TuleeEnnenaikaisesti
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Tappara
Ja oletko sinä koskaan pohtinut, että ne saattaisivat olla ihmeitä?
Ei minulla ole sellaiselle oikeastaan edes metodologista tarvetta, sen enempää kuin pohtisin saattaisiko jonkun esittämä korttitemppu olla oikeaa taikuutta tai sahaako sirkustaikuri tytön oikeasti uumasta poikki. (parental guidance: ei sahaa oikeasti).
Ihmettelen miksi kukaan uskoo noihin ihmeisiin, jotka ovat lähinnä luonnollisia ilmiöitä tai jo todettuja ja/tai myönnettyjäkin koijauksia.
Ennen ihmeeksi julistamista pitää esimerkiksi tutkia, löytyykö ilmiölle muita yhtä hyviä tai parempia selityksiä. Pitää myös koittaa kaikin keinoin rehellisesti todistaa, että se ei ole ihme. Jos ei pysty, seuraava askel on tutkia kuka tai mikä moisen ilmiön aiheuttaa. Jos tutkimustulokset ja todisteet osoittavat kiistatta kaikki muut vaihtoehdot poissulkien, että just kristinuskon ortodoksisen doktriinin mukainen Jumal-entiteetti saa esmes käärmeet luikertelemaan patsaalle keväällä, Jumalan olemassaolo on todistettu fakta ja pari Nobelia odottaa. Ja silloinkaan kyseessä ei ole enää ihme, vaan olemassa olevan Jumalan normipäiväduuni.
Jumalan ihmeisiin uskovilla uskovilla on suurempi dilemma. Jos uskot noiden olevan Jumalan ihme, uskot samalla niiden olevan todiste Jumalan olemassasolosta. Ja kun sinulla on todiste Jumalasta, vanhurskas uskosi ilman todisteita lakkaa muuttuessaan varmaksi tiedoksi.
Ain't that a contradictory bitch, huh?
Esim. nöyryydellä voimme tulla siihen tulokseen, että sinä tai minä emme kaikkea voi ymmärtää pelkän rationaalisuuden nojalla.
Wiki määrittelee rationaalisuuden seuraavalla tavalla (lainaus wikipediasta):
"Rationaalisuus tarkoittaa kykyä käyttää subjektiivisen emootion (tunteiden, hahmottamisen, kokemusten ja havaintojen) ja objektiivisen tiedon vuorovaikutusta hyödykseen päätöksenteossa vaistojen ja perinteen lisäksi tai niiden sijaan. Rationaalisuuteen kuuluu vaihtoehtojen tietoinen ajatuksellinen arviointi ja usein myös jonkin formaalin järjestelmän kuten logiikan tai matematiikan käyttö avuksi. Rationaalisuuteen kuuluu tavoitteen määrittäminen ja sen saavuttamiseksi käytettävissä olevien toimenpiteiden arviointi, toteutettavan toimenpiteen valinta ja toteutus sekä edelleen toteutuksen arviointi ja niin edelleen. Rationaaliselta ajattelulta edellytetään väitteiden johdonmukaista ja ristiriidatonta perustelua."
Joten nöyryys johtaa meidät siihen tulokseen, että emme pelkästään voi, vaan meidän täytyy. Vaihtoehtona on irrationaalisuus, mikä on just ymmärtämisen vastakohta.
Niin, puhtaalla logiikalla sitä on varmasti mahdotonta ymmärtää. Ehkä sydän voisi sanoa, että noin voisi olla, jollei sitten sydäntä ole kuoletettu.
Mitä minä olen ymmärtänyt, sydän on tärkeä elin, mutta jolla ei ole tietoisuutta eikä tallennettua dataa tahi moraalikoodistoa jaettavaksi tarpeen tullen. Ja kuoletetun sijaan se itselläni on ainakin toistaiseksi elossa, thank God for that. Ateistillahan se on vissiin vain kovettunut lihamöhkäle joka pumppaa jotain synkkää pikimustaa mönjää jääkylmiin suoniin.
Miksi en tunne tarvetta kommentoida uskontojen sisäisiä doktriineja ja opinkappaleita, on siinä että ne on aikalailla toisarvoisia aiheita keskustelullemme.
Jos sallit kielikuvallisen vertaukseni: jos väittelisimme, onko Marvel-universumi totta vai ei, debatti eri hahmojen supervoimien paremmuuksista ja X-Men -talon sisäisistä säännöistä ei olisi kovinkaan hedelmällistä.
Ei, kyllä se on ihmisen tahto, mutta Lucifer luomuksillaan houkuttelee ihmisiä pahaan, Jumala hyvään. Eikö tämä ole aika peruskristillista kauraa?
Tuo peruskaura on vain alati muuttuva matto, jonka alle jokainen uskova henkilö - yksilön dialektisistä abiliteeteistä riippuen - lakaisee kaikki mitä ei osaa selittää.
Kyseessä oli siis vertauskuva, ja pointtina se, että jotkut ensin näennäisesti kauheat asiat voivat pidemmällä tähtäimellä ollakin siemeniä parempaan tulevaisuuteen. Tuskin oikea enkeli nyt noin toimisi.
En tunne fiktiivisten entiteettien sielunelämää sen paremmin, mutta alkujaan ne joissain kulttureissa olivat pahiksia. Myös Supernatural -TV-sarjassa jotkin enkelit ovat ilkimyksiä ja kelmejä.
Paraabeli:
Kävelin eräänä kesäsunnuntaina Rafaelin kanssa puistossa, jossa oli idyllinen suurperhe lastenvaunuineen eväsretkeilemässä. Pyhäpäivä oli lempeän aurinkoinen ja he olivat tuoneet mukanaan korillisen söpöjä kissanpentujaan telmimään viheriäiselle nurmelle.
Päästyämme heidän tykönsä, Rafael keräsi mitään sanomatta kaikki söpöt kissanpennut mustaan jätesäkkiin ja murkasi ne kivellä tuusan nuuskaksi. Hän otti vaunuissa kujertavan lapsosen suusta tutin, pyöritteli sitä koiranpaskassa ja laittoi sen takaisin lapsen suuhun. Nurmikolla istuvalta perheenisältä hän potkaisi ylärivin eetteriin ja yhtyi pienokaisten äitiin heidän silmäinsä edessä.
Jatkoimme matkaa puhumatta mitään. Tovin käveltyämme Rafael minuun vilkaisemattakaan kysyi, että "Luulen, että pidät minua varmaan paholaisena?"
"Ai luulet vai, mikä paljasti. Tykkään että olet täysin sairas mulukku ihmispaska ja tekisin koko maailmalle palveluksen kun sotkisin sut tuonne molokkiin"
"Mutta katso, oikeasti minä olen Herran Arkkienkeli ja minulla oli täysin perustellut syyt tehdä äskeiset tekoni"
"Valaise minua toki?"
Arkkienkeli käänsi kasvonsa minulle ja alkoi tarinansa.
Viimeksi muokattu: