Tässä äärettömyys kysymyksessä päästään itselleni hyvin mielenkiintoiselle alueelle jota olen myös pohtinut omassa pienessä mielessäni jopa aika paljon. Minulla ei ole näistä päätelmistäni mitään suurempia tietoja tai edes päteviä lähteitä mutta tällaiseen maailmankuvaan olen itse päätynyt.
On olemassa sekä "pieniä", että "suuria" äärettömyyksiä, siis omaan kokoomme suhteutettuna. Esimerkki pienestä äärettömyydestä: Katsot omaa kättäsi ja näät siinä käden jonka tiedät koostuva luusta, nahasta, rasvasta, verisuonista ynnämuusta. Tiedät että nämä kyseiset asiat koostuvat proteiineista, molekyyleistä, bakteereista ja muista pienemmistä rakennuspalikoista vaikka et niitä paljain silmin pysty näkemään. Tiedät myös, että nämä asiat taas koostuvat atomeista, jotka koostuvat elektroneista, protoneista ja neutroneista. Tiedämme myös, että atomiydin koostuu kvarkeista ja ainakaan tietääkseni kvarkkeja pidemmälle ei nykypäivän tieteemme ole vielä tässä "pienen äärettömyyden" ketjussani päässyt. Itse kuitenkin ajattelen, että pakkohan kvarkkienkin jostakin on koostua. Mieleeni ei vain mahdu, että joku asia vaan "on". Mielestäni siis kaikki asiat koostuvat jostakin ja tämä ketju siis mielestäni jatkuu loputtomiin, koska jos joku asia siis vain "on" niin samalla koko ketjulta lähtee pohja. Tämä sama siis toimii myös käänteisesti "suuressa äärettömyydessä".
Loppujenlopuksi kaikki on mielestäni kiinni tarkastelijan koosta. Me näämme maailman tällaisena, koska olemme tämän kokoisia. Suhteutamme paikkojen etäisyydet ja koot pitkälti omaan kokoomme ja liikkumiskykyymme verraten. Esimerkiksi metrin korkuinen porras ei ole meille ylittämätön este mutta kuitenkin sen verran korkea, että sen ylitykseen tarvitaan jonkin verran ponnistelemista. Mutta kuvitellaampa esimerkiksi vesikirppu suurehkossa järvessä. Vaikka se järvi ei meille olisikaan kovin suuri ja pystyisimme helposti koluamaan muutamassa tunnissa sen jokaisen poukaman ja niemen niin tälle meidän vesikirpulle se samainen järvi onkin koko maailma jota se ei lyhyen elämänsä aikana ehdi nähdä, kuin hyvin pienen osan. Kirpun kokoon suhteutettuna se samainen järvi onkin suurempi, kuin meille ihmisille koko maapallo.
Toivottavasti tästä myöhäisillan tajunnanvirrastani nyt edes joku sai jotain tolkkua. Hauskaa muuten, kuinka vaikeaa on näitä itselle kovin "selviä" asioita saada jotenkin selitettyä, puhumattakaan kirjoittamisesta, muille.