Uskotko Jumalaan?

  • 1 334 750
  • 14 406

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
En ole jaksanut keskustelua selailla alusta asti enkä tiedä onko täällä tästä keskusteltu, mutta mitenköhän tiede selittää lisääntymiskyvyn ja -vietin synnyn? Nehän ovat monimutkaisia juttuja mutta eivät voi olla evoluution tulosta, koska ne on täytynyt olla jo ensimmäisillä eliöillä. Tällainen tyhmä kysymys keskelle kiivasta keskustelua.
 

Harri2001

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
En ole jaksanut keskustelua selailla alusta asti enkä tiedä onko täällä tästä keskusteltu, mutta mitenköhän tiede selittää lisääntymiskyvyn ja -vietin synnyn? Nehän ovat monimutkaisia juttuja mutta eivät voi olla evoluution tulosta, koska ne on täytynyt olla jo ensimmäisillä eliöillä. Tällainen tyhmä kysymys keskelle kiivasta keskustelua.
Ei se voi olla mitään muuta kuin evoluution tulosta.

Onko abiogeneesi/alkusynty se, mitä nyt haet?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
En ole jaksanut keskustelua selailla alusta asti enkä tiedä onko täällä tästä keskusteltu, mutta mitenköhän tiede selittää lisääntymiskyvyn ja -vietin synnyn? Nehän ovat monimutkaisia juttuja mutta eivät voi olla evoluution tulosta, koska ne on täytynyt olla jo ensimmäisillä eliöillä.

siis tottakait ne ovat evoluution tulosta.


Lisääntymistä on olemassa kahta päätyyppiä: suvutonta ja suvullista.

ensimmäiset eliöt, eli sinilevät (jotka on siis bakteereja), eivät lisääntyneet lisääntymisvietin seurauksena vaan suvuttomasti jakautuen.

Suvuttomassa lisääntymisessä ei synny sukusoluja, vaan eliö lisääntyy ikään kuin kasvamalla, normaalin solunjakautumisen (mitoosin) avulla.

Suvullisen lisääntymisen keskeinen tapahtuma on sukusolujen, eläimillä siittiön ja munasolun, ja kasveilla siitepölyhiukkasen ja munasolun, yhtyminen.

Partenogeneesi on ikään kuin suvuttoman ja suvullisen lisääntymisen välimuoto, sillä siinä uusi yksilö syntyy munasolusta, mutta ilman sukusolujen yhtymistä eli hedelmöitystä.

Lisääntymisvietti on syntynyt vasta monisoluisista organismeissa ja on pitkälti kemiallista reaktoita, ihan kuten meillä ihmisilläkin.

Näitä asioita voi tutkasta helpoiten kirjastosta tai vaikkapa luonnontieteellisen museon sivuilta. Wikipediakin auttaa. Tähän asiaan voi upota viikoiksi, jos aletaan asioita käymään alusta asti läpi, joten jätän sen sitkeiden biologien vaivaksi.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En malta olla väliin kommentoimatta, että on jotenkin kummallista (ei tosin yllättävää), että ketjun keskustelussa nimenomaan ateisteilla näyttää olevan taipumus kiihkoiluun oman vakaumuksensa puolesta. Toisaalta on mielenkiintoista, että te myös näytätte tulkitsevan kristinuskoa ja Raamattua samaan tapaan kuin fundamentalistit. Ehkä tämäkin on omiaan kertomaan siitä, ettei luonnontieteellinen selittäminen ylety sellaisiin jokapäiväisiin ilmiöihin kuin rakkaus tai välittäminen. Tai voidaanhan tuokin palauttaa jollain tapaa aivojen kemiallisiin prosesseihin, muttei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä merkitys näillä perimmäisillä asioilla meille todellisuudessa on. Nämä keskustelut ovat siksi vähän yksipuolisia, että niissä edetään pitkälti logoksen ja selittämisen tasolla, jolloin ihmisen olemassaolon merkitys sivuutetaan (se on kuitenkin läsnä jokaisen ihmisen elämässä). Perimmältäänhän usko ei ole empiirisen todistelun asia vaan täytyy jokaisen kokea todeksi.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
En malta olla väliin kommentoimatta, että on jotenkin kummallista (ei tosin yllättävää), että ketjun keskustelussa nimenomaan ateisteilla näyttää olevan taipumus kiihkoiluun oman vakaumuksensa puolesta.

Mitä tarkoitat tällä? Sitä, että keskustelupalstalla perustellaan ja puolustetaan omaa näkemystä?

Toisaalta on mielenkiintoista, että te myös näytätte tulkitsevan kristinuskoa ja Raamattua samaan tapaan kuin fundamentalistit.

En tiedä muista, mutta itselleni Raamattu on ihan normaalia varhaisen sivilisaation luomaa uskonnollista kirjallisuutta, jota arvioidaan samalla tapaa kuin mitä tahansa muutakin samalla tavoin värittynyttä lähdemateriaalia. "Fundamentalistien tapaan"-osiolla tarkoitat varmaan sitä, että Raamatusta osoitetaan ristiriitoja sen itsensä ja meitä ympäröivän maailman kanssa? Niitä lienee aika perusteltua ottaa esille esim. keskustelussa, joka koskee Raamatun jumalallisuutta.

Ehkä tämäkin on omiaan kertomaan siitä, ettei luonnontieteellinen selittäminen ylety sellaisiin jokapäiväisiin ilmiöihin kuin rakkaus tai välittäminen. Tai voidaanhan tuokin palauttaa jollain tapaa aivojen kemiallisiin prosesseihin, muttei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä merkitys näillä perimmäisillä asioilla meille todellisuudessa on. Nämä keskustelut ovat siksi vähän yksipuolisia, että niissä edetään pitkälti logoksen ja selittämisen tasolla, jolloin ihmisen olemassaolon merkitys sivuutetaan (se on kuitenkin läsnä jokaisen ihmisen elämässä). Perimmältäänhän usko ei ole empiirisen todistelun asia vaan täytyy jokaisen kokea todeksi.

Luonnontiede ja tieteet yleensä ovat keino hankkia tietoa siitä maailmasta, jossa elämme. Se on arvovapaata siinä mielessä, ettei sen funktio ole antaa meille elämänohjeita, -arvoja tai -normeja. Tunteet, empatia, rakkaus, epämiellyttävyys, moraaliset kannanotot ja mielipiteet esim. siitä mitä on hyvä elämä, kuuluvat itselleni ihan omaan lokeroonsa. Ne ovat arkielämää ohjaavia tekijöitä.

On totta, että nykyään länsimainen kristitty on omaksunut tuon transsendentin jumalkuvan, jota voi tarkastella "vain sisältä päin", mutta tokihan tilanne ei meillä ole aina ollut sellainen. Tiedekin on alunperin ollut "Jumalasta todistamista" ja ei-niin-monta sataa vuotta sitten ajateltiin Jumalan olemassaolon olevan itsestäänselvyys ja useiden mielestä luonnontieteen keinoin tai rationaalisen filosofian keinoin myös todistettavissa olemassaolevaksi.

Yksilöisitkö hieman tarkemmin vielä, mikä naturalistisessa maailmankuvassa mättää?
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
En malta olla väliin kommentoimatta, että on jotenkin kummallista (ei tosin yllättävää), että ketjun keskustelussa nimenomaan ateisteilla näyttää olevan taipumus kiihkoiluun oman vakaumuksensa puolesta. Toisaalta on mielenkiintoista, että te myös näytätte tulkitsevan kristinuskoa ja Raamattua samaan tapaan kuin fundamentalistit. Ehkä tämäkin on omiaan kertomaan siitä, ettei luonnontieteellinen selittäminen ylety sellaisiin jokapäiväisiin ilmiöihin kuin rakkaus tai välittäminen. Tai voidaanhan tuokin palauttaa jollain tapaa aivojen kemiallisiin prosesseihin, muttei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä merkitys näillä perimmäisillä asioilla meille todellisuudessa on. Nämä keskustelut ovat siksi vähän yksipuolisia, että niissä edetään pitkälti logoksen ja selittämisen tasolla, jolloin ihmisen olemassaolon merkitys sivuutetaan (se on kuitenkin läsnä jokaisen ihmisen elämässä). Perimmältäänhän usko ei ole empiirisen todistelun asia vaan täytyy jokaisen kokea todeksi.

Hyvä kommentti tähän väliin. Näistä usko vs. tiede yms. keskusteluista harvemmin päästään mihinkään konsensukseen ja samat argumentit toistuvat eri kanteilta molemmin puolin.

Itselläni usko liittyy vähän samaan kategoriaan kuin taide. Ei ole olemassa yhtä totuutta vaan jokaisella on oma kokemus, näkemys ja tunne. Omaa uskoani en osaa kirjoittaa auki ja parhaiten sitä varmaan voidaan kuvata juuri taiteen avulla. Filosofi Tuomas Nevanlinna taisi joskus verrata kristinuskoa ja jazzia toisiinsa. Jazzkin on usein jotain suurempaa kuin pelkkä osiensa summa ja sitä on turha yritää purkaa sanalliseen tai tieteelliseen muotoon. Joillekin se tuntuu riittävän, joillekin ei.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
200 sivua on nyt väännetty tätä ketjua. Haikailen vaan joidenkin alkuaikojen uskovien kirjoittajien perään, kuten Ck ja TOJ. Vähän kaivattaisiin keskusteluun tuollaisiakin "mausteita" mielestäni. Tietenkin keskustelua elävöittäisi ehkä vielä enemmän jos löytyisi muihin kuin Kristinuskoon uskovia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tietenkin keskustelua elävöittäisi ehkä vielä enemmän jos löytyisi muihin kuin Kristinuskoon uskovia.

Olen myös esittänyt vienon toiveen siitä, että muihin uskontokuntiin kuuluvia osallistuisi keskusteluun - erityisen kiehtovaa olisi jos joukkoon rohkenisi astua polyteistisiin uskontoihin uskova henkilö (esim. hindulaisuus) mutta taitanee jäädä vain toiveeksi.

vlad.

P.S. TOJ ei ikävä kyllä voi osallistua keskusteluihin koska hänelle on sälytetty (ikuinen) pelikielto Vapaan puolen keskusteluihin. Tietyssä mielessä ikävä kyllä, näin omana mielipiteenäni.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Et nyt näytä ymmärtävän pointtia. Kyse on nyt siitä, että minkä takia Jumala edes kaikkivoipana mahdollistaa pahan olemassaolon, jos muka rakastaa "lapsiaan".
No argumentointini menee suunnilleen näin: Jumala oli olemassa ja Hänellä oli paljon rakkautta. Hän halusi jakaa rakkautensa jonkin toisen olennon kanssa joka olisi Hänen kaltaisensa. Jotta tuo rakkaus olisi aitoa todella, niin Hän ei voinut vain luoda robottia joka voisi ainoastaan rakastaa, mutta Hän loisi jotain sellaista, jolla olisi Hänen kaltaisia piirteitään, sisältäen vapaan tahdon. No Hän loi sitten ihmisen (ja ihmistä varten sitä ennen paljon muuta, mutta se on toinen tarina). Tämä ihminen sitten rakasti Jumalaansa ja oli läheisessä suhteessa Jumalaansa. Mutta ihmisen ei ollut pakko rakastaa Jumalaa, ja niinpä hän hairahtui kokeilemaan jotain muuta ja siitä sitten lähti tämä itsekkyys jne. joka johti pahaan maailmassa. Pysähdytään nyt tähän.

Olen myös esittänyt, että jos Jumala estäisi kaiken pahan, niin olisiko elämä todellakin sen arvoista? Mutta sellainen paikka missä ihminen on valinnut pahan sijaan hyvän, löytyy sitten kuoleman jälkeen iankaikkisesta elämästä.

No tuon paremmin en osaa kai sitä esittää, jos töksähtää vaan tuohon että "ei voi olla Jumalaa joka sallii pahan koska sellainen olisi sadistinen Jumala" eikä ajattele sen pidemmälle, niin ei kai sitä sitten voi päästä sen pidemmälle ajattelussa. Tai tietenkin jos ajattelee että mitään Jumalaa nyt ei kertakaikkiaan ole olemassa, niin se on game over man siinä kohtaa jo.

Wiking kirjoitti:
Minkä takia Jumala kaikkivoipana ylipäänsä asettaa ihmisiä, jo syntymästään asti noin räikeään epätasa-arvoon. Miksi hän asettaa ihmisille eri kriteereitä, mutta kuitenkin vaatii kaikilta samaa?
Enkö juuri kirjoittanut, että Hän ei vaadi kaikilta samaa, eli ne jotka eivät ole Jumalasta kuulleet, tuomitaan eri perustein. Ei siinä mielestäni mitään epätasa-arvoa sinällään ole. Minusta tuo nyt on luonnollista, että jos kuulet hyvän sanoman ja olet sitä tottelematta, sinut tuomitaan sen mukaisesti, mutta jos et koskaan kuulekaan ko. sanomasta, sinut tuomitaan sitten tekojesi mukaan.

Wiking kirjoitti:
Luulin tätä ihan oikeasti vain läpäksi. Jos argumentointitaso on tätä luokkaa (eli siis sitä ei ole), niin ei kannata ihmetellä, minkä takia "ortodoksitulkintojen mahdollisuudet suvaitsemattomasti vain lytätään" Itsekirtiikkiä!
Joo, no joukkihan se tavallaan oli, mutta en ole löytänyt mitään hyviä argumentteja siihen miksi esim. jossain peruskallion sisällä asuvia eliöitä on luotu. Jätetään sen kommentointi tuohon.

Wiking kirjoitti:
Tästä päästäänkin mielenkiintoiseen kysymykseen. Millä olioille ja kasveilla on sielu, ja millä ei? Onko tällä tietokoneen näppäimistöllä sielu? Miksi? Miksi ei? Onko kastemadolla sielu? Kissalla? Bakteerilla? Yksittäisellä atomilla? Mihin vedetään se raja, millä on sielu ja millä ei? Pystyykö ihminen luomaan sielullisia olentoja? Esimerkiksi luomalla viruksia ja bakteereita - tulevaisuudessa vielä paljon "konkreettisempia" kokonaisuuksia?
En tiedä vastauksia kaikkiin noihin kysymyksiin. Arvelisin, että esim. kissalla on sielu, mutta yksittäisellä atomilla ei (eihän se ole kai mikään elävä olio tai kasvi).

Wiking kirjoitti:
En nyt halua olla töykeä, mutta tämä on hieman rasittavaa näin kuukausikaupalla jatkuneena, kun tarkoitus olisi saada argumentoitua ja kehittävää keskustelua.
Olen tuosta sama mieltä, vähän nämä paikallaan junnaavat nämä keskustelut.

Wiking kirjoitti:
Harmittelet sitä, että maailmanselittäminen on ottanut liiakseen positivistisen/naturalistisen suunnan, mutta olet aikaisemmin sanonut, että et edes jaksa perehtyä filosofiaan - edes ilmeisesti tieteenfilosofiaan.
Joo, ei se filosofia kovin kiinnostavalta tunnu. Mutta yritin - luin Nietzschen "Thus spoke Zarathustran". Oli vähän yli hilseen menevää tekstiä eikä jaksanut kiinnostaa kauheasti. Mutta luin kuitenkin alusta loppuun ja olen valmis yrittämään uudelleen jotain muuta filosofista tekstiä.

Wiking kirjoitti:
Tämän takia yrität argumentoida "alueella", jossa evääsi rehellisesti puhuttuna ovat aika heikot, ja se saa sinut näyttämään keskustelujesi perusteella todella pahasti älyllisesti epärehelliseltä, ja ulosantisi näyttämään todella ristiriitaiselta.
Tunnustan, että filosofiset taustani ja tietoni ovat heikot. Sovitaanko vaikka näin, että minussa on "kaksi persoonaa" ja olen vaikka "puolihullu" jotta en näytä yhtä ristiriitaiselta? Tottakai minäkin näen nuo näennäiset ristiriitaisuudet tieteen väittämien ja uskonnon tulkinnan välillä. Yritän vain parhaani mukaan ymmärtää molempia enkä ole antanut periksi, että nämä kaksi ovat jotenkin toisensa poissulkevia, kuten näköjään suurin osa ketjuun kirjoittavista näyttäisi uskovan. Sehän on se helppo tie ulos tuosta paradoksista. Joten ei tämä helppoa ole, mutta ehkä sitten olen jonkinlainen masokisti myös ja tykkään valita polkuja joita muut eivät ole valinneet. Se kai antaa minulle tyydytystä.

Wiking kirjoitti:
Sinä kun et juurikaan perusta noita ortodoksinäkemyksiä mihinkään muuhun kuin mutuiluun, joka on yksittäisen ortodoksipapin subjektiivista tuntojenkuvailuja ja maalailua - jonka vakuuttavuusarvo ilman argumentointia on siis edelleenkin täsmälleen sama kuin randomnevähöödin.
Kyllä niissä kai takana on useimmissa koko ortodoksikirkon perinne ja tietämys jne. Voisin kehottaa sinua lukemaan noita tekstejä, mutta ei taida kiinnostaa sinua senkään vertaa kuin minua filosofia?

Wiking kirjoitti:
Mihin perustat tämän väitteen? Väität, että kirkko koko historiansa aikana on pysynyt tulkinnoissaan johdonmukaisena ja yhteneväisenä, eikä esimerkiksi eri lahkoja ole päässyt syntymään? Jos taas tunnustat muiden lahkojen olemassaolon, tuo väitteesi ei yksinkertaisesti pidä paikkansa.
No itse kirkko ainakin väittää pysyneensä johdonmukaisena ja samana. Muita lahkoja on syntynyt, mutta ne ovat eronneet Kirkosta joten niiden "uskomukset" eivät ole tulleet osaksi ortodoksikirkon totuuksia ja perinnettä.

Wiking kirjoitti:
Kyseenalaistat kyllä tieteen totuusarvon (kannattaakin!), mutta kuitenkin olet valmis ottamaan Raamatun todella varteenotettavaksi "kilpailijaksi" huolimatta siitä, että kuitenkin mielestäsi on ihan luonnollista, että Raamattua muutetaan juurikin tieteen tuottaman tiedon pohjalta. Etkä näe ajattelussasi mitään epäjohdonmukaista?
Ei kai Raamattua muuteta. Jotkut muuttavat sen tulkintaa, mutta saarnaan taas, että ortodoksikirkko ei näin tee. Katoliset ja protestantit ovat kai muuttaneet ja muuttavat uskomuksiaan sen mukaan, mitä tiede "paljastaa". Tuo tekee osaltaan minusta ne vähemmän vakavasti otettaviksi Kristinuskon tulkinnoiksi.

Wiking kirjoitti:
Kuitenkin häiritsee luomasi kaksoisstandardiolettama, jonka perusteella uskonnollisyhteisöt olisivat enemmän moisesta vitsauksesta vapaita.
Kuten olen todennut, eivät ne ole. Esiintyy paljon liikkeitä ortodoksisen kirkon sisälläkin jotka yrittävät viedä uskoa väärille urille. Mutta kirkko korjaa itseään. Joten jossain mielessä kyse on tiettävästi samanlaisesta jutusta kuin tieteessä, joskin metodi on erilainen, mutta tiedekin tiettävästi loppujen lopuksi korjaa itseään.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
P.S. TOJ ei ikävä kyllä voi osallistua keskusteluihin koska hänelle on sälytetty (ikuinen) pelikielto Vapaan puolen keskusteluihin. Tietyssä mielessä ikävä kyllä, näin omana mielipiteenäni.
Jaa, en tuota tiennytkään, sehän on todellakin harmi, sillä räväköitä mielipiteitä aina välillä tarvitaan herättämään porukka. No ei voi mitään. Mahtaneeko TOJ näitä tarinoita lukea (voi lähettää kai yksityisviestin halutessaan).
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
siis tottakait ne ovat evoluution tulosta.


Lisääntymistä on olemassa kahta päätyyppiä: suvutonta ja suvullista.

ensimmäiset eliöt, eli sinilevät (jotka on siis bakteereja), eivät lisääntyneet lisääntymisvietin seurauksena vaan suvuttomasti jakautuen.

Suvuttomassa lisääntymisessä ei synny sukusoluja, vaan eliö lisääntyy ikään kuin kasvamalla, normaalin solunjakautumisen (mitoosin) avulla.

Suvullisen lisääntymisen keskeinen tapahtuma on sukusolujen, eläimillä siittiön ja munasolun, ja kasveilla siitepölyhiukkasen ja munasolun, yhtyminen.

Partenogeneesi on ikään kuin suvuttoman ja suvullisen lisääntymisen välimuoto, sillä siinä uusi yksilö syntyy munasolusta, mutta ilman sukusolujen yhtymistä eli hedelmöitystä.

Lisääntymisvietti on syntynyt vasta monisoluisista organismeissa ja on pitkälti kemiallista reaktoita, ihan kuten meillä ihmisilläkin.

Näitä asioita voi tutkasta helpoiten kirjastosta tai vaikkapa luonnontieteellisen museon sivuilta. Wikipediakin auttaa. Tähän asiaan voi upota viikoiksi, jos aletaan asioita käymään alusta asti läpi, joten jätän sen sitkeiden biologien vaivaksi.
Kiitos, tuo ei kyllä selventänyt yhtään että miten lisääntyminen voi olla evoluution tulosta. Voitko selittää uudestaan, parilla sanalla ;) Ei vaan, tähän päähän on ilmeisesti turha yrittää tunkea tuollaisia asioita.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
No jos se sinua kiinnostaa, niin kärsin lukihäiriöstä, enkä oikolukemallakaan löydä välttämättä virheitä. Olen aika pitkälti wordin oikoluvun varassa. Lukihäiriö ei ole silti estänyt minua saamasta elantoani pitkälti näppiksellä..
Jos näin on, niin pahoitteluni, yritän pitää tuon mielessä.

Tarinankertoja kirjoitti:
On. Sen suhteen että ihmiset eivät ole eläneet yhdessä petojen kanssa sovussa historian aikana. Vaikkapa maalla eläviä petoja on ollut 500 miljooonaa vuotta, eikä edes ihmisen sukuhaaran ensimmäisiä kädellisiä ole ollut kuin 30 miljoonaa vuotta (rughly). Petojen olisi siis ihmisen ilmaantuessa pitänyt oppia olemaan näiden kimppuun hyökkäämättä, ennekuin tämä pystyihminen olisi syntienlangennut

joten miten sinä selität itsellesi tämän ristiriidan? ”näyttää aika vaikealta”? ei, se näyttää ja on mahdotonta. Tai jos sinulla on hyvä teoria, niin jaa se toki kanssamme. Luen sen suurella mielenkiinolla.
Ainut tietämäni selittävä teoria on tuo fundamentalistien teoria, jota et sitten varmaan suostu edes sen pidempään harkitsemaan.

Tarinankertoja kirjoitti:
suluissa oleva varaumahan on siis sellainen, että raamattu vain on. Sen sisältö on totuus, mutta siitä ei saa keskustella?
Saahan siitä keskustella ja keskusteltu onkin, joskaan se ei ole nähtävästi muuttanut kenenkään aikaisempia käsityksiä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Saahan siitä keskustella ja keskusteltu onkin, joskaan se ei ole nähtävästi muuttanut kenenkään aikaisempia käsityksiä.

Ateistina, sellaisena itseäni pidän - kenties aika jyrkkänäkin asenteiltani, olen valmis sinä päivänä kääntymään jumalan (olipa hän kuka tai millainen tahansa) puoleen kun olen nähnyt ja kokenut pitävät todisteet hänen olemassa olostaan, tai miksei jopa heidän olemassa olosta - pidetään siis yllä varauma sille, että jumalia onkin useita - kuten hindulaisuudessa. Tähän mennessä tämä keskustelu tai elämä muutoinkaan ei kuitenkaan ole saanut minua vakuuttuneeksi siitä, että on olemassa jumalan tai jumalien kaltaisia olioita olemassa - täällä tai muualla. Sen sijaan tiede on kyennyt antamaan minulle parempia vastauksia esittämiini kysymyksiin.

vlad.
 

Morgoth

Jäsen
En malta olla väliin kommentoimatta, että on jotenkin kummallista (ei tosin yllättävää), että ketjun keskustelussa nimenomaan ateisteilla näyttää olevan taipumus kiihkoiluun oman vakaumuksensa puolesta.

Taitaa olla lähinnä harhaa, koska tässä ketjussa uskovat on enemmän kortilla ja kirjoittajista suurinosa taitaa olla ateisteja ja uskovat eivät ehkä ole niin halukkaita esittämään omaa uskoaan palstalla, koska heitä on määrällisesti vähemmän ja kokevat ilmeisesti jäävänsä enemmän tai vähemmän yksin. Ja sinällään ehkä henkilökohtaisempaa tulla uskonsa kanssa esiin.

Jollakin tavalla tämä luterilainen vs. ateisti vääntö alkaa olla jo jokseenkin niin loppukäytyä ja argumentit puolin jos toisin jo tiedossa, vaikka toisaalta ihan mukava ikuisuuskeskustelun aihe onkin. Mukavampaa olisi jos joukossa olisi vaikka juutalainen, muslimi, hindu ja vaikkapa buddha niin voisi ehkä oikeasti tulla jotain ihan aidosti uutta, mutta eihän esim. hinduja nyt suomalaisissa taida olla juurikaan.
 
Viimeksi muokattu:

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Jollakin tavalla tämä luterilainen vs. ateisti vääntö alkaa olla jo jokseenkin niin loppukäytyä ja argumentit puolin jos toisin jo tiedossa, vaikka toisaalta ihan mukava ikuisuuskeskustelun aihe onkin. Mukavampaa olisi jos joukossa olisi vaikka juutalainen, muslimi, hindu ja vaikkapa buddha niin voisi ehkä oikeasti tulla jotain ihan aidosti uutta, mutta eihän esim. hinduja nyt suomalaisissa taida olla juurikaan.
Tosiaan alkaa tämä ydinjoukko joka täällä nyt on riehunut vähän väsähtää ja keskustelu menee jankkaamiseksi samoista asioista. Ehkä hindut eivät tule mukaan kun otsikkona on nimenomaan "Uskotko Jumalaan?", ei "Uskotko Jumaliin?". Ja Saatananpalvojat eivät ole kiinnostuneita kun otsikkona ei ole "Uskotko Saatanaan?". No, pienenä kevennyksenä nyt vain nämä kommentit :-)
 

Morgoth

Jäsen
Tosiaan alkaa tämä ydinjoukko joka täällä nyt on riehunut vähän väsähtää ja keskustelu menee jankkaamiseksi samoista asioista. Ehkä hindut eivät tule mukaan kun otsikkona on nimenomaan "Uskotko Jumalaan?", ei "Uskotko Jumaliin?". Ja Saatananpalvojat eivät ole kiinnostuneita kun otsikkona ei ole "Uskotko Saatanaan?". No, pienenä kevennyksenä nyt vain nämä kommentit :-)

Unohtamatta tietysti 'tuoreita uskiksia', jotka tuovat 'uutena' ideana juuri saman asian josta on jauhettu monta sivua ja sitten johonkin pitkään vastaukseen toteavat jotain todella ainutlaatuista yhdellä rivillä ja katoavat kuin pieru saharaan. Unohtamatta tietysti tätä joukkoa joka päivittelee keskustelun tasoa. Tosin välttämättä allekirjoita, että vaikka keskusteluun tulisi n+1 uutta luterilaista tai ateistia, että yhtään sen antoisampaa tai mitään merkittävää uutta tulisi.

Itseäni lähinnä huvittavaisi nähdä kun kristityt ja muslimit löyisivät toisiaan koraanilla/raamatulla päähän, mutta tokihan tämän palstan kristittyjen mukaan ekumenia löytyisi hetkessä ja hindujen Jumalan varmaan saataisiin yksiin Raamatun luomiskertomuksen kanssa, koska periaatteessa samasta ne kertoo, vähän vain tulkitaan... ;-)
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vielä muutama kommentti

olkikuukkeli kirjoitti:
En tiedä muista, mutta itselleni Raamattu on ihan normaalia varhaisen sivilisaation luomaa uskonnollista kirjallisuutta, jota arvioidaan samalla tapaa kuin mitä tahansa muutakin samalla tavoin värittynyttä lähdemateriaalia. "Fundamentalistien tapaan"-osiolla tarkoitat varmaan sitä, että Raamatusta osoitetaan ristiriitoja sen itsensä ja meitä ympäröivän maailman kanssa? Niitä lienee aika perusteltua ottaa esille esim. keskustelussa, joka koskee Raamatun jumalallisuutta.

Hyväksyn toki ilman muuta historiallis-kriittisen Raamatun tutkimuksen. Se ei ole (eikä se saa olla) perimmäisen uskon kanssa millään tavalla ristiriidassa. Itse asiassa se voi olla mahdollisesti jopa hyödyllistä oleellisimman esiin tulossa (noh, fundamentalistit todistavat muusta). Uskonnollinen sanoma on kuitenkin perimmältään aina jokaisen henkilökohtaisessa kokemuksessa. Tämä on käsittääkseni myös Suomen evankelis-luterilaisen kirkon enemmistön (ja virallinen) kanta. Jos halutaan tosissaan keskustella uskosta, olkiukkoja ei tarvita (kumminkaan puolin).

olkikuukkeli kirjoitti:
Luonnontiede ja tieteet yleensä ovat keino hankkia tietoa siitä maailmasta, jossa elämme. Se on arvovapaata siinä mielessä, ettei sen funktio ole antaa meille elämänohjeita, -arvoja tai -normeja. Tunteet, empatia, rakkaus, epämiellyttävyys, moraaliset kannanotot ja mielipiteet esim. siitä mitä on hyvä elämä, kuuluvat itselleni ihan omaan lokeroonsa. Ne ovat arkielämää ohjaavia tekijöitä.

On totta, että nykyään länsimainen kristitty on omaksunut tuon transsendentin jumalkuvan, jota voi tarkastella "vain sisältä päin", mutta tokihan tilanne ei meillä ole aina ollut sellainen. Tiedekin on alunperin ollut "Jumalasta todistamista" ja ei-niin-monta sataa vuotta sitten ajateltiin Jumalan olemassaolon olevan itsestäänselvyys ja useiden mielestä luonnontieteen keinoin tai rationaalisen filosofian keinoin myös todistettavissa olemassaolevaksi.

Yksilöisitkö hieman tarkemmin vielä, mikä naturalistisessa maailmankuvassa mättää?

Luonnontieteet lähtevät tietystä kysymyksenasettelusta, jonka avulla pyritään saamaan tietoa meitä ympäröivästä materiaalisesta maailmasta. Se tarkastelee maailmaa juuri siitä omasta näkökulmastaan ja antaa meille luotettavinta tietoa kysymyksistä, joihin se pyrkii vastaamaan. Siinä mielessä luonnontiede on arvovapaata, että sen antama vastaus ei riipu sen kysyjän arvostuksista (maailma ei ole 6000 vuotta vanha, heh). Sen sijaan se, mitä tutkimusta kulloinkin tehdään ja miten tuloksia tulkitaan käytännön kannalta, on aina ainakin jossain määrin arvosidonnaista.

Naturalistisen maailmankuvan virheellinen oletus on mielestäni se, että materiaalinen todellisuus olisi jossain absoluuttisessa tai objektiivisessa mielessä ensi sijainen. Eikö ole mitenkään ristiriitaista uskoa, että maailmassa ei ole objektiivista tarkoitusta (ateismi), mutta väittää samalla, että esimerkiksi kemialliset prosessit olisivat ensi sijaisia tunteisiin (vaikkapa rakkauteen ja myötätuntoon) nähden? Millä oikeudella ja mihin perustuen sinä sanot noin, jos objektiivisia arvoja ei kerran mielestäsi ole? Minä, joka uskon objektiivisiin arvoihin, taas arvotan toki perimmäiset tunteet ensi sijaisemmiksi. Vaikka toki ne kemialliset prosessitkin ovat tärkeitä: nimittäin lääketieteen kannalta, jonka tarkoitus on palvella ihmisten terveyttä. Ihmistieteet ovat vielä eri asia ja eri keskustelun paikka.

Esille ottamasi historiallinen näkökulma on mielenkiintoinen: en minä sinänsä mitään pahaa näe Tuomas Akvinolaisen ja vaikkapa Rene Descartesin filosofisessa todistelussa Jumalan olemassaolon puolesta. Uskon totuudet eivät kuitenkaan ole ikinä perimmältään olleet sen tai vaikkapa valtiokirkon varassa. Uskonnon nimissä on tehty ja tehdään kaikenlaista niin kuin toki nyt rehellisyyden nimissä myös ateismin (NL&itäblokki, Kiina jne.). Kristinuskon käsitys ihmisen syntisyydestä todentuu joka päivä tässä maailmassa. Paljon vakavampi argumentti uskoa vastaan onkin kysymys siitä, voiko tällaisessa maailmassa, jossa kuolee 25 000 päivittäin nälkään, olla Jumalaa? Toisaalta tuokin lause sisältää toivon paremmasta, käsityksen siitä millainen olisi parempi todellisuus ja maailma. Olisiko meillä sellaista, jos kaikki olisi vain sattumaa ja mieletöntä?

Ja olen ihan samoilla linjoilla kuin St_Patrick #16, ei tee uskon näkökulmasta kenestäkään automaattisesti sen ”viisaampaa”, jos tarkastelee sitä filosofisesti. Uskon kokemus ei ole pohjimmiltaan filosofisesti tarkasteltavissa. Väittely on kai yleensä jopa turhaa, keskustelu sen sijaan voi olla joskus suotavaakin. Ei kai kysymys perustaltaan ole sen kummemmasta kuin uskosta siihen, että kohtaamamme todellisuus ja maailma on viime kädessä kaiken kärsimyksenkin keskellä lopulta hyvä. Kristinuskossa tästä todistaa Jeesuksen kuolema ristillä ja sen jälkeinen ylösnousemus. Reittejä perimmäisen hyvyyden ja Jumalan tavoittamiseen on potentiaalisesti muissakin uskonnoissa, kuten katolinen kirkkokin taitaa tällä hetkellä julistaa.

Tämä tarkoittaa mielestäni myös sitä, ettei Uuden Testamentin tai kristinuskon totuutta ole sinänsä löydettävissä mistään oppirakennelmista tai Raamatusta sinällään vaan siitä perimmäisestä hyvyydestä ja totuudesta, jonka Jeesukseen uskomalla voi saavuttaa. Se että julistaa olevansa kristitty tai ateisti ei minun papereissani automaattisesti kerro siitä, kuinka kristillisesti henkilö viime kädessä ajattelee. Suomalaisista suurin osa uskoo Jumalaan, mutta huomattava osa uskoo toisin kuin kirkko opettaa. Tässäkin on loppuen lopuksi mielestäni kyseessä näennäinen ristiriita: kirkonkin piti alunperin olla vain välikappale, joka yrittää tuoda uskoa ihmisten keskelle. Joka tapauksessa aito usko on aina henkilökohtainen vakaumus, omaksuu sen sitten kirkon välityksellä tai muuta reittiä. Tai keskiajallahan vakaumus oli lopulta aidon yhteisöllisen kokemuksen tulos.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mukavampaa olisi jos joukossa olisi vaikka juutalainen, muslimi, hindu ja vaikkapa buddha niin voisi ehkä oikeasti tulla jotain ihan aidosti uutta, mutta eihän esim. hinduja nyt suomalaisissa taida olla juurikaan.
Buddhalainen, ei Buddha. =) Siinä on hienoista eroa. Buddhalaisuuskin on kuitenkin aika maallistunutta monissa paikoin. Jopa niinkin länsimainen tai ainakin kehittynyt valtio kuin Japani on täynnä buddhalaisia. Lähes jokainen japanilainen on sekä sintolainen, että buddhalainen.

Muuallakin on tietysti maallistuneempaa versiota löydettävissä. Tuo nyt pätee uskonnossa kuin uskonnossa.

Miksi tulin ölisemään, on se, että kaikista suuruskonnoista buddhalaisuus on lähinnä itseäni ja olen siihen ehkä eniten perehtynyt. Ei nyt niin lähellä, että sanoisin olevani buddhalainen, vaikka vuosia sitten harkitsinkin kääntymistä. Jos siitä sellaista sanaa nyt voidaan edes käyttää. Niin, minulle buddhalaisuus ilmenee omassa elämässäni enemmänkin tavoiteltavana elämänsuuntana ja ohjenuorina, kuin puhtaana uskontona, joka kahlitsisi suhtautumista muihin ajatusmalleihin. Näin ollen tiede ja se jokin buddhalainen minussa ei ole millään lailla ristiriidassa, tai syö toisiltaan tilaa.

Tuskin kaipaamasi vastaus, mutta uskoisin, että joku huomattavasti enemmänkin buddhalainen voisi antaa hiukan samanlaisia vastauksia ja mitään suuren suurta vääntöä ei syntyisi, jos sitä kaipaa. Buddhalaisista monet näkevät asian siten, että kaikki pyrkivät samaan päämäärään ja tapoja on erilaisia. Heille se kyseinen on vaan se sopiva.
 

Morgoth

Jäsen
Miksi tulin ölisemään, on se, että kaikista suuruskonnoista buddhalaisuus on lähinnä itseäni ja olen siihen ehkä eniten perehtynyt.

Jos johonkin uskontoon olisi pakko kääntyä, niin varmaan itsellekin buddhalaisuus voisi olla varteenotettava vaihtoehto, joskin tunnustan että varsin huonosti sitä tunnen oikeastaan.

Toisaalta itsestäni on ihan mukava lukea ja osallistua tähän perinteiseen "kristinusko vs. ateismi" keskusteluun ja sekin kun on viime aikoina ollut vähän amerikanihme vs. 'muu maailma'. Keskusteluun tulisi tietysti ihan uusia ulottuvuuksia, jos olisi eri uskontojen edustajia ja keskustelu olisi ehkä jotain muitakin kuin melko tiukat rintamalinjat uskovat vs. ateistit välillä. Jäänee toiveeksi, koska jatkoaika kuitenkin siinä mielessä liian pieni ja homogeeninen yhteisö.

Tuskin kaipaamasi vastaus, mutta uskoisin, että joku huomattavasti enemmänkin buddhalainen voisi antaa hiukan samanlaisia vastauksia ja mitään suuren suurta vääntöä ei syntyisi, jos sitä kaipaa. Buddhalaisista monet näkevät asian siten, että kaikki pyrkivät samaan päämäärään ja tapoja on erilaisia. Heille se kyseinen on vaan se sopiva.

Se voi olla totta, että keskustelun "viihdearvon" kannalta buddhalaisuus voisi olla melko tylsä verrattuna vaikka joku kiihkomuslimiin :)

Keskustelun esim. hindun kanssa oikeasti voisi olla avartavaa, koska ainakaan itselläni ei ole lopulta edes kauhean selkeää kuva millainen maailmankuva hindulla on. Kristityt on siinä mielessä niin 'tuttuja ja turvallisia'.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Keskustelun esim. hindun kanssa oikeasti voisi olla avartavaa, koska ainakaan itselläni ei ole lopulta edes kauhean selkeää kuva millainen maailmankuva hindulla on. Kristityt on siinä mielessä niin 'tuttuja ja turvallisia'.
Oman, sinänsä tietysti hataran, käsityksen perusteella hindun kanssa voisi tulla aika koviakin väittelyjä. Etenkin jos olisi kyseessä hiukan voimakkaammin uskonnollinen hindu. Hinduilla kuitenkin on aika voimakkaitakin suuntauksia uskonnossaan olemassa, joka itsessään noin uskontona on tietysti aika sirpaleinen, jakautuen erilaisiin lahkoihin missä painotetaan jotain tiettyä jumalaa tai jumalia. Hinduilla ja islamilaisilla kuitenkin on ollut lähihistorian aikana lukuisia yhteenottoja ja erimielisyyksiä, mikä lienee kertoo molempien uskontojen potentiaalista fundamentalismiin. Vrt. Intia ja Pakistan.

Vaikka hindulaisuudessa mielestäni siis on hienojakin elementtejä ja ihailemani buddhalaisuus on sen lahko, joskin aika omanlaisekseen suuntaukseksi eriytynyt, niin en sitä näe erityisen modernina uskontona ja kovinkaan suvaitsevaisena. Tosin hindulaisuuden hyvä puoli on se, että se ei leviä erityisen vahvasti, koska siihen pitää ensisijaisesti syntyä, siihen ei käännytetä. Toisin kuin esim. islam ja kristinusko joita tuputetaan, halusi joku niitä tai ei. Joka tapauksessa hindulaisuudessa on vahvasti vanhoillisuutta ja sellaista, ettei hyväksytä muita uskomuksia ja se kahlitsee ja kaikki kastijaot ja muut tekee siitä aika oudon jutun näin länsimaisin silmin katsasteltuna.

Tietty moni hindulaisistakin on varmasti hyvin maallistuneita ja uskonto on vain elementti elämässä taustalla, sen verran iso määrä siihenkin kuuluu ympäri maailman ja sitäkin on siis niin monentasoista. Jostain Madventuresin jaksosta voi nähdä, minkä luokan hinduja on olemassa touhuineen kaikkineen. Taas sitten perusintialainen voi olla uskontonsa kanssa aika normaali tapaus meidän vinkkelistä.

No, ainaskin intialainen ruoka on hyvää! =)
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Miksi tulin ölisemään, on se, että kaikista suuruskonnoista buddhalaisuus on lähinnä itseäni ja olen siihen ehkä eniten perehtynyt. Ei nyt niin lähellä, että sanoisin olevani buddhalainen, vaikka vuosia sitten harkitsinkin kääntymistä.

Tämä on lähes kuin minun näppikseltä. Samoilla linjoilla. En voi sanoa olevani buddhalainen, mutta moni asia siinä toimii omalla kohdallani. Buddhalaisuus ei myöskään edellytä uskoa yliluonnolliseen, joka omalla kohdallani on aina pieni turn-off.

Silloin tällöin tulee kausia, jolloin perehdyn asiaan enemmän, joskus vähemmän. Jotain vaikutuksia olen ehkä sitä kautta itselleni ottanut, yksi on se, että nykyään olen (lähes) kokonaan kasvissyöjä. Tiettyä hyvää mieltä se on itselleni tuottanut.

Kimmoke tutustumiseen on lähtenyt sellaisesta tunteesta, että jotain tiettyä henkisyyttä puuttui. Kristinuskoa en vain ole koskaan kokenut mitenkään itselleni sopivaksi, käytännössä kokemus on enemmän ollut luotaantyöntävä.
 

Morgoth

Jäsen
Oman, sinänsä tietysti hataran, käsityksen perusteella hindun kanssa voisi tulla aika koviakin väittelyjä. Etenkin jos olisi kyseessä hiukan voimakkaammin uskonnollinen hindu.

Heh, niin, välttämättä keskustelu ei olisi yhtään sen hedelmällisempää lopulta tai olisi kenties asteen vain pahempaa. Edellisessä työpaikassa yksi suhteellisen läheinen työkaveri (intialainen siis) ilmoitti yhtäkkiä vain, että hän lähtee Intiaan lomalle ja menee naimisiin samalla. Herätti vain hetken ihmetystä, että missä välissä hän on ehtinyt rakastua ja Intiassa käydä, kun kaveri teki käytännössä vain töitä kellonympäri, mutta järjestetty avioliittohan tietysti oli.. Toinen asia tietysti jota on vaikea hyväksyä on juuri nuo kastit.

Tiedä onko sillä tosin mitään tekemistä minkään uskonnon kanssa, mutta onhan se hyvä tekosyy länsimaalaisilla käydä pössyttelemässä ja irstailemassa 'itsensä etsimisen' varjolla Intiassa? :)

Hinduilla ja islamilaisilla kuitenkin on ollut lähihistorian aikana lukuisia yhteenottoja ja erimielisyyksiä, mikä lienee kertoo molempien uskontojen potentiaalista fundamentalismiin. Vrt. Intia ja Pakistan.

Intian sisälläkin hindut suhtautuvat aika vihamielisesti muslimeihin ja toisin päin? Tietysti taas yksi ikävä esimerkki lisää jo ennestääkin synkkään historiaan, että miten vaikeaa eri uskontojen on tulla keskenään toimeen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Intian sisälläkin hindut suhtautuvat aika vihamielisesti muslimeihin ja toisin päin? Tietysti taas yksi ikävä esimerkki lisää jo ennestääkin synkkään historiaan, että miten vaikeaa eri uskontojen on tulla keskenään toimeen.
Niin, no siellä ne kahakat lähinnä kait syntyy. Intia ja Pakistan ei onneksi vielä ole olleet ilmisodassa keskenään. Se olisi jo karua.

Kertoo vaan sen, että molemmat ovat kiihkeitä uskontonsa suhteen ja tietysti paikallinen historia vaikuttaa asioihin.

No, ei ehkä niin tämän ketjun heiniä enää, joten se siitä.
 

Fordél

Jäsen
Niin ehkä ketjun otsikko voisi olla Uskotko jumaluuteen?, jolloin päästäisiin näistä aavistuksen puuduttavista Amerikanihme vs. muu Jatkoaika -keskusteluista vähän laajempiin keskusteluihin. No täällä on nyt viime viesteissä jo vähän alettukin kesksutella aiheesta ja hyvä niin. Tosin heitä vastaan tuskin tulee samanlaista asetelmaa, että pitäisi omaa uskoaan puolustaa. Toki sehän on ymmärrettävää, koska esim. buddhalaisuudesta meillä ei juurikaan ole tietoa eikä täten oikein lyömäaseitakaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Toki sehän on ymmärrettävää, koska esim. buddhalaisuudesta meillä ei juurikaan ole tietoa eikä täten oikein lyömäaseitakaan.

Buddhalaisuuden kohdalla nostaisin vielä esille tietyn filosofisemman piirteen, mikä epäilemättä vaikuttaisi siihen kuinka ja millaisia keskusteluja saataisi aikaan. Voisin siis kuvitella, että tämä piirre yhdistettynä hyvin laaja-alaiseen ja avaraan uskonnolliseen käsitykseen tekisi keskustelusta mielenkiintoisen mutta samalla haastavan, ehkäpä tietämättömyydestä johtuen juuri niitä lyömäaseita ei juuri olisi. Oma tietämykseni buddhalaisuudesta on loppujen lopuksi kovin vähäinen, rajoittuu joihinkin artikkeleihin, wikipedian antiin ja peruskoulun uskonnontuntien ohella pariin teokseen joissa käsiteltiin Maapallon valtauskontoja - ei siis mikään järisyttävä tietomäärä.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös