Teemu Selänne – liikemies & some-vaikuttaja

• 924 412
  • 4 685

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuohon Selänne toki jatkoi: "Itse hän väittää olleensa kova, mutta en tiedä,". Eli ainakin tuossa kohtaa ei ollut nähnyt mitään veljeilyä tai kaveruutta Putinin ja Trumpin välillä.

"Jos Trump veljeilee ja on kaveri Vladimir Putinin kanssa, se on erittäin väärin. Itse hän väittää olleensa kova, mutta en tiedä", Selänne sanoi.

Minusta tuo tarkoittaa sitä, että mahdollinen veljeily Putinin kanssa on erittäin väärin ja jos Trump on niin kova kuin väittää, hän ei sitä tekisi.

Tuoppi

Jäsen
Minun on ainakin hankala ottaa Selänteen kommentteja sen jälkeen kovin vakavasti, kun lällätteli Trumpin valinnan jälkeen tähän tyyliin.

Minusta tuo tilanne on kyllä kääntynyt ihan toisinpäin, että varmaan suurimmalla osalla Trumpin valintaa hyvänä asiana pitäneistä on nyt aika kusetettu olo.

Juuri näin! Tuo on Teemun todellinen persoona. Ei noi sanitoidut haastattelut.

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Kokoomuksen supersankari ja Temen ylistämä Terehän on nyt pakitellut Trumpin hekutuksia ja nolosti yrittänyt spinnailla, että itseasiassa hän olisi tukenut Haleyta. Ehkä Temekin kohta spinnailee samallailla.

Tuollaista narratiivia ei toki ollut olemassakaan missään muualla kuin mielikuvituksissa. Tai ainakaan itse en muista nähneeni juttua jossa Harris olisi nostettu todennäköiseksi voittajaksi saati että se olisi ollut joku yleinen narratiivi.

Ehkä kirjoitin hieman epäselvästi. Eihän se tietysti mikään median yleinen narratiivi ollut, mutta näiden selännevalavuorien päässä se sitä oli. Siis, että Harris olisi noussut tasoihin, vaikka todellisuudessa trumpetti oli koko ajan edellä. Tämä oli siis se mihin Selänne tuloksen selvittyä reagoi. Me lampaat siten saimme mitä tilasimme kun menimme uskomaan mediaa, vaikka oikeasti homma ei ollut täpärällä missään kohtaa.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kokoomuksen supersankari ja Temen ylistämä Terehän on nyt pakitellut Trumpin hekutuksia ja nolosti yrittänyt spinnailla, että itseasiassa hän olisi tukenut Haleyta. Ehkä Temekin kohta spinnailee samallailla.
Sitä tietenkään ei koskaan kannata sanoa, että olen pettynyt ja olin väärässä, kun kuvittelin aikaisemmin jostakin ihmisestä tai asiasta jotakin muuta.

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
Selänteeltä fiksujakin kommentteja Trumpista, Obamasta ja Euroopan epäyhtenäisyydestä. Vielä nytkään, 22. päivä helmikuuta 2025, emme tiedä kuka Eurooppaa johtaa ja kuka puhuu Euroopan äänellä. Samaa mieltä Selänteen kanssa, että USA:n edellinen vahva johtaja oli Obama. Hänkään ei saanut aikaan ihan niin paljon kuin olisi halunnut, Selänne toteaa. Jos Trump veljeilee ja on kaveri Vladimir Putinin kanssa, se on erittäin väärin, Selänne totesi.

Kun lukee ties mitä poliittisesti edustavien kommentteja yltä haastattelusta on pakko kysyä, miten vittuilu ja tuomio voikaan heilahtaa näistä sanoista niin helposti.

– Siitä näkee, että Eurooppa ei ole yhtenäinen. Kuka ottaa vastuun? Se vaatii vahvan maailman johtajan, joka ottaa asian hoitaakseen ja vie ihmiset samaan pöytään. Olen aina tykännyt vahvoista johtajista, jotka saavat jotakin aikaan. Normaalissa byrokratiassa ja demokratiassa on paljon kokkeja, jotka vain tappelevat.

Tässä kommentissa Selänne tulee kuitenkin sanoneeksi, että hän arvostaa enemmän vahvoja johtajia kuin demokratiaa. Hänelle Trumpin mahdolliset oman vallan rajojen ylitykset ei siis liene ongelma, kunhan saa jotain aikaiseksi. Itse kannatan "normaalia demokratiaa", vaikka kokkeja olisikin paljon.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä kommentissa Selänne tulee kuitenkin sanoneeksi, että hän arvostaa enemmän vahvoja johtajia kuin demokratiaa. Hänelle Trumpin mahdolliset oman vallan rajojen ylitykset ei siis liene ongelma, kunhan saa jotain aikaiseksi. Itse kannatan "normaalia demokratiaa", vaikka kokkeja olisikin paljon.

Itsekin arvostan vahvaa eurooppalaista johtajaa, joka puhuu Euroopan äänellä ja on vastavoima Kiinan ja USA:n pyrkimyksille. Se, että kukaan ei vieläkään tiedä, kenelle soittaa Euroopassa kun on asiaa, on haitta. Ei se edistä Euroopan etua eikä demokratiaa.

Jos EU:lla ei ole vahvaa johtajaa, Euroopan pirstoutuminen on uhka. Toivon, että EU:n johtaja on konkreettisesti Merz huomisten Saksan vaalien jälkeen. En laittaisi pahaksi sitäkään, jos se olisi Britannian työväenpuoluetta edustava pääministeri Starmer. Hän on tosin on epäsuosittu ja EU:sta ulkona.

Jos Euroopalla ei ole vahvaa ja kokoavaa johtajaa, kukin maa irtoaa enemmän tai vähemmän omille teilleen ja tekee sopimuksia omasta, ei EU:n näkökulmasta. Suomen kannalta ei hyvä tie.

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itsekin arvostan vahvaa euroopplaista johtajaa, joka puhuu Euroopan äänellä ja on vastavoima Kiinan ja USA:n pyrkimyksille. Se, että kukaan ei vieläkään tiedä, kenelle soittaa Euroopassa kun on asiaa, on haitta. Ei se edistä Euroopan asiaa eikä demokratiaa.

Eli toivoisit, että päätökset esimerkiksi Suomen ulkopolitiikasta tehtäisiin keski-Euroopassa jonkun vahvan johtajan äänellä? Itse en noin kovaan integroitumiseen olisi ainakaan toistaiseksi valmis.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eli toivoisit, että päätökset esimerkiksi Suomen ulkopolitiikasta tehtäisiin keski-Euroopassa jonkun vahvan johtajan äänellä?

Suomihan noudattaa jo nyt EU:n päätöksiä mm. Venäjän suhteen. Lisäksi Suomi mm. noudattaa EU:n turvapaikkapoliittisia linjauksia. Nämä vain esimerkkeinä, paljon muutakin on. Ulkopolitiikassamme noudatamme EU:n korkeimman päättävän elimen eli Eurooppa-neuvoston päätöksiä. Suomi on pyytänyt Eurooppa-neuvostoa kokoontumaan muodostaaksemme yhteisen kannan Ukrainaan.

Itse kannatan tällaista politiikkaa ja toivon, että Eurooppa-neuvosto saisi määräenemmistöpäätösoikeudet. Nyt Unkari ja Slovakia jarruttavat päätöksentekoa kohtuuttomasti.

EU tarvitsee sellaisen johtajan, joka kykenee ajamaan EU:n kehittämistä eteenpäin. Koska valta on viime kädessä kuitenkin valtioilla, toivon Saksan ja Ranskan löytävän yhteisen tien EU:n vahvistamiseksi.

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomihan noudattaa jo nyt EU:n päätöksiä mm. Venäjän suhteen. Lisäksi Suomi mm. noudattaa EU:n turvapaikkapoliittisia linjauksia. Nämä vain esimerkkeinä, paljon muutakin on. Ulkopolitiikassamme noudatamme EU:n korkeimman päättävän elimen eli Eurooppa-neuvoston päätöksiä. Suomi on pyytänyt Eurooppa-neuvostoa kokoontumaan muodostaaksemme yhteisen kannan Ukrainaan.

Itse kannatan tällaista politiikkaa ja toivon, että Eurooppa-neuvosto saisi määräenemmistöpäätösoikeudet. Nyt Unkari ja Slovakia jarruttavat päätöksentekoa kohtuuttomasti.

EU tarvitsee sellaisen johtajan, joka kykenee ajamaan EU:n kehittämistä eteenpäin. Koska valta on viime kädessä kuitenkin valtioilla, toivon Saksan ja Ranskan löytävän yhteisen tien EU:n vahvistamiseksi.

Nämä yhdessä tehdytpäätöksistä (olkoon sitten vaikka määräenemmistöllä) on kuitenkin hyvin pitkä matka Selänteen toivomalle vahvalle johtajalle, jonka ei välttämättä täydy demokratian säännöistä välittää.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nämä yhdessä tehdytpäätöksistä (olkoon sitten vaikka määräenemmistöllä) on kuitenkin hyvin pitkä matka Selänteen toivomalle vahvalle johtajalle, jonka ei välttämättä täydy demokratian säännöistä välittää.

Niin. EU:n vahva ja siksi myös kokoava johtaja oli liberaali & konservatiivi Merkel. Hän edusti EU:ta ja se oli kaikkien tunnustama rooli. Tarvitaan Merkel 2.0, joka olisi häntä enemmän konservatiivinen ja ymmärtäisi olla päästämättä 1 000 000 turvapaikanhakijaa Saksaan ja sieltäkin mm. Suomeen. Ja tietenkin vaatimuksena on Venäjän oikea ymmärtäminen ja sen pohjalta EU:n yhteisen strategian kehittäminen.

Selänne on aivan oikeassa siinä, että Eurooppa tarvitsee vahvan johtajan. Mutta eivät kaikki ole tästä samaa mieltä.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy