Tool – vieläkö sedät jaksaa heilua?

  • 47 891
  • 358

Cube

Jäsen
psychodad kirjoitti:
Niin loistava ja ylivoimainen bändi kuin Tool onkin, on kohtalaisen järjetöntä odottaa että se julkaisisi parin viikon välein uuden levyn, ja vielä niin että se feikkilevy pistäisi paremmaksi vanhoista levyistä. Tuo on jo logistiselta kannalta mahdotonta, levy kun pitää toimittaa kauppoihin julkaisupäiväksi.
No ei tässä nyt varmaan missään nimessä varsinainen feikkilevy ole kyseessä, mutta pidän sitä tässä vaiheessa mahdollisena, että pakettiin kuuluu enemmänkin. Eipä se minua haittaa, jos näin ei ole, koska tuota psykedeelisempää ja minimalistisempaa suuntausta olen peräänkuuluttanut. Kuitenkin mieltä on jäänyt edelleen askarruttamaan kaikki ne puheet "raskaimmasta Toolista koskaan" ja muut ennakkokommentit levystä, jotka eivät näytä toteutuneen.. Vuotanut setti ei ole edes tyttöystäväni mielestä raskainta, ja hän ei tuosta turpaanveto-osastosta yleensä pahemmin perusta. Tämän lisäksi ainakaan Wings for Marie ei ole kokonaan uusi sävellys, siitä esitettiin osa jo keikalla 2001.

Ja 16. toukokuuta ilmestyy 10,000 Daysista muuten toinen painos.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Cube kirjoitti:
Tämän lisäksi ainakaan Wings for Marie ei ole kokonaan uusi sävellys, siitä esitettiin osa jo keikalla 2001.

Toolin jätkät ovat itse sanoneet että biisit perustuvat pitkälti jammailulle ja osien liittämiseen toisiinsa, ehdotetaan toisille hyviä ideoita ja niiden pohjalta sitten kokeillaan. Siksi näitä osioita on varmasti tullut keikoillakin heitettyä. Kyseessä oli kuulemma tuo wings for marien intro.

Biisin sanoitus on kuitenkin tehty ehdottomasti vuoden 2003 jälkeen, koska sinä vuonna Judith Marie Keenan kuoli.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Cube kirjoitti:
Tosin aivan onnessani olen jo vuotaneesta materiaalista. Jos se sattuisi lopulta kuitenkin olemaan lähempänä kokoelmaa b-puolia/remixejä/mitävaan, niin aina vain parempi :)

System of a Downin Mezmerizeähän sai aikanaan jo evaluaatioversiona netistä myöskin ja kappaleet olivat sitten mitä lie Toxicityn sessioiden ylijäämiä (niitä jotka eivät kelvanneet Steal This Album!:lle), soundtrack-kamaa sun muuta huuhaata.

Kyllähän tuo levy voisi jo kauppaan tulla. Ei jaksaisi enää odottaa.
 

Cube

Jäsen
tinkezione kirjoitti:
System of a Downin Mezmerizeähän sai aikanaan jo evaluaatioversiona netistä myöskin ja kappaleet olivat sitten mitä lie Toxicityn sessioiden ylijäämiä (niitä jotka eivät kelvanneet Steal This Album!:lle), soundtrack-kamaa sun muuta huuhaata.
Nimenomaan Steal This Album! minulla on mielessä ollut paljon näitä mitälie-teorioita miettiessä.. Niinkuin myös Mezmerize/Hypnotize ja Damnation/Deliverance.
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Cube kirjoitti:
Ja 16. toukokuuta ilmestyy 10,000 Daysista muuten toinen painos.

Kerro toki lisää. Ihmetyttää hieman, jos luvassa olisi lisämateriaalia muusikin muodossa. Itse en ole ainakaan lukenut mistään bändin jäsenten suoraan maininneen, että luvassa olisi "raskainta Toolia koskaan". En tiedä johtuuko nämä odotukset siitä, että he ovat joissain haastatteluissa maininneet Messugahin ja muita vastaavia raskaamman osaston yhtyeitä ja tästä on vedetty suoria johtopäätöksiä tulevan levyn materiaalin suhteen?

Kyllähän levyltä löytyy kohtia, jotka ovat todella raskaita. Levyä kuunnellessa käy mielessä, että myös Pink Floyd on toiminut inspiraationa, mikä ei ole huono asia ollenkaan. Jos yhdellä sanalla levyä tulisi kuvata, se sana olisi monipuolinen.
 

Cube

Jäsen
secord kirjoitti:
Kerro toki lisää. Ihmetyttää hieman, jos luvassa olisi lisämateriaalia muusikin muodossa.
http://www.target.com/gp/search.htm...g=UTF8&index=music&field-keywords=10,000 days
http://www.amazon.com/gp/product/B0...f=pd_bbs_4/002-2412276-6978414?_encoding=UTF8

secord kirjoitti:
Itse en ole ainakaan lukenut mistään bändin jäsenten suoraan maininneen, että luvassa olisi "raskainta Toolia koskaan".
Tästä ketjusta:

"There seems to be a little more brute force going on in the music, rather than being lighter and more intricate like some of the stuff on the last record," Carey said. "It still has quirky time changes, but so far we've been working on really heavy stuff."

"True to form, TOOL's upcoming opus is a 77-minute, 11-song prog-metal odyssey, packed with plenty of eight minute-plus twisted riff-a-thons, odd-tempo polyrhythms and the bands trademark, eerie interludes. It's also arguably their heaviest, most punishing material since their 1993 breakthrough album "Undertow", according to Kerrang!"

Muistaakseni jossain oli sanottu ihan suoraankin bändin suulla tuo, että on "raskainta" koskaan, mutta en nyt löydä sitä kommenttia.

Edelleen, itseäni tämä ei haittaa ollenkaan. Ihmetyttää vain tämä ristiriita puheiden ja todellisuuden välillä. Ihmetyttää myös Right in Twon sanoitukset.

Muistaakseni Blair myös ilmoitti jossain vaiheessa, että Danny tekee levylle raidan, jossa on mukana Enochian-kieltä (vai mikä vittu se on mitä nämä fanittavat).. Panostus ei käsittääkseni ollut mitään vähäpätöistä, joten ihmetyttää mihin tuokin raita mahtoi jäädä.

secord kirjoitti:
Jos yhdellä sanalla levyä tulisi kuvata, se sana olisi monipuolinen.
Monipuolinen tosiaan:

Vicarious - Lateralus
Jambi - AEnima
The Pot - Undertow
Rosetta Stoned - AEnima
Intension - Lateralus
Right in Two - Lateralus

Ei ole tarkoitus missään nimessä vähätellä näitä biisejä kategorisoimalla ne tällä tavalla, mutta mielestäni tässä on vaan aika selvä jako.

Jos olen kuitenkin väärässä, niin siinäpähän olen. Ei haittaa. Kirjoitinhan jo aiemmin tähän ketjuun esim. näin:

"Tuo raskauden suhteen olen kieltämättä myös aika varautunut. Tämä ei suinkaan johdu siitä, etten raskaasta musiikista pitäisi, vaan siitä, että olen tykästynyt Toolin psykedeelisempään ja rauhallisempaan puoleen. Olisi mukavaa, jos uudellakin levyllä maalaltaisiin enemmän kuin vedettäisiin turpaan, mutta luotan siihen, että nämä kaverit tietävät mitä tekevät."

"En voi luonnollisesti kuin puhua omasta puolestani, mutta eihän tässä mitään Lateralusin jatko-osaa odoteta, vaan nimen omaan sitä luonnollista kehitystä. Siksi ajatus esimerkiksi bändin siirtymestä takaisin suoraviivaisempaan ilmaisuun häiritsee. Jos haluan turpaanvetoa, kuuntelen Nasumia. Ja jos haluan Meshuggahia kuuntelen Meshuggahia. Luulin Toolin jo purkaneen ne patoutumansa, joten mene ja tiedä mitä kaverit nyt oikein meinaavat."

Kuulostaa kovasti siltä, että minä ainakin sain juuri sitä mitä halusin, joten eipä voi salaliittohulluuttani senkään piikkiin laittaa tässä tapauksessa.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Cube kirjoitti:
Edelleen, itseäni tämä ei haittaa ollenkaan. Ihmetyttää vain tämä ristiriita puheiden ja todellisuuden välillä. Ihmetyttää myös Right in Twon sanoitukset.

Muistaakseni Blair myös ilmoitti jossain vaiheessa, että Danny tekee levylle raidan, jossa on mukana Enochian-kieltä (vai mikä vittu se on mitä nämä fanittavat).. Panostus ei käsittääkseni ollut mitään vähäpätöistä, joten ihmetyttää mihin tuokin raita mahtoi jäädä.

Mikä Right in Two:n sanoituksissa ihmetyttää?

Ja onhan tuo Lipan conjuring Dannyn tekemä raita. Jonkinlainen intiaanimanaus kyseessä.

Muistetaan vielä se, että Blairin jorinat nyt ovat välillä vähän mitä sattuu. Eikä Toolia itseäänkään niin vakavasti kannata aina ottaa, ovathan he kertoneet meille harrastavansa lachrymologiaa jne.

SPOILERI:

Intensionissa on muuten vähän samanlaista provosointia kuin aikoinaan "Die eier von Satan" raidassa. Silloinhan jotkut tahot innostuivat heti syyttämään kavereita natseiksi, selvittämättä yhtään mitä tuo saksankielinen rähjäys piti sisällään. Intensionissa on selvä väärin päin nauhoitettu viesti, juuri sellainen mitä kristityt ja muut hihhulit etsivät rock musiikista kissojen ja koirien kanssa joskus 80-luvulla. Saas nähdä tarttuuko kukaan täkyyn selvittämättä mitä siinä sanotaan. Viesti menee näin "Work hard. Stay in school. Listen to your mother. Your father is right."

Gotta love this band!
 

Cube

Jäsen
psychodad kirjoitti:
Mikä Right in Two:n sanoituksissa ihmetyttää?
Mun mielestä se on tämän levyn "faneillevittuilubiisi". Ei tarvitse olla samaa mieltä, koska onhan tämä on kaukaahaettua, mutta tällä kannalla olen.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Cube kirjoitti:
Mun mielestä se on tämän levyn "faneillevittuilubiisi". Ei tarvitse olla samaa mieltä, koska onhan tämä on kaukaahaettua, mutta tällä kannalla olen.

No minulle se ei ainakaan kuulostanut yhtään vittuilulta, pidin sanoituksesta. Viesti on toki hyvin selvä, mutta sellaistahan he jo etukäteen lupailivatkin.

Kerro nyt minulle ihan kuriositeettina että mikä siinä niin oudolta tuntuu? Uskonnollinen retoriikka?
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks

Cube

Jäsen
secord kirjoitti:
Mitä ihmettä?? Onko tuosta sisällöstä mitään infoa??
Ei kannata liikaa innostua vielä, koska kyllähän tuo voi periaatteessa tarkoittaa mitä tahansa.. Mutta onpahan ainakin jotain millä spekuloida, ei siitä mitään haittaakaan ole :)

secord kirjoitti:
Muuten, jos jollain sattuisi olemaan sanoitukset uudelle levylle, niin olisin kiitollinen niistä. Esim. YV:nä voi laittaa tai miksei suoraan tännekin. Välillä on erittäin vaikea saada sanoista selvää....
http://www.10000-days.com/forums/viewtopic.php?t=1016&start=0

Tuolta ainakin löytyy.
 

Cube

Jäsen
psychodad kirjoitti:
Kerro nyt minulle ihan kuriositeettina että mikä siinä niin oudolta tuntuu?
En nyt taida viitsiä tarkemmin alkaa selittelemään irrationaalisia ajatuskulkujani, koska todennäköisesti saattaisin itseni vain naurunalaiseksi :)
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Cube kirjoitti:
Eiköhän tuossa ole vain jenkki- ja japanipainoksista kysymys. Jotkut uskovat/tietävät että japanilaisissa olisi parempi äänenlaatu, joten siksi niitä myydään ulkomailla vaikka biisilista ei poikkeaisi "alkuperäisestä". Tosin japanipainoksissa on usein jotain extraa, mutta tuossa Toolin levyssä sellaisia ei ilmeisestikään ole luvassa.
 

Cube

Jäsen
heavy kirjoitti:
Eiköhän tuossa ole vain jenkki- ja japanipainoksista kysymys. Jotkut uskovat/tietävät että japanilaisissa olisi parempi äänenlaatu, joten siksi niitä myydään ulkomailla vaikka biisilista ei poikkeaisi "alkuperäisestä". Tosin japanipainoksissa on usein jotain extraa, mutta tuossa Toolin levyssä sellaisia ei ilmeisestikään ole luvassa.
Noin mäkin olettaisin, mutta jätän kuitenkin mahdollisuuden sille, että kyseessä on jotain ihan muuta.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Levyn mukana tulee ilmeisesti erikoislasit joilla voi ihailla näitä kansilehden stereoskooppisia kuvia.

Tool ei TODELLAKAAN petä kansitaiteen osalta. Aina tarjotaan jotain sellaista mitä ei ole ennen nähty. Kuinkahan paljon enemmän tämä kansiin panostaminen maksaa, verrattuna normaaleihin levyihin? Varmasti moninkertaisesti.

http://www.fourtheye.net/?m=200604


Tässä mallia niille bändeille jotka valittavat että levyt eivät käy kaupaksi. Tehkää saatana jotain omaperäistä että ihmisiä oikeasti kiinnostaa omistaa se koko paketti!
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
psychodad kirjoitti:
Levyn mukana tulee ilmeisesti erikoislasit joilla voi ihailla näitä kansilehden stereoskooppisia kuvia.

Tool ei TODELLAKAAN petä kansitaiteen osalta. Aina tarjotaan jotain sellaista mitä ei ole ennen nähty. Kuinkahan paljon enemmän tämä kansiin panostaminen maksaa, verrattuna normaaleihin levyihin? Varmasti moninkertaisesti.

http://www.fourtheye.net/?m=200604


Tässä mallia niille bändeille jotka valittavat että levyt eivät käy kaupaksi. Tehkää saatana jotain omaperäistä että ihmisiä oikeasti kiinnostaa omistaa se koko paketti!
J-U-M-A-L-L-L....L-E-I-S-S-Ö-N! Onpahan varsin komea viritys. Jos se lopullisesti tuommoinen viritys on, lähtee levy kuin kuppa Töölöstä meikämandoliinon matkaan, rahalla toki. Pakkausta ihaillessa mennee kotva jos toinenkin.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
faaip de oiad kirjoitti:
J-U-M-A-L-L-L....L-E-I-S-S-Ö-N! Onpahan varsin komea viritys. Jos se lopullisesti tuommoinen viritys on, lähtee levy kuin kuppa Töölöstä meikämandoliinon matkaan, rahalla toki. Pakkausta ihaillessa mennee kotva jos toinenkin.

Itse ostan saletisti kaksi heti kättelyssä. Toinen pysyy muoveissa. Aeniman olen ostanut ainakin 4 kertaa kun on joku "lainannut" tai kulunut käytössä. Ja pitäähän siitä olla sekä alkuperäinen että euro-import joka on täysin erilainen kansi.

Undertown jälkeen kaikki Toolin kannet ovat olleet jo valmistustavaltaan normaalista poikkeavia. Liikkuvat kuvat aenimassa, läpinäkyvä muovilehti Lateraluksessa ja nyt tämä. Ja tietenkin Salival siellä välissä, joka oli myös vaikuttava paketti.
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
Siis onko tuo se peruspakkaus vai joku bonariversio?

Tuli vaan mieleen, kun olen kuullut juttua spesiaaliversioista, ja tuli tuo normiversio jo tilattua...

Nätit kannet, ei siinä mitään.

EDIT: Vituttaa, kun en ole saanut hommattua tuosa Aenimasta sitä hologrammiversiota.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Jääkuutio kirjoitti:
Siis onko tuo se peruspakkaus vai joku bonariversio?

Tuli vaan mieleen, kun olen kuullut juttua spesiaaliversioista, ja tuli tuo normiversio jo tilattua...

Nätit kannet, ei siinä mitään.

EDIT: Vituttaa, kun en ole saanut hommattua tuosa Aenimasta sitä hologrammiversiota.

Veikkaan ihan peruspakettia. Ei niillä ennenkään ole ollut mitään special editioneita.
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
psychodad kirjoitti:
Veikkaan ihan peruspakettia. Ei niillä ennenkään ole ollut mitään special editioneita.

Kyllähän esim. tuosta Aenimasta on tuo hologammiversio ja se toinen versio erikseen.

Tosiaan lueskelin vain jostain, että tulisi muutama eri versio, en tosin muista miestä enkä oikeastaan keskimäärin muutenkaan tiedä mistään mitään.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Jääkuutio kirjoitti:
Kyllähän esim. tuosta Aenimasta on tuo hologammiversio ja se toinen versio erikseen.

Tosiaan lueskelin vain jostain, että tulisi muutama eri versio, en tosin muista miestä enkä oikeastaan keskimäärin muutenkaan tiedä mistään mitään.

Se "hologrammiversio" on alkuperäinen jenkkijulkaisu, itselläni on ollut niitä 2, nyt vain 1. Se missä on lehdykässä niitä feikkilevyjen kansia on euro-import. Alkuperäisen aiheuttama kohu ilmeisesti pakotti levy-yhtiön tuomaan eurooppaan tuon siistityn version (yhdessä kuvassa bändi istuu alasti sohvalla ja kun kuvaa liikuttaa, Maynard nousee ylös pitäen käsiään sukukalleuksien edessä). Olin itse jenkeissä noihin aikoihin ja siitä alkuperäisestä kannesta pidettiin tosiaan meteliä ihan uskovaisten omia televisiokanavia myöten. Selailin kanavia ja näin yhtäkkiä aeniman kannen ja ihmettelin että mitäs nyt, kyseessä oli joku pastorin saarna telkkarissa, hän siinä selitti kuinka kannessa mies ottaa itseltään suihin jne.

Ja hologrammista ei ole kyse, ihan vaan korjauksena. En tiedä millä nimellä tekniikkaa kutsutaan mutta kuvat näyttävät paperilla raidallisilta, tavallisilta kuvilta, mutta kun ne katsoo kannen läpi (ne voi kaikki kääntää etukanneksi) niin liikuttamalla kantta kuva "elää" ja hahmot liikkuvat. Kannen ulkopinnassa on poimuja/raitoja joidenka vuoksi tuo visuaalinen efekti mahdollistuu. Sisäkannessa, levyn alla on sitten pysyvä kuva samalla tekniikalla toteutettuna, ja kantta liikuttamalla meri valtaa koko Kalifornian.

Suomestakin löytyy noita alkuperäisiä, ainakin itse ostin sellaisen helsingistä, Keltaisesta jäänsärkijästä. Ensimmäisen ostin yhdysvalloista.
 
Viimeksi muokattu:

Cube

Jäsen
Ikävä sanoa näin, mutta useampien kuuntelujen myötä alkaa tuntua siltä, että uusin Tool osottautuu minulle sittenkin pettymykseksi. En nyt vielä lähde teilaamaan, mutta tässä vaiheessa on vaan kovin vaikea nähdä mitään yhtenäistä linjaa levyllä. Tai mitään mikä innostaisi kuuntelemaan tätä vielä vuosien päästä. Wings/10,000 Days on edelleen loistavaa materiaalia ja niin muutama muukin teos, mutta joidenkin biisien kohdalla on myös pakko ihmetellä, että mitä ne tekevät tällä levyllä. Minkäänlaista kokonaisuuden tuntua ei ole ainakaan toistaiseksi tullut.

Secord kutsui levyä monipuoliseksi ja ymmärrän kyllä senkin.. Minulle tulee kuitenkin enemmän mieleen termi 'epätasainen'. Tämä on tosiaan tavallaan kuin kooste Toolin tähänastisesta urasta (kierrätettyjä ideoita myöten), joten on helppo nähdä miksi monet spekuloivat mahdollisuudella, että tämä olisi jonkinlainen kokoelma b-puolia. Ei taida kuitenkaan olla.

No, ehkä tämä tästä vielä avautuu.. Tai sitten en vaan ole tarpeeksi älykäs (Tuohan on stereotyyppisen Tool-fanin perusselitys sille, että joku ei ylistä yhtyeen musiikkia :). Yhtä kaikki, Tool Ruisrockissa on silti parasta mitä kesälle olisi voinut sattua. Sitä odotellessa, jos ei muuta..
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
On oikeastaan kummalista, että tämä minun mielestä vaikeimmin lähestyttävä Tool -levy kolahti samantien. Ehkä se johtui siitä, että pitkän odotuksen jälkeen uusi Tool vain tuntuu ja kuulostaa hyvältä. On se sitten minkälaista tahansa. Aeniman ja Lateraluksen kohdalla näin ei käynyt, mutta useiden kuuntelukertojen jälkeen molemmat osoittautuivat aivan huikeiksi levyiksi. Käyköhän tämän uuden kanssa toisinpäin eli aikansa levyä kuunneltua huomaa, ettei se sittenkään ollut niin loistava kuin aluksi tuntui?

Tällä uudella levyllä on helvetisti kohtia, jotka muistuttavat vanhoista biiseistä. Esim. Rosetta Stoned biisissä on hetkiä, jotka tuovat mieleen ainakin The Grudgen ja Triadin. Right in Twon bongoilu muistuttaa selvästi Pushit -kappaleen Salival versiossa olevaa Aloke Duttan irroittelua. Kyllähän tämä silti on erikoisen hyvä levy, mutta hieman ehkä pitää vetää käsijarrua päälle kaiken hehkutuksen jälkeen. Ehkä Aenima on SE levy sittenkin...
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Perskules Cube sun kanssas. Edelleenkään en jaksa uskoa, että lisämateriaalia olisi tulossa, mutta ehkä pää on hieman sekaisin tästä kaikesta. Seuraavassa ote Blairin syyskuun kirjeestä:

"Now where was I?.. Oh yeah, TOOL!.. I'm not going to reveal my source, Mister Patience, but do you want to know the kind of things that have been going on while this record was being recorded? Okay, first there was the decoy record just to confound all those would-be bootleggers out there. This took, oh, about a year, just because the band members wanted it to sound pretty close to the real thing (so as to be believable), along with equally believable art design."


Blairin sanaanhan nyt voi luottaa kuin...

p.s. Toolin viralliset sivut aukeavat hieman eri tavalla...www.toolband.com
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös