En ole Dawkinsia lukenut, mutta ihan maallikkona maalaisjärkeä käyttäen voisin ajatella jotenkin niin, että ihmiset tekevät mieluiten yhteistyötä sellaisten ihmisten kanssa, jotka kohtelevat heitä hyvin. Eli jos joku alkuihmislauma on päättänyt lähteä vaikka metsästämään mammuttia, niin varmaan on ollut hyödyllisempää metsästää sitä sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät ole mammutin kaatamisen jälkeen tappaneet muita metsästäjiä ja syöneet mammuttia yksin. Ja ihmislajin kehityksen kannalta juuri yhteistyökyky on ollut eräs olennainen tekijä. Tätä kautta evoluution ansiosta ihmisille on kehittynyt luontainen kyky ja halu ajatella toisten parasta, koska yhteistyö tuppaa olemaan hedelmällisintä silloin, kun kaikki työhön osallistuvat saavat hyötyä itselleen, vaikkapa ruoan muodossa. Ja jos autat naapuriluolassa asuvaa perhettä silloin kun heidän uroksensa makaa sairaana, niin voit ehkä saada apua itsekin silloin kun olet sairaana. Tämä on eräänlaista hyvien tekojen vaihtokauppaa. Mitä enemmän olet hyödyksi laumalle, sitä parempi asema sinulla on laumassa ja sitä enemmän pääset parittelemaan. Ja mitä paremmin osaat asettua toisten yksilöiden asemaan ja miettiä, että mikä heille on parasta, niin sitä hyödyllisempi osaat olla laumalle. Ehkä jotain tällaisia reittejä ihmisille on kehittynyt kyky auttaa toisia. Koirakin oppii olemaan kiltisti kun huomaa, että kiltisti olemalla saavuttaa hyötyä itselleen, esimerkiksi herkkupalan muodossa. Miksei sitten ihminen oppisi olemaan kiltisti ihan luonnollisista syistä?Mistä Dawkins on ottanut tämän ajatuksen, että kun kohtelet toista hyvin, kohtelee myös hän sinua hyvin? Raamatussahan muistaakseni sanotaan jotain vähän saman suuntaista...
Vaikka evoluution myötä ihmisille onkin kehittynyt kyky ja halu auttaa muita ja tehdä ns. hyvää, niin evoluutio ei etene siten, että kaikilla yksilöillä olisi syntyessään aina ne kaikki hyödylliset ominaisuudet. Eläimet eivät monistu täysin samanlaisiksi. Koko hommahan perustuu siihen, että silloin tällöin syntyy joiltain osin täysin poikkeavilla ominaisuuksilla varustettuja yksilöitä. Joskus nämä poikkeavat ominaisuudet ovat hyödyllisiä ja silloin ne alkavat pitkässä juoksussa monistumaan. Ja elinolosuhteiden muuttuessa ominaisuus, joka ennen oli hyödyllinen, onkin tulevaisuudessa kenties haitallinen ja päin vastoin.Miten Dawkins selittää sitten ihmisen pahat teot toiselle? Esimerkiksi sen, että joku tappaa lähimmäisen? Voisiko se puolestaan juontaa juurensa jostain esi-isien ei niin sivistyneestä käyttäytymisestä?
En ole biologi, mutta olen sitä mieltä, että evoluution myötä kehittyneiden ominaisuuksien merkityksiä pohdittaessa tulee ajatella keskimääräisyyksiä ja todennäköisyyksiä. Jokaisella yksilöllä on tietty perimä, mutta on mahdollista, että ominaisuudet myös enemmän tai vähemmän poikkeavat edellisen yksilön ominaisuuksista, aina on näet mukana myös ripaus sattumaa. Lisäksi ihmisen tai vaikkapa koiran tapauksessa ominaisuuksiin vaikuttaa elämän aikana saadut kokemukset. Ihminen on geeniensä kautta ikään kuin ohjelmoitu toimimaan tietynlaisessa ympäristössä, joten normaalista poikkeavat elinolot saattavat johtaa myös normaaleista poikkeaviin lopputuloksiin vaikkapa nyt tuon muiden ihmisten auttamishalun tai pahantekohalun suhteen.
Viimeksi muokattu: