Vasenkätisyys – siunaus vai kirous?

  • 13 743
  • 176

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ainakaan omalla kohdalla tämä ei päde ollenkaan. En pysty tekemään oikein mitään oikealla kädellä. Esimerkiksi juoman kaataminen lasiin oikealla kädellä on lähes mahdottomuus, kirjoittaminen on täysin mahdotonta ja pallon heittäminen myös.

Käsityksesi tästä voi johtua siitä, että jollain tasolla molempikätisiä saattaa olla yhtä paljon kuin aidosti vasenkätisiä. Jos on oikeasti kunnolla vasenkätinen, niin on ihan yhtä huono toisella kädellä, kuin oikeakätisetkin.
No joo, itsekin kyllä oikealla teen asioita. Esimerkiksi sahaaminen ja vasaran käyttö menee ehkä inan verran enemmän oikealla. Syöminen ja kirjoittaminen vain vasemmalla. Pallon tai minkä tahansa heitto vasemmalla heikkoa.
Perkele, oonko mää sekasikiö?
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Maila on lefti ja maalissa (lapsena) räpylä vasemmassa kädessä. Tämä sitten teki sen että pesäpalloa pelatessa räpylä on edelleen vasemmassa kädessä joka on myös heittokäsi. Eli kun tuli koppi niin äkkiä räpsä kädestä että pääsee heittämään pallon jos siihen oli tarvista. Lukkarina en ole ollut oikein hyvä ikinä.

Olit siis niikuin Jim Abbott, baseball-syöttäjä, joka sekä heitti että piti räpylää vasemmalla kädellä (ei toki samanaikaisesti). Tämä siksi, että hän oli syntynyt ilman oikeata kättä.

Itse käytän saksia (ja joitakin sairaalatyökaluja) ja hiirtä oikealla, muuten täysin vasuri - ja ylpeä siitä.
 

JASKA-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielenkiintoinen ketju tämä. Olen aina pitänyt itseäni vasenkätisenä, mutta kun alkaa miettimään tarkemmin, niin kyllähän sitä aika sekakätinen on.. Taitaa määräytyä lähinnä kirjoitus ja heittokäden mukaan tuo "peruskätisyys", eikö vain?

Näitä edellä mainittuja itsekin suoritan vasemmalla kädellä. Mutta loppujen lopuksi oikealla tulee suoritettua valta osa muista asioista. Hiirikäsi, sakset, leivän leikkaus, räpyläkäsi, biljardi meneekin sitten oikeakätisenä.. Varmasti muitakin asioita, mutta nuo tuli mieleen.. Tuo räpyläkäsi inhottava, kun haluaisi ottaa kopin ja heittää vasemmalla.

Tuo biljardi on hauska, kun vasta joitakin aikoja sitten itsekin vasta tajusin lyöväni oikealla kädellä ja sitten kun koitin vasemmalla, niin yllättäen sekin tuntui luonnolliselta vaihtoehdolta.. Toki kummankaan käden osalta biljardissa taso ei ole kovin mairitteleva :D

Tenniksessä lyön vasemmalla, mutta monesti tulee vaihdettua kättä oikeaan, kun tulee rystypuolella ja ei meinaa kahden käden rystyllä muuten ylettää.. Ei sekään kovin tehokas tapa, mutta tällainen outo tapa jäänyt.

Vasenkätisyys on myös periytyvää (luulisin), kun molemmat broidit ovat myös vasenkätisiä ja mutsin osalta mennyt niin, että vasemmalla kädellä kirjoittavana mennyt kouluun, mutta siihen aikaan ei saanut kirjoittaa vasemmalla kädellä ja näin ollen piti opetella oikealla.. Tuntuu kyllä uskomattomalta tuollainen sääntö nykyaikana.. Kait sitä jonain sairautena on pidetty.. en tiedä..
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tuo biljardi on hauska, kun vasta joitakin aikoja sitten itsekin vasta tajusin lyöväni oikealla kädellä ja sitten kun koitin vasemmalla, niin yllättäen sekin tuntui luonnolliselta vaihtoehdolta.. Toki kummankaan käden osalta biljardissa taso ei ole kovin mairitteleva :D

Otetaanko biljardimatsi, aistin viihdearvoa tuolle? :D
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Joo aina valmis haasteeseen ja pieneen sivubetsiin :D

Tenniksessä sinulla myös hieman sama kuin tuo sulkapallotyylini. Toinen kierros siis noilla mailoilla. :D

Itsekin taidan vasenkätisyyteni määrittää siis eniten tuolla, että kirjoitan vasurilla, sakset on vasemmassa ja veitsi vasemmassa. Moni muu kyllä menee joko oikealla tai vähän sekä että.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Halkaisin sämpylää veitsi (tietenkin) vasemmassa kädessä ja hotellin aamupalalla kun oltiin, paikalla oli tietenkin muitakin. Takanani vuoroaan odottanut herra tuntui pidättävän hengitystään, aivan kuin peläten, että leikkaisin sämpylän lisäksi käteni halki. Ei, en ole tohelo veitsien kanssa...

Olen kuullut joskus sanottavan, miten kauhealta jotkin toimet voivat näyttää vasemmalla kädellä tehtynä. Enkä nyt viittaa tunnettuun - sanottaisiinko modernisti - vasurivihaan yllyttävään sanontaan, vaan ihan konkreettiseen tekemiseen.

Joten - tunnistaako joku toinen tällaisen ilmiön?
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Halkaisin sämpylää veitsi (tietenkin) vasemmassa kädessä ja hotellin aamupalalla kun oltiin, paikalla oli tietenkin muitakin. Takanani vuoroaan odottanut herra... snip

Mä kerran leikkasin palaa limpusta hotellin aamiaispöydästä. Veitsi jäi siihen leivän vasemmalle puolen ja leipäkin känttypuoli oikealle. Takanani ollut aasiakas alkoi kiukuttelemaan tästä ja vaatimaan, että olisin jättänyt hänelle leivän ja veitsen "oikein" päin. Kysyin häneltä, jättääkö hän sitten toisinpäin, jos takanaan olisi vasuri.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Halkaisin sämpylää veitsi (tietenkin) vasemmassa kädessä ja hotellin aamupalalla kun oltiin, paikalla oli tietenkin muitakin. Takanani vuoroaan odottanut herra tuntui pidättävän hengitystään, aivan kuin peläten, että leikkaisin sämpylän lisäksi käteni halki. Ei, en ole tohelo veitsien kanssa...

Olen kuullut joskus sanottavan, miten kauhealta jotkin toimet voivat näyttää vasemmalla kädellä tehtynä. Enkä nyt viittaa tunnettuun - sanottaisiinko modernisti - vasurivihaan yllyttävään sanontaan, vaan ihan konkreettiseen tekemiseen.

Joten - tunnistaako joku toinen tällaisen ilmiön?
Juu tuttu ilmiö. Milloin näyttää tosi oudolta ja milloin vaaralliselle.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Juu tuttu ilmiö. Milloin näyttää tosi oudolta ja milloin vaaralliselle.

Ja nolointa silloin, kun tosiaan leikkaatkin oikean kätesi, jos nyt ei ihan halki, mutta hienon haavan kämmenesi poikki.

Nimim. kokemus kieltää kertomasta
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Halkaisin sämpylää veitsi (tietenkin) vasemmassa kädessä ja hotellin aamupalalla kun oltiin, paikalla oli tietenkin muitakin. Takanani vuoroaan odottanut herra tuntui pidättävän hengitystään, aivan kuin peläten, että leikkaisin sämpylän lisäksi käteni halki. Ei, en ole tohelo veitsien kanssa...

Olen kuullut joskus sanottavan, miten kauhealta jotkin toimet voivat näyttää vasemmalla kädellä tehtynä. Enkä nyt viittaa tunnettuun - sanottaisiinko modernisti - vasurivihaan yllyttävään sanontaan, vaan ihan konkreettiseen tekemiseen.

Joten - tunnistaako joku toinen tällaisen ilmiön?

Erittäin tuttua, ja v*maista. :D

Olin itsekin eilen aamulla hotellissa ja juurikin leivän leikkaaminen on se ketuttava hetki. Lisäksi pitkästä limpusta kun leikkaa omaa viipalettaan, on siitä vaikea saada järkevän paksuista. Seisovat pöydät muutenkin kettumaisia, kun kauhaa ottaa vasempaan ja antaa kyynärpäätaklausta muille. Lisänä kun olen lyhyempi, on kurkotteluni hyvin hankalan näköistä.

Kotona pyydän vaikkapa joulun aikaan miehen leikkaamaan kinkkurullasta palaa, koska se vasta vaarallisen näköistä on muille, vaikkei itse koe toimintaa hankalaksi. :D
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Halkaisin sämpylää veitsi (tietenkin) vasemmassa kädessä ja hotellin aamupalalla kun oltiin, paikalla oli tietenkin muitakin. Takanani vuoroaan odottanut herra tuntui pidättävän hengitystään, aivan kuin peläten, että leikkaisin sämpylän lisäksi käteni halki. Ei, en ole tohelo veitsien kanssa...

Olen kuullut joskus sanottavan, miten kauhealta jotkin toimet voivat näyttää vasemmalla kädellä tehtynä. Enkä nyt viittaa tunnettuun - sanottaisiinko modernisti - vasurivihaan yllyttävään sanontaan, vaan ihan konkreettiseen tekemiseen.

Joten - tunnistaako joku toinen tällaisen ilmiön?
Ihmiset katselee kummalla kädellä leikataan leipää? Kuulostaa taas sellaiselta käytökseltä jota ei oikein voi ymmärtää. Voisi itse opetella leikkaamaan vasemmalla kädellä ihan vain hämmennyksen aiheuttamiseksi. Ajattelin opetella kirjoittamaankin vasemmalla kädellä niin kai se tuossa menee.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Tuossa tuli YouTubessa vastaan Asetaidon uusi video, jossa esiteltiin KAR-21:stä, suomalaista rynnäkkökivääriä. Minkä panin heti merkille, asetta voi muokata jonkin verran vasurille ja käyttökin on selkeämpää, vrt RK62.

Kiinnostuneille linki.

Ja kun YouTubesta ja asevideoista puhutaan, niin hyvin voi mainita Forgotten Weapons -kanavan, jonka ylläpitäjä, Ian McCollum - myös asejeesuksena tunnettu - on aiheessa pysyen, vasenkätinen. (Ja vaikuttaa aikamoiselta Suomi-fanilta myös.)
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Meikäläinen on hyvin vahvasti sekakätinen. Kirjoitan vasemmalla, mutta heitän palloa oikealla. Toki heitän vasemmalla paljon paremmin mitä oikeakätiset vasurilla, mutta ehdottomasti vahvempi käsi on oikea. Tarkkuutta vaativat hommat taas vasurilla. Jalkapallossakin potkiminen onnistuu luontevasti molemmilla jaloilla.

Muistan miten koulussa vitutti vasemmalla kädellä kirjoittaminen, kun pyyhki aina kädellä sitä mukaa mitä kirjoitti. Muuten olen huomannut että tämmöisenä sekasikiönä toimiminen on aika paljon helpompaa. Vasara on pääsääntöisesti aina oikeassa kädessä, mutta jos tilanne vaatii niin vaihdan vasaran vasempaan käteen ilman isompia ongelmia. Oikeakätiset taas eivät osaa pitää edes vasarasta kiinni toisella kädellä.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Luonnostani on puhdas vasuri mutta käytönnön syistä olen oppinut toimimaan kuten oikeakätiset. Nuorempana kun pelasin salibandynä, tuli vasenkätisyydestäni tietynlainen supervoima. Normaalisti pelatessani minulla on vasen käsi alhaalla mutta pystyin pelin tiimellyksissä ahtaassakin tilanteessa vaivattomasti kääntämään niin että yhtäkkiä oikea onkin alhaalla.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Ihmiset katselee kummalla kädellä leikataan leipää? Kuulostaa taas sellaiselta käytökseltä jota ei oikein voi ymmärtää.
Pahoittelut, en siis tarkoittanut hänen olleen jotenkin oikeakätisyyden ristiretkellä (ein Reich, ein Hand), vaan vilpittömästi hieman peloissaan siitä, miltä tekemiseni näytti.

Kun en tiedä tarkemmin, oletan vasurin liikeratojen näyttävät joidenkin silmiin holtittomilta, koska hän oli todennäköisesti itse oikeakätinen. Hankala ilmiö kuvailtavaksi.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Vasemmalla heitot, kirjoittelut, potkimiset ja oikealla sitten leikkaamiset ja vuolemiset. Kitaraakin soittelen oikekätisesti. Sekasikiö.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitä mieltä vasenkätiset ovat auton vaihdekepin veivaamisesta "väärällä" kädellä?
Puolisoni vastaa kysymykseesi, että ei ongelmaa, kun siihen aikoinaan heti tottui.

Mies on vasenkätinen ja pelaa vasemmalta puolelta mailapelejä. Minä taas olen oikeakätinen ja pelaan mailapelejä oikealta puolelta.

Ainoa ongelma tuossa on, että jossakin tiiviisti vierekkäin istuttaessa esim. baarissa minun kannattaa istua oikealla puolella, ettemme kolhi toisiamme kyynärpäillämme.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös