Olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että jos olisin uskovainen (siis kristitty vieläpä) niin olisin joko ortodoksi tai katolinen. Luultavasti ortodoksi kun mummo on karjalan evakko ja ortodoksi. Minut kastettiin ev.lut kirkkoon, mutta nyttemmin eronnut siitä. En ymmärrä ev.lut kirkkoa ollenkaan. Kaikki käy, ihan miten vain. Usko miten haluat. Jos rumasti sanoisin niin kutsuisin huoraamiseksi. Mutta sanon vain, että hädässään ovat muuttuneet aivan liian avoimiksi ja suvaitseviksi. Mitä arvoa tuollaisella kirkolla on? Sama kuin sitä ei olisi ollenkaan ja jokainen uskoisi mitä haluaa ja miten haluaa (ja ilmaiseksi vieläpä). Ortodoksisuudessa ja katolisuudessa on vielä jäljellä traditiota ja uskoa omaan oikeassaolemiseensa. Jotain paljon aidompaa kuin vesittynyt ev.lut kirkko.
Juuri näin. Ev.lut.kirkko on niin irtaantunut jo omistakin opeistaan, että oikein pahaa tekee. Mutta onneksi sentään on vielä mahdollisuus kääntyä ortodoksiksi, ettei nyt ihan omaa kirkkoa tarvitse perustaa kirkkoon kuuluakseen. Ortodokseillehan esimerkiksi naispappeus ei ole sitten niin minkäänlainen ongelma. Eikä tule olemaan myöskään homoliittolaki, jos se nyt edes menee joskus läpi.
Eli vain uskonto takaa sen, ettei ihminen ole eläin eläinten joukossa?
Kuten nimimerkki tomageeni jo ansiokkaasti vastasikin:
Varmaan Kisapuisto ajoi takaa sitä, että ihminen ei ole mitenkään erityisasemassa oleva olio luomakunnassa tai maailmankaikkeudessa, paitsi että on vähän eläimiä älykkäämpi. Mutta siinä mielessä samanlainen että syntyy, kuolee, maatuu, ja se oli siinä sitten.
Paitsi jos Jumala tai muu hypoteettinen olento on luonut ihmisen, ja ihmisellä on jonkinlainen kuolematon sielu, joka kuoleman jälkeen joutuu jonnekin. Ja ihmisen rooli on jotenkin erityiseillä tavalla merkittävä maailmanhistoriassa, tai että koko maailmankaikkeus olisi luotu/syntynyt nimenomaan ihmisiä varten.
Minulla ei ole lisättävää, tuo on hyvin kirjoitettu.
Karhut tietysti söivät esimerkiksi
Timothy Treadwellistä ainakin osan, kun tämä tarpeeksi kauan yritti niiden välittömässä läheisyydessä majailla. Muutoin karhua saat kyllä metsästää, sillä ei se ihmisestä ole kovinkaan kiinnostunut.
Iso petoeläin syö ihmisen, jos sillä on nälkä eli tarve ja jos ihminen sattuu olemaan saatavilla. Tokihan se tappaa ihmisen myös silloin, jos kokee olevansa uhattu eikä petoeläimen tavitse silloin olla edes kovin iso, vaan käärme tai hämähäkkikin riittää. Tiesitkö, että virtahepokin tappaa muutaman sata ihmistä vuosittain? Ihminen tappaa kaikenlaisia eläimiä toki ruoaksi tai jos niistä on vaaraa, mutta myös ihan huvikseen. Täysin turhaan.
Olen luterilaisen kirkon jäsen, enkä ole suunnittelut eroavani siitä mutta täytyy tosiaan sanoa, että ev.lut alkaa sallia sitä mukaa ennen väärinä pidettyjä asioita kun niillä alkaa olemaan enemmän ja enemmän kannattajia.
1986 ev.lut kirkko hyväksyi naispappeuden, vaikka raamattu ja Martti Luther vastustavat sitä. Kuitenkin kirkossa tänä päivänä luetaan raamattua ja Lutherin teoksia, mutta naispappeuksista viittaavia kohtia ei taideta paljoa lukea tänä päivänä.
On vain ajan kysymys milloin hyväksytään homojen vihkiminen kirkossa. Homoutta pidetään syntinä raamatussa ja Lutherin kirjoissa.
Tämä kirkko sallii kaiken, minkä kansa tahtoo. Tärkeintä on se, että pidetään kirkon jäsenet tyytyväisenä. toissijaista on se, että onko oppi raamatun mukaista.
Mikä virka on nykyään arkkipiispalla? Ainakin Kari Mäkinen koittaa parhaansa mukaan muutta oppia niin, että kirkollisveroon ei tule uutta kolausta.
Mitä virkaa ja arvoa on kirkolla, joka yhtenä päivänä julistaa, että tämä on väärin ja toisena, että kyseinen asia on aivan luonnollista ja oikein.
Viimeiseen kysymykseen vastaus: ei mitään. Nykyinen ev.lut.kirkko on palautunut siihen Raamatun kertomusten aikaiseen kirkkoon, kun Raamatun mukaan Jeesus kävi ajamassa tiehensä markkinamiehet ja rahanvaihtajat sieltä kirkosta ja vaati kunnioittamaan Jumalan huonetta. Nykyään kirkossa kiertävät laulajat ja maalliset puhujat tekemässä kiertueitaan ja keräämässä itselleen rahaa ja mainetta ja myymässä levyjään ja kirjojaan.
Nykyinen arkkipiispa on ihan vitsi. En tosiankaan tunne häntä yhtään mitenkään muuten kuin julkisuuden perusteella, mutta olen saanut hänestä sen kuvan, että hänelle käy kaikki, koska on pelko että muuten osa ihmisistä suuttuu ja eroaa kirkosta --> kirkko menettää tuloja. Minä olen sitä mieltä (enkä toki ole ainoa), että jos joku lähtee kirkosta kirkon oppien takia, niin mitä sitten? Jos kirkko menettää tuloja, niin mitä sitten? Jos kirkon on tarkoitus pysyä pystyssä, niin se pysyy pystyssä, vaikka kävisi iso eroaalto. Jos sen ei ole tarkoitus pysyä pystyssä, niin sittenhän se saa kaatua. Ei se ole sen vaikeampaa.