jokaiselle meistä yksilönä on yksilöllinen syy, mutta ei meillä mitään syytä lajina ole olla olemassa. Se että evoluution seurauksena meillä on kyky ajatella tämmöisiä, ei tarkoita että se olisi jotenkin merkityksellisempää ”maailmankaikkeuden” kannalta kuin bakteerin kemiallinen viesti jakaantua.
Heh, onko evoluutiolla sitten mielestäsi joku mieli, joka voi merkityksellistää meidän ajattelumme yhtä merkittäväksi kuin bakteerin? Ei ole vastaisit, mutta onhan meillä kuitenkin mielemme, jonka kautta olemme luoneet koko evoluution käsitteenkin. Evoluutio on luonnontieteellinen fakta, mutta yhtä kaikki me olemme sen luoneet antamaan vastauksia tiettyihin luonnontieteelliseen kysymyksiimme. Ei se silti tarkoita, että se antaisi kattavan vastauksen myös uskonnollisiin kysymyksiin. Sinulla on ilman muuta oikeus mielipiteeseesi, mutta mitä yritän sanoa on se, ettei se ole yhtään sen tieteellisempi kuin jokin muu uskomus elämän tarkoituksesta. Oletko muuten perehtynyt sellaisen ateistin kuin Emile Durkheim ajatteluun?
Ted Raikas kirjoitti:
Juuri tästä syystä en näe henkilökohtaisesti mitään syytä jumalan palvonnalle, koska miksi me olisimme niin ainutlaatuisia olioita että mahdollinen jumaluus juuri kuuntelee meidän asiaamme? Koska hyvin mahdollisesti on muitakin planeettoja, joissa asuu elollisia ja kukaties kehittyneitä ja älyllisiä, jopa meitä kehittyneempiä. Miksi me olisimme Jumalan oma kuva ja ne rakkaat lapset, eikä juuri ne olennot siellä? Vai onko nekin? Ehkä omasta mielestään. Kuka onkaan sitten oikeassa.
Ei kysymys minusta ole kuitenkaan itsen kohottamisesta minnekään vaan päinvastoin oman syntisyyden tunnustamisesta ja armon saamisesta Jumalalta. Edit: Olin unohtaa vielä sen näkökohdan, että en edes haluaisi uskoa Jumalaan, joka olisi välinpitämätön ihmisten aidolle uskolle. Tai sellaiseen joku Vanhassa Testamentissa on ainakin kirjaimellisen tulkinnan mukaan. Minulle Jumalan olemassaolo ei siis ole mitenkään irrallaan arvoistani, eikä arvovapaa metafyysinen kysymys. Esimerkiksi C.S. Lewis ei myöskään pitänyt sellaista uskoa aitona, jossa usko ilmenee vain toiveena kuoleman jälkeisestä elämästä.
Tämä keskustelu tosin ei taida kenenkään ymmärrystä perimmäisestä totuudesta tai hyvyydestä nostaa. Juututaan mielestäni liian usein asetelmiin, jossa arvot ikään kuin sulkeistetaan ulkopuolelle. Mutta perimmäisten kysymysten käsittely on kaikille meille vaikeaa. Onhan näistä ihan mukava Internetin keskustelupalstallakin höpistä, mutta se ei ole rehellisyyden nimissä se paikka, jossa todennäköisimmin oivaltaa mitään suurta elämän tarkoituksesta.
Morgothille alas totean sen verran, että ufojen olemassaolo on nimenomaan metafyysis-luonnontieteellinen väite. Jumalan olemassaolokin on sitä siinä mielessä, että uskova uskoo kuoleman jälkeen olevan jotain muuta kuin tyhjyys. Tiedät varsin hyvin, että kysymys kuoleman ja ufon välillä on luonnontieteenkin kannalta aivan erilainen. Mutta usko Jumalaan voidaan elää todeksi jo aivan tässä elämässä tunnustamalla, että koko elämä on lopulta armoa ja kohtelemalla lähimmäisiään sen mukaisesti.