Kisapuisto
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- SaiPa
Mä nyt tartun tähän, koska olen kiinnostunut kuulemaan vastauksesi.
Miten selität itsellesi sellaisen uskon, jossa voi ottaa ko uskon (ainoasta) pyhästä kirjasta sieltä täältä pätkiä, muokkailla niitä itselleen sopiviksi ja uskoa sitten tähän sillisalaattiin sokeasti? Otetaan nyt esimerkkinä käsky "älä tapa". Eikö käsky ole koruttomuudesssan ja lyhykäisyydessään hyvinkin selkeä? Silti voisit riistää henkiä, jos kyse olisi maanpuolustuksesta? Oletko sitä mieltä, että Jumala ei ajatellut tätä asiaa ihan loppuun saakka, ehkä oikea käsky olisi kuulunut esim muodossa "älä tapa (hyökkäyssodissa)". Onko tässä tapauksessa hyväksyttävää korjailla Jumalan sanoja ja muokata niistä sellaiset, ettei ihan niin helposti tule tehtyä syntiä?
Mun katsantokanta asiaan on se, että mä en lähde tappamaan ketään ihmisiä eli hyökkäyssotaan tai mihinkään henkilökohtaiseen vendettaan. Sen sijaan jos joku aikoo tappaa minut, niin kyllä minä puolustaudun (jos joku nyt hyökkää maahamme), ja jos on tarve niin tapan puolustaakseni itseäni tai minulle rakkaita lähimmäisiä, eikä siihen tarvita edes sotaa.
Samaan perustuu myös se, etten ole ihan oikeasti lyönyt eläissäni ketään. Ei ole ollut tarvetta, sillä jos joku lyö minua mutta jättää sen siihen, niin miksi jatkaa asiaa? Sen sijaan jos joku yrittää piestä minut hengiltä, niin puolustaudun kyllä vaikka sitten ihan äärimmäisellä keinolla. Tämä kaikki siitä huolimatta, että minun mielestäni moni ihminen tällä maapallolla ansaitsisi saada oikein kunnolla turpaansa, ja jos näin tapahtuisi, niin en olisi ollenkaan pahoillani. Itse kuitenkin vältän väkivaltaa viimeiseen asti.
Mun mielestä on hyvinkin turhanpäiväistä sellainen keskustelu, että "miksi Kisapuisto uskoo näin, vaikka pitäisi uskoa noin". Sillä ei pitäisi olla kenellekään ulkopuoliselle mitään väliä, miten minä uskon, niin kauan kuin kyse on minun uskostani eikä se ole haitaksi kenellekään muulle. Voin kyllä keskustella asiasta, jos joku ihan oikeasti haluaa tietää että miksi noin tai miksi näin, mutta silloin se tehdään minun ehdoillani. Eli jos minusta tuntuu, että kysyjä kysyy asiaa ihan aidosti, niin mikäs siinä, voin vastata. Mutta jos minusta tuntuu, että kysyjä kysyy sitä vain päästäkseen vittuilemaan, niin miksi ihmeessä vaivautuisin?
Joten Kisapuisto, tervetuloa nöyrään ortodoksien joukkoon, mutta muista, että jos ortodoksiksi tahdot, sinunkin on opittava nöyryyttä ja luovuttava omasta tulkinnastasi ("minä tiedän parhaiten miten asiat ovat") Raamatunkin kohdalla.
Jos kirjoituksistani on saanut kuvan, että minä tietäisin parhaiten, miten asiat uskontojen suhteen ovat, niin se ei ole tarkoitus ja tulkoon se asia selväksi tässä ja nyt: en tiedä, se on täysin selvää etten tiedä. Mutta minä uskon, niin kuin uskon, ja kaikkien ateistien vänkäämiset ja haukkumiset ovat vain hyttysen ininää korvissani eikä ne kiinnosta tippaakaan enkä niiden pohjalta lähde omaa ajatuskantaani uskon suhteen muuttamaan, sen sijaan uskovien ihmisten kanssa voin käydä keskusteluja uskostani ja sen oikeudesta/vääryydestä milloin tahansa.
Ortodoksit myös uskovat, että esim. kirkon perintö on uskon ohjenuora, ei siis yksistään Raamattu, mutta tämänkin olen jo moneen kertaan todennut tässäkin ketjussa, joten se lienee kaikille keskustelijoille selvä.
Mihin uskova tarvitsee kirkkoa? Eikö ilman kirkkoa voi uskoa?
Minä en missään nimessä ole kovin uskovainen ihminen, mutta koen vaikeaksi sen ajatuksen, että olisimme vain kasa verta, lihaa ja sähköimpulsseja ilman sielua, kuten lääkärinä toimiva veljeni usein argumentoi.
En varsinaisesti ole eri mieltä hänen kanssaan, enkä väitä esimerkiksi uskovani varmuudella ihmisellä olevan sielu, mutta elättelen tästä kyllä toivoa.
Jokainen ihminen on sama kasa luita, suolia, lihaksia ja muita ainesosia, muutamin poikkeuksin. Silti jokainen meistä on täysin ainutlaatuinen yksilö. Kahta käytökseltään ja ajatusmaailmaltaan täysin samanlaista ei ole, edes identtiset kaksoset eivät ole. Miksi? Joo, aivot toimii erilailla, mutta nekin on kaikilla ihmisillä tehty tasan samoista aineksista.
Viimeksi muokattu: