Uskonto ja kaikki vastaavat keskustelut ovat aina varsin mielenkiintoisia ja näkökantoja löytyy saman verran kuin kirjoittajia. Itse en jaksa ruveta kinastelemaan uskonasioista, sillä niistä saisi todella vääntää maailmanloppuun asti, jos niin haluaa.
Se syy, miksi innostuin nyt kirjoittamaan tähän ketjuun, löytyy pöydältäni. Satuin nimittäin lainaamaan kirjastosta varsin mielenkiintoisen teoksen, "Jumala EI ole suuri - kuinka uskonto myrkyttää kaiken". En tiedä, kuinka tuttu kyseinen kirja on muille kirjoittajille, mutta joka tapauksessa. Olen tähän mennessä lukenut kirjasta noin puolet, joten täyttä kuvaa teoksesta en ole vielä saanut. Tähän mennessä kirja on tarjonnut kuitenkin mielenkiintoista mietittävää, vaikka en sinänsä tämän tyyppisiä ajatuksia kauheasti tuekaan.
Ainoa asia, mikä tällaisissa ateistisissa kommenteissa häiritsee, on se että tässäkin kirjassa uskontokritiikki heijastetaan kaikkiin uskontoihin. Kyllä (lähes) kaikki uskonnot ovat jossain vaiheessa aiheuttaneet jonkinlaista pahaa tai käyttäneet väärin asemaansa, mutta sellainen tiettyjen uskontojen ns. virheiden syyn laittaminen yleisesti kaikkien uskontojen piikkiin on paitsi väärin, niin myös typerää. Joissain uskonnoissa toki edelleen on piirteitä vuosisatojen takaa, jotka tuntuvat kyseenalaisilta, mutta esimerkiksi kristinusko nykypäivänä ei käsittääkseni kauheasti pahaa aiheuta. Se tosin saattaa johtua siitä, että sen asema ei ole lähellekään samanlainen kuin joskus muinoin, mutta se taas olisi jo toinen keskustelu.
Eipä tässä mitään ihmeempiä asioita sinällään ole, mutta tulipahan vain mieleen. Minun mielestäni jokainen saa uskoa mihin haluaa ja toimia uskontonsa mukaan. Tämä tietysti edellyttää sen, että uskonto ei yllytä väkivaltaan eikä muutoinkaan sorra toisia ihmisiä. En lähde myöskään tuomitsemaan heitä, jotka eivät mihinkään usko.