Vasenkätisyys – siunaus vai kirous?

  • 10 725
  • 131

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ei nyt varsinaisesti ole vastaus esittämääsi kysymykseen, mutta olen aina ihmetellyt miten esim. Tuukka Rask pelaa aivan täysin oikeakätisen maalivahdin varusteilla ja tyylillä, vaikka ainakin kirjoittaa vasemmalla kädellä. Pelaa siis "väärin päin".
Jännä juttu. Voisiko olla, että Tuukan tapauksessa vasenkätisyydestä on lopulta seurannut jopa jotain pientä etua, kun "parempi" käsi on räpyläkäsi?
 
Viimeksi muokattu:

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Alanko feministiksi ja muistutan tästäkin vähemmistöasemasta?!

Noot

Hyvää päiväämme, vasurit!

Itse asiassa, me vasurit ollaan aika kilttejä. Niinkin suureksi vähemmistöksi emme ole barrikadeilla vaatimassa tasa-arvoista kohtelua vaan olemme jopa nöyrän kiitollisia silloin, kun joku meidät ottaa positiivisesti huomioon. Yleensä ei.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itse asiassa, me vasurit ollaan aika kilttejä. Niinkin suureksi vähemmistöksi emme ole barrikadeilla vaatimassa tasa-arvoista kohtelua vaan olemme jopa nöyrän kiitollisia silloin, kun joku meidät ottaa positiivisesti huomioon. Yleensä ei.

Joo vähän tätä ajoin itsekin takaa.

Taisin itse lähinnä koulussa valittaa, kun ei saksia ollut vasenkätisille. Rokotusta ottaessa olin ihan tyytyväinen, ettei oletettu minun toivovan piikkiä vasempaan.
 

Glove

Jäsen
Meillä on suvussa käsittääkseni tasan yksi vasenkätinen ja se sattuu olemaan minun lapseni. Mikä lie luonnonoikku. En sitten tiedä onko se siunaus vai kirous, ei ole ainakaan valittanut asiaa.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Minulla vasenkätisyys tuli vähän toista kautta, kun oikea puoli halvaantui alle vuoden ikäisenä. Sitä ei koskaan saada tietää kumpikätinen minusta olisi tullut ilman em. tapahtumaa. Oikea käsi ja jalka alkoivat toimia sitten aikanaan, mutta varsinkin kädestä ns. hienomotoriikka puuttuu lähes täysin. Toimii kyllä hyvin apukätenä, mutta mitään sorminäppäryyttä vaativaa sillä ei pysty tekemään.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Ala-asteella kun piti opetella virkkausta, niin meidän opettaja ei osannut opettaa sitä peilikuvana vasenkätiselle.

No eihän siitä tullut minulta mitään, en osannut kertakaikkisesti lainkaan. Mitä tekee vasenkätinen? Luovuttaa? Valittaa? Kirjoittaa someen? Ei tietenkään. Kiersin vaan luokkaa ympäri tytöltä toiselle ja ne vuorotellen teki sen minun työn valmiiksi.

Jos jokainen vähemmistö olisi yhtä luova ja elämään myönteisesti suhtautuva kuin vasenkätiset en usko että olisi edes olemassa rikollisuutta, sotia, lamaa, saati mitään pandemiaa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jos jokainen vähemmistö olisi yhtä luova ja elämään myönteisesti suhtautuva kuin vasenkätiset en usko että olisi edes olemassa rikollisuutta, sotia, lamaa, saati mitään pandemiaa.
Psykoottisista häiriöistä kärsivistä 40% on vasureita. Vasureita on noin 10% koko väestöstä. Vaarallisina pidän näitä ihmisiä.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Psykoottisista häiriöistä kärsivistä 40% on vasureita.

Johtuisikohan tämä siitä, että elämme sellaisessa oikeakätisten maailmassa, jossa vasureita ei edes pahemmin ajatella, kun suunnitellaan uusia työkaluja, toimintatapoja yms.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tämä oli mielenkiintoinen. Herra on siis Turun Kupittaan Cittarin kauppias.





Jäin miettimään, että itse olen helposti se, joka kahvilassa skippaa liiat herkut, jos itse pitää tarjottimelle keräillä. Siksi pubikin helpompi kuin kahvila, voi kävellä suoraan tiskille. Usein seisovissa pöydissäkin kiroan, kun suuntani on väärä ja kaikki kauhominen menee melkein toisten taklailuksi. Usein tuosta syystä jättäydyn perälle. No, osaltaan varmasti lisännyt kärsivällisyyttäni.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Psykoottisista häiriöistä kärsivistä 40% on vasureita. Vasureita on noin 10% koko väestöstä. Vaarallisina pidän näitä ihmisiä.
Dekkareissa rikoksen tekijän vasenkätisyys on usein tärkeä johtolanka, joka johtaa tekijän kiinnisaamiseen.

Todellisessa elämässäkin moni rikollinen on ollut vasenkätinen. Sitkeistä huhuista huolimatta ei kuitenkaan ole perusteltua syytä olettaa että Viiltäjä-Jack olisi ollut vasenkätinen. Sen sijaan Kyllikki Saaren murhaaja varmaankin oli vasenkätinen, tai ainakin sen suohautaa koristaneen näreen puukolla teroittanut henkilö oli operoinut vasemmalla kädellä.

Huolimatta synkästä rikoshistoriastamme moni meistä vasureista on kuitenkin onnistunut pitkään tukahduttamaan rikolliset taipumuksemme ja viettämään lainkuuliaista elämää.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oikeakätisten kohdalla tämä rikollisuuden päättely tekijän kätisyyden perusteella ei toimi niin hyvin. Mad-aikakausilehden komisario Clodumbo demonstroi.
 

Liitteet

  • huvL7HJE_o~2.jpg
    huvL7HJE_o~2.jpg
    389,1 KB · kertaa luettu: 113
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen vahvasti oikeakätinen. Aikoinaan naisiin lähemmin tutustuttuani huomasin, että vasenkätisen tyttöystävän konsepti ei olekaan yhtään hullumpi. Kun oivalsin, että kyljellään pötköttäessäni minun kannattaa oikeakätisenä jättää ns. seurustelukäsi kropan yläpuolelle, niin sängyssä paikkani tulisi tästä syystä olla oikealla puolella. Vastaavasti vasenkätinen tyttöystävä pääsee paremmin toteuttamaan itseään sängyn vasemmalta laidalta.

Kun on naisystävien kanssa pitänyt sopia siitä, kumman puolen parisängystä kumpikin ottaa, niin joka ainoa kerta perusteluni päästä oikealle puolelle on mennyt vastaväitteittä läpi. Ihan riippumatta naisten kätisyyksistä. Vasenkätisille ei ole tarvinnut oikeastaan edes perustella, kyllä tytöt tietää.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Psykoottisista häiriöistä kärsivistä 40% on vasureita. Vasureita on noin 10% koko väestöstä. Vaarallisina pidän näitä ihmisiä.
ilmankos:
”There have been 45 men who have held the office of United States president. Only one U.S. president prior to the 20th century was known to be left-handed. Since World War II there have been fourteen different U.S. Presidents and six of them have been left-handed.”
Lisäksi Reagan oli puolivasuri. Ennen 1929 ei ole varmaa tietoa, joten ties kuinka monta vasuria on tuohon virkaan päätynyt.
e. Typo
 
Viimeksi muokattu:

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Juhlin tätä päivää. Olen puolivasuri.
 

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vasenkätisyydestä ei käytännönelämässä ole juurikaan ollut haittaa. Onhan minulla toinenkin käsi, jolla pystyy auttavasti toimimaan oikeakätisten maailmassa.
Aivojen nurinkurisuus on sen sijaan aiheuttanut paljonkin päänvaivaa, niin minulle kuin kanssaeläjille.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Vasenkätisyydestä ei käytännönelämässä ole juurikaan ollut haittaa. Onhan minulla toinenkin käsi, jolla pystyy auttavasti toimimaan oikeakätisten maailmassa.
Aivojen nurinkurisuus on sen sijaan aiheuttanut paljonkin päänvaivaa, niin minulle kuin kanssaeläjille.
Eipä siitä juuri ole ongelmia ollut. Vuosien kuluessa oikeakin käsi on harjaantunut aika hyvin toimimaan. Lapsena tosin maaseudun kyläkoulussa ei ollut aluksi kunnolla räpylöitä vasenkätisille ja jouduin virkkaamisesta tukiopetukseen, kun opettaja ei osannut opettaa sitä vasenkätisesti. Jos jokin harmittaa, niin kitaransoiton olisin halunnut opetella toisinpäin. Onnistuisihan se tietysti vieläkin, vaan olen laiska.
 

mikkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko täällä muita vasureita jotka ovat enemmänkin molempikätisiä tai "sekakätisiä"?

Itsellä kirjoittaminen ja syöminen hoituu vasemmalla mutta loput menee hyvinkin sattumanvaraisesti. Palloa heitän oikealla mutta jos joskus erehdyn keilaamaan se taas hoituu vasemmalla, frisbeetä heitän oikealla. Maila on lefti, tennistä/sulkapalloa pelaan vasemmalla. Tosin mailan kätisyys ei taida ihan suoraan vaikuttaa siihen onko vasen vai oikeakätinen. Asetta ammun vasemmalta puolelta, jousipyssyllä olen joskus ampunut ja se taas tapahtuu oikealta puolelta. Painepesurilla taas pesen oikealta. Olenko yksin?

Nyt kun rupesin oikein ajattelemaan niin oikea käteni taitaa olla vahvempi. Voisiko näistä osa selittyä sillä?
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Onko täällä muita vasureita jotka ovat enemmänkin molempikätisiä tai "sekakätisiä"?

Itsellä kirjoittaminen ja syöminen hoituu vasemmalla mutta loput menee hyvinkin sattumanvaraisesti. Palloa heitän oikealla mutta jos joskus erehdyn keilaamaan se taas hoituu vasemmalla, frisbeetä heitän oikealla. Maila on lefti, tennistä/sulkapalloa pelaan vasemmalla. Tosin mailan kätisyys ei taida ihan suoraan vaikuttaa siihen onko vasen vai oikeakätinen. Asetta ammun vasemmalta puolelta, jousipyssyllä olen joskus ampunut ja se taas tapahtuu oikealta puolelta. Painepesurilla taas pesen oikealta. Olenko yksin?

Nyt kun rupesin oikein ajattelemaan niin oikea käteni taitaa olla vahvempi. Voisiko näistä osa selittyä sillä?
Oman kokemukseni mukaan kaikki vasurit ovat molempi/sekakätisiä.

Itse kirjoitain vasemmalla, maila on right ja ammun kiväärillä ja käytän vasaraa vasemmalta.
Pistoolilla oikealta, kokinveitsi on oikeassa ja heitän palloa oikealla.

Omalla kohdalla usein tuntuu että vasen on tarkempi/vakaampi mutta oikea vahvempi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
No sillai juu @mikkelson , että haravoin suvereenisti molemminpuolisesti. Samoin frisbeetä heitän molemmilla käsillä yhtä hyvin. Aika lahjakas kaveri siis kyseessä. Golf-unet näen oikeakätisenä vaikka pelaan vasemmalta. Melko varmasti olisin oikeakätisenä parempi, mutta ajattelin nyt ensin pelata homman läpi vasemmalta.
Jalkapallossa tykkään antaa mukanättejä sisäsyrjiä oikealla, mutta jos pitää kuljettaa niin oikea jalka on vaan tiellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös