Mainos

Uskotko Jumalaan?

  • 1 381 899
  • 14 434

godspeed

Jäsen
@Amerikanihme Kyllä minä sitäkin sivusin, että filosofian avulla voi saada enemmän irti. Mutta silloin suuntaan katseeni itämaisten luostarien suuntaan, heh. Ei minulle ole länsimaissa mitään sellaista filosofiaa tarjolla, jotta korvaani varsinaisesti edes lotkauttaisin. Fiksuja tyyppejä monet kuuluisat jampat toki, en väitä toisin siis.

Mitä tulee tuohon ajattelemme omalla tavalla -juttuun, niin eikös se ajattele omilla aivoillasi -heitto ole ihan ytimessä? Ei kukaan muukaan sinun aivoillasi ajattele. Monilla saattaakin olla ihan oma näkökulmansa asioihin, eikä vain jotain sokeasti seurattuja juttuja. Järjellä voi ajatella toki noin kuin sanot, tai ainakin itse siihen yritän pyrkiä, onnistuu se sitten useimmiten tai ei.

Koitan myös pitää asiat aika yksinkertaisena, koska päätään ei tarvitse täyttää totaalisesti kaikella mahdollisella mitä eteen tulee.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Loppujen lopuksi ihan tismalleen samanlaisia kuolevaisia me olemme kaikki. Ja kaikki uskonnot ovat ihmismielen omia keksintöjä. Kun eläessään pystyy hyväksymään sen tosiasian, että kuoleman jälkeen ei minusta jää jäljelle mitään muuta, kuin arkussa maatuvat luut, niin elämästä tulee parempaa.

Pitää kuolla jo eläessään, että voi oikeasti elää. Ja kuolleet ihmiset jäävät elämään sillä hetkellä elossa olevien ihmisten muistoihin, mutta mikään sielu ei tietenkään matkusta minnekään, eikä ole olemassa mitään kuoleman jälkeistä taivasta, vaan se "taivas" pitää ymmärtää löytää täältä maan päältä tämän elämän aikana. Kun se viimeinen pilli viheltää, niin se on sitten siinä. Finito. Kaput.

Elämä kuitenkin jatkuu ja yksilön kuolema on vain luonnollinen osa elämää.
 
Viimeksi muokattu:

godspeed

Jäsen
Niin ehkä kuolemassa pelottaa kenties vain kaiken lopullisuus, vaikka meistä kaikki sisimmässämme tiedämme, että se on loppu sitten kun sen aika on. Kaikki läheisenikin ovat puhuneet lähinnä aina siitä lopullisuudesta, ja monet vanhemmat ihmiset sananparrella "sitten kun aika minusta jättää". Kuolemasta ei suoraan puhuta, koska se on selviytymiskykyiselle- ja halukkaalle eläinlajille vierasta ajatella kuolemaa tai sen mahdollisia eri muotoja. Kuolema hyväksytään, mutta ikuisen elämän halu on aika luontaista lajillemme. Keventävänä asiana esimerkiksi perinnön suhteen on selkeästi kaksi leiriä: toiset haluavat kantaa huolta skideistä ja jättää kamat niille, ja toisia ei kiinnosta vittujakaan mikään enää mitä kuoleman jälkeen tapahtuu, koska ei täältä lähde edes lappu varpaasta mukaan.

Tällainen tietyllä tavalla monimuotoinen käytös on aika luonnollista, ja aika luonnollista on minusta myös kuolemanpelko siinä mielessä, että klassisesti sanottuna juoksuhaudoissa ei juokse ateisteja. Se ei tarkoita, että kuolevasta ihmisestä tai sen uhkaa kohtaavasta ihmisestä tulee yhtäkkiä uskovainen. Ei suinkaan. Ihan järki täällä meitä kannattelee, vaikka muutama rukous yläkertaan lähtisikin. Mutta kun tilanne on vakava, niin voisin vahvasti olettaa, että ainakin jotkut meistä käyvät sisäisen vuoropuhelun jumaluuksien olemassaolosta. Silloin ehkä myös voi askarruttaa, onko jumaluus henkistä vai fyysistä. Ainahan me jumaluuksista puhuessamme teemme tämän selkeän jaon, että henkistä ei ole olemassa ja fyysinen on konkretiaa, eli selkeästi havaittavissa. Eli uskonnot vain haihtuvat näin argumentoiden ilmaan. Ehkä ne niin tekevätkin, en minä tiedä.

Meitä kaikkia askarruttaa taatusti tämä kuolemisasia, mutta suhtautuminen vaihtelee kovasti myös aseman ja elämäntilanteen mukaan. Osittain se on kiinni olosuhteiden luomasta ja siunaamasta ideologiasta, johon kuuluu olennaisena ainesosana lievä kyynisyys ja sellainen sisäsyntyinen "tieto", joka sanelee miten joku ajattelee siitä, että täältä loppuu joskus happi. Se on myös psykologinen puolustusmekanismi, joka suojelee mieltä liian vaikeilta asioilta. Minun on (myös uskontoja fiilispohjalta tutkivana) ihmisenä täten esimerkiksi helppo täällä näytön äärellä latoa niin sanottuja faktoja tiskiin, koska nuorena henkilönä kuolema on (mahdollisesti) vielä erittäin kaukainen tila. Tai jos tätä äärikylmää realismia harjoittaa, niin se ei ole tila laisinkaan. Se on ei-mitään. Vaan se, joka ei koskaan pelkää mitä elämä edessään tuo, valehtelee.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Andy

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tänään on kristillisen tradition mukaan Kristus-Jeesuksen kuolinpäivä. Teemaan sopivasti ihmettelen artikkelin paljastamaa, eli suomalaisista alle kolmekymppisistä miehistä liki 1/3 uskoo Hesuksen ylösnousemukseen. Siis että henkilö A kuoli mutta parin päivän päästä se perkele heräsikin eloon. Kuoli ja heräsi kuolleista. Näin uskoo yksi kolmesta nuoresta miehestä.

Mitäs nyt helvettiä?

 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Pääsiäinen tuo itselleni mieleen lähinnä suklaamunat, ja siihen sen merkityskin minulla tiivistyy. Voi minua. Onkohan helvetistä millaiset paikat jo katsottuna?
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mulla oli kerran opiskelija, jonka Jumala pelasti meidän työpaikasta. Asiakkaat ja menetelmät olivat kuulemma jumalattomia (En tiedä mitä sosiaalialalla odotti) ja työpaikkaohjaajakin oli jumalaton, mikä toki pitää paikkansa koska en jumalaan usko. Jatkoi matkaansa seurakunnalle tekemään harkkansa loppuun.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään on kristillisen tradition mukaan Kristus-Jeesuksen kuolinpäivä. Teemaan sopivasti ihmettelen artikkelin paljastamaa, eli suomalaisista alle kolmekymppisistä miehistä liki 1/3 uskoo Hesuksen ylösnousemukseen. Siis että henkilö A kuoli mutta parin päivän päästä se perkele heräsikin eloon. Kuoli ja heräsi kuolleista. Näin uskoo yksi kolmesta nuoresta miehestä.

Mitäs nyt helvettiä?

Ja tämä "nousi kolmantena päivänä kuolleista" -juttu oli ymmärtääkseni jo tuhat tai pari tuhatta vuotta ennen hesusta jossain Egyptissä. Se liittyi auringonjumalan ja yönjumalan ikuiseen taistoon siitä kumpi on vallassa, jossa taistossa yönjumala voitti joka syksy enemmän ja enemmän aikaa, kunnes talvipäivän seisauksena auringonjumala oli täysin lyöty. Mutta: kolmantena päivänä talvipäivän seisauksen jälkeen auringonjumala nousi minuuttia aiemmin kuin aiempina päivinä ja kas: auringonjumala oli noussut kuolleista, jatkaakseen voittokulkuaan taas kesäpäivän seisaukseen. Sitten myöhemmin tämä tarina (nousi kolmantena päivänä kuolleista) siirrettiin ajanlaskumme alkuun ja pääsiäiseen... Hohhoijaa sanon mä.
 

npc

Jäsen
Onko nää parit vapaapäivät nyt se hyvä sauma taas dokata ja haukkua poloset uskovaiset? Puolestani voitais pitää kaupat ja pankit normaalisti auki tässä kevätpäiväntasauksen jälkeisinäkin päivinä.

Ekaks se kirkko eroon valtiosta niin olisi kivempi jauhaa tästä asiasta. Oon kai ennenkin todennut, mutta totean taas. Ja turhaudun.

En edelleenkään "usko" jumalaan, mutta maailmankaikkeus kiinnostaa.

P.S. Löytyykö seuraa? T: Nöyrä haaveilija-21
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Pääsiäinen on jälleen käsillä, joten liitetäänpä tähän keskustelua ylösnousemuksesta. Kysymys ylösnousemuksesta on evankeliumien ja koko kristinuskon kantavin teema. Ilman ylösnousemususkoa kristinusko on vain juutalaisuuden haara, joka ei sisällöltään suuresti eroa juutalaisuudesta, radikaalimpi tosin. Ylösnousemuskertomus (4 versioineen) on kiehtova kertomus, jota voisi pitää myös varhaisena versiona suljetun huoneen arvoituksesta. Kertomuksien ydin on kova ja looginen, vaikka tietysti mukana on myös epätarkkuuksia ja ristiriitaisuuksia kertomuksien välillä.

Katsotaanpa kertomuksen kovaa ydintä: 1) Jeesus ristiinnaulitaan. Jeesuksen ristiinnaulitsemiseen liittyvät tapahtumat on kerrottu aiemmin, saattaa olla, että juutalaisten panosta on liioiteltu ja roomalaisten vähätelty. Myös roomalaisilla oli kaikki syy suhtautua hyvin jyrkästi Jeesukseen. Heillä ei myöskään ollut estoja panna toimeen pienemmistäkin asioista kuolemanrangaistuksia mahdollisimman julmalla tavalla. Jeesuksen poliittisen vaikutusvallan kasvu oli paikallisviranomaisten kuten Pilatuksen murheena. Toisaalta, Jeesus hyvinkin usein loukkasi juutalaisten uskonnollisia auktoriteetteja ja asetti kyseenalaiseksi ennen muuta uskonnon harjoittamisen käytäntöjä. Jeesuksen voimakas esiintyminen esimerkiksi temppelialueella kaataessaan rahanvaihtajien pöydät ei varsinaisesti ollut kovin hyvää pr-toimintaa, jos tarkoituksena olisi ollut keskusteluyhteyden ja luottamuksen säilyminen Jeesuksen ja uskonnollisen johdon välillä.

Muslimeilla on tunnetusti oudohko teoria valejeesuksesta, joka näytti kuolevan ristillä, mutta ei kuollutkaan. Muslimeille Jeesus edusti profeettaa. Myös gnostilaisuudessa tämä näkemys tunnetaan. Nykyajan historioitsijoilla ristiinnaulitsemisen kieltäminen tällä tavalla ei kuitenkaan nauti kovin suurta kannatusta.

(2) Jeesuksen kuoltua hänet haudattiin. Tämä lienee kiistämätöntä. Evankeliumit kehittelevät kertomuksen logiikkaa kertomalla siitä, että Jeesuksella oli myös rikkaita ja vaikutusvaltaisia seuraajia, jotka uskoivat hänen salassa. Josef Arimatialainen oli tällainen hahmo. Tavallisesti köyhiä ihmisiä, kuten Jeesus oli, ei haudattu kaivettuihin puutarhahautoihin, vaan joukkohautoihin. Vain rikkailla oli etuoikeus kaivattaa itselleen hautapaikka, johon ruumis sitten laskettiin käärinliinoineen päivineen,

Evankeliumit tihentävät kertomuksen logiikkaa parhaaseen suljetun huoneen arvoitukseen. Jeesus oli haudattu, mutta juutalaiset ja roomalaiset tunsivat väitteen, jonka mukaan Jeesus nousisi haudastaan ylös. Siksipä he laittoivat haudalle vartijoita estääkseen Jeesuksen seuraajia varastamasta hänen ruumistaan. Roomalaiset vartijat olivat tietysti raskaasti aseistettuja, joten haudan ryöstäminen olisi hyvin vaikeaa ainakaan sotimiseen tottumattomilta opetuslapsilta. Toisaalta, Jeesuksen saama kuolemantuomio oli vähentänyt minimiin opetuslasten innokkuuden näyttäytyä julkisesti ja muut hänen seuraajansa olivat myös kadonneet maan alle.

Mahdollisuus murtaa tämä logiikkaa edellyttää tietysti tarinan ulkopuolisen elementin mukaan tuomista. Tätä yritti esimerkiksi Myllykoski, jonka mukaan Jeesus haudattiinkin joukkohautaan. Väitteelle ei löydy tukea aineistosta, joten se jää täysin spekulatiiviseksi.

(3) Jeesuksen hauta oli tyhjä parin kolmen päivän päästä hänen kuolemastaan. Siellä ei ollut sen paremmin roomalaisia sotilaita kuin muitakaan ihmisiä. Jeesuksen seuraajista naiset kävivät ensin haudalla, näkivät tyhjän haudan ja sitten hakivat joitakin opetuslapsia paikalle. Myöhemmin hallintoviranomaiset päättivät painaa tapauksen villaisella. Kerrottiin, että opetuslapset olivat varastaneet ruumiin. Paikalla olleet sotilaat lahjottiin hiljaiseksi.

Mitä tapahtui todella? Erilaisia spekulaatioita voidaan esittää. Olisivatko roomalaiset itse siirtäneet ruumiin? Siinä tapauksessa täytyisi onnitella roomalaisia historian typerimmän teon tekemisestä, johon verrattuna vaikkapa Trumpin teot presidenttinä ansaitsevat valtioviisauden nimen. Koska hauta oli tyhjä, se teki mahdolliseksi uskoa, että ylösnousemus todella tapahtui, mikä horjuttaisi paikallisia uskonnollisia ja poliittisia valtarakenteita (ainakin niin uskottiin). Tai olisiko Jeesus ollut valekuollut? Miten hän olisi jaksanut vierittää kiven haudalta pois?

Monet skeptiset historioitsijat hyväksyvät myös haudat tyhjyyden, mutta selityksiä siihen täytyy löytyä jostakin kertomuksen tarjoamasta aukosta. Aukkoja ei ole, joten sellainen täytyy siinä tapauksessa tehdä. On tietenkin huomautettava, että ylösnousemus ei juolahtaisi kenenkään juutalaisen mieleen, saati roomalaisen. Juutalaiset eivät odottaneet Jeesuksen kaltaista messiasta ja roomalaiset olivat kauniisti sanottuna mielikuvituksettomia maailmanvaltiaita. Ja roomalaisten mielikuvitus verrattuna kreikkalaisiin... say no more. Roomalaisilla oli jumalansa, mutta nämä eivät häirinneet maailman johtamista millään lailla.

4) Jeesus ilmestyi monelle ihmiselle kuolemansa jälkeen. Itse asiassa, monet historian tutkijat hyväksyvät tämän väitteen tosiasiana. Heille ei kyse ole tosiasiassa olevan ylösnousseen Jeesuksen ilmestymistä, vaan pikemmin niin, että ihmiset kokivat Jeesuksen ilmestyneen kannattajilleen kuolemansa jälkeen. Tämä olettamus vaikuttaa hyvin loogiselta, sillä muuten kävisi hyvin vaikeaksi selittää itse kaikkein konkreettisin fakta: kristinuskon synty. Kristinuskon synnystä vastasi tietty ydinryhmä, opetuslapset, jotka ymmärrettävästi eivät ainakaan heti olisi voineet ilmaantua maan alta julistamaan evankeliumia. He pelkäsivät vallanpitäjien vainoa, samaa kohtaloa, minkä Jeesus sai.

Mutta kun yllättäen pian ilmaantui pelottomia ihmisiä, jotka julistivat ilosanomaa ylösnousseesta Jeesuksesta (siinä vaiheessa asia oli jo saanut teologiset raaminsa), niin jotakin täytyi tapahtui tuona pääsiäisenä. Väitteet ylösnousemuksesta eivät enää kuulu historian tutkimuksen, vaan teologian ja filosofian piiriin. Jos ylösnousemus tapahtui, kyseessä on ainutlaatuinen tapahtuma, johon tiede ei voi ottaa kantaa. Tiede voi vain luetella tietyt faktat ja jättää loput vaille selitystä. On nimittäin niin, että aineisto ei tarjoa tukea vastakkaiselle evidenssille (ylösnousemusta ei tapahtunut), joten historiallinen, aineistoon nojaava selitys, ei myöskään voi tämän aineiston pohjalta kieltää ylösnousemusta.

Hauta oli tyhjä, mutta mikä on tyhjän haudan merkitys. Ainakin on niin, että monet uskoivat Jeesuksen ylösnousseen ja tämä uskomus on rationaalinen, mutta ei pakottava, Jotakin muuta olisi voinut myös tapahtua. Toisaalta on niin, ettei pelkkä tyhjä hauta riitä uskon perusteeksi, tarvitaan myös kokemus, mikä tuolloin merkitsi Jeesuksen ilmestymistä oppilailleen. Historiallinen etäisyys ei sen lisää kuin vähennäkään kertomuksen totuutta, koska historiaan perustuva materiaali on jo olemassa ja ilmeisesti pysyy maailman tappiin asti. Se, että jokin asia dokumentoitiin 2000 vuotta sitten ja toisaalta dokumentoinnille oli olemassa pieni ajallinen etäisyys, tekee dokumentoinnin kohteesta varsin uskottavan.

Samaan tapaan, ihmiset jotka kertovat tietystä yhteisesti koetusta tapahtumasta, josta on jo historiallista näyttöä olemassa, vaikkapa Berliinin muurin murtumisesta, eivät valehtele: silloin ihmisillä ei 2000 vuoden jälkeenkään ole syytä epäillä, että Berliinin muuri murtui. (Eri asia, mikä murtumisen merkitys silloin on). Samaan tapaan, esimerkiksi Jeesuksen olemassaoloon ja ristiinnaulitsemiseen liittyvät tapahtumat ovat historiallisia faktoja. Historian faktojen kieltäminen on mahdollista, mutta johtaa täyteen skeptisismiin. Ei ole perusteita ajatella, että evankeliumit, jotka kuitenkin tulivat julkisiksi sangen pian Jeesuksen kuoleman jälkeen, olisivat seurausta neljän kirjallisen neron työstä. Varsinkin, kun näistä riippumattomia lähteitä on olemassa ja myös Paavalin varhaisessa (n. 50 jKr) kirjeessä on maininta varhaisesta kristillisestä uskontunnuksesta, 1 Kor 15:3-4. Tämä tunnustus syntyi ilmeisesti hyvin pian Jeesuksen kuoleman jälkeen.

Evankeliumikertomus sinänsä on hyvin looginen ja se vastaa moniin vastaväitteisiin. Kertomus sijoittuu aitoon historialliseen ympäristöön ja se kertojat ovat mitä ilmeisemmin tavallisia ihmisiä. On toki mahdollista, että joukossa olisi yksi Homeros. Mutta entä neljä? Kertomus kuvaa tietyltä kantilta Jeesuksen ajan tapahtumia. Se sisältää myös joitakin hyvin vaikeasti selitettäviä totuudellisuuden elementtejä, kuten naisten osuus kristinuskon synnyssä. Miksi naiset saivat todistaa ensimmäisenä Jeesuksen tyhjää hautaa? Tai miksi Jeesuksen suurin opetuslapsi, Pietari, kuvataan hyvinkin epävarmana ja heikkona ihmisenä? Jeesus arvostelee opetuslapsiaan hyvinkin kipakasti. Sankarikertomuksia evankeliumit eivät ainakaan ole.

Mitä ne sitten ovat? Se taas riippuu siitä, uskooko niiden sanomaan tai ei.

Tähän yhteyteen voi antaa lisämateriaaliksi filosofista pohdintaa Habermasin idean pohjalta, ideana on tarkastella sitä, mitä historian tutkijat hyväksyvät historialliseksi faktoiksi ylösnousemuskertomuksesta.: 12 Historical Facts - Gary Habermas
 

demitra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään on kristillisen tradition mukaan Kristus-Jeesuksen kuolinpäivä. Teemaan sopivasti ihmettelen artikkelin paljastamaa, eli suomalaisista alle kolmekymppisistä miehistä liki 1/3 uskoo Hesuksen ylösnousemukseen. Siis että henkilö A kuoli mutta parin päivän päästä se perkele heräsikin eloon. Kuoli ja heräsi kuolleista. Näin uskoo yksi kolmesta nuoresta miehestä.

Mitäs nyt helvettiä?


Hienoa, että toit tämän esille. Olettaisin, että iso syy tälle kasvulle on se, että korona on ajanut nuorisoa ahdinkoon ja heillä on aikaa miettiä asioita. Tiedän ainakin yhden henkilön, joka on koronan vuoksi lähtenyt seuraamaan Jeesusta, joten tämä on jo hyvä syy olla kiitollinen vallitsevista olosuhteista. Mutta mennäänpä asiaan tämän pienen provokaation jälkeen.

Tiedämme Jeesuksen ylösnousemuksesta, koska meille kerrotaan siitä UT:n silminnäkijätodistusten pohjalta. Historiallisena dokumenttina UT on erittäin luotettava, jos sitä vertaa muihin saman ajan dokumentteihin. Itse asiassa UT painii niin omassa sarjassaan, että sitä ei pitäisi edes verrata mihinkään. Tuossa videopätkässä (välillä 7.30-9.30) on koottu ei parhaalla tavalla, mutta varsin hyvin yhteen se, miksi UT on niin luotettava (

). Jos joku ei jaksa käyttää tuota paria minuuttia videon katseluun, niin keskeinen viesti on se, että vastaavan ajan Rooman ja osittain myös Kreikan historiallisista kokonaisuuksista (siis laajemmista teoksista) on olemassa vain muutamia, korkeintaan kymmeniä kopioita, joista vanhimmat on laadittu karkeasti ottaen n. tuhat vuotta alkuperäisten versioiden jälkeen. Alkuperäisiä ei siis ole olemassa. UT:n osalta vastaavat luvut ovat pari-kolmesataa vuotta ja n. 25 000 kopiota. Jos tämän perusteella pitäisi jotain kyseenalaistaa, niin jokainen järkevä ihminen kyseenalaistaisi tietysti Rooman historiallisia tapahtumia koskevat historialliset dokumentit. Siinäkään ei tietenkään ole mitään järkeä, sillä yhtälailla kuin Rooman kirjoitettu historia, niin myös samaan aikaan kirjoitettu UT pitää paikkaansa ja UT em. perusteella vielä paljon luotettavammin.

Jahas, nimimerkki IceWalker ehti juuri kirjoittaa ison osan ajatuksistani tähän, joten tässä tulee nyt jonkin verran toistoa, mutta mitä siis tiedämme Jeesuksen kuolemasta:

- Jeesus oli varmasti kuollut. Historia ei taida tuntea yhtään tapausta, että ristiinnaulittu olisi selvinnyt hengissä ja jos roomalaiset osasivat jotain, niin he osasivat tappaa.
-Hauta oli tyhjä. Opetuslapsia itse asiassa syytettiin ruumiin varastamisesta. Toisaalta juutalaiset eivät varmasti varastaneet tai piilottaneet ruumista, koska he halusivat tukahduttaa kristinuskon ja ruumiin katoaminen oli bensaa liekkeihin Jeesuksen seuraajille. Myöskään roomalaiset eivät tätä missään nimessä halunneet, koska kristityt olivat heille yksi ongelma lisää. On myös hyvin epäuskottavaa, että ruumista olisi kukaan edes pystynyt varastamaan, koska sitä vartioivat roomalaiset sotilaat.
- Havaittiin hyvin nopeasti, että hauta oli tyhjä eli tähän meni korkeintaan muutamia tunteja eli ei ole siis mitään legendaa, että hauta oli tyhjä.
- Naiset havaitsivat ensimmäisenä, että hauta oli tyhjä. On huomattava, että naiset eivät tuon ajan Israelissa edes kelvanneet todistajaksi oikeudessa, joten on oikeasti merkittävä tieto, että naiset tekivät ekat havainnot.
- Jeesus ilmestyi yli 500 henkilölle kuolemansa jälkeen.
- Kristinusko syntyi ylösnousemuksen pohjalta. Tuohon aikaan oli erittäin vaarallista olla kristitty, koska sekä juutalaiset että roomalaiset halusivat kristityt henkiltä, mutta kristinusko levisi siitä huolimatta ympäri maan ja myös maailman. On täysin epäuskottavaa, että niin suuri joukko kristittyjä olisi suostuneet vapaaehtoisesti vainoon ja kuolemaan, elleivät he olisi olleet täysin varmoja asiastaan.
- Jeesus toteutti valtaisan määrän (en muista tarkkaa lukua, mutta muistaakseni satoja) profetioita itsestään, jotka oli ennustettu satoja ja tuhansia vuosia ennen Hänen syntymää ja joista iso osa liittyy Hänen syntymäänsä, kuolemaansa ja ylösnousemukseen. Joku olisi toki voinut alkaa tietoisesti toteuttaa näitä, mutta em. kolmeen kohtaan liittyvien ennustusten toteuttaminen on jokseenkin mahdotonta ellei kyseessä sitten tosiaan ollut ennustettu messias. Edit: oheisen lähteen mukaan näitä oli n. 300 kpl: RAAMATUN MESSIAS-PROFETIAT JA NIIDEN TOTEUTUS

Siunattua pääsiäistä joka tapauksessa kaikille.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Onko nää parit vapaapäivät nyt se hyvä sauma taas dokata ja haukkua poloset uskovaiset? Puolestani voitais pitää kaupat ja pankit normaalisti auki tässä kevätpäiväntasauksen jälkeisinäkin päivinä.
Aika hyvinhän nuo kaupat on auki nyt koko pääsiäisen, jotain pyhäaikatauluja kaupasta riippuen, mutta ei pitäisi olla enää ongelma kenellekään tämä. Tänään pääsi Alkoonkin. Toista se oli kasarilla, kun pääsiäisenä oli pe-su kaikki oikeasti kiinni.

Pankit ei tainneet auki olla, mutta milloin nyt kukaan enää muutenkaan pankissa käy?

Ei nämä ole niin vakavia hei. Itse en ole uskonnollinen, mutta kyllä mä pääsiäistäkin jossain määrin vietän silti. Lapsien ollessa pieniä oli nää pääsiäispupuasiat, ja vieläkin laitetaan lammasta jne. Jos ei nappaa,niin elää kuten normisti. Ja eiköhän Suomikin pysy pystyssä, vaikka pari ylimäärästä vapaata, hui kauheeta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei nämä ole niin vakavia hei. Itse en ole uskonnollinen, mutta kyllä mä pääsiäistäkin jossain määrin vietän silti.
Ei pääsiäisen viettoon uskonnollisuutta vaadita. Vanha pakanallinen juhla se on, kuten joulukin, ja nuo pääsiäismunat, -tiput ja -ruohot ovat hedelmällisyyden sekä uuden elämän symboleja ainakin germaanisissa pakanakukttuureissa olleet. Easter viittaa nousevan auringon jumalattareen Ostaraan/Eostaraan, jonka juhlaa vietettiin kevätpäiväntasauksen huitteilla. Nää on näitä. Kristinuskon pääsiäinen on päällerakennettu kuin kirkko konsanaan uhrilehdolle.

Tosin en minäkään pääsiäistä varsinaisesti vietä. Oppurtunistina nautin vapaapäivistä mielelläni ja syön ehkä keskimääräistä paremmin teemaan sopivia safkoja, kuten lammasta ja suklaata. Sinänsä sama, mistä nuo perinteet kumpuaa.
 

demitra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos jotakuta kiinnostaa oikeasti tutkia sitä, että oliko Jeesus todella se, joka Hän väittää UT:ssa olevansa, niin voin suositella Lee Strobelin kirjaa The Case for Christ.

Kirjassa Strobel, entinen ateisti, haastattelee lukuisia eri alojen proffia ja tohtoreita yrittääkseen selvittää, että mitä todisteita Jeesuksesta voidaan löytää Raamatusta ja sen ulkopuolelta. No yksi lopputulos on ainakin se, että Strobel kääntyi itse kristityksi.

Mainitsin tuossa aiemmassa viestissä, että alkuseurakunnan kristityt kokivat vainoa, mutta ei tilanne ole mitenkään hyvä nykyäänkään. Länsimaissa asiat on toki kohtuullisesti ja saamme kokea lähinnä henkistä väkivaltaa, mutta vuoden 2020 World Watch-listauksen mukaan n. 260 miljoonaa kristittyä kokee vakavaa vainoa myös nykyään. Aika hyvin nämäkin ihmiset on saatu aivopestyä, että suostuvat tällaiseen tai sitten he ovat ehdottoman varmoja asiastaan. Jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos jotakuta kiinnostaa oikeasti tutkia sitä, että oliko Jeesus todella se, joka Hän väittää UT:ssa olevansa, niin voin suositella Lee Strobelin kirjaa The Case for Christ.
Uskon että kannattaa ihan ensimmäiseksi lukea esim. tämä kirja-arvio, säästänee paljon aikaa turhan kirjan lukemiselta.
 

demitra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uskon että kannattaa ihan ensimmäiseksi lukea esim. tämä kirja-arvio, säästänee paljon aikaa turhan kirjan lukemiselta.
Heh, kävin itsekin lukemassa kyseisen arvion, ennen kuin postasin edellisen viestin. Miten minusta tuntuu, että otat kyseisen arvion absoluuttisena totuutena? Ja sitä paitsi, eikös Donnerkin sanonut, että lukeminen kannattaa aina. Joka tapauksessa suosittelen kyseistä teosta edelleen lämpimästi.
 

Stigu

Jäsen
Alla YouTube-tyyppi Paulogian versio kristinuskon synnystä. Spekulaatiota toki alusta loppuun, mutta tämä versio tapahtumista sopii melko täydellisesti tiedettyihin faktoihin eikä vaadi oletusta, että olisi olemassa jokin korkeampi voima, jota ei voi mitenkään todistaa olemassaolevaksi.
Tuo teoria ei kyllä uppoa ainakaan meikäläiseen. Ensin tuo "juontaja" tokaisee että Jeesuksen ylösnousemiselle voi olla yhtä luonnollinen selitys kuin auton käynnistämiselle ja sitten hän selittää Jeesuksen yösnousemisen Pietarin hallusinaatioina. Tässä on hyvä esimerkki siitä, mitä tapahtuu kun yritetään "tieteellisesti" selittää jotain uskonnollista.

Siis en väitä, että Jeesus olisi ylösnoussut, mutta tuo tieteen ja uskonnon sekoittaminen on vähän sama kuin yrittäisi metrin mitalla todistaa miten joku näkee ja kokee värit: ei tule ikinä onnistumaan.

Olisi muuten kiva tietää mitä esim. historia tieteenalana kertoo ns. virallisena totuutena Jeesuksesta. Käsittääkseni tällaisen Jeesus-nimisen tyypin olemasssaolo on kuitenkin hyväksytty, vai onko?
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Olisi muuten kiva tietää mitä esim. historia tieteenalana kertoo ns. virallisena totuutena Jeesuksesta. Käsittääkseni tällaisen Jeesus-nimisen tyypin olemasssaolo on kuitenkin hyväksytty, vai onko?

Historia tieteenalana on hyväksynyt Jeesuksen olemassaolon. Sen sijaan Jeesuksen syntymäaika, hänen UT:n kertomuksissa tekemänsä ihmeet ja Jeesuksen ylösnousemus ovat sitten kiistanalaisia historian kannalta.
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat ja muut jotka eivät voita
Onko sitä Jeesuksen ruumista löydetty koskaan vai ei?

Raamattuun ja Jeesukseen uskovilta, no miksei muiltakin, haluaisin kysyä seuraavaa: Eikös sitä puhuta, että kuollessa sielu lähtee ruumiista ja ajautuu joko paratiisiin tai helvettiin? Sitä ennen kenties "välimuoto tilaan". Ruumis jää mihin jää ja mätänee. Luut jäävät. Eikö Jeesukselle sitten käynyt noin? Miksi ruumiskin lähti mukana? Miten kristinuskossa on tuo perusteltu? Vai onko tuossakin taas yksi "bugi" lisää uskoa vastaan? Vai kertooko Jeesus jo että hän lähtee kroppansa kanssa, mutta muut tulevat sielun mukana?
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Onko sitä Jeesuksen ruumista löydetty koskaan vai ei?

Teologit ja filosofit voivat vastata muihin kysymyksiisi, mutta vastaan tuohon yllä mainittuun kysymykseesi: Jeesuksen ruumista ei ole löydetty. Tosin Aleksanteri Suurenkaan hautaa/ruumista ei ole löydetty sitten ensimmäisten vuosisatojen ajanlaskumme alun jälkeen.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kirjassa Strobel, entinen ateisti, haastattelee lukuisia eri alojen proffia ja tohtoreita yrittääkseen selvittää, että mitä todisteita Jeesuksesta voidaan löytää Raamatusta ja sen ulkopuolelta. No yksi lopputulos on ainakin se, että Strobel kääntyi itse kristityksi.

Wikipedian mukaan tuli uskoon jo vuonna 1982, kun taas kirja on julkaistu alunperin 1998. Kyllä tuossa ajassa ehtii hyvin unohtua kaikki kriittisyys sitä uskoa kohtaan, mikä on jo olennainen osa omaa itseään. Eikä kriittisyyttä varmaan vähennä sekään, että toimi näköjään melkein koko ajan myös jonkinlaisena pastorina.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minä ainakin otan tuon arvion absoluuttisena totuutena. Kirja on tasan varmasti lukematta paskaa eikä kirjoittajan menetelmät kestä minkäänlaista tieteellistä tarkastelua.

No en tiedä kestääkö kirja "tieteellistä tarkastelua", mutta eipä kyllä kestä tuo arviokaan.

Kirjoittaja ei ymmärrä, että historiatieteessä operoidaan todennäköisyyksillä. Kyse on siitä, että verrattain yhdenmukaiset, mutta myös eroavat tarinat parantajasta, selittää todennäköisemmin parantaja kuin salaliitto parantajasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös