Teemu Selänne – liikemies & some-vaikuttaja

  • 705 667
  • 3 544

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Vaadin Teemusta Suomen seuraavaa Washingtonin suurlähettilästä, jos Trump voittaa vaalit!
Sitten olisi pienellä Suomella oma mies suurvaltapolitiikan sisäpiirissä. Tällaista tilannetta ei ole tainnut ollakaan sitten Otto Wille Kuusisen aikojen?
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Mikäs tämä Selänteen rasismijuttu on, minkä Petteri Sihvonen nosti esille?

Ylipäätään kauhea haloo, jostain somekirjoittelusta. Nuo tekstithän olivat suunnilleen täysin samaa tasoa, mitä täälläkin saa lukea. Hyvin tuntuvat jatkoajan kirjoittajat, jotka vuosia ovat kirjoitelleet täysin samalla tasolla/tyylillä, osallistuvan jeesusteluun.
 

Konson Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mikäs tämä Selänteen rasismijuttu on, minkä Petteri Sihvonen nosti esille?

Ylipäätään kauhea haloo, jostain somekirjoittelusta. Nuo tekstithän olivat suunnilleen täysin samaa tasoa, mitä täälläkin saa lukea. Hyvin tuntuvat jatkoajan kirjoittajat, jotka vuosia ovat kirjoitelleet täysin samalla tasolla/tyylillä, osallistuvan jeesusteluun.
Heräsitkö juuri koomasta?

Jos kyllä, niin muistatko vanhan hyvän ajan jolloin nettiin kirjoitettiin mitä vaan ja ei koskaan omalla nimellä. No siitä hyvästä ei ole jäljellä enää mitään. Nykyään sun päivän arvo määräytyy sun somepreesensin perusteella. Juoni menee baut näin, ensin sanotaan, sitten väitellään siitä sanottiinko ja lopuksi todetaan etten voi olla sitä mieltä, koska minulla homoystävä ja afgaani naapurissa

No vakavissaan, tuo olisi pitänyt kertoa miehelle joka nauttii kohtalaisen kovaa arvostusta Suomessa ja jolle tehdään twittertili. Tai ainakin niin kauan kun nauttii positiivista huomiosta kotimaassaan.

Miten niille kansanmiehille, jotka sanovat aina miten iso osa kansasta ajattelee, lopulta käy?
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Selänne ei luultavasti ole erityisesti ilmoittautunut Trumpin tai kenenkään muunkaan kannattajaksi. Jos jotain arvioita pitää tai haluaa Selänteen poliittisesta suuntautumisesta tehdä niin se tulee tehdä olemassa olevien tiedoin.

Tiedot mitä julkisuudessa on ollut näyttää siltä, että Selänne ennemmin sympatisoi Trumppia kuin kritisoisi. Siltä näyttää, kai.

Jokainen voi tehdä oman arvion Selänteen poliittisesta "kodista" jos siltä tuntuu ja jokaisella on oikeus perustella arviotaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Se on sitten eri asia miten uskottava mikäkin arvio on ja kuinka mielekästä arvioinnin tekeminen ylipäätään on.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Selänne ei luultavasti ole erityisesti ilmoittautunut Trumpin tai kenenkään muunkaan kannattajaksi. Jos jotain arvioita pitää tai haluaa Selänteen poliittisesta suuntautumisesta tehdä niin se tulee tehdä olemassa olevien tiedoin.

Tiedot mitä julkisuudessa on ollut näyttää siltä, että Selänne ennemmin sympatisoi Trumppia kuin kritisoisi. Siltä näyttää, kai.

Jokainen voi tehdä oman arvion Selänteen poliittisesta "kodista" jos siltä tuntuu ja jokaisella on oikeus perustella arviotaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Se on sitten eri asia miten uskottava mikäkin arvio on ja kuinka mielekästä arvioinnin tekeminen ylipäätään on.


 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies

Tämä yks lahopää on yllättävää Selänteen puolella. Milloinhan on taas menossa Alepan tuulikaappiin hakkaan jengiä takaapäin?
Iida Ketolaa ei varmasti tunneta ajattelijoista suurimpana, mutta ymmärsi sentään, että parempi etsiä oikea mies Rennen sijaan.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Hienosti sai kyllä Teemu puhallettua Twitterin uusiin liekkeihin. Kukahan on seuraava "wannabe julkkis" tai muu tyhjän toimittaja joka astuu puolustelemaan Teemua. Anna mä vähän lipasen, anna mä vähän lipasen, niin jospa tällä lipomisella löytyisi paikka Teemun paatilta ensi vuoden Kotkan meripäiviin. Valavuoren kieli siellä jo on, joten onko muille enää tilaa?
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Hienosti sai kyllä Teemu puhallettua Twitterin uusiin liekkeihin. Kukahan on seuraava "wannabe julkkis" tai muu tyhjän toimittaja joka astuu puolustelemaan Teemua. Anna mä vähän lipasen, anna mä vähän lipasen, niin jospa tällä lipomisella löytyisi paikka Teemun paatilta ensi vuoden Kotkan meripäiviin. Valavuoren kieli siellä jo on, joten onko muille enää tilaa?
"Kaikille tilaa riittää
Kaikille paikkoja on
Kunnon lipaisu sieltä
Paikkasi varma on"
 

redpecka

Jäsen
Ylipäätään kauhea haloo, jostain somekirjoittelusta. Nuo tekstithän olivat suunnilleen täysin samaa tasoa, mitä täälläkin saa lukea. Hyvin tuntuvat jatkoajan kirjoittajat, jotka vuosia ovat kirjoitelleet täysin samalla tasolla/tyylillä, osallistuvan jeesusteluun.
Me täällä ollaan anonyymejä kirjoittelijoita. Ei olla julkisuudessa. Painoarvo vähäisempi meillä. Ei ole seuraajia meillä. IP-lehdet eivät ole kiinnoistuneita vaikka täällä joku sanoisi Sihvosta luuseriksi.

Sitä paitsi, jos Teme kirjoittelisi tuollaista tänne mitä twitteriinsä niin olisi pelikiellossa vähän väliä väkivaltafantasioistaan ja nellikuukerien henkilöllisyyden arvuutteluistaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Todella kovasti pitää ilmeisesti Teemu jo kiinnostaa, että osaa arvioida minkälainen on Teemun siviiliminä, mediassa rakennettu kuva ja vielä, että miten sitä eri ihmiset arvioivat. Ja mitä väliä tällaisilla mielikuvilla ylipäänsä on? Se millä lienee eniten merkitystä, lienee se millainen vaikutus Teemulla on omaan lähipiiriinsä ja erityisesti lapsiinsa. Varsin tasapainoisilta vaikuttavat ja päinvastaisiakin esimerkkejä rikkaiden lapsista on pilvin pimein.

Sen laitoin itse merkille jo 90-luvun alussa, että joitain ihmisiä Teemun olemus ärsyttää jotenkin suunnattomasti. Varmaan tähän vaikuttaa erityisesti se, että Selänne oli Jokerien kasvot ja pelkästään se riitti monet näkemään punaista, etenkin kun verkko soi omassa päässä jatkuvalla syötöllä. Tämän lisäksi kaveeraus Harkimon kanssa oli toinen ja myös pelkästään se riittäisi monelle. Lisäksi esiintyminen maitopoikana, hyväntekeväisyys, osa-aikatyö lastentarhassa jne. Kyllähän tällainen puhtoinen persoona pitää saada pois oletetulta jalustalta vaikka väkisin. Ja kyllähän jokaisen hiemankin sivistyneemmän ihmisen pitäisi ymmärtää, ettei tuollaiset imagot koskaan ole todellisuutta. Kaikilla ihmisillä on monta puolta ja kenelläkään ei ole koskaan kaikki puolet julkisuudessa.

Se, että Teemu vanhemmalla iällä möhlii somessa, osoittaa heikot äidinkielen taitonsa, kaveeraa jonkun Trumpin kanssa, on toki pelkästään mannaa Teemun vihaajille. Mutta enpä itsekään ole Teemua koskaan rakennellut mitään epärealistista kuvaa ja ehkä se on ihan hyvä, että Teemustakin piirtyy realistisempi kuva. Suurin osa jääkiekkoilijoista on yksinkertaisesti ainakin hieman sivistymättömiä. Jääkiekkoammattilaisuus on sen verran raju tie, että harvalla on aikaa ja toisaalta kykyjä tai motivaatiota kouluttaa itseään erityisen paljon. Erittäin hienoa ja arvostettavaa, jos sitä löytyy ja onhan näitäkin esimerkkejä onneksi ainakin muutamia, tosin todella harvoin supertähtiosastolla.

Mutta se on myöskin varmaa, että Teemusta ja myös Sirpasta liikkuu tolkuttomasti huhuja, joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa ja niitä levitään pelkästään ilkeämielisissä tarkoituksissa. Minkä arvon näille haluaa laittaa, lienee jokaisen oma asia. Mulle riittää, että olen elämässäni nähnyt Teemun pelaavan ja sen nerokkuuden ja huippuominaisuudet jäällä. Lisäksi, se että ne muutamat kerrat kun tiemme ovat ristenneet (ei missään fanitapahtumissa vaan ihan arkisissa tilanteissa esim. kukkakaupassa) ja kerran olen pelannut yhdessä, osoittivat, että Teemu oli ainakin tuolloin omasta mielestäni erittäin kiva ihminen, on pelkkää plussaa.

Eli, siis Teemu Selänteen asioita tai hänen edesottamuksiaan julkisuudessa ei saisi pohtia, koska...? Koska pitäisi olla hänen välittömässä lähipiirissään voidakseen tehdä niin? Hauska ajatus, mutta ei toimi reaalimaailmassa. Kirjoituksestasi sai myös sellaisen käsityksen, että Teemua arvostelevat ja hänestä keskustelevat ihmiset olisivat hänelle jollain tavalla kateellisia. Kysyn edelleen, että mistä? Urasta? Rahasta? Ulkonäöstä? Kaikkien motiivi keskustelulle ei pohjaudu kateudelle, joten kateuskortin käyttäminen on melkoista älyllistä epärehellisyyttä. Kaikki keskustelu erilaisista asioista ei todellakaan ole aina pikkusieluista kateellisuutta. Kyllä julkisuuden ihmisten edesottamuksista saa puhua ihan vapaasti, eikä Teemu Selänne ole mitenkään poikkeus. Jos Teemu haluaisi pysyä pois julkisuudesta, se onnistuisi varsin helposti. Mutta ei näytä haluavan, vaan näyttää vieläpä itse lyövän lisää vettä myllyyn.

Itsekin sitä paitsi kirjoitat, että Teemun lapset vaikuttavat tasapainoisilta. Mihin tämä käsitys perustuu? Mediatietoihin? Siihen, että nämä amerikkalaislapset käyvät kerran vuodessa Suomessa lomalla tai heidät on nähty jossain kissanristiäisissä vanhempiensa kanssa ja ovat käyttäytyneet hienosti? Enkä ole kommentoinut Selänteen lapsia muutenkaan, koska en pidä heitä julkkiksina, vaan he ovat olleet julkisuudessa vain, koska heidän vanhempansa ovat niin halunneet. Ja näyttää siltä, että mitä vanhemmaksi lapset kasvavat, sitä vähemmän heitä julkisuudessa nähdään, koska saavat itse päättää omista asioistaan. Ja varmasti hyvä niin.

Mitä tulee Teemun ja Sirpan parisuhteeseen, hehän itse antavat näitä parisuhdehaastatteluja vuodesta toiseen. He itse suorastaan haluavat kertoa koko maailmalle, miten upea heidän parisuhteensa on ja asenne on sellainen vähän "ottakaapa muut mallia"-tyyppinen. Peitto heiluu ja kissaa nostetaan pöydälle ja mitä näitä nyt oli. Minkä ihmeen takia? Eikö kaikki ole sanottu jo moneen kertaan? Aina välillä paljastetaan muka jotain "uutta", mutta itse olen pitkään ajatellut, että onkohan tällöin tarvittu jonkinlaista damage controllia jostakin syystä vähän etukäteen, jotta huomio kääntyy pois jostain muusta kiinnostavasta. Ehkä, ehkä ei. Niin kauan, kun ihmiset eivät tiedä heidän mahdollisista keskinäisistä panosopimuksistaan, on turha ihmetellä, minkä ihmeen takia naimisissa olevan miehen toimintaa arvostellaan ja pettämisistä huhutaan tai puhutaan avoimesti. Ei niitä huhuja ole oikeasti kukaan vain pahansuopuuttaan keksinyt, vaikka värikynää voi hyvin mukana ollakin, vaan Selänteen toiminta on ollut varsin avointa ja naimisissa olevalle miehelle myös kovin paheksuttavaa. Miksi Selänteen kohdalla näistä asioista pitäisi vaieta, vaikka media niin on tehnytkin? Enkä minä ole juurikaan kuullut puhuttavan muiden NHL-tähtien pettämisistä, vaikka ihan pomminvarmasti muitakin on vieraissa käynyt. Se, että olisi joku erityinen ryhmä, joka haluaisi hiekottaa juuri Teemun mainetta täysin ilman syytä, on huvittava. Ja harhainen. Ehkä monia vain vituttelee kaksilla korteilla pelaaminen?

En ole missään väittänyt, että Teemu ei osaisi olla myös ystävällinen. Totta kai osaa, suurin osa ihmisistä osaa, vähintään näytellä sellaista. Enkä oleta, että edes julkkiksen pitäisi aina olla erityisen hyvällä tuulella. Mutta lähtökohdan pitää olla, että aikuinen ihminen osaa käyttäytyä kaikissa tilanteissa vähintääkin asiallisesti. Olen nähnyt omin silmin useampaan kertaan myös sen puolen Teemusta, joka on epäystävällinen, ylimielinen ja nöyryyttävä muita ihmisiä kohtaan tilanteissa, missä sellaiseen ei ole minkäänlaista aihetta. Sitä puolta on nähty somessa aiemminkin, mutta siitä puolesta ei lehdissä ole kirjoitettu. Teemu itse on nauttinut täysin rinnoin siitä sädekehästä, joka hänen päänsä päälle on osin täysin aiheettomasti asetettu ja ottanut siitä ilon irti. Niin kauan, kun tämä maine on olemassa ja pysyy, hänellä ei myöskään ole ollut mitään syytä muuttaa käyttäytymistään. Eivätkä asiat ole hirveästi muuttuneet, vaikka ikääkin on tullut lisää.

Itse syytän ennen kaikkea mediaa siitä, että tällainen tilanne on syntynyt. Toisaalta on erittäin aiheellista myös kysyä, miksi näin on käynyt. Mutta Teemu sen sijaan vastaa itse omasta käytöksestään ja esim. niistä asioista, joita julkisesti kommentoi. Jos käyttäytyy moukkamaisesti, on turha ihmetellä ja kiukutella, miksi jengillä hirttää kiinni ja vittuillaan takaisin. Niin se menee kaikilla muillakin. Kun Selänteet ovat USA:ssa, ei heistä kukaan siellä jaksa olla kiinnostunut ja niinpä heidän tullessaan tänne, on hyvä tankata huomiotankit täyteen, jotta jaksaa taas loppuvuoden olla ehkä kymmenen ihmisen tunnistama ex-jääkiekkoilija omilla kotikonnuillaan.

Itse en esim. usko, että Selänteen somedorkailut vaikuttavat Jokereiden asioihin mitenkään. Enkä usko sekuntiakaan Teemun oikeasti jaksavan sitoutua mihinkään tylsiin ja keskittymistä vaativiin tehtäviin. Varsinkaan sellaisiin, missä asioita ei voi päättää vain itselleen parhaalla tavalla. Uskon hänelle riittävän, että hän sijoittaa rahaa ja saa siitä hyvästä naamansa näkyviin, hyväntekijän mainetta vielä vähän lisää ja lisäksi tuotua ihmisille iloa. Vaikka Selänne onkin hivenen simppeli kaiffari, eikä ole mikään salaisuus, että hän on myös itsekeskeinen, kyllä hänkin tajuaa, että menestyäkseen Jokerit tarvitsee oikeita ammattilaisia, eikä hänestä toimistohommissa ole mitään apua. Hän voi sitten keskellä talvea tulla pitämään viikoksi vaikka jonkinlaista teholeiriä Jokereiden pelaajille, missä harjoitellaan laukomista, mediat tekee siitä jutun ja seura saa positiivista näkyvyyttä. Niin, ja Teemu tietenkin itsekin.

Minua tässä Teemu-keskustelussa motivoi ennen kaikkea median harjoittama toiminta. On ihan eri asia olla paljastamatta jonkun seksuaalista suuntautumista julkisesti kuin kyseenalaistaa Selänteen touhuja, kun samaan aikaan hehkutetaan, miten heillä on sellainen perinteinen avioliitto, missä mies määrää ja vaimo tottelee. Jos Selänteen tilalla olisi joku muu saman tason julkkis, kävisin todennäköisesti samaa keskustelua ja kelailisin samoja asioita.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikös Karalahdella ole se joku podcast? Sinne Teemu vieraaksi niin voisivat vertaistuellisesti yhdessä keskustella kun mielipiteitään ei saa enää kertoa. Perkeleen lierot twitterissä kehtaavat aina tulla kertomaan oman mielipiteensä perään, joka pitäisi kieltää.
 

Oopi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muistan kun Teemu pelasi Winnipegissä Kanadassa ja koko Suomen kansa tykkäsi hänestä, koska hän oli niin hyvä jääkiekkoilija! Ei silloin ollut tällaista kritiikkivyöryä tai että tavalliset kansalaiset olisivat arvostelleet Teemun toimia vaikka vapaa-ajalla. Niin se tässä hämmentää, että miksi juuri nyt pitää Teemua, joka on suuri suomalainen kiekkoikoni kritisoida. Jos ette tykkää Teemusta, niin miksi ette tuoneet asiaa esille jo vaikka vuonna 1992, vaan vasta kun on jo kiekkoilun lopettanut.

Niin tällaista olen tässä pohtinut, mikä tekee tästä ajasta sellaisen, että meidän pitää Teemua arvostella, miksi ette olleet arvostelemassa Winnipegin vuosina? Mutta ehkä se kertoo tästä ajasta, jossa elämme, että kaikkia vaan pitää haukkua, vaikka olisivat miten suuria suomalaisia tai muun maan kansalaisia. Itse en välttämättä elä samanlaista elämää kuin Teemu Selänne, mutta en ole myöskään häntä haukkumassa, vaikka olisinkin vähän kateellinen hänelle. Mutta haluaisin vain, että voisimme kaikki elää sulassa sovussa maapallolla!
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Niin se tässä hämmentää, että miksi juuri nyt pitää Teemua, joka on suuri suomalainen kiekkoikoni kritisoida. Jos ette tykkää Teemusta, niin miksi ette tuoneet asiaa esille jo vaikka vuonna 1992, vaan vasta kun on jo kiekkoilun lopettanut.

Hah, minä en ole mikään gloryhunter vaan kritisoin ja paheksuin Selännettä jo vuonna 1992, kun hän päätti "raskaan kauden jälkeen mennä pelamaan golffia ja valmistautumaan NHL-kauteen" sen sijaan, että olisi mennyt pelaamaan nimettömän rosterin Suomi-paidassa MM-kisoissa Prahassa, johon hän sitten yrittikin päästä mukaan Kummolankin avustuksella, kun Suomi olikin kaikken yllätykseksi voittanut alkusarjan ilman tappiota... Suomen paskin jengi koskaan voitti sitten ensimmäisen MM-mitalin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Muistan kun Teemu pelasi Winnipegissä Kanadassa ja koko Suomen kansa tykkäsi hänestä, koska hän oli niin hyvä jääkiekkoilija! Ei silloin ollut tällaista kritiikkivyöryä tai että tavalliset kansalaiset olisivat arvostelleet Teemun toimia vaikka vapaa-ajalla. Niin se tässä hämmentää, että miksi juuri nyt pitää Teemua, joka on suuri suomalainen kiekkoikoni kritisoida. Jos ette tykkää Teemusta, niin miksi ette tuoneet asiaa esille jo vaikka vuonna 1992, vaan vasta kun on jo kiekkoilun lopettanut.

Niin tällaista olen tässä pohtinut, mikä tekee tästä ajasta sellaisen, että meidän pitää Teemua arvostella, miksi ette olleet arvostelemassa Winnipegin vuosina? Mutta ehkä se kertoo tästä ajasta, jossa elämme, että kaikkia vaan pitää haukkua, vaikka olisivat miten suuria suomalaisia tai muun maan kansalaisia. Itse en välttämättä elä samanlaista elämää kuin Teemu Selänne, mutta en ole myöskään häntä haukkumassa, vaikka olisinkin vähän kateellinen hänelle. Mutta haluaisin vain, että voisimme kaikki elää sulassa sovussa maapallolla!
En tiedä oletko hoksannut, mutta silloin ei ollut nettiä, Jatkoajan keskustelupalstaa eikä muutakaan missä julkista keskustelua olisi käyty. Kyllä silloin jo kahvipöydissä keskusteltiin Prahasta pois jäännistä, samoin ihmeteltiin mitä ihmettä Paavo tekee jatkuvasti hengailemassa Jetsin pukukopissa. Puhetta olis mmyös varsin leuhkasta olemuksesta ja siitä kuinka luulee voivansa touhuta mitä haluaa. Vuosien varrella on puhetta nostanut myös vatvomiset kisoihin lähtemisestä ja uran jatkumisesta. Varsin narsistisen kuvan se on itsestään antanut koko uransa ajan ja nauttinut kun media ja jääkiekkoliitto kosiskellut kisoihin ja saanut olla keskipisteenä.
 

Maukka187

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Florida Panthers, Koovee, FC Haka, NHL
Muistan kun Teemu pelasi Winnipegissä Kanadassa ja koko Suomen kansa tykkäsi hänestä, koska hän oli niin hyvä jääkiekkoilija! Ei silloin ollut tällaista kritiikkivyöryä tai että tavalliset kansalaiset olisivat arvostelleet Teemun toimia vaikka vapaa-ajalla. Niin se tässä hämmentää, että miksi juuri nyt pitää Teemua, joka on suuri suomalainen kiekkoikoni kritisoida. Jos ette tykkää Teemusta, niin miksi ette tuoneet asiaa esille jo vaikka vuonna 1992, vaan vasta kun on jo kiekkoilun lopettanut.

Niin tällaista olen tässä pohtinut, mikä tekee tästä ajasta sellaisen, että meidän pitää Teemua arvostella, miksi ette olleet arvostelemassa Winnipegin vuosina? Mutta ehkä se kertoo tästä ajasta, jossa elämme, että kaikkia vaan pitää haukkua, vaikka olisivat miten suuria suomalaisia tai muun maan kansalaisia. Itse en välttämättä elä samanlaista elämää kuin Teemu Selänne, mutta en ole myöskään häntä haukkumassa, vaikka olisinkin vähän kateellinen hänelle. Mutta haluaisin vain, että voisimme kaikki elää sulassa sovussa maapallolla!
Melkonen postaus tämä kyllä. Pitää varmaan tehä vähän tutkimustyötä, että twiittailiko se yhtä typerää paskaa jo Winnipegin vuosinaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistan kun Teemu pelasi Winnipegissä Kanadassa ja koko Suomen kansa tykkäsi hänestä, koska hän oli niin hyvä jääkiekkoilija! Ei silloin ollut tällaista kritiikkivyöryä tai että tavalliset kansalaiset olisivat arvostelleet Teemun toimia vaikka vapaa-ajalla. Niin se tässä hämmentää, että miksi juuri nyt pitää Teemua, joka on suuri suomalainen kiekkoikoni kritisoida. Jos ette tykkää Teemusta, niin miksi ette tuoneet asiaa esille jo vaikka vuonna 1992, vaan vasta kun on jo kiekkoilun lopettanut.

Niin tällaista olen tässä pohtinut, mikä tekee tästä ajasta sellaisen, että meidän pitää Teemua arvostella, miksi ette olleet arvostelemassa Winnipegin vuosina? Mutta ehkä se kertoo tästä ajasta, jossa elämme, että kaikkia vaan pitää haukkua, vaikka olisivat miten suuria suomalaisia tai muun maan kansalaisia. Itse en välttämättä elä samanlaista elämää kuin Teemu Selänne, mutta en ole myöskään häntä haukkumassa, vaikka olisinkin vähän kateellinen hänelle. Mutta haluaisin vain, että voisimme kaikki elää sulassa sovussa maapallolla!

@Vesuri tuossa jo vähän avasikin asiaa, mutta tämän lisäksi ei nyt nähdyn kaltaiseen kritisointiin ollut tarvetta lähinnä siksi, että siihen aikaan Teemusta riitti ihan hänen ammattiinsa liittyvää puhuttavaa. Lehdissä kirjoiteltiin hänen edesottamuksistaan kaukalossa, kuten oikein onkin silloin, kun kyseessä on huipputason urheilija, joka tekee kovaa tulosta Suomessa isosti seuratussa lajissa.

Mutta nyt. Teemu on vain entinen jääkiekkoilija, joka on julkisuudessa kaikista muista syistä kuin pelaamiseen ja hänen erikoisosaamiseensa liittyvistä asioista. Ja koska Teemu ja Sirpa haluavat itse olla julkisuudessa asioista, joilla ei ole mitään tekemistä niiden juttujen kanssa, joissa Teemu oli hyvä, niin varmaan muutkin sitten puhuvat näistä muista jääkiekon ulkopuolisista asioista. Selänteet voivat itse päättää ovatko julkisuudessa vai eivät nyt, kun mitään julkista ammattia ei ole enää päällä. He ovat päättäneet olla julkisuudessa ja siksi heistä täälläkin puhutaan.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Muistan kun Teemu pelasi Winnipegissä Kanadassa ja koko Suomen kansa tykkäsi hänestä, koska hän oli niin hyvä jääkiekkoilija! Ei silloin ollut tällaista kritiikkivyöryä tai että tavalliset kansalaiset olisivat arvostelleet Teemun toimia vaikka vapaa-ajalla. Niin se tässä hämmentää, että miksi juuri nyt pitää Teemua, joka on suuri suomalainen kiekkoikoni kritisoida. Jos ette tykkää Teemusta, niin miksi ette tuoneet asiaa esille jo vaikka vuonna 1992, vaan vasta kun on jo kiekkoilun lopettanut.

Niin tällaista olen tässä pohtinut, mikä tekee tästä ajasta sellaisen, että meidän pitää Teemua arvostella, miksi ette olleet arvostelemassa Winnipegin vuosina? Mutta ehkä se kertoo tästä ajasta, jossa elämme, että kaikkia vaan pitää haukkua, vaikka olisivat miten suuria suomalaisia tai muun maan kansalaisia. Itse en välttämättä elä samanlaista elämää kuin Teemu Selänne, mutta en ole myöskään häntä haukkumassa, vaikka olisinkin vähän kateellinen hänelle. Mutta haluaisin vain, että voisimme kaikki elää sulassa sovussa maapallolla!
Voisiko olla jotain tekemistä sen kanssa ettei 90-luvun alussa ollut esimerkiksi Twitteriä eikä Teemu näin ollen päässyt "vittumarkoilemaan" ja tekemään itsestään julkisesti idioottia. Teemuhan toki sekoili myös ysärillä, mutta median kanssa oli tehty selväksi että parempi pitää jutut kiiltokuvamaisina tai ei tule enää yhden yhtä haastattelua koko konsernille. Ihmeen hyvin pitänyt tuo kun olisihan kaikenlaista Hymyä ja Seiskaa ollut tuolloinkin, mutta Teukka oli kuitenkin se Suomen kuninkaallinen kuka sai tehdä melko pitkälti mitä tahtoi.

Toki julkkikset (on sitten kyseessä urheilija tai vaikka näyttelijä tai muusikko) ovat tottuneet siihen että saa sekoilla ja sikailla enemmän kuin mitä taviksilta sallittaisiin ja varmasti nykyäänkin on käytännössä osin näin, vaikka asiat ovatkin kehittyneet. Sitten mitä pidempään siitä julkisuuden tuoneesta touhuilusta on, sitä vähemmän se antaa suojaa epätoivottavalle käytökselle, joskin Teukka nyt on ollut niin omassa luokassaan rakennettuine sädekehineen että edelleen näkyy olevan todella paljon ihmisiä jotka ottavat Teemun sekoilujen kritisoinnin henkilökohtaisena loukkauksena.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Nykänen nyt oli lähinnä kansakunnan reppana, jolle kaikki saivat nauraa, ja johon ihmiset pystyivät peilaamaan itseään, että tolla menee vielä huonommin. Vähän hänellä luultavasti oikeita ystäviä oli. Kaikenlaisia hännystelijöitä, seläntaputtelijoita, perskärpäsiä ja muita hänen alkoholismistaan polttoainetta saaneita ihmisiä sitten sitäkin enemmän.

Hänellä meni tarpeeksi huonosti, että hän saavutti tämän "kansakunnan rakkaan" aseman. Selänne kovasti erilaisessa sosio-ekonomisessa asemassa on siviiliselämässään aiheuttanut ihan toisenlaisia tunteita.
Suomessa on juoppoja urheilijoita ja taiteilijoita joka lähtöön, ei kaikista jerekaralahdista tai tauskipeltosista tule kansan lemmikkejä. Saavutukset kun eivät riitä. Sitähän Jeren ketjussa moni puhuu että "jos olisi pelannut NHL:ssä pidempään niin olisi miljoonia tilillä". Jereltä puuttuu - sinänsä kovasta urasta huolimatta - aura jolla torjua häneen kohdistuva arvostelu.

Nykänen oli 1980-luvun superjulkkis ja olympialajin ylivoimaisin suomalaisurheilija ikinä. Ei muuten kukaan olisi ehdottanut useita kertoja murhamiehen statusta yrittäneelle miehelle valtiollisia hautajaisia. Kansa ei halunnut hylätä sankariaan, vaikka kuinka Nykänen olisikin töhöillyt, ilmeisen moni piti häntä aidosti kovana jätkänä. Meilläkin lukiossa soitettiin penkkareissa Matin muistolle Ehkä otin, ehkä en. Kaikki sanoivat että oli se äijä - vaikka yksikään ei ollut nähnyt tämän edes hyppäävän. Okei, on niissä Nykäsen jutuissa ollut paljon meemiarvoakin mukana, kuten vaikka laulu-uransa alussa, silti keikat myivät hyvin vielä 2010-luvulla ja huomattavan moni nainen kävi niillä. Siis fanittamassa tunnettua vaimonhakkaajaa! Matti haluttiin nähdä koska se oli Matti. Enpä usko monen haluavan nähdä esim. Niemis-Tonia, vaikka mies asiansa perseillyt olympiavoittaja onkin.

Miten tämä liittyy Selänteeseen? No, kun Nykänen kuoli, Suomen varmaankin paras urheilutoimittaja Pekka Holopainen sanoi Nykäsen olevan Selänteen ja Räikkösen ohella Suomen urheilun ainoa supertähti. Status on ottanut hittiä, mutta se on yhä olemassa. Selänteen ei täydy kuin esittää olevansa pahoillaan (oikeastihan se ei sitä ole...) Sihvosen puolesta ja hiljentyä somessa niin asia on kuitattu. Muutama jatkislainen jaksaa muistuttaa, suurta yleisöä ei voisi vähempää kiinnostakaan Kaliforniassa asuvan miljonäärin - huomatkaa, Teemu on saanut tässä kateellisten maassa esitellä omaisuuttaan - vanhat töppäilyt.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mutta nyt. Teemu on vain entinen jääkiekkoilija, joka on julkisuudessa kaikista muista syistä kuin pelaamiseen ja hänen erikoisosaamiseensa liittyvistä asioista. Ja koska Teemu ja Sirpa haluavat itse olla julkisuudessa asioista, joilla ei ole mitään tekemistä niiden juttujen kanssa, joissa Teemu oli hyvä, niin varmaan muutkin sitten puhuvat näistä muista jääkiekon ulkopuolisista asioista. Selänteet voivat itse päättää ovatko julkisuudessa vai eivät nyt, kun mitään julkista ammattia ei ole enää päällä. He ovat päättäneet olla julkisuudessa ja siksi heistä täälläkin puhutaan.
Selänteet elävät ihan omalla päätöksellään julkisuudessa ja julkisuudesta. Teemun olisi oikeasti kannattanut pitää korviaan auki kun aikoinaan on ollut puhetta julkisuudessa elämisestä ja julkisuuden hallinnasta. Ja valita joku muu mentori kuin social media powerplayer Aleksi Valavuori.

Sinällään tämä Selänteen törppöily ei ihmetytä. On varsin yksinkertainen tyyppi joka on elänyt koko aikuisikänsä kuplassa jossa on palvottu sankari. Ympärillä olevat ihmiset ovat lähinnä hurranneet ja palvoneet ja saanut paistatella siinä. Vapaalla on saanut valita kaverinsa ja perässähiihtäjänsä, jotka nauraa hekottavat tyhmimmällekin jutulle. Jos ei naura, lentää porukasta armottomasti pois. Sosiaalinen media onkin sitten aivan uusi ja omituinen kenttä kun kaikki mukana olijat eivät olekaan hurraamassa ja hännystelemässä varauksetta. Löytyy kyseenalaistajia ja suoranaisia vittuilijoita aiheuttaen palvotulle sankarille hämmennystä eikä niitä pysty sulkemaan pois niin kuin elävässä elämässä on tottunut.
 
Viimeksi muokattu:

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
En tiedä oletko hoksannut, mutta silloin ei ollut nettiä, Jatkoajan keskustelupalstaa eikä muutakaan missä julkista keskustelua olisi käyty. Kyllä silloin jo kahvipöydissä keskusteltiin Prahasta pois jäännistä, samoin ihmeteltiin mitä ihmettä Paavo tekee jatkuvasti hengailemassa Jetsin pukukopissa. Puhetta olis mmyös varsin leuhkasta olemuksesta ja siitä kuinka luulee voivansa touhuta mitä haluaa. Vuosien varrella on puhetta nostanut myös vatvomiset kisoihin lähtemisestä ja uran jatkumisesta. Varsin narsistisen kuvan se on itsestään antanut koko uransa ajan ja nauttinut kun media ja jääkiekkoliitto kosiskellut kisoihin ja saanut olla keskipisteenä.

Muistan myös nuo Paavo-jutut ja huhut Winnipegistä, että suksis jo vittuun täältä. Eli oli sitä kritiikkiä jo silloin. Ja Prahan kevät. Teemu Kaivohuoneella. Tosin Twitterissä Teemu oli silloin vielä ihan täysi kurko, eikä sinne muut kuin Teemu saaneetkaan kirjoittaa.

Suomessa 1994-1995 Teemu ja Sirpa taisivat olla jotenkin "tauolla", ainakin näin puhuttiin, kun ihmeteltiin Teemun oritoimia. Vai oltiinko me vaan ääliöitä kun luultiin että THEY WERE ON A BREAK!

Teemu on kiinnostava tapaus ja kertoo monenlaista ihmisistä.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Huomasin tuossa, että lapssuuden kodissa on vieläkin vintillä sinne laittamani juliste Teemusta. Laitoin sen sinne ehkä joskus 1992 tai 1993. Antaapa olla julisteen seinällä ja muistuttaa teoista mitä teki jääkiekon sarallla. Se ei kuitenkaan millään lailla poista sitä, että Teemu on tehnyt itsestään uran jälkeen aika pellen.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos ette tykkää Teemusta, niin miksi ette tuoneet asiaa esille jo vaikka vuonna 1992, vaan vasta kun on jo kiekkoilun lopettanut.
Mistä tiedät ettei tuotu? Ei meillä Porissa ainakaan tykätty Teemusta vuonna 92' kuten jokainen Jokerien ja Ässien semifinaaleja paikan päällä nähnyt muistaa.

Muuten kyllä vähän koominen argumentti tämmöinen 76 maalii hei. Kolmenkymmenen vuoden aikana voi Selännekin muuttua, samoin ihmisten asenteet häneen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ja eikös Selännettä kritisoida nyt aika ajankohtaisista teoista, ei jostain ysärin alkuajoista? Olisi kieltämättä erikoista jos tuolloin olisi kritisoitu Teemun vuoden 2022 touhuja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös