Ei. Raamatun erilaiset tulkinnathan ovat johtaneet nimenomaan kristinuskon useisiin eri suuntauksiin ja tuskin näiden uusien suuntausten ja kirkkokuntien jakautuminen tulee jatkossakaan olemaan mikään ihmeellinen asia sitä mukaa kun opillisia erimielisyyksiä ei saada ratkaistua. Raamattu kuitenkin samaan aikaan opastaa elämään elämää myös maallisen lainsäädännön mukaisesti joten väistämättäkin se johtaa aikojen muuttuessa konflikteihin Raamatun oppien ja mm. maallisen lainsäädännön kanssa - nämä ovat kovia aikoja Raamatuntulkitsijoille ja kirkollisia suuntaviivoja pohtiville. Toisaalta on olemassa Raamattu johon kristinusko pohjautuu ja toisaalta on olemassa maalliset lait ja asetukset joihin usko täytyy sovittaa. Raamatun tulkinnastahan on olemassa erittäin paljon kirjallisuutta itsessään ja jotta Raamatun tulkitsemista voidaan pitää "virheettömänä" niin tulisikin todennäköisesti tutkailla teosta alkuperäiskielellä, tuntea historiaa ja ajankuvaa, paikkoja, aikoja, muinaisia kansoja ja tämän ajan erityispiirteitä. Lisäksi erittäin merkittävä asia on koko Raamatun tuntemus, yksittäisen lauseen irrottaminen ja siihen takertuminen voi olla täysin harhaoppista. Otetaan esimerkiksi Vanhan Testamentin tiukkoja sääntöjä; nämä ovat tarkoitettu Vanhan Liiton Israelilaisille joten esim. netin keskustelupalstoilla näistä rääkyminen on aika turhaa - joskin tietenkin kivaa. Vai löytyykö joukosta joku Vanhan Liiton aikainen juutalainen...? Jos löytyy niin perun puheeni. ;)Tämä ei ole provoa vaan vastakysymys - ovatko siis papit, nuorisotyöntekijät jne. jumalaan verrattavia jos he voivat lähteä tekstiä soveltamaan ja muokkaamaan niitä nykypäiväisiksi? Mitä kautta valmistutaan sellaiseksi Raamatun tulkitsijaksi, että on kykyä ja oikeus niitä tekstejä lähteä muuttamaan? Kuka päättää sen mitä sovitetaan? Sovitetaanko pois nuo orjat, kivittämiset yms. mutta jätetään homokielteisyys näin niin kuin esimerkiksi?
Kuitenkin tulkinnallisuudet ovat mielestäni melko mitättömiä asioita (toisille taas varmaan merkittävämpiä) ja joissakin toki selvä järki kertoo ettei esim. nykypäivänä kivitysrangaistusta ole länsimaissa käytössä ja Raamatun ohjeistusta täytyy päivittää nykyaikaiseksi. Ei Raamattua ole voitu kirjoittaa muodossa jossa se säilyy ilmaisultaan ajattomana, vaikka Raamatun "viesti", Jumalan Sana säilyisikin muuttumattomana. On eri asia kiistellä kirjoitusasusta kuin itse sanomasta. Toisaalta sitten taas Raamattu sisältää paljon yksiselitteisiäkin asioita, joiden suhteen ei ole olemassa tulkinnanvaraisuutta kuten vaikka homouden pitämistä iljetyksenä ja kuoleman arvoisena. No, kuolemanrangaistusta meillä ei ole enää käytössä, mutta toisaalta puhutaanko tässä kuolemasta maallisen ruumiin vaelluksen päättymisenä vaiko sitten hengellisestä kuolemasta, helvettiin joutumisesta. Sitä juuri minä en täsmällisesti voi sanoa, mutta toisaalta en myöskään vastaa tuomion langettamisesta kummassakaan tapauksessa.
Kuitenkin, Raamattu ja sen pilkuntarkka tulkinta ei ole uskon avainkysymyksiä vaan usko itsessään.