Osa "faktoista" on vaan mielestäni niin epäselviä, liittyen vaikkapa evoluutioon, että luominen on mulle luonnollinen vaihtoehto. Mutta ei tästä enempää, en siis halua tätä keskustelua jatkaa pidemmälle.
Mikään osa faktoista ei ole epäselvä, ja tästä jatkamisesta kieltäytyminen onkin yleensä kreationisteilla tapana, sillä jos asioita oikeasti opiskelisi ja tekee ihan omia johtopäätöksiä ja havaintoja, putoaa kreatonismilta pohja. Siksipä kaiken lisätiedon eteen sattuessa läpsytellään korville ja hoetaan ”en kuuntele, en kuuntele”
Kerrot tämän faktana tässä. Ohhoh! Se että sinulle ei ole sellaista tapahtunut ei tarkoita sitä etteikö voisi jollekin toiselle tapahtua.
En puhu mitään omakohtaisista kokemuksista. Ymmärrän täysin, että en voi yleistää omia kokemuksiani niin, että ne olisivat kaikille samoja.
Mutta jos puhutaan vaikkapa rukouksen voimasta tai ihmeistä, niin nehän on helppo todistaa. ”Tämä tässä on kuolemassa syöpään, rukoilimme, ja syöpä on poissa.”
yhtään dokumentoitua tapausta ei ole vaan näkynyt.
Esimerkiksi juuri rukouksen voimaa on tutkittu kristillisen järjestön (Society for Spirituality, Theology & Health) toimesta tieteellisesti. Ja tulos todella oli aiemmin kertomani. Tutkimus on (kuten tieteelliset tukitukset aina) vapaasti saatavilla. Sivunsa (ja tutkimus) löytyvät täältä
http://www.spiritualityandhealth.duke.edu/
Ja kun lääkäritkään eivät voi ihmeparantumisia selittää, niin miten sinä sitten voit sanoa ettei ihmettä ole tapahtunut?
Ei heillä ole mitään selitettävää, koska yhtään ihmeparantumista ei ole voitu näyttää toteen, eikä ole dokumentoitu. On vain epämääräisiä puheita, ei potilaiden kuulemisia, lääketieteellistä historia jne. jne. ensimmäinen todistettu ihmeparantuminen voittasi helposti sen miljoonan dollarin palkinnon. sitä ei ole ihmeparantajat edes koittaneet hakea… miettinyt koskaan miksi? Ovat jo niin rikkaita uskovia höynäyttäessään vain raha ei vaan kelpaa?
Halusinpa vain tuoda esille sen että mun elämässä asioita tapahtuu, mulla on suhde elävään Jumalaan joka myös toimii tänäkin päivänä eikä pelkästään Raamatun kertomuksissa.
Puhut subjektiivisista asioista, minä puhun yleisistä asioista. Jos minä tunnen mielihyvää Ilveksen voittaessa, niin ymmärrän silti, ettei Tapparan kannattaja koe sitä samalla tavalla, en siis voi ylistää ”mun” = ”kaikille”. Ottelun lopputulos sen sijaan on objektiivinen, ja se on sama meille molemmille.
Subjektiivinen usko on täysin ok asia, mutta jos kuvittelee uskovansa kristittyyn jumalaan, ja silti elää elämäänsä vain jeesuksen oppien mukaan, niin eihän uskova tällöin oikeasti ole kristinuskoonsa tutustunut, vaan on luonut ikioman version yhdistelemällä itselleen sopivia palasia.
Näinkin on ok. tehdä. Se mikä minua kummeksuttaa, on, että tämän tiedostaminen (vaikka edes ei myöntäminen) tuntuu olevan mahdotonta. Sehän EI poista uskoa mihinkään (tai tietysti jos poistaa, niin mitä se usko oli alunperinkään).
Eli kieltäytyminen keskustelemasta kristinuskoon sisältyvistä ristiriidoista ja olematta itse niitä pohtimatta antaa epäillä, että usko on todella kevyellä pohjalla. Siis jos sitä voi heiluttaa sillä, että pohtisi asioiden vaikutuksia, kirjoitusten motiiveja ja raamatun ristiriitaisuuksia ilman, että pyrkii selittämään ne maailmaa vääristäen todeksi . Näinhän kreationistit toimivat.
Eli kreationistit ovat uskovaisia, joille on ongelma siinä, että nämä tieteellisen maailman "opinkappaleet" ovat niin uskottavia, ja saavat kreationistit epäilemän perinteisiä uskonkappaleitaan. Siksi niitä on muokattava uskonkappaleisiin sopiviksi, jotta oma rauha löytyy. Tämä synnyttää kauhean kasan pseudotioeteelistä sepustusta, jolla on helppo hööpöttää ihmisiä, joita peruskoulun biologian ja fysiikan kirjat eivät kiinnosta.
kreationistit ovat siis oman uskonsa kerettiläisiä, epäileviä Tuomaita, uskossaan heikkoja ihmisiä.