Vasenkätisyys – siunaus vai kirous?

  • 13 642
  • 176

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Hyvää Vasenkätisten päivää 2020!

Oletko vasenkätisenä huomannut maailman epäoikeudenmukaisuuden meitä kohtaan? Ei tästä kauaakaan vielä ole, kun koulussa pakotettiin oikeakätiseksi, vielä kauemmas historiaan mennessä oltiin paholaisen lapsia ym. Eikä meitä pahemmin nykyäänkään erityiseen huomioida. Aika harvassa ovat ne poikkeukset, jossa vasenkätisyys selkeästi huomioidaan.

Minkälaisia kokemuksia teiltä löytyy vasenkätisinä oikeakätisten maailmassa?

p.s.
Jos saman aihepiirin ketju löytyy, niin sopii yhdistää.
 

Liitteet

  • vasuri.jpg
    vasuri.jpg
    7,2 KB · kertaa luettu: 113

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
p.s.
Jos saman aihepiirin ketju löytyy, niin sopii yhdistää.

Tuolla lisää kohtalotovereita
 

lihaani

Jäsen
Kyllähän ylivoimalla viivalla on vasenkätisille käyttöä:)
Eiköhän suurin osa oikea käsi alhaalla pelaavista ole vasureita?
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Ite oon sen verran nokkela kaveri, että nuorena pidin pintani oikeakätisenä kaikissa muissa tilanteissa paitsi kirjoittamisessa. Saivatpahan opettajat tahtonsa läpi. Saatana.
 

Boogy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Itsehän olen tälläinen hybridi. Kirjoitan vasemmalla kädellä mutta kaikki muut toiminnot hoidan oikealla kädellä.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Kuten edellinen, niin vasemmalla kirjoitan, mutta monet asiat teen joko oikealla kädellä tai sitten kummalla kädellä vain. Mailapeleissä se on ollut suuri hyöty, koska ei tarvitse juuri rystylyöntiä tehdä.
 

Buster

Jäsen
Vasuri ja right, eli erikoismiehiä lajissa kuin lajissa. Tosin kouluajoilta löytyy "traumoja", kun ei ollut kuin 1-2 oikean käden pesisräpylää, joten joskus jouduin vasurin räpylää pitämään ja heittämään oikealla, millä ei oikein saanut heitettyä ilmassa edes ykköseltä kotiin. Ostin sitten lopulta oman räpylän liikuntatunteja varten, pelattiin me tosin välitunneillakin. Ei tarvinnut niiden toisten vasureiden kanssa sitä yhtä hikistä räpylää vaihtaa aina kenttävuoroon, tai sen takia sijoittaa meitä eri puolille.

Sama muistaakseni mailojen kanssa, eli righteja oli aika vähän. Lähes kaikki nyt toi alusta asti muutenkin kotoa oman mailan siinä missä luistimetkin ja sählyssä oli parempien mailojen ohella myös suoralapaisia. Niin ja jääkiekkoveskarin varusteet kyllä löytyi myös koululta, mutta jälleen sama vika. Veskan varustesettiä toki oli ymmärrettävästi vain kaksi kappaletta ja molemmissa räpylä vasuriin ja leftin maila. Meikäläinen oli hyvin usein veskarina kun siitä hommasta tykkäsin, mutta pelin avaaminen oli aika hankalaa.

Olen kyllä melko umpivasuri urheilussa, mutta tietysti hiirtä käytän oikealla kädellä yms. huomaamatonta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oon kanssa sekakätinen. Kirjoitan vasurilla paitsi opettajien riemuksi liitutaululle tuli kirjoitettua oikealla... Muuten teen suurimman osan asioista oikealla, esim. heitän palloa tai pelaan sulkapalloa. Lätkämailaa pidän oikea käsi alempana...
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itsellä kanssa pesäpallotrauma. Ensimmäiseksi saatu räpylä oli normaali oikeakätisen räpylä vasempaan käteen ja kun aloin tunkea sitä oikeaan niin kaikki nauroivat. Hammasta purren vaan sitten opettelin heittämään oikealla. Tästä seurauksena kaikki heittoliikkeen kaltaiset suoritukset kuten suliksen iskulyönti tai tenniksen syöttö tehdään oikealla mutta sen jälkeen vaihdetaan maila vasempaan käteen ja normaali kämmenlyönti sitten vasemmalla. Ilman tuota pesäpalloepisodia olisin varmaan umpivasuri.
 

redpecka

Jäsen
Isäni on oikeakätinen kun pakotettiin siihen. Minä olen tylsän tavallinen oikeakätinen. Vasemmanpuolen pesismailaa joskus käytin liikuntatunnilla.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Punamusta Ei mua ainakaan tuon takia mitenkään syrjitty. Tuo nyt oli lähinnä sellainen kevyttä huvitusta herättänyt asia kun muuten kirjoitin vasurilla mutta ihan automaationa taululle oikealla enkä edes itse ekaksi tajunnut koko juttua. Opettajille se kyllä oli ihmetyksen aihe aina kun ne tajusi että kirjoitan tilanteesta riipuen kummallakin kädellä...
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Keskiaikaisissa linnoissa rakennettiin kierreportaat siten, että portaat nousivat myötäpäivään. Ritarit olivat pääosin oikeakätisiä, jolloin puolustajan oli helpompi hakata hyökkääjää ylemmiltä portailta, koska oikealle miekkakädelle oli enemmän tilaa, kun taas oikeakätisen hyökkääjän miekalle oli vähemmän tilaa. Tämän takia vasenkätiset soturit olivat arvokkaita ja hyökkäävä kuningas lupasi ainakin tuplapalkan vasenkätisille sotureille rekrytoidessaan joukkoja. Palkanmaksu oli kuitenkin vasta linnanvaltauksen jälkeen ja yleensä nämä vasenkätiset sankarit lähetettiin ensimmäisinä valtaamaan linnoitusta, joten palkanmaksun aikaan noita kovempipalkkaisia ei ollut enää kovin paljoa jäljellä.

Vasenkätisyys on siis high risk high reward -tyyppistä toimintaa.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Lainaamistani kappaleista heräsi kummastus jotta onko vasenkätisiä oikeasti syrjitty kouluissa ihan itse opettajienkin toimesta ja syrjitään mahdollisesti vieläkin? Kuulostaa niin pahkapäiseltä. En itse tullut huomanneeksi 12 pitkän kouluvuoden aikana kätisyyssyrjintää.

Kyllä valitettavasti viime vuosisadalla kouluissa pakko-opetettiin vasureita kirjoittamaan oikealta. Isotätini (synt 1926) on yksi näistä. Äitini taas (synt 1938) säästyi tuolta kidutukselta, mutteivät kaikki tuonkaan ajan opettajat olleet yhtä valistuneita.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Selvä. Mulle ei avaudu kätisyyssyrjintä laisinkaan. Ulkonäöstä ja puhetyylistä voi vielä raapia aineksia kiusantekoon, mutta kätisyys? Polla ei ymmärrä.

Oletko oikea- vai vasenkätinen?
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Itsellä kanssa pesäpallotrauma. Ensimmäiseksi saatu räpylä oli normaali oikeakätisen räpylä vasempaan käteen ja kun aloin tunkea sitä oikeaan niin kaikki nauroivat. Hammasta purren vaan sitten opettelin heittämään oikealla.
Hoh luulin olevani ainut tämän asian kanssa. Mä en koskaan oppinut kunnolla sitä heittoa oikealla vaan aina vaan räpylä pois kädestä ja heitto. Ei ollut asiaa ykkösvahdiksi saati lukkariksi...
 

redpecka

Jäsen
Sitten tämä kaikkia askarruttava masturbatio. Funtsin, että miten tämä nyt oikeen menee jos ekat 40 vuotta vetää oikeakätisenä oikealla mutta viime vuosina vasurikin on alkanut toimia. Miksi näin? Sitten nyt keksin: oikea käsi on pyhitetty skenejen hallinnoimiseen.

Tietsikoiden alkuaikoina toki kaverini sanoi että opettele heti alkuun käyttää hiirtä vasurilla niin oikea jäisi kynää varten. Se oli järkevä neuvo, mutta laiskana en siihen silti lähtenyt. Semihyvin osaan silti vasurillakin hiirtä käyttää kun oikeassa on jännetuppitulehdusta tai muuta ilkeää vähän väliä.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Mä oon kanssa ihan sekuli tavallaan. Kirjoitan oikealla, maila on rightti, ampuminen vasemmalta, mikä oli intin RK-vehkeillä aikanaan ärsyttävää kun oli vain yhtä kätisyyttä. Metsästysvehkeissä onneksi saa molempia kätisyyksiä.
 

redpecka

Jäsen
Olen oikeakätinen, mutta ilmeisimmin mun dna:ssa on joku vika. Pelaan kiekkoa leftillä, mutta poiketen oikeakätisyyden perinteistä myös pesäpallo- ja golflyönti lähtee nk.leftin puolelta.
Taisi olla joku toinen lefti/righti -ketju johon purin joskus melkein samat mitä sinä tähän. Tai samat esimerkkilajit ainakin. Kun minä lätkästagaa käsittelen oikeakätisenä leftisti niin pidin outona sitä, että pesistä ja minigolffia pelaan kumminkin rightinä. Tarkoitatko siis että minun malli onkin se normaali ja sinun malli poikkeava?
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kirjoitan vasurilla, mutta palloa heitän oikealla. Eli sekakätinen, mikä tuntuu olevan vasureilla aika yleistä. Ja onhan se helpompaa, kun tiettyjä asioita voi tehdä molemmilla käsillä, enkä nyt puhu runkkaamisesta.

Samoin jalkapallossa olen huomannut sen, että vaikka oikea jalka on selkeästi se vahvempi jalka, niin vasemmalla pystyn kuitenkin potkaisemaan aika hyvin. Suurin osa kavereista osuu juuri ja juuri palloon heikommalla jalalla. Tiedä sitten, että liittyykö tuo kätisyyteen mitenkään.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Omaan myös mutanttiaivot. Kirjoitan vasemmalla, heitän palloa oikealla. Kokkiveitsi oikeassa, vasara vasemmassa.
Intissä kiväärillä vasurilla, pistoolilla molemmilla käsillä onnistuu. Golf-, pesäpallo- ja lätkämaila kaikki oikea käsi alhaalla.
Sakset, tietokonehiiri, kännykkä ja muna oikealla kädellä.
Sulkapallo- ja tennismaila vasurissa.
Kamppailulajeissa Rocky Balboa eli vaihto onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olen puolivasuri, eli ilmeisesti molempikätinen. Esimerkkinä sanottakoon, että oikealla kädellä kirjoitan, mutta kaikki ruokailuun liittyvät jutut menevät kuten vasenkätisellä. Ja kun pesistä pelataan, niin lyön kuin vasenkätiset.

Koulussa yrittivät opettaa syömään kuin oikeakätiset. Näin jälkeen päin se tuntuu todella käsittämättömältä. Mitä väliä?

Koskaan en oppinut, mistä olen ylpeä. Tästä jos jostain voisi sanoa, että maailmassa on suurempiakin murheita.

Tämä vääryys tulee mutsin puolelta, siellä on paljon vasenkätisyyttä ja myös ruotsalaista nimeä, mikä varmaan selittääkin kaiken.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Koulussa yrittivät opettaa syömään kuin oikeakätiset. Näin jälkeen päin se tuntuu todella käsittämättömältä. Mitä väliä?
Ei sinua opetettu syömään kuin oikeakätinen vaan sinua liitettiin opettaa syömään oikein, eikä kuten sivistymätön moukka.

Vasenkätisethän ovat todennäköisempiä mielenterveyspotilaita, murhaajia ja kuolevat nuorempana.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei sinua opetettu syömään kuin oikeakätinen vaan sinua liitettiin opettaa syömään oikein, eikä kuten sivistymätön moukka.

Vasenkätisethän ovat todennäköisempiä mielenterveyspotilaita, murhaajia ja kuolevat nuorempana.

Sano vielä että runkkaamisesta joutuu vankilaan.

Terveisin puolivasuri. Kun piti ketjun aiheeseen liittyä.
 
Tuttua tekstiä: itse olen myös sekakätinen: kirjoitan vasemmalla kädellä, sekä käytän haarukkaa.

Samat yllämainitut ongelmat kansallispelissä: räpsää pitäisin oikeassa, mutta oikea on vahvempi ja parempi heittokäsi.

Nöösinä kiekossa olin lefti, samoin golfissa lyön "oikeakätisesti".

Sitten myöhemmällä iällä sekakätisyys aiheutti sen, että nykyään luontevampaa kiekossa sählyssä pelata oikea käsi alhaalla.

Jalkapallossa olin molempijalkainen, vasen ehkä se "tarkkuustyökalu" ja oikea se "kärkkärijalka".

Työelämässä puhelin, näppäimistö ja hiiri on oikean käden työkalu, vasen kynän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös