Vasenkätisyys – siunaus vai kirous?

  • 13 657
  • 176

redpecka

Jäsen
Menee sekavaksi, mutta normaali on siis oikeakätisellä jäkis ja säbä vasemmalta, kun taas golf ja pesis oikealta. Nämä siis lyöntipuolia. Mulla noi golf ja pesis lyönnit myös vasemmalta, mikä harvinaisempaa oikeakätiselle.
Kyllä minä vielä pysyn kärryillä. :)

Tuohon minigolffiin tosin lisään, että saatan joskus lyödä toisinkin päin jos olosuhteet jotenkin puoltavat. Minigolffi nyt onkin sellaista kevyttä nyhjäystä. En tiedä miten löisin oikeassa golffissa kun en ole ikinä pelannut. Mielikuvassani nyt löisin oikea käsi alhaalla eli päinvastoin kuin lätkämaila.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Koulussa yrittivät opettaa syömään kuin oikeakätiset.
Meillä aikanaan ala-asteella moni oikeakätinen tuskaili, kun opettelivat syömään haarukka vasemmassa kädessä. Ainakin siihen maailmanaikaan (kasarin puolivälissä) oikeaoppisiin käytöstapoihin kuului, että syötiin vasemmalla kädellä, ei kai sillä nykyään ole enää niin väliä. En kyllä muista kuinka ehdotonta tuo etiketin noudattaminen oli, tuskinpa kovinkaan. Joka tapauksessa mulle näin vasurina tuo ei tietenkään tuottanut ongelmaa, oikealla kädellä haarukointi sen sijaan ihan varmasti tuottaisi.

Lätkää ja muita mailapelejä pelaan oikea käsi alhaalla, rightin maalinsylkijä jumalan armosta kun olen. Pesäpalloa lyön oikealta, kädet siis ikään kuin samassa asetelmassa kuin kiekossa, sählyssä jne. Olenkin aina ihmetellyt, miksi jengi yleensä "kääntää kädet" kun pesisstagaan tarttuvat ja että itse kuulun vähemmistöön, kun tartun niin kiekko- kuin pesismailaankin vasen käsi lähempänä mailan päätä. Golfmailaa en ole ikinä käyttänyt, mutta varmaankin sitäkin käyttäisin oikea käsi alhaalla, minigolfissa ainakin noin.

Olen ns. umpivasuri, eikä tosiaan syömisestä tai vaikka kirjoittamisesta oikealla kädellä tule yhtään mitään. En ole vasenkätisyydestäni oikeastaan ikinä mitään mainittavaa haittaa kokenut, isoimpia ongelmia ovat olleet oikeakätisten saksien operointi vasurilla ja käden likaantuminen sekä tekstin suttaantuminen kirjoittaessa, kun kynää pitää "vetämisen sijasta työntää". Tai ongelmia ja ongelmia, enemmänkin pientä epämukavuutta.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
isoimpia ongelmia ovat olleet oikeakätisten saksien operointi vasurilla ja käden likaantuminen sekä tekstin suttaantuminen kirjoittaessa, kun kynää pitää "vetämisen sijasta työntää". Tai ongelmia ja ongelmia, enemmänkin pientä epämukavuutta.

Oikeakätinen olen enemmän, mutta vasurilla pystyn tekemään lähes mitä tahansa yhtä huonosti kuin oikealla. Kirjoittaminen sekin jotenkin menee, mutta vain siten että kynän kärki osoittaa viistosti vasemmalle. "Työntämällä" kirjoittaminen ei ole oikein luontevaa.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä ruokaillessa, tämä selkein opittu poikkeus eli olen kai umpivasuri.

Puuntyöstössä puukko vasemmassa, siis kynäilykädessä.
Yhden käden mailat vasemmassa, kirves myös. Kahdenkäden otteen mailat vasen käsi ylhäällä, mailan päässä samoin kuin lapiossa ja kirveessä. Tapparaa ja hilparia olisin käyttänyt myös vasen käsi nupin lähellä. Kalavavat samoin.
Sen mitä osaan kitaraa soittaa, niin soitan vasen käsi alhaalla eli oikea otelautailee.

Saatan olla kuitenkin olla oikeasilmäinen. Minusta 'oikealla' inttirynkyllä ampuminen ei tuntunut luontevalta käsiini mutta tulokset olivat ihan ok. Ilmakiväärillä olen kyllä aina ampunut vasemmalta, tämä on aihe johon pitäisi perehtyä eli itsetuntemusta lisätä.

Koulussa en vasuriudesta traumoja saanut, toki pesisräpsistä oli pulaa, koska meitä sattui samaan ikäluokkaan yhtä useampi..

Minä olen tottunut oikeakätisten maailmaan, en jaksa kiinnittää huomiota joihinkin vasuriaktivistien esille nostamiin ongelmakohtiin. Mikäli rakentaisin ihan ikioman talon, asumukseni, niin luultavasti tekisin sen normin mukaan oikeakätiseksi koska olen sellaiseen ympäristöön tottunut.
Vasurit ovat vähemmistö ja vähemmistön kannattaa sopeutua, yleisen edun nimessä eli suhteellisuuden tajuisina.
Harrastan vasurijuttujani muita häiritsemättä ja pilkkaa kokematta. C'est la vie.

Olen oikeajalkainen mikä hieman riipii kyllä, häiritsee minä-kuvaani.
 

redpecka

Jäsen
Olen oikeajalkainen mikä hieman riipii kyllä, häiritsee minä-kuvaani.
Menevät säännöt aina miten sattuu. Oikeakätisenä ponnistusjalkani on tietenkin vasen jotta saavuttaa ultimaattisen venytysmomentin. Tämän johdosta myös vasen jalkani on vahvempi ja paksumpi kuin tuo oikea luikero. Futista pelatessani olen kumminkin kokenut tämän eräänlaiseksi vahvuudekseni että oikea sisäsyrjä on se tarkka mutta voima puuttuu kun taas vasurilla voi laakasta silmät kiinni rintapotkun helposti jopa yli 20 metrin päähän.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toinen lapsistani on vasuri. Suvussa ei kummankaan puolella ole ollut tuommoista ongelmaa, että mistähän tuokin on rangaistus. Muuten hän on kyllä ihan täysipäinen ja yhteiskuntakelpoinen. Yllättävää kyllä, sillä on ihan helvetin hyvä käsiala. Varmaan siksi kun joutu harjoittelemaan niin paljon.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Lainaamistani kappaleista heräsi kummastus jotta onko vasenkätisiä oikeasti syrjitty kouluissa ihan itse opettajienkin toimesta ja syrjitään mahdollisesti vieläkin? Kuulostaa niin pahkapäiseltä. En itse tullut huomanneeksi 12 pitkän kouluvuoden aikana kätisyyssyrjintää.
Selvä. Mulle ei avaudu kätisyyssyrjintä laisinkaan. Ulkonäöstä ja puhetyylistä voi vielä raapia aineksia kiusantekoon, mutta kätisyys? Polla ei ymmärrä.

Kyllä niitä on syrjitty. Isäni on aikanaan eheytetty oikeakätiseksi, syntynyt sotien jälkeen.

Noin kahdeksan vuotta sitten kirjoitin alla olevan viestin Hyväksytkö homon presidentiksi -ketjuun. Haavisto olimsilloin ehdokkaana ja monien mielestä homoa ei voi(nut) äänestää presidentiksi.

Jännästi on löytynyt niitä keinoja syrjiä erilaisia vähemmistöjä aikojen saatossa. Myös ihmisellä aika luonnostaan olevien ominaisuuksien vuoksi. Tänä päivänä vasenkätisten ”eheyttämistä” ei juurikaan enää harrasteta, ja oikeakätisyyteen pakottamista pidettäisiin vähän outona.

Monella miehellä (ja myös naisella) on syntyperäinen ominaisuus, jota on aikoinaan pidetty sellaisena, että siitä on pakolla käännytetty pois. Suhtautuminen tuohon ominaisuuteen on nykyisin vapaamielisempää niin, ettei tuosta ominaisuudesta juurikaan enää koiteta ominaisuuden haltijoita "eheyttää" vaan annetaan ominaisuuden haltijoiden olla ja elää luonnollisesti tuon ominaisuuden kanssa. Kuitenkin, tuo ominaisuus tuo joitain ongelmia myös nykyisessä vapaamielisessä yhteiskunnassa ja liittyypä ominaisuuteen useita sananlaskuja ja -parsia, joista joku ominaisuuden haltija voi pahoittaa mielensä. Aloin pohtimaan, olisiko moisen ominaisuuden omaavasta henkilöstä presidentiksi, enkä itse ainakaan heti keksinyt syytä, että miksei voisi olla. Mitä mieltä muut olette?

Sopisiko vasenkätinen presidentiksi?
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Kun mietti tarkemmin, missä vasenkätisyydestä on haittaa, niin golfissa lyödessään vasemmalta huomaa usein, kuinka monet väylät on suunniteltu oikealta lyöville. Vasurin slaissi on ainakin kotikentälläni usealla väylällä ongelma ja samalla kentällä oikealta lyöville sama on rasite vain yhdellä väylällä. Jopa jos kentälle jätetään se yksinäinen mänty kasvamaan, niin juuri siihen paikkaan, että vasurille se aiheuttaa ongelman. Pitää siis lyödä suoraan!

Jossain squashissa tai sulkapallossa ns. kaksikätisyys oli iso etu, kun pääsi aina hakkaamaan kämmenlyöntiä ja tietysti antoi myös hiukan ulottuvuutta lisää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kun mietti tarkemmin, missä vasenkätisyydestä on haittaa, niin golfissa lyödessään vasemmalta huomaa usein, kuinka monet väylät on suunniteltu oikealta lyöville. Vasurin slaissi on ainakin kotikentälläni usealla väylällä ongelma ja samalla kentällä oikealta lyöville sama on rasite vain yhdellä väylällä. Jopa jos kentälle jätetään se yksinäinen mänty kasvamaan, niin juuri siihen paikkaan, että vasurille se aiheuttaa ongelman. Pitää siis lyödä suoraan!
Itse olen pyrkinyt ajattelemaan positiivisesti nimenomaan toisinpäin, eli kentät suunnitellaan oikeakätisille vittumaisiksi. Kotikentälläni Kankaisissa minusta ehkä jopa näin onkin, toki puhutaan ehkä suhteestä että viidellä väylällä vasuri hyötyy ja kolmella kärsii, 27 väylästä. Oma pelini on siinä vaiheessa, että slaissin lisäksi myös muita kierteitä tulee kuin fakseja Jäätteenmäelle, eli ei sinänsä kosketa meikäläistä.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Sillä nyt ei ole sinällään merkitystä, mutta puhtaasti oikeakätinen, kerroinkin sen aikaisemmin täällä. Voin kyllä poistua.

On sillä merkitystä. Jos et ole vasuri, niin et todellakaan havaitse "käsisyrjintää". Mutta toki saat olla mukana keskustelussa.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Junnuna tuo pesäpallo oli ongelma, kun jo opettaja yritti väkisin saada lyömään oikealta ja tuo ei itselle millään taipunut. Väitti vielä vasuriksi mikä vitutti olan takaa.

Onhan pesiksessä kaiketi edelleen sääntö, että lukkarille pitää erikseen kertoa, että lyö vasemmalta. Eli oletusarvona on, että lyödään oikealta. Ehtisikö tässä nopeakätinen lukkari ryöstämään (epäreilusti) syötön pois lyöjältä, jos tämä ei muista mainita lyöntipuoltaan.

Samoin, onko pesiksessä lyöjiä, jotka kykenevät lyömään hyvin kummaltakin puolelta? Ja jos on, onko tällainen taktinen veto usein käytössä?
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Vasurit ovat vähemmistö ja vähemmistön kannattaa sopeutua, yleisen edun nimessä eli suhteellisuuden tajuisina.

Vasurit ovat hiljaisia sopeutujia. Mutta moni muu, pienempikin, vähemmistö kyllä pitää itsestään meteliä ja vaatii suurempaa huomioon ottamista.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Samoin, onko pesiksessä lyöjiä, jotka kykenevät lyömään hyvin kummaltakin puolelta? Ja jos on, onko tällainen taktinen veto usein käytössä?

En ole nähnyt pesiksessä yhtään pelaajaa huipputasolta, joka pystyisi lyömään kummalta puolen tahansa hyvin, en ole edes nähnyt kenenkään yrittävän. Pystyin itsekin lyömään tai paremminkin osumaan pesäpalloon myös oikealta lyöden, mutta silloin puhuttiin vain osumasta.

Golfissa sitä on tapahtunut, että pelaajaa jopa muuttaa lyömään toiselta puolen jossain vaiheessa kyllästyttyään lajin helppouteen, ainakin osin syy oli kai siinä. Itse olen nähnyt omin silmin, kun hyvä ystäväni, pitkälle lyövä kaveri löi väärältä puolen, siis minun draiverillani noin kokeilemalla heti reilun 200 metrin avauksen, mutta hän olikin sanotaanko puoliammattilainen siihen aikaan.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Menee sekavaksi, mutta normaali on siis oikeakätisellä jäkis ja säbä vasemmalta, kun taas golf ja pesis oikealta. Nämä siis lyöntipuolia. Mulla noi golf ja pesis lyönnit myös vasemmalta, mikä harvinaisempaa oikeakätiselle.
Minä olen myös tämmöinen epänormaalius. Olen myös oikeajalkainen jos potkin palloa, mutta ponnistava jalka on vasuri.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Varmaan vitsailet? Vai miten vasenkätisyys ja ruotsalaiset nimet liittyvät toisiinsa?

Vitsini ei ollut nähtävästi tarpeeksi hyvä, kun se otettiin tosissaan.

Ja jotta viesti liittyisi ketjun aiheeseen, niin lupaan nostaa tänään tuoppia paljon myös vasemmalla kädellä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Vitsini ei ollut nähtävästi tarpeeksi hyvä, kun se otettiin tosissaan.

Ja jotta viesti liittyisi ketjun aiheeseen, niin lupaan nostaa tänään tuoppia paljon myös vasemmalla kädellä.

Älä suotta vaivaudu, nosta ihan omalla tyylilläsi.

Mutta tästä kuitenkin muistui ketjunaiheeseen liittyvä tunne minulle.
Vanhemmat, sisareni, opettajat eivätkä myöskään luokkakaverini ikinä nostaneet vasuriuttani mitenkään framille, mutta nyt muistin että sillä oli silti minulle merkitystä pienenä poikana: olin erilainen kuin muut. Tai siis me muutamat olimme erilaisia, emme kuuluneet täysin joukkoon.
Tämä oli siis aivan pikkunuppini keitos, kukaan muu ei siitä välittänyt, mutta Minä en ollut samanlainen kuin Muut. Varmaan olisin seitsemänvuotiaana vaihtanut kätisyyteni oitis.
Olisiko tämä tunne joku atavistinen piirre jopa, laumasieluperintöä.
Toisaalta vasenkätisyys on säilynyt ihmisten perimässä eli jotain ominaisuuksia on näilläkin ollut.

Ehkä nykyään vasurit sitten kasvatetaan enemmänkin tiedostamaan oman erilaisuutensa, erikoiset lapset ovat muodikkaita nykyvanhempien silmissä ehkä.

Mutta juu, nyt kun mietin vuosikymmenien taakse, niin varmaan tämä tietty kansalais(koululais)keskustelun homo-ruotsalainen-vasuri temaattinen tasoniputus on jossain vaiheessa kyrsinyt.

Ei elämäni ole siksi pieleen mennyt, mutta voinko hakea jostain korvauksia?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Nimimerkillä @arvee on mennyt vissiin tunteisiin. Vai liekö jamppa vain humalassa. No, minäkin olen. Mutta minua nuo takavuosikymmenien opetetaan-syömään-oikein ideologiat lähinnä naurattavat, vaikka minuunkin ne kohdistuivat. Miten typerä suomalainen koululaitos on voinut silloin olla. Merimiesnaurua sinne! Täällä ne kaikki vasurit porskuttaa!
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Nimimerkillä @arvee on mennyt vissiin tunteisiin. Vai liekö jamppa vain humalassa. No, minäkin olen. Mutta minua nuo takavuosikymmenien opetetaan-syömään-oikein ideologiat lähinnä naurattavat, vaikka minuunkin ne kohdistuivat. Miten typerä suomalainen koululaitos on voinut silloin olla. Merimiesnaurua sinne!

Oli minulta huono veto yhdistää muistikuvani sinun viestisi lainaukseen, en kohdistanut mitenkään sinuun muistelmaani.
Anteeksi siitä.
Juu on perjantaitölkit menossa keskinkertaista vauhtia.
 

H.J.Simpson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Barça, Tahko, Flyers
Täältäkin yksi vasenkätinen ilmoittautuu mukaan keskusteluun. Kirjoitan, syön ja heitän vasemmalla kädellä, mutta mailapeleissä tulee taas poikkeus. Pelaan kaikki mailapelit rightilta, on se sitten lätkää, säbää, golfia tai pesäpalloa. Tuo pesäpallo onkin ainoa, missä tuli itse koettua tuota ns. syrjintää, kun olisi kuulemma pitänyt lyödä vasemmalta (tästä liikuntatunneilla jonkin verran väännettiin). No liitutaululle kirjoittaminen oli toinen, mutta se oli vaan positiivista, ettei siellä taululla tarvinnut kuluttaa niin paljoa aikaa. Työkaluja voin ihan hyvin käyttää molemmilla käsillä, samoin keittiössä veitsiä tms. ja hiirtä käytän oikealla kädellä, mikä on ihan hyvä, kun kynä on vasemmassa kädessä.

Myös palloa potkin pääasiassa vasemmalla jalalla, mutta kyllä ainakin toistaiseksi skitsofrenia, adhd ym. vasenkätisten sairaudet ovat loistaneet poissaolollaan.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Täältä löytyy vasuri myös, osin hybridi. Vasemmalla kynä, haarukka, pesiksessä löin vasemmalta, työkalut ja kello vasemmalla, perunankuorimaveitsi myös. Ja eksyessäni käännyn helpommin vasemmalle. Vasen on myös ampumasilmä.

Oikealla hiiri, kaikki mailat ja heittäminen.

Vanhempani 80-luvun alussa, old school kun olivat, yrittivät aivan lapsena eheyttää oikeakätiseksi kunnes neuvolassa sanoivat että älkää nyt perkele.

Vasurit rules!
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Täällä kanssa yksi sekakätinen. Vasemmalla kirjoittaminen, lätkä/säbä, ampuminen... mitä näitä nyt muita on. Oikealla heittäminen, sulkkis/tennis, hiiri. Golffia pelaan myös rightin puolelta. Ei meillä ainakaan kurssin vetäjä sanonut mitään kummalla puolella pitäisi pelata. Miksi juuri sillä mailalla pitäisi lyödä eri puolelta kuin lätkämailalla?

En mä koskaan sen enempää ole mitään vasurisyrjintää havainnut. Mitä nyt koulussa joskus oli pulaa rightin mailoista tms. Ja sitten tietty koulusta on jäänyt mieleen kirjoittaminen liitutaululle/tussitaululle/kalvoille. Täytyy pitää kättä ihan ihme asennossa ettei vasurina pyyhkisi näppärästi kaikkea kirjoittamaansa mennessään. Ja käsiala on sen mukainen.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
Isä ja sisko ovat vasureita, isää ei ole onneksi koulussa patistettu oikuriksi. Molemmat ovat hyvin luovia ja erittäin älykkäitä. Mun sympatiat on aina vasureiden puolella. Sisko on mm. opettanut, että kierrettävä huulirasvapuikko on suunniteltu käteväksi (!) oikeakätisille. Sisko onkin monissa seikoissa hybridi.

Virkkaamisen opettelun muistan kuitenkin olleen haastavaa, kun äidin aivot eivät mitenkään taipuneet vasurivirkkaukseen. Sisko oppi kyllä sitten itsekseen. Hänelläkin on muuten poikkeuksellisen kaunis käsiala.

Isällä on kansainvälisiä vasuriystäviä, joille on toimittanut Fiskarsin punaisia saksia. Sakset kai eivät kaikissa kulttuureissa ole se toivottavin tuliainen (terä symboloi pahoja aikeita tms.), mutta kovin ilahtuneita ovat kuulemma olleet.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jokainen jolla on kaksi vasenta kättä, tuntee myötähäpeää tästä turhanpäiväiväisestä yhdestä kädestä valittamisesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös