@adolf kyllä Jeesus on ihan historiallinen henkilö, mutta sitten nämä Jeesuksen suorittamat ihmeteot historiantutkimuksen kannalta ovat ne kyseenalainen juttu.
No jos miettii, että millaista se uskonnon harjoittaminen on menneinä vuosisatoina ollut, niin en niitä menneitäkään aikoja järin avarakatseisiksi lähtisi väittämään.Tuo @demitra viesti on kyllä valitettavan oiva esimerkki siitä, minkä takia uskonnoilla on niin negatiivinen ja ahdasmielinen maine nykypäivänä.
Tarkoitin, että pohjimmiltaan uskonnot, ainakin suurin osa, ovat hyvän ja rauhan asialla. Niistä on sitten tehty aikojen saatossa ihmisten toimesta julmuuden ja vallan väline, mikä on tavallaan surullista. Eniten se kertoo ihmisistä itsestään.No jos miettii, että millaista se uskonnon harjoittaminen on menneinä vuosisatoina ollut, niin en niitä menneitäkään aikoja järin avarakatseisiksi lähtisi väittämään.
Vapaan tahdon teologiassa ei ole kyse siitä että jokainen voi vapasti tahtoa mitä ikinä mieleen juolahtaa ja mielikuvituksellisimmatkin toiveet sitten toteutuisivat viimeisen päälle täydellisesti.
Vaan siitä että Ted Bundy, Madeleine McCannin kaappaaja sekä Hitlerin ja Stalinin regimet käyttivät vapaata tahtoaan tehdäkseen pahaa.
Jumala käsittääkseni kunnioittaa ihmisen tahtoa niin paljon, että hän antaa ihmisten toteuttaa sitä ihmisten omaa tahtoaan. Toki Jumala tahtoisi ihmisten usein tekevän toisenlaisia valintoja, mutta antaa asian olla. Jos Jumala puuttuisi tapahtumiin, niin Hänen pitäisi puuttua jatkuvasti melkein kaikkeen, sillä koko ajan melkein kaikilla meillä tulee tahdottua ja tehtyä asioita, jotka eivät ole alkuperäiselle ihmiselle Jumalan tahtomia asioita.Jos hyväntahtoinen ja kaikkivoipa Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon, miksi maailman tedbundyjen ja putineitten vapaa tahto menee heidän uhriensa tahdon ja ennenkaikkea Jumalan hyvän tahdon edelle? Onko Jumala kaikkivoipa ja hyväntahtoinen, jos hän voisi estää pahaa tapahtumasta, mutta päättää olla estämättä ja katseellaan vaan sivusta seuraa brutaaliuksia.
Jumala käsittääkseni kunnioittaa ihmisen tahtoa niin paljon, että hän antaa ihmisten toteuttaa sitä ihmisten omaa tahtoaan. Toki Jumala tahtoisi ihmisten usein tekevän toisenlaisia valintoja, mutta antaa asian olla. Jos Jumala puuttuisi tapahtumiin, niin Hänen pitäisi puuttua jatkuvasti melkein kaikkeen, sillä koko ajan melkein kaikilla meillä tulee tahdottua ja tehtyä asioita, jotka eivät ole alkuperäiselle ihmiselle Jumalan tahtomia asioita.
Missä se ihmisten vapaa tahto sitten olisi, jos Jumala puuttuisi joka sekunnin sadasosa kaikkeen tapahtuvaan ja ohjailisi sitä oman tahtonsa mukaan tapahtuvaksi? Tuskin meistä kukaan sellaisesta elämästä tykkäisi.
ateisti yritä kunnioittaa muiden maailmankuvaa(MAHDOTON HAASTE)
Kommentti oli tietenkin ironinen ja vastasi mielestäni hieman epäkunnioittavaan viestiin. Totuus on että suurin osa Kristityistä ja ateisteista ovat toisiaan kunnioittavia ihmisiä jotka eivät ajattele olevansa "parempia" maailmankuvansa takia. Sitten on nämä seuraavan tason Jeesustelijat ja reddit-ateistit jotka ovat kummatkin ihan korvellaKiinnostaisi miksi tämä on mahdoton haaste? Ei minulla ainakaan ole ongelmia kunnioittaa uskossa olevien ihmisten maailmankuvaa, oli se uskonto sitten mikä tahansa.
Toki olen myös tavannut ihmisiä jotka ovat loukkaantuneet siitä, kun olen itse sanonut että en usko jumalaan. Mutta ei kai se sentään estä toisen maailmankuvaa kunnioittamasta.
Kommentti oli tietenkin ironinen ja vastasi mielestäni hieman epäkunnioittavaan viestiin. Totuus on että suurin osa Kristityistä ja ateisteista ovat toisiaan kunnioittavia ihmisiä jotka eivät ajattele olevansa "parempia" maailmankuvansa takia. Sitten on nämä seuraavan tason Jeesustelijat ja reddit-ateistit jotka ovat kummatkin ihan korvella
Kirjoittelen varmaan myöhemmin vielä pidemmälti, mutta minusta tuohon vapaaseen tahtoon ja ihmisen pahuuteen liittyy yksi kristinuskon suurimmista porsaanrei’istä. Mikäli jumala nimittäin olisi kaikkivaltias ja kaikkitietävä, kuten kristinuskon jumala muka on, niin hänhän olisi nähnyt jo ennalta, että ihminen tulee lankeamaan syntiin ja käyttämään muutenkin vapaata tahtoaan kaikkeen pahaan. Eli miksi jumala sitten olisi alun perinkään luonut ihmistä ja antanut tälle vapaata tahtoa, jos kerran kaikkitietävänä olisi jo etukäteen nähnyt, että koko homma tulee menemään mönkään aivan kolossaalisesti. Raamatussahan sanotaan jopa, että jumala alkoi ihmisen törttöilyjä riittävän kauan seurattuaan katua, että oli ylipäätään mennyt luomaan moisen olennon. Tuo ei mielestäni käy ollenkaan järkeen. Eihän kaikkitietävä jumala voisi koskaan katua mitään tekoaan (tässä tapauksessa siis ihmisen luomista), koska hän näkisi tulevan katumuksensa jo ennalta ja voisi täten jättää kyseisen teon kokonaan toteuttamatta.Jumala käsittääkseni kunnioittaa ihmisen tahtoa niin paljon, että hän antaa ihmisten toteuttaa sitä ihmisten omaa tahtoaan. Toki Jumala tahtoisi ihmisten usein tekevän toisenlaisia valintoja, mutta antaa asian olla. Jos Jumala puuttuisi tapahtumiin, niin Hänen pitäisi puuttua jatkuvasti melkein kaikkeen, sillä koko ajan melkein kaikilla meillä tulee tahdottua ja tehtyä asioita, jotka eivät ole alkuperäiselle ihmiselle Jumalan tahtomia asioita.
Missä se ihmisten vapaa tahto sitten olisi, jos Jumala puuttuisi joka sekunnin sadasosa kaikkeen tapahtuvaan ja ohjailisi sitä oman tahtonsa mukaan tapahtuvaksi? Tuskin meistä kukaan sellaisesta elämästä tykkäisi.
Viestisi oli kirjoitettu samaan tapaan mitä reddit-ateisti kirjoittaisi. En väitä olevasi sellainen.Okay. Koska kyseinen viesti oli minulle osoitettu, joudun kysymään uudestaan, mitä epäkunnioittavaa minä viestissäni sanoin? Ja mitä tarkoitat, kun sanot minun olevan korvella oleva reddit-ateisti?
Päinvastoin, minähän nimenomaan erotin ne toisistaan.Sinä sekoitat vapaan tahdon toivomuksiin.
Siten että mikäli oletamme jonkun korkeamman voiman tietävän ennalta valinnan tuloksen ja vaikuttavan niin että se toteutuu, niin tämä on eri eri asia kuin se, että tietää lopputuloksen mutta ei puutu sen toteutumiseen.Miten ihmisellä voi olla vapaa tahto, jos jokainen valinta on jo ennalta tiedossa? Se on determinismiä, ei vapaata tahtoa. Illusio vapaasta tahdosta.
Onko ihmisellä vapaa tahto, kun jokaiseen valintaan vaikuttaa aina jokin edeltävä tekijä. Valitsiko Bundy itse ihan hetken mielijohteesta olla sairas psykopaattinen väkivaltaseksuaalirikollinen vai tekikö jokin hänestä sellaisen? Kaikkivoipainen ja hyväntahtoinen Jumala olisi jättänyt moisen hirviön piirustuslaudalle.
Jos hyväntahtoinen ja kaikkivoipa Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon, miksi maailman tedbundyjen ja putineitten vapaa tahto menee heidän uhriensa tahdon ja ennenkaikkea Jumalan hyvän tahdon edelle?
Siten että mikäli oletamme jonkun korkeamman voiman tietävän ennalta valinnan tuloksen ja vaikuttavan niin että se toteutuu, niin tämä on eri eri asia kuin se, että tietää lopputuloksen mutta ei puutu sen toteutumiseen.
Jälkimmäisessä ihminen on autonominen toimija.
Miten Bundy olisi voinut valita toisin, jos jumala tiesi jo etukäteen 100% varmuudella, minkä valinnan Bundy tekee?Jokin aiempi tapahtuma tai olosuhde voi toki vaikuttaa valintaa kallistavasti suuntaan tai toiseen, mutta mikään edeltävä tekijä ei määrää sitä ehdottomasti. Ihmisen elämä on aktiivista valintojen tekemistä koko ajan. Ennen jokaista tekoaan Bundy olisi voinut valita myös toisin.
Minusta ihmisen on hyvä uskoa vaikka kaikkivaltiaaseen isään jos se tuntuu oikealta, jos se lohduttaa sinua surun hetkellä ja rauhoittaa mieltäsi. Kaikilla pitäisi olla joku turvamekanismi näiden tapahtumien varalle ja todella monelle se on kristinusko. Jokainen uskokoon mihin tahtoo ja ei sitä sen kummemmin tarvitse kellekään perustella. En minä omaa vakaumustani mihinkään tuputa koska se on oma asiani ja ei sen luulisi muita edes kiinnostavan.
Miten Bundy olisi voinut valita toisin, jos jumala tiesi jo etukäteen 100% varmuudella, minkä valinnan Bundy tekee?
Ja jos tämä jumala jo maailman luodessaan tiesi jokaisen tulevan valinnan, ja olisi halutessaan voinut luoda maailman, jossa jokin valinta menee toisin, silloin ihminen ei ole autonominen toimija, vaan jumala on ohjelmoinut joka ikisen ihmisen joka ikisen valinnan. Meillä on vain illuusio vapaasta tahdosta.
Jos minä tekojeni ja/tai uskomusteni vuoksi joudun ikuiseen kidutukseen, tämä kaikkivoiva luojajumala teki sen päätöksen aikojen alussa, eikä minulla ollut siihen sanan sijaa.
Miten Bundy olisi voinut valita toisin, jos jumala tiesi jo etukäteen 100% varmuudella, minkä valinnan Bundy tekee?
Jos minä tekojeni ja/tai uskomusteni vuoksi joudun ikuiseen kidutukseen, tämä kaikkivoiva luojajumala teki sen päätöksen aikojen alussa, eikä minulla ollut siihen sanan sijaa.
Voinko siis tehdä valinnan, jota kaikkivaltias jumala ei nähnyt ennalta maailmaa luodessaan?Sinun aikasi on nyt.
Aikojen alussa sinulla ei ollut sanan sijaa mihinkään, mutta nyt omat tekemisesti ja tekemättä jättämisesi vaikuttavat siihen mitä sinulle tapahtuu tai ei tapahdu.
On siellä Raamatussa mainittu paljon muitakin ihmeitä. Mutta ei Jumala koko ajan puuttunut kaikkeen niissä tarinoissakaan. Mutta tiettävästi ihmeitä tapahtuu meidän päiviimme saakka. Niitä ei vaan ole raportoitu niin tunnetusti kuin Raamatussa.Oliko dokattavan loppuminen yksistä hääbileistä niin suuri ontologinen eksistentiaalikriisi, että jumalallinen puuttumiskynnys ylittyi veden muuttamiseksi viiniksi?
Jotenkin tuntuu, että rukous on yleisesti ymmärretty väärin. Ei se ole mikään automaatti, että kun pyytää, niin kaiken haluamansa saa. Jos Jumala katsoo, että pyydetty asia on hyväksi ihmisen pelastuksen kannalta, niin silloin Hän toteuttaa sen. Jopa monet uskovaiset sanovat, että parhaimmat lahjat Jumalalta ovat olleet toteen käymättömät rukoukset.Muutaman sekunnin välein maaimassa kuolee lapsi puutteeseen, sairauteen tai väkivaltaan. Kun jonkun parantumattomasti sairaan lapsen syvästi uskovaiset vanhemmat rukoilevat taukoamatta polvillaan Jumalaa säästämään heidän lapsensa, ainoa mahdollinen taivaan vastaus rukouksiin on siis, että sorry - ei voi puuttua siihen, koska säännöt. Mutta jos kipaisette hakeen mukit, niin vesikraanasta tulee Vino Tintoa....
Sen huomaa usein vasta jälkeenpäin. Esim. nyt tarkastellessani elämääni taaksepäin huomaan, että oho, Jumala on tietämättäni ohjannut valintojani ja ajatusmaailmaani niin, että olen nyt näinkin hyvässä tilanteessa. Useissa tapauksessa tahdoin itse eri tavalla kuin loppujen lopuksi kävi. Siinä vain yksi esimerkki omalta kohdaltani. Tapaankin sanoa, että kaikki mitä meille tapahtuu "is a gift from God". Sitä ei sillä hetkellä kun se tapahtuu tajua, vaan asia voi tuntua hyvinkin ikävältä, mutta kun perspektiiviä tulee pidemmältä aikaväliltä, niin näkee, että olipa sekin siunaus, että niin tapahtui. Tavalla tai toisella.Miten Jumalan hyväntahtosuus ja kaikkivoipaisuus - ja jopa olemassaolonsa sinulle [ja muillekin uskovaisille] ilmenee, jos ja kun kaikki täällä on vain vapaiden tahtojen taistelua, survival of the fittest'iä ja satunnaisuutta ilman minkäänlaista jumalallista väliintuloa konsaan?
Käsittääkseni Jumala rakasti ihmistä niin paljon, että Hän halusi luoda ihmisen "kaverikseen". Ihmiselle annetaan vapaa tahto, ja jokainen voi päättää, että haluaako hän viettää elämänsä Jumalaa kohti pyrkien ja Tätä rakastaen, vai haluaako viedä elämäänsä omaan itsekkääseen suuntaan Jumalasta välittämättä. Ymmärrettävästi monet haluavat oman elämänsä. Tuossa mankelissa ikään kuin jyvät erottuvat akanoista. Ymmärrän itse täysin, että kaikki eivät halua Jumalaa rakastaa. Kaikki tekevät oman valintansa. Kuuntele sydäntäsi ja tee sen mukaan, kuin mitä se sydän sanoo. Siinä paras ohjeeni, ja onnea matkallesi!Kirjoittelen varmaan myöhemmin vielä pidemmälti, mutta minusta tuohon vapaaseen tahtoon ja ihmisen pahuuteen liittyy yksi kristinuskon suurimmista porsaanrei’istä. Mikäli jumala nimittäin olisi kaikkivaltias ja kaikkitietävä, kuten kristinuskon jumala muka on, niin hänhän olisi nähnyt jo ennalta, että ihminen tulee lankeamaan syntiin ja käyttämään muutenkin vapaata tahtoaan kaikkeen pahaan. Eli miksi jumala sitten olisi alun perinkään luonut ihmistä ja antanut tälle vapaata tahtoa, jos kerran kaikkitietävänä olisi jo etukäteen nähnyt, että koko homma tulee menemään mönkään aivan kolossaalisesti.
Tuo on selitetty moneen kertaan. Jumala ei voi katua. Tuo ilmaisu on vain siksi, että "Jumala puhuisi ihmisten kielellä". Pikemminkin Jumala oli "surullinen" näiden ihmisten törttöilyjen takia.Raamatussahan sanotaan jopa, että jumala alkoi ihmisen törttöilyjä riittävän kauan seurattuaan katua, että oli ylipäätään mennyt luomaan moisen olennon. Tuo ei mielestäni käy ollenkaan järkeen. Eihän kaikkitietävä jumala voisi koskaan katua mitään tekoaan (tässä tapauksessa siis ihmisen luomista), koska hän näkisi tulevan katumuksensa jo ennalta ja voisi täten jättää kyseisen teon kokonaan toteuttamatta.
Niinhän Jumala tosiaan loi maailman, vapaaksi sairauksista ja luonnonkatastrofeista. Ihmisen rikottua tämän täydellisyyden koko maailmankaikkeus korruptoitui ja ikäviä asioita alkoi tapahtua vähän kaikkialla, kun tämä täydellinen luomus oli ihmisen toimesta tuhottu (ihmisille annettiin siis tämä "ase", vapaa tahto, jotta he voivat osoittaa haluavansa rakastaa Jumalaa tai rakastaa itseään).Jos maailma olisi kaikkivaltiaan ja hyvän olennon luoma, sairauksia ja luonnonkatastrofeja ei olisi. Joku voisi tietysti väittää, että kaikki ikävyydet ovat vain ihmisen omasta toiminnasta peräisin, mutta se ei pidä paikkansa, vaan kaikenlaista pahaa tapahtuu jatkuvasti ihan meistä riippumattomistakin syistä.
Tarkoitukseni ei ollut henkilökohtaisuus, vaan ilmaista käsityksemme kriittisestä tarkastelusta eroavan kovasti.Viestisi oli kirjoitettu samaan tapaan mitä reddit-ateisti kirjoittaisi. En väitä olevasi sellainen.
Se idea että ainoa järkevä lopputulos Kristinuskon kriittisen tarkastelun jälkeen olisi sen hylkääminen on väärä. On ihan ok perustella miksi itse ei usko, mutta se että väittää etten kriittisesti tarkastellut Kristinuskoa ja Raamattua koska päädyin siihen lopputuloksen että uskon sen olevan totta on epäkunnioittavaa. Olen aina valmis rakentavaan keskusteluun, mutta minusta henkilökohtaisuudet ovat turhia.