Sinä torjut kategorisesti uskontoon liittyvät ihmeet, mutta samanaikaisesti hyväksyt itse asiassa paljon suuremmat ihmeet, jos niitä tarkastellaan objektiivisesti. Olet varmaan sitä mieltä, että koko aineellinen todellisuus on syntynyt sattumalta, itsestään eikä sitä edellä eikä seuraa minkäänlainen luominen.
Väärin. Minulla ei tarvitse olla mitään vaihtoehtoista selitysmallia, että voin hylätä sinun selityksesi. Joka ei itse asiassa selitä edes mitään. Jumalasi toimii selityksenä samoin kuin keijukaisen röyhtäys. Se on vain place holder vailla selitysvoimaa.
Miten selittää maailmankaikkeudessa oleva järjestys ja hienosäätö, joka yltää sellaiseen tarkkuuteen ja joka ilmeisesti on välttämätöntä että ylipäätään mitään olisi syntynyt?
Anna kun arvaan: Jumala teki sen? Taas selityksenä täysin tyhjänpäiväinen lause. Tässä se maailmankaikkeus vain on, se ettei minulla ole perimmäisiä selityksiä sen alkuperälle, ei tarkoita sitä, että sinun pronssikautiset tarinasi kädellisestä universumin synnyttäjästä ja hänen juutalaisesta pojastaan olisivat totta.
Sinun positiosi vaatii uskoa, lujaa luottamusta ihmisen kykyyn selittää suuria kysymyksiä.
Ei se vaadi edelleenkään mitään tuollaista. Voin hylätä sinun tarjoamasi tyhjät selitykset samaan tyyliin kuin kaikkien muidenkin uskontojen. Vaikken tiedä, miten pihaan ilmestynyt auto siihen tarkalleen tuli, en ilman vahvaa evidenssiä suostu uskomaan, että kyseessä on se Elon Muskin avaruuteen sinkoama Tesla kaikessa komeudessaan. Ei tämä ole vaikeaa.
Asiaa erityisesti hankaloittaa se, että naturalisti ei pohjimmiltaan voi olla varma minkään selityksen luotettavuudesta.
Tulen aivan hyvin toimeen ilman absoluuttista varmuutta mistään. Uskovaisille tuo erehtyväisyys tuntuu olevan kipupiste myöntää.
Ilman Jumalaa, et voi olla myöskään varma siitä, että järkesi antaa oikeanlaisen kuvauksen maailmasta.
Vanhoja Plantingan roska-argumentteja. Voit olettaa avuksesi tuhannen jumalaa, eikä järkesi toimi sen tuloksena yhtään luotettavammin. Onhan se kätevää keksiä päästään mielikuvituskaveri, joka ratkaisee ikävän epävarmuuden ongelmat. Sillä ei ole vain todellisuuden kanssa sen enempää tekemistä, kuin jos minä postuloin sen keijun röyhtäämään minulle varmuutta. Edelleen: absoluuttinen varmuus ei ole mikään vaatimus minulle. Oletko koskaan ollut väärässä tuon Jumalan takaaman järkesi kanssa ja miten niin pääsee käymään?
Tässä sitä ollaan perimmäisissä kysymyksissä, ensin kaikkeus puhkahtaa tyhjiön kvanttifluktuaatioista, sitten lyhyen hypernopean laajenemisvaiheen kautta kaikkeus tuottaa itse sitä ohjaavat luonnonlait ja hienosäätää itsensä, vielä kuin kiusaksi se synnyttää täydellisesti mahdottoman elämän, jonka syntyä mikään luonnossa havaittava ei aikaansaa, sen jälkeen syntyvät monisoluiset, viimein päästään apinaan, joka synnyttää itsessään tietoisuuden, joka puolestaan selittää itsensä myös sattuman tuotokseksi. Tämä tarina on kokonaisuudessaan se, mitä nk. tieteellisen ateistin on uskottava.
Saa joku muu vastata, jos tuon nurinkurisen kuvauksen universumista allekirjoittaa.
Vaikka tieteessä suljetaan ihmeet selityksenä pois, tämä hokuspokus ei kuitenkaan poista selittämättömiä ilmiöitä yhtään sen paremmin.
Se, ettei jollekin ilmiölle ole selitystä, ei avaa aukkoa johon aina voidaan Jahve vasaroida. Hassunhauskaa että kutsut hokuspokukseksi sitä, ettei purematta niellä sinun hokuspokustasi.
Metodologinen ateismi ei ole kannanotto ateismin puolesta, vaan kyse on halusta yhtenäistää tutkimustuloksia ja vertaisarvioinnin mahdollisuutta.
Ei ateismi tarvitse mitään kannanottoa puolelleen. Kun niitä jumaluuksia ei ole koko ihmislajin aikana ilmaantunut, on ihan luonnollista, ettei niitä ruveta hatusta vetämään kun ensimmäisen kerran menee sormi suuhun.
Järjen avulla arviointi onnistuu teistiltä paremmin kuin ateistilla, koska jälleen kerran, hän ei suhtaudu ihmeisiin ennakolta torjuvasti. Itse en ole kiinnostunut ihmeistä, enkä pääsääntöisesti usko niihin, mutta en halua etukäteen torjua kategorisesti, jos joku ihminen kertoo kokeneensa ihmeen. Joka tapauksessa, ihmeet tuntuvan olevan spontaaneja, etukäteen ennustamattomia tapahtumia.
Naurahdin kyllä ekalle lauseelle. Jos herkkäuskoisuus on järjen avulla arviointia niin sitten. Lopuille: kyllä minäkin niille ihmeille mahdollisuuden annan. Kun sitä yliluonnollisuutta ei edelleenkään ole koskaan näytetty olevan, pitää todisteiden vaatimustasonkin olla korkealla.
Et voi luottaa havaintoihisi, et järkeesi, et myöskään tieteeseen, jos ollaan hyvin tarkkoja. Näin ollen, se mitä nyt kerroit maailmasta ja naturalismista voi olla ihan hyvin toisinkin. Et voi tietää sitä. Et voi tietää, mikä tieteellinen teoria kuvaa maailmaa tarkasti, mikä taas on selvästi väärä.
Voin aivan hyvin luottaa havaintoihini jne. ilman absoluuttista varmuutta. Skeptisismi ei meinaa sitä, että mitään ei voi tietää ja että kaikki on täyttä arpapeliä. Tiedän, että et ole oikeasti noin yksinkertainen. Se, että sinä postuloit yllä olevan ongelman ratkaisemiseksi mielikuvituskaverin nimeltä Jahve, ei lisää kognitiivisten kykyjesi pätevyyttä yhtään. Se on pelkkä tyhjä oletus niin kauan kuin et sitä toteen pysty näyttämään. Sama Plantingan argumentti, joka on oikeasti niin nolo, etten tiedä miksi sitä viitsitään niin paljon viljellä. Kai se on parasta mitä on tarjolla.
Tästä skeptisismistä näyttää kuitenkin seuraavan mitä vahvin halu julistaa kategorisesti totuutta. Tässä tapauksessa tunnut tietävän tarkasti, että ylösnousemusta ei tapahtunut. Mistä tämä tieto on peräisin, paitsi todistamattomasta ennakko-oletuksesta, jonka mukaan ihmeitä ei tapahdu.
Väitinkö näin tietäväni? Sanoin etten usko siihen ja ettei siihen ole mitään rationaalista tai empiiristä syytä uskoakaan. Siis kansantarujen perusteella. Lähden ihmeiden kohdalla samoilta linjoilta, kuin gravitaatiossa: kun vaikka sadan triljoonan tapahtuman otteesta jokainen tiputettu objekti on liikkunut alaspäin ja tasan nolla ylöspäin, on ihan rationaalista olettaa että niin tapahtuu hyvin suurella todennäköisyydellä säännönmukaisesti. Se, että tuhansia vuosia sitten joku väitti tapahtuneen toisin ja perusti asialle kultin, ei riitä tätä kumoamaan.
[...] Miten voit varmasti todeta, että vaikka Jeesus näytti ilmestyvän monelle, hän ei kuitenkaan tosiasiassa ilmestynyt. Tämä on kiintoisaa, skeptikon olettaisi tässä yhteydessä sanovan, että asiaa ei voi tietää varmasti. Ja koska sitä ei voi tietää varmasti, skeptikko haluaa sanoa, että ei usko siihen. Mutta sinä ateistina julistat ja tiedät asian varmasti: minua hämmästyttää, että ainutlaatuisesta tapahtumasta voi jollakulla olla etukäteen niin varma tieto. Ellei tämä tieto puolestaan pohjaa todistamattomiin ennakko-oletuksiin.
No nyt tuli sellaista olkiukkoa, että tumppaapa ne takaisin sinne läpeen mistä kaivoitkin. Miksi se on uskovaisille niin vaikea argumentoida rehellisesti? Ai niin, kun niitä argumentteja ei oikeasti ole. Näytäpä se kohta, missä väitän tietäväni mitään varmasti. Tuolla logiikalla sitten ilmeisesti uskot niitä ufo-kaappauksen kokeneita sekä Elvis- että Hitler-bongareitakin? Ne eivät vaatisi edes mitään yliluonnollista. Ja mikä minua hämmästyttää on: mistä sinä tiedät että kyseessä oli ainutlaatuinen tapahtuma? Kuulostaa todistamatomalta ennakko-oletukselta.
On tottakai tunnustettava subjektiivinen osuus kaikissa ihmisten uskomuksissa. Ihminen muodostaa uskomuksiaan omien kokemuksiensa pohjalta ja omat perusvakaumukset määrittävät sen, millaisiin asioihin ihminen voi uskoa. Perusvakaumukset antaa tietenkin turvaa ihmisille, varmaan monet haluavat säilyttää itsensä ja ympäristönsä turvattuna vierailta asioilta ja uskomuksilta. On myös totta, että yleensä evankeliumeihin uskominen johtuu siitä, että ihminen on tullut uskoon.
Tästä ei valittamista.
Tässä ei ole mitään kummallista, ainoastaan syvä usko tieteen pandoran lippaan aukenemiseen joskus voi selittää, miksi teistinen katsomus maailman olemassaolosta ei aukene joillekin.
Juu ei. Itse ainakin jossain vaiheessa tajusin uskovani älyttömiä asioita vailla todisteita ja silloin teistinen katsomus aukesi lopullisesti. Tieteestä en silloin vielä paljoa ymmärtänyt. Sinulla tuntuu olevan kova tarve sälyttää tuota uskoa muillekin. Tässä nyt ei ole mitään uutta, ateismia on kutsuttu uskonnoksi uskovaisten suusta lukemattoman kertaa. On puhuttu tiedeuskosta tai scientismistä. Minulla vain ei edelleenkään tarvitse olla mitään sokeaa uskoa the teoriaan, että voin hylätä sinun yliluonnollisen vaihtoehtosi. "En tiedä" on parempi vaihtoehto kuin hyväksyä perusteeton aukkojen jumala.
Ehkäpä tässä on se pelko, että ihminen menettää itsenäisyytensä ikäänkuin järjen toimintaa suuresti rajoittaisi se, että myöntää Jumalan olevan olemassa.
Ilmeisesti juuri sen sinun jumalasi? Kun kaikille niille on todisteita yhtä paljon, niin mistä minä edes tietäisin kenelle lähtisin itsenäisyyteni menettämään?
Se puolustus, joka kuuluu rituaaleihin, on tietysti ateistilla vetoaminen tieteen tarjoamaan selitysvoimaan, joka turvaa subjektin katsomuksien säilymisen.
En edes tiedä mitä yrität tuossa sanoa. Ei se ei-uskominen edelleenkään tarvitse mitään puolustusta. Jos en ole vakuuttunut olemattomista todisteistasi ja järjettömistä väitteistäsi, en minä voi pakottaa itseäni juttujasi uskomaan. Siinä mielessä katsomukseni kyllä säilyy vähän väkisin.
Tähän sisältyy taas se ongelma, että ikäänkuin ulkoistaa kaikkein tärkeimmät kysymykset taholle, jonka vastauksista ei voi koskaan olla varma.
Sinä voit olla vastauksistasi kuinka varma tahansa ja silti täysin väärässä. Kuten jo sanottu, en siitä varmuudesta niin välitä. Mitä ovat nämä tärkeimmät kysymykset?
Voitko tietää, onko 10,50 tai 100 vuoden päästä päästy yhtään lähemmäksi eksistentiaalisten kysymysten ratkaisua? Teistille tämä ei tuota ongelmaa, todellisuuden perimmäinen luonne on selvä
En voi, kun en näe tulevaisuuteen. Sinä voit väittää tietäväsi todellisuuden perimmäisen luonteen, mutta kun et sitä pysty näyttämään, en näe sinua mitään syytä uskoa. Ettehän te pääse edes keskenänne yhteisymmärrykseen todellisuuden perimmäisestä luonteesta, niin kuinka "selvä" se lopulta on? Jumala-metodinne ei oikein vakuuta. Varmuus ei muutenkaan ole mikään tae uskomuksen paikkansa pitävyydestä. Taas tulee mieleen ne 9/11 -kaapparit, joilta mitä todennäköisimmin jäivät neitsyet saavuttamatta.
Mutta kun vakaumus on syntynyt, silloin sitä pyritään oikeuttamaan ja puolustamaan arvovaltaisten kirjoitusten avulla. Joillekin tämä kirjoitus voi olla Lajien Synty, joillekin Koraani, joillekin Raamattu.
Ja tämä on täysin nurinkurinen tapa lähestyä koko asiaa jos asioiden oikea laita kiinnostaa. Lukitaan ensin uskomukset ja sitten poimitaan rusinoita pullasta niitä pönkittämään. Kiva yritys kuitenkin niputtaa tieteellinen teos taikauskoisten horinoiden joukkoon.