Haluatteko te siis, että maalivahdin mailan päälle saa vapaasti tampata, vai että siihen tulee joku millimetriraja, paljonko saa tampata?
Jos se raja ylipäätään olisi jollain lailla absoluuttinen, niin että aina jokainen tietäisi satavarmasti mikä on tuomio, niin se voisi olla ok. Mutta tällä hetkellä meillä on kärjistetysti sanottuna muutaman minuutin videosessio, jonka jälkeen tuomio tulee kolikonheitolla.
Joskus sama tilanne saattaisi mennä ihan toisinpäin, kun se tuotaisiin tutkittavaksi päivää myöhemmin, tai kun sitä tutkittaessa kaksi toisistaan tietämätöntä tutkijaryhmää antaisivat mielipiteensä. Kaikkiin tuomioihin voidaan osoittaa niitä puoltavat perustelut, oli tulos hylky tai hyväksyntä, mutta silti ne näkyvät ulos ihan arpapelinä -- ja kun sitten viime kädessä 50-50 -tilanteessa ratkaisu on kuitenkin se tulkinta eikä mikään absoluuttisen varma video/sääntötodistus. Ja käytännössä aina ne tilanteesta hyötyneen joukkueen kannattajat näkevät tuomion oikeaksi ja pitävät perusteluita hyvinä, ja taas toisinpäin kärsineen kannattajat eivät hyväksy niitä. Edelleen taas sama tilanne ja joukkueet toisinpäin, niin yllättäen myös ne hyväksyjien ja ei-hyväksyjien fanipaitojen väritkin ovat toisinpäin. Säännöiksi ja niiden kirjaimelliseksi noudattamiseksi naamioitu kolikonheitto ei mun mielestäni vain ole reilua. Pelkkä kolikonheitto sen sijaan on.
Väitän ja uskon väitteeseeni, että pelitilanteessa tehty päätös on
useammin reilumpi pelille kuin se sääntöpilkun ja videon kautta tehty. Virheitä sattuu ja usein sattuukin, mutta ne pitää hyväksyä, kun ne tekee reilusti ihminen, joka ei piiloudu sääntökirjaimen taakse unohtaen sen hengen miksi se sääntö ylipäätään on tehty. Mun mielestä on paljon vaikeampi hyväksyä virhettä, kun se on tehty mukamas absoluuttisen todisteluiden taakse piiloutuen ja menee silti lajihenkeä vastaan, ja helpompi hyväksyä vasta jälkikäteen hidastuksia tutkimalla kaivettu joku pieni sääntörike, joka ei oikeasti vaikuttanut peliin, mutta jonka taakse oltaisiin voitu piiloutua että näin nyt säännöt sanoo, ne on kaikille samat.
Ja jälleen: Minä en puhu nyt pelkästään yhdestä hylkäyksestä eilen, vaan pelkästään tätä ketjua tonkimalla löytyy taatusti tämä sama puheenvuoro multa moneen kertaan. Minä en vain siedä sitä että vastuullisille toimijoille annetaan mahdollisuus pestä kätensä, että tehdään nyt vähän paskempi tuomio, kun kukaan ei pysty sääntökirjainta kirjoittamaan auki niin kuin sen oikeasti haluttaisiin olla.
Tiedän myös että olen ihan vitunmoinen jääkiekkohippi ja vanhan liiton jäärä, kun ylipäätään puhun mistään "hengestä" ja "reiluudesta", kun nykyihmiselle kaikki pitää olla säännöllä, asetuksella ja direktiivillä pakotettu ja siitä ei voida joustaa tai tulee kaaos ja anarkia. Mun mielestä nykytyyli on ihan yhtä mielivaltainen, mutta se piilotetaan sääntökirjan taakse. Sitä byrokraatit tykkää tehdä.