Todella kovasti pitää ilmeisesti Teemu jo kiinnostaa, että osaa arvioida minkälainen on Teemun siviiliminä, mediassa rakennettu kuva ja vielä, että miten sitä eri ihmiset arvioivat. Ja mitä väliä tällaisilla mielikuvilla ylipäänsä on? Se millä lienee eniten merkitystä, lienee se millainen vaikutus Teemulla on omaan lähipiiriinsä ja erityisesti lapsiinsa. Varsin tasapainoisilta vaikuttavat ja päinvastaisiakin esimerkkejä rikkaiden lapsista on pilvin pimein.
Sen laitoin itse merkille jo 90-luvun alussa, että joitain ihmisiä Teemun olemus ärsyttää jotenkin suunnattomasti. Varmaan tähän vaikuttaa erityisesti se, että Selänne oli Jokerien kasvot ja pelkästään se riitti monet näkemään punaista, etenkin kun verkko soi omassa päässä jatkuvalla syötöllä. Tämän lisäksi kaveeraus Harkimon kanssa oli toinen ja myös pelkästään se riittäisi monelle. Lisäksi esiintyminen maitopoikana, hyväntekeväisyys, osa-aikatyö lastentarhassa jne. Kyllähän tällainen puhtoinen persoona pitää saada pois oletetulta jalustalta vaikka väkisin. Ja kyllähän jokaisen hiemankin sivistyneemmän ihmisen pitäisi ymmärtää, ettei tuollaiset imagot koskaan ole todellisuutta. Kaikilla ihmisillä on monta puolta ja kenelläkään ei ole koskaan kaikki puolet julkisuudessa.
Se, että Teemu vanhemmalla iällä möhlii somessa, osoittaa heikot äidinkielen taitonsa, kaveeraa jonkun Trumpin kanssa, on toki pelkästään mannaa Teemun vihaajille. Mutta enpä itsekään ole Teemua koskaan rakennellut mitään epärealistista kuvaa ja ehkä se on ihan hyvä, että Teemustakin piirtyy realistisempi kuva. Suurin osa jääkiekkoilijoista on yksinkertaisesti ainakin hieman sivistymättömiä. Jääkiekkoammattilaisuus on sen verran raju tie, että harvalla on aikaa ja toisaalta kykyjä tai motivaatiota kouluttaa itseään erityisen paljon. Erittäin hienoa ja arvostettavaa, jos sitä löytyy ja onhan näitäkin esimerkkejä onneksi ainakin muutamia, tosin todella harvoin supertähtiosastolla.
Mutta se on myöskin varmaa, että Teemusta ja myös Sirpasta liikkuu tolkuttomasti huhuja, joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa ja niitä levitään pelkästään ilkeämielisissä tarkoituksissa. Minkä arvon näille haluaa laittaa, lienee jokaisen oma asia. Mulle riittää, että olen elämässäni nähnyt Teemun pelaavan ja sen nerokkuuden ja huippuominaisuudet jäällä. Lisäksi, se että ne muutamat kerrat kun tiemme ovat ristenneet (ei missään fanitapahtumissa vaan ihan arkisissa tilanteissa esim. kukkakaupassa) ja kerran olen pelannut yhdessä, osoittivat, että Teemu oli ainakin tuolloin omasta mielestäni erittäin kiva ihminen, on pelkkää plussaa.
Eli, siis Teemu Selänteen asioita tai hänen edesottamuksiaan julkisuudessa ei saisi pohtia, koska...? Koska pitäisi olla hänen välittömässä lähipiirissään voidakseen tehdä niin? Hauska ajatus, mutta ei toimi reaalimaailmassa. Kirjoituksestasi sai myös sellaisen käsityksen, että Teemua arvostelevat ja hänestä keskustelevat ihmiset olisivat hänelle jollain tavalla kateellisia. Kysyn edelleen, että mistä? Urasta? Rahasta? Ulkonäöstä? Kaikkien motiivi keskustelulle ei pohjaudu kateudelle, joten kateuskortin käyttäminen on melkoista älyllistä epärehellisyyttä. Kaikki keskustelu erilaisista asioista ei todellakaan ole aina pikkusieluista kateellisuutta. Kyllä julkisuuden ihmisten edesottamuksista saa puhua ihan vapaasti, eikä Teemu Selänne ole mitenkään poikkeus. Jos Teemu haluaisi pysyä pois julkisuudesta, se onnistuisi varsin helposti. Mutta ei näytä haluavan, vaan näyttää vieläpä itse lyövän lisää vettä myllyyn.
Itsekin sitä paitsi kirjoitat, että Teemun lapset
vaikuttavat tasapainoisilta. Mihin tämä käsitys perustuu? Mediatietoihin? Siihen, että nämä amerikkalaislapset käyvät kerran vuodessa Suomessa lomalla tai heidät on nähty jossain kissanristiäisissä vanhempiensa kanssa ja ovat käyttäytyneet hienosti? Enkä ole kommentoinut Selänteen lapsia muutenkaan, koska en pidä heitä julkkiksina, vaan he ovat olleet julkisuudessa vain, koska heidän vanhempansa ovat niin halunneet. Ja näyttää siltä, että mitä vanhemmaksi lapset kasvavat, sitä vähemmän heitä julkisuudessa nähdään, koska saavat itse päättää omista asioistaan. Ja varmasti hyvä niin.
Mitä tulee Teemun ja Sirpan parisuhteeseen, hehän itse antavat näitä parisuhdehaastatteluja vuodesta toiseen. He itse suorastaan haluavat kertoa koko maailmalle, miten upea heidän parisuhteensa on ja asenne on sellainen vähän
"ottakaapa muut mallia"-tyyppinen. Peitto heiluu ja kissaa nostetaan pöydälle ja mitä näitä nyt oli. Minkä ihmeen takia? Eikö kaikki ole sanottu jo moneen kertaan? Aina välillä paljastetaan muka jotain "uutta", mutta itse olen pitkään ajatellut, että onkohan tällöin tarvittu jonkinlaista damage controllia jostakin syystä vähän etukäteen, jotta huomio kääntyy pois jostain muusta kiinnostavasta. Ehkä, ehkä ei. Niin kauan, kun ihmiset eivät tiedä heidän mahdollisista keskinäisistä panosopimuksistaan, on turha ihmetellä, minkä ihmeen takia naimisissa olevan miehen toimintaa arvostellaan ja pettämisistä huhutaan tai puhutaan avoimesti. Ei niitä huhuja ole oikeasti kukaan vain pahansuopuuttaan keksinyt, vaikka värikynää voi hyvin mukana ollakin, vaan Selänteen toiminta on ollut varsin avointa ja naimisissa olevalle miehelle myös kovin paheksuttavaa. Miksi Selänteen kohdalla näistä asioista pitäisi vaieta, vaikka media niin on tehnytkin? Enkä minä ole juurikaan kuullut puhuttavan muiden NHL-tähtien pettämisistä, vaikka ihan pomminvarmasti muitakin on vieraissa käynyt. Se, että olisi joku erityinen ryhmä, joka haluaisi hiekottaa juuri Teemun mainetta täysin ilman syytä, on huvittava. Ja harhainen. Ehkä monia vain vituttelee kaksilla korteilla pelaaminen?
En ole missään väittänyt, että Teemu ei osaisi olla myös ystävällinen. Totta kai osaa, suurin osa ihmisistä osaa, vähintään näytellä sellaista. Enkä oleta, että edes julkkiksen pitäisi aina olla erityisen hyvällä tuulella. Mutta lähtökohdan pitää olla, että aikuinen ihminen osaa käyttäytyä kaikissa tilanteissa vähintääkin asiallisesti. Olen nähnyt omin silmin useampaan kertaan myös sen puolen Teemusta, joka on epäystävällinen, ylimielinen ja nöyryyttävä muita ihmisiä kohtaan tilanteissa, missä sellaiseen ei ole minkäänlaista aihetta. Sitä puolta on nähty somessa aiemminkin, mutta siitä puolesta ei lehdissä ole kirjoitettu. Teemu itse on nauttinut täysin rinnoin siitä sädekehästä, joka hänen päänsä päälle on osin täysin aiheettomasti asetettu ja ottanut siitä ilon irti. Niin kauan, kun tämä maine on olemassa ja pysyy, hänellä ei myöskään ole ollut mitään syytä muuttaa käyttäytymistään. Eivätkä asiat ole hirveästi muuttuneet, vaikka ikääkin on tullut lisää.
Itse syytän ennen kaikkea mediaa siitä, että tällainen tilanne on syntynyt. Toisaalta on erittäin aiheellista myös kysyä, miksi näin on käynyt. Mutta Teemu sen sijaan vastaa itse omasta käytöksestään ja esim. niistä asioista, joita julkisesti kommentoi. Jos käyttäytyy moukkamaisesti, on turha ihmetellä ja kiukutella, miksi jengillä hirttää kiinni ja vittuillaan takaisin. Niin se menee kaikilla muillakin. Kun Selänteet ovat USA:ssa, ei heistä kukaan siellä jaksa olla kiinnostunut ja niinpä heidän tullessaan tänne, on hyvä tankata huomiotankit täyteen, jotta jaksaa taas loppuvuoden olla ehkä kymmenen ihmisen tunnistama ex-jääkiekkoilija omilla kotikonnuillaan.
Itse en esim. usko, että Selänteen somedorkailut vaikuttavat Jokereiden asioihin mitenkään. Enkä usko sekuntiakaan Teemun oikeasti jaksavan sitoutua mihinkään tylsiin ja keskittymistä vaativiin tehtäviin. Varsinkaan sellaisiin, missä asioita ei voi päättää vain itselleen parhaalla tavalla. Uskon hänelle riittävän, että hän sijoittaa rahaa ja saa siitä hyvästä naamansa näkyviin, hyväntekijän mainetta vielä vähän lisää ja lisäksi tuotua ihmisille iloa. Vaikka Selänne onkin hivenen simppeli kaiffari, eikä ole mikään salaisuus, että hän on myös itsekeskeinen, kyllä hänkin tajuaa, että menestyäkseen Jokerit tarvitsee oikeita ammattilaisia, eikä hänestä toimistohommissa ole mitään apua. Hän voi sitten keskellä talvea tulla pitämään viikoksi vaikka jonkinlaista teholeiriä Jokereiden pelaajille, missä harjoitellaan laukomista, mediat tekee siitä jutun ja seura saa positiivista näkyvyyttä. Niin, ja Teemu tietenkin itsekin.
Minua tässä Teemu-keskustelussa motivoi ennen kaikkea median harjoittama toiminta. On ihan eri asia olla paljastamatta jonkun seksuaalista suuntautumista julkisesti kuin kyseenalaistaa Selänteen touhuja, kun samaan aikaan hehkutetaan, miten heillä on sellainen perinteinen avioliitto, missä mies määrää ja vaimo tottelee. Jos Selänteen tilalla olisi joku muu saman tason julkkis, kävisin todennäköisesti samaa keskustelua ja kelailisin samoja asioita.