Tarinan mukaan jopa koko maailman upottamalla. Tosin tämä myös muista uskonnoista tulvamyytti Nooan arkkeineen on nykytiedoin varsin helppo kumota taruiluna.
Ja todettakoon nyt Vanhan Testamentin laeista sen verran, että Jeesuksen suuhun on Uudessa Testamentissa laitettu sanat lain kokonaisvaltaisesta säilyttämisestä (siitä ei häviä pieninkään piirto; Matt. 5:18 ), mikä taas paikkansa pitäessään toisi aimo kasan hassuja juttuja nykykristillisyyteen. Ei kai vain vaatteissasi ole kahta erilaista lankaa? :o
Tulvasta sen verran, että luin juuri jostain tiedelehdestä jutun kun oli tehty tutkimus vanhoista taruista ympäri maailmaa jotka kertovat näistä "tulvamyyteistä" ja pitkien tutkimusten jälkeen oli eroteltu uskottavimmat yms., niin tutkimus tulos oli se, että näihin perustuvana katsottuna raamatun kertomus Nooasta voi hyvinkin olla totta aikoineen ja paikallisuuksineen, eli kaikki nämä oli tapahtunut käytännössä samoihin aikoihin. Minulle se tosin on totta muutenkin.
Mitä tulee tuohon Matt 5:18, niin Jeesuksen vuorisaarna on kokonaisuus siitä kuinka kukaan ihminen ei pysty itse täyttämään lakia, ainoastaan Jeesus teki sen ja pystyi siihen ja sitä kautta meillä on pelastus jo tässä ajassa ja myös kuoleman jälkeen tulemme elämään. Kun ihminen kuolee vain ruumis kuolee, mutta se missä ihminen viettää ikuisuuden on jokaisella oma valinnan mahdollisuus.
Tulvamyyteissä pohjalla ovat hyvin todennäköisesti tuhoiset paikalliset tulvat. Maailmanlaajuinen "kaiken alleen upottanut tulva" sen sijaan on helppo todistaa tapahtumattomaksi. Geologinen tutkimus kertoo, ettei siitä ole jäänyt mitään merkkejä maaperään. Biologi taas voisi valottaa sitä, miten esimerkiksi kasvit ja erilaisissa vesiolosuhteissa elelevät kalat ja muut vesieläimet selviäisivät (=eivät selviäisi) tuollaisesta vedenpaisumuksesta. Arkin rakentaminen tuon ajan taidoilla ja tekniikalla sekä eläinten kerääminen ja ruoan hankinta niille ovat myös mahdottomia toteuttaa.
Lisäksi sade joka todella olisi peittänyt jopa vuoretkin, olisi ollut niin kovaa, että ilmakehän kitka olisi kuumentanut veden vähintään kiehuvaksi sen sataessa alas :) Tulvan moninaisista mahdottomuuksista oli aikanaan olemassa hyvä nettisivukin, mutta se näytti kadonneen bittiavaruuteen. Harmillista.
Ajatellaanpa niin, että sinulle jos Jumala olisi olemassa ja minulle kun Jumala on olemassa, niin luuletko, että kaikkivaltiaalle Jumalalle mikään olisi mahdotonta?
Tämä on varsin liberaali tulkinta. Tosiasiassahan Jeesus jopa tiukentaa lakeja monelta osin ja edellyttää sääntöjen noudattamista seuraajiltaan.
"Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. [Matt. 23:3; Luuk. 18:14]"
Jeesus itse piti lain noudattamista tärkeänä ja odotti sitä myös seuraajiltaan.
Kyllä lain noudattaminen on tärkeätä ja laki jonka Jeesus uskoville antoi oli, että rakastakaa Jumala ja lähimmäistänne, niin kuin itseänne. Edelleenkin tuossa mainitsemassasi kohdassa Jeesus osoittaa sen, että kukaan muu ihminen ei ole pystynyt tuohon, eikä pysty ja Jeesus on ainoa joka pystyy siihen.
Uudesta Testamentista ylipäätään on lain noudattamiseen mahdotonta löytää mitään yksiselitteistä vastausta. Toisaalta Johanneksen evankeliumissa väitetään jopa pelkän uskon riittävän pelastukseen... Mutta pakanakristillinen Paavalikin sanoo: "Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain."
Niin vahvistamme lain uskollamme Jeesukseen, eli Jeesus on ainut joka pystyi sen täyttämään ja ainoastaan Hänen kauttaan on tie pelastukseen.
Miksi näiden ihmisten uskoa pitäisi kyseenalaistaa? Eikös kaikki Jeesukseen uskovat ja syntejään katuvat saa kaikki syntinsä anteeksi riippumatta siitä syntyikö Jeesukseen uskominen sitten kuolinvuoteella tai vaikka joka sunnuntai?
Kyllä, uskoon voi tulla jopa kuolinvuoteella, mutta niin kuin tuossa jo joku aikaisemmin kommentoi, niin jos tuntuu siltä, että haluaisi tulla uskoon, niin se kyllä kannattaa tehdä heti, nimittäin aika harvat ihmiset kuolevat kuolinvuoteella.
Harmi, että jotkut sitten käyttävät sitä epäinhimillisyyksiin.
Kyllä se on harmi riippumatta siitä mihin ihminen uskoo.
Pointtini on, että tätä luterilaista, varsin väljää, pelastusoppia voi Raamatullakin pönkittää jos ottaa lauseita oikeasta paikasta. Johanneksen evankeliumi on teologinen esitys Jeesuksesta, ja sen historiallinen arvo on heikko (kronologiakin on ristiriidassa synoptikkojen kanssa). Matteuksen ja Luukkaan evankeliumit Jeesuksineen eivät sen sijaan tuollaisesta pelastusopista tiedä mitään.
Kyllä, samoin kuin sinä olet yrittänyt pönkittää omaa näkemystä parilla kohdalla ottaen lauseita vuorisaarnasta, kuitenkaan miettimättä miten ne liittyvät kokonaisuudessaan UT:n sanomaan.
Johanneksen evankeliumin ja muidenkin evankeliumien historiallinen arvo on itseasiassa vahvempaa kuin mikään muu tuon aikainen ja näitä asioita ei tue pelkästään raamattu vaan on paljon muitakin tieteellisestikin todettuja faktoja tähän. Jeesuksen elämästä, toiminnasta ja tapahtumista on kokonaisuudessaan enemmän dataa, faktaa ja todisteita historiallisesti kuin kenestäkään toisesta hänen aikalaisestaan, ennen eläneestä tai joitain aikoja jälkeen eläneistä. Se, että et usko Jumalaan tai edes raamatun historialliseen puoleen, ei poista sitä tosiseikkaa, että nämä asiat historiallisessa mielessä ovat käytännössä itsestän selvyyksiä, todistettuja tosiasioita joita yleensä ei tällaisissa keskusteluissa edes lähdetä kiistämään, mutta toki sinulla on siihen oikeus.