat yhtä hyvät - tai huonot.
Ihme oikuri, taitaa olla harvinaista tuo. Yleensä vasurit saa tehtyä oikeallakin, vaan oikaekätiset ei mitään toisella puolella. Vai olenko taas väärässä?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvä, että olen itse hionut keskisormiklikkaukseni huippuunsa vuosikymmenien aikana. Ei tee yhtään tiukkaa klikata keskarilla.
Toki siihen voi tottua, mutta ei se silti ole lähtökohtaisesti luontevinta. Lisäksi jos tarkkoja ollaan, niin oikeaoppisesti keskisormea ei pitäisi käyttää kumpaankaan nappiin, vaan se on varattu rullalle.

Tottumiskysymyksiä toki. Itselläkin meni jonkin aikaa, että totuin käyttämään keskisormea rullalla, kun alkujaan käytössä oli hiiriä ilman rullaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihme oikuri, taitaa olla harvinaista tuo. Yleensä vasurit saa tehtyä oikeallakin, vaan oikaekätiset ei mitään toisella puolella. Vai olenko taas väärässä?
Ainakaan omalla kohdalla tämä ei päde ollenkaan. En pysty tekemään oikein mitään oikealla kädellä. Esimerkiksi juoman kaataminen lasiin oikealla kädellä on lähes mahdottomuus, kirjoittaminen on täysin mahdotonta ja pallon heittäminen myös.

Käsityksesi tästä voi johtua siitä, että jollain tasolla molempikätisiä saattaa olla yhtä paljon kuin aidosti vasenkätisiä. Jos on oikeasti kunnolla vasenkätinen, niin on ihan yhtä huono toisella kädellä, kuin oikeakätisetkin.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Toki siihen voi tottua, mutta ei se silti ole lähtökohtaisesti luontevinta. Lisäksi jos tarkkoja ollaan, niin oikeaoppisesti keskisormea ei pitäisi käyttää kumpaankaan nappiin, vaan se on varattu rullalle.

Tottumiskysymyksiä toki. Itselläkin meni jonkin aikaa, että totuin käyttämään keskisormea rullalla, kun alkujaan käytössä oli hiiriä ilman rullaa.
Kyllä on muuten näköjään tarkkaa tämä tietokoneen syöttölaitteiston käyttö.

Suurin ongelma on itselle, että suurin osa vaateet täyttävistä hiiristä on suunniteltu syrjivästi oikealle kädelle. Duunissa kun tarvitsee alt, shift ja tabulaattoria perusnäppäimistä, niin ne on pitänyt tässä vammaisessa konfiguraatiossani bindata hiireen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä on muuten näköjään tarkkaa tämä tietokoneen syöttölaitteiston käyttö.

Suurin ongelma on itselle, että suurin osa vaateet täyttävistä hiiristä on suunniteltu syrjivästi oikealle kädelle. Duunissa kun tarvitsee alt, shift ja tabulaattoria perusnäppäimistä, niin ne on pitänyt tässä vammaisessa konfiguraatiossani bindata hiireen.
Kyllä, tarkkaa touhua :)

Mutta kuvailemasi ongelmat ovat suuri syy sille, että olen kiitollinen, kun olen hiiren suhteen oikeakätinen, vaikka kaikessa muussa vasenkätinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös