Onko tähän koodia? Olen päätynyt lopputulemaan: mies ehdottaa treffejä, mies maksaa. Nainen ehdottaa treffejä, kumpikin maksaa omansa. Jos päädytään leffaan, niin mies voi ostaa liput, mutta naisen voi saada ostamaan popparit.
Jos tuollainen asia oikeasti askarruttaa, niin treffikumppanin kanssa voi sopia maksamisista jo treffien sopimisen yhteydessä. Pidän kuitenkin korrektina, että treffejä ehdottanut osapuoli ottaa vapaaehtoisesti myös maksuvastuun; onhan treffeille päädytty tämän henkilön aloitteesta.
Kutsun saaneelta on puolestaan ihan asiallista toimintaa ehdottaa kulujen puolittamista, vaikkei normitreffeillä synny muutenkaan kovin isoa laskua. Kahvit ja pikkupurtavat tekevät yleensä 10-20 euroa, safkat juomineen jossakin tolkullisessa paikassa 40-50 euroa, ja sitä rataa. Ihan pikkurahoista on turha tehdä numeroa. Jos treffit saavat jatkoa, niin fiksut ihmiset ymmärtävät muutenkin, että homma toimii pidemmän päälle jonkinlaisen vastavuoroisuuden periaatteella.
Koetan tässä samalla muistella omaa treffihistoriaani. En ole käynyt hyvään toviin, koska olen hyvin tyydyttävässä ja vakavassa parisuhteessa, mutta vajaat 8 vuotta sitten tapahtuneen avioeroni jälkeen olen käynyt ehkä luokkaa 70-80 kertaa treffeillä. Olen pyrkinyt maksamaan kulut, jos olen ollut tapaamisaloitteen tekijä, mutta toisinaan nainen on tällöinkin vaatinut saada maksaa omat kulunsa. On käynyt myös niin, että nainen on halunnut kuitata maksamani laskun vaikka maksamalla molempien juomat tms. seuraavassa paikassa, jos aluksi on käyty vaikka syömässä, ja siirrytty sen jälkeen toiseen baariin.
Aina treffien ei ole tietenkään pakko synnyttää laskuja kuppiloihin tai sen sellaisiin. Korona-aikana oivalsin, että naisia voi mainiosti pyytää ulkoilutreffeille. Sovin monet kerrat treffejä esimerkiksi laavulle, näköalapaikalle, lenkkipolulle tai rannalle. Jos otettiin eväät mukaan, niin näistä nyt syntyi vähän kustannuksia, mutta niiden suhteen on muutenkin kätevää toimia ns. nyyttikestiperiaatteella. Tuo sinä kahvit, minä tarjoan kermat, öhöhöhö. Monet kivat ulkokahvitreffit tuli toimitettua, ja pari kivaa suhdettakin niistä syntyi, plus muutamat napakat koeajot päälle. Eikä kertaakaan tarvinnut keskustella kustannusten jakamisesta, vaan paljon mukavammista asioista.