Se on muuten mielenkiintoista, että "Uskotko Jumalaan?" -ketju kerää paljonkin keskustelijoita, jotka ei ole kiinnostuneita Jumalasta. Vaikea uskoa, että henkilöt, jotka ei ole kiinnostuneita jääkiekosta, siitä jaksaisivat ollenkaan keskustella.
Mahtaisikohan johtua siitä, että uskovaiset ovat määrittäneet ja monessa mielessä määrittävät elämäämme. Uskontoon (ja kirkkoon instituutiona) on liittynyt ja
liittyy merkittävää vallankäyttöä. Enkä puhu vain siitä, että työntekijät saavat lomapäiviä, koska on joulu, pääsiäinen, juhannus tms. Mutta nämä valtakunnalliset vapaapäivät kertovat kyllä hyvin uskonnon asemasta yhteiskunnassamme. Vapaapäivillä, joiden syynä on uskonto, pönkitetään uskonnon "hyvää asemaa" ihmisten arjessa. Itse asiassa: väitän, että uskontoa on myyty tavalliselle kansalle tällaisilla "lahjuksilla", joka seitsemäs päivä olkoon pyhitetty, eikä silloin saa työtä tehdä, ja lisäksi noi vapaapäivät. (Etelä-Euroopassa on näitä pyhimysten mukaan nimettyjä koko kansan vapaapäiviä ihan toisella määrällä, jokainen jolla on Googlen kalenteri voi käydä tsekkaamassa esim. Espanjan kansalliset vapaapäivät).
Taikausko on saanut jalansijan jopa kouluissamme. Kirkkoon kuuluvia lapsia opetetaan julkisin varoin siitä, mitä "Jeesus teki", jos vain piltit on kastettu kirkon jäseniksi. Vaikka vanhemmat eivät olisi kovinkaan uskonnollisia, niin luokan edessä opettajan auktoriteetillä paasaava opettaja osaa kyllä painaa taikauskon perustavimmat opinkappaleet pilttien päähän. Ihan absurdia. Raamattu alkaa luomiskertomuksella, johon ei kai kukaan järki-ihminen usko. Kirja on täynnä ristiriitaisuuksia, joita selitetään selittämästä päästyään, vaikka niissä kirjoituksissa ei ole mitään järkeä. [Aatamilla ja Eevalla ei ollut käsitystä oikeasta ja väärästä ennen kuin söivät omenaa, jonka syömisen jumala oli kieltänyt. -> Mitä järkeä kieltää mitään keneltäkään, joka ei ymmärrä oikean ja väärän eroa? -> Vasta ompun syömisen jälkeen A&E ymmärsivät oikean ja väärän eron. Ja kaikkivaltias jumala rankaisi heitä, eikä ihan vähän rankaissutkaan, vaan ompun syönti oli anteeksiantamaton perisynti, jonka johdosta ihmiset karkoitettiin paratiisista. Reilu peli. :) Siis nää jutut on ihan kuin jostain Pahkasiasta. (Sanomatta tätä pilkkaamistarkoituksessa, vaan havainnollistaakseni, että vastaavia päättömyyksiä löytyi lähinnä tuosta lehdestä).] Mutta näitä juttuja siis opetetaan kouluissamme, verorahoin.
Sitten näitä taikauskon rakennuksia on kaupunkimme ja kylämme täynnä. Tietysti parhailla paikoilla. Sisältä ne ovat kultaa ja loisteliasta taidetta, eihän jumalalle, joka loi maailmankaikkeuden, riitä mikään vähempi. Ei riitä vähempi, sillä tällaisella mahdin ja vallan näyttämisellä pönkitetään sitä jumalan mahtavuutta. Jos jumala nyt oikeasti olisi olemassa, ja hän olisi luonut koko maailmankaikkeuden, niin mitä varten hänelle rakennetaan mitään, kun jumala rakensi koko universumin? Ai niin, eihän niitä rakennuksia ole rakennettu jumalaa varten, vaan ihmisiä varten. Niitä ihmisiä varten, jotka tarvitsevat sanomansa (jumalan mahtavuus) tueksi verotuksella kansalaisilta riistettyjä varoja, jotta voivat osoittaa "jumalan mahtavuutta". Jos nämä jumalan sanansaattajat olisivat oikeasti ajatelleet parantavansa maailmaa, olivat kirkot latojen tyylisiä "suojaa säältä"-rakennelmia, ja kaikki kansalaisilta verotettu omaisuus olisi käytetty köyhien auttamiseen, niin kuin uskon perustavimmat opinkappaleet ohjeistavat. Mutta tässähän se jutun juju onkin: jos kirkot toimisivat ladoissa, niin sanoman jumallallinen vaikutus saattaisi olla vähäisempi. Avioliittoon ei mentäisi ladossa, vaan jossain muualla. Mutta nyt, kun joka kylässä kylän hienoin rakennus on kirkko - kullalla koristeltu paikka, jonka katto kohoaa taivaaseen asti - niin on selvää, miksi ihmiset haluavat kirkkohäät. Näin, koska omasta hääpäivästä halutaan hieno, ja koska kulta (vaikkakin kirkon kulta) on tuomassa loistokkuutta elämän suureen juhlaan. Minusta tuntuu, että suuri osa kansalaisista ei ole koskaan edes kunnolla miettinyt, kuinka syvälle kirkon vaikutusvalta (-ja tunkeutuminen elämän eri hetkiin) on mennyt. Niin syvälle, että tällaisia asioita pidetään itsestäänselvyyksinä, eikä siitä ole kauaa, kun maistraatissa tai tuomioistuimessa vihkimistä pidettiin outona.
Siksi mua kiinnostaa uskovaisten ajatukset. Koska olen sitä mieltä, että taikauskon ei tulisi olla millään tavalla merkittävässä roolissa vallankäytössä, niin toki olen tutustunut teksteihin, ja pohtinut miksi ihmiset uskovat tuollaiseen humpuukiin. Ehkä siinä humpuukissa on jotain sellaista, joka ei ole mua tavoittanut? Voisiko se olla jotain, mikä voisi olla mulle hyvää, tai josta mun pitäisi olla tietoinen? Jos jotain systeemiä tuetaan näin voimallisesti, niin kai niistä raamatun jakeista löytyy joku syvempi viisaus? Ja niihin varmaan on syytä siten tutustua? Mutta valitettavasti asiassa on käynyt toisinpäin: mitä enemmän niihin kirjoituksiin olen tutustunut, sen voimallisemmin on käynyt selväksi, ettei niillä saduilla ole mitään tekemistä minkään jumalan kanssa. Ne ovat satuja, joita on käytetty ja käytetään vallan välineenä.
Valheeseen tarvitaan kaksi: valehtelija ja se
joka tahtoo uskoa sen valheen. Se mua myös kiinnostaa: miksi uskovaiset haluavat uskoa niihin juttuihin. "Sielu", mikä se on? "Taivas", mikä se on? "Helvetti", mikä se on? Minusta vaikuttaa siltä, että kirkkoisät ovat luoneet tällaisia "mysteerikäsitteitä", joita ei voi selittää, mutta jotka "ovat olemassa" ja näillä "harhautuksilla" hölmöjä vedetään höplästä (saadaan valtaa, duunia ja rahaa). Kerta toisensa jälkeen kirkko on jäänyt kiinni ties mistä, mutta mikään rike ei muuta uskon perusteita. Välillä suojellaan natseja, välillä pedofiilejä, välillä ihmisiä poltetaan roviolla, välillä väitetään, että paavi on erehtymätön, aurinko kiertää maata... lista on loputon. Mutta uskovaisille mikään ei riitä. Raamattu on elämän moraaliohjeena kelvoton, ellei sieltä karsi suurta osaa pois. Raamatun parhaat tulkitsijat (kirkko instituutiona) ovat osoittautuneet moraalittomiksi paskiaisiksi, mutta kertakaikkiaan ei mikään horjuta uskoa. Se on mulle kyllä käsittämätöntä. Ja siinä mä mielelläni oppisin lisää. Koitan asettua uskovaisen asemaan, ja pohdin, että miksi uskovaiset vieläkin uskovat? En tajua. Onneksi mulla on Jatkoaika.com, jossa voin tästäkin asiasta oppia, ja miettiä omia päätelmiäni, kontrata näitä ajatuksiani muiden eri lailla ja samaan tapaan ajattelevien kesken.