Tästä olen pitkälti samaa mieltä. Koko ihmiskuntaa yhdistävän perusmoraalikoodiston olemassaolo on aika yksinkertaisesti todennettu. Jos esität vaikkapa Amazonaksen sademetsissä intiaaneille, jotka eivät ole koskaan kuulleet kristinuskosta, joukon moraaliisiiin valintoihin liittyviä kysymyksiä, saat hyvin samanlaisia vastauksia kuin eurooppalaisilta tai afrikkalaisilta. Tällaisia tutkimuksia on käsittääkseni tehty paljon. Evoluutiobiologinen selitys on tässä vahvoilla eli ihminen on kanssakäymisessään toisten ihmisten kanssa geneettisesti sopeutunut tiettyihin käsityksiin oikeasta ja väärästä, mikä on erittäin lohdullista. Minä siis en tuhoa pikkulapsia sen vuoksi, että jokin alkuperältään epämääräinen "pyhä kirja" sanoo jotain tästä asiasta, vaan siksi, että tämä moraalinen valinta on osa minun biologista ihmisyyttäni.
Pääsääntöisesti kyllä mutta on kuitenkin pienoisia poikkeuksiakin löydettävissä, sellaisia jotka liittyvät juuri uskonnollisiin tai muihin voimallisiin-traditioihin. Tällaisesta käy esimerkkinä kannibalismi, jota on harjoitettu Papua-Uusi-Guinean alueella aina 1900-luvun alkupuolelle saakka, syyt olivat eräällä tapaa uskonnolliset eli uskottiin saatavan vihollisen voimat itselle kun syötiin hänen kehosta tietyt osat. Miehet eri ruumiinosat kuin naiset ja lapset.
Samaten kannibalismia on harjoitettu Amazonasin alueella tietyissä heimoissa. Tuolloinkin kyseessä oli rituaalinen toimitus, ja pääsääntöisesti kannibalismi kohdistui vankeihin.
Azteekit uhrasivat rituaalisesti paljon ihmisiä uskonnollisissa menoissaan, muistaakseni näihinkin toimitukseen liittyi kannibalistia piirteitä, lähinnäkin sydämien syöntiä (mikäli nyt oikein muistan).
Muutoin esim. kannibalismi on varsin tuomittu aihe monessakin kulttuurissa - eikä vähiten meillä länsimaissa, vaikka ihmiset ovat sortuneet siihen aivan viimevuosisadan puolella maailmansodissa sekä sitten tässä Andeille pudonneen letokoneen tapauksessa, jossa osa uhreista söi ihmislihaa kun muuta ei enää ollut syötävänä. Tässäkin nähdään tietty (länsimaisittain ajatellen) moraalin höltyminen kun hätä on suurin. Mutta missään nimessä ei voida sanoa, että raamattuun tavalla tai toisella uskovat olisivat parempia kuin muihin uskontokuntiin kuuluvat.
Pedofiliakin on pääsääntöisesti tuomittua mutta teinifilian suhteen raja onkin aivan toinen - sitä nyt esiintyy monissa maissa kun nuoria tyttöjä naitetaan vanhempien tai jopa hyvin iäkkäiden miehet kanssa naimisiin (joku tosin voi laskea tämänkin jo pedofilian puolelle jos yli kuusikymppinen pappa menee naimisiin 12-vuotiaan tyttön kanssa).
Mutta nykyään tosiaankin osa tutkijoista on päätynyt sille kannalle, että on pohjimmiltaan jokin universaali moraalikoodisto - itse kyllä suhtaudun tähän ajatukseen vielä hivenen skeptisesti, mutta olen kuitenkin avoin uusille teoriaa puolustaville todisteille.
vlad.