Teemuhan on suorastaan elävä esimerkki siitä, miten pieni maa ja markkina Suomi on. Täällä suuri tähti, suorastaan sellainen Jokakesän Kuningas, muualla arvostettu oman ammattinsa edustaja, jos joku sattuu tunnistamaan. Kovin moni maailman ihminen ei häntä lopulta tunnista. Jos hän olisi oikeasti maailmalla tunnettu, hänellä olisi sellainen tiimi, jolle edes Teemu ei voi sanoa ei. Ja jos sanoo, paskaa olisi satanut niskaan jo 1990-luvulla.
Selänteessä eniten tökkii se, että hänen oikea siviiliminänsä ei vastaa sitä kuvaa, mikä hänestä mediassa on rakennettu. Vähän sama kuin joku esitettäisiin mediassa suurena eläinten pyyteettömänä pelastajana, joka asuu puumajassa, mutta todellisuudessa hän rahastaisi näillä eläinraukoilla myyden niitä kalliilla eteenpäin myös huonoihin koteihin ja eläisi leveää elämää hulppeissa hotelleissa asustellen. Esimerkki voi olla huono, mutta jokainen ymmärtää, mitä ajan takaa. Itse kritisoin sitä, kun annan kritiikkiä medialle.
Minua ei kiinnosta hevonpersettä, mitä Teemu ja Sirpa ovat sopineet parisuhteensa säännöiksi. Jos he ovat yhdessä sopineet ja se on oikeasti molemmille ok, että kumpikin saa paneskella, ketä tykkää, voin jopa jollain tasolla ymmärtää sen. Ihmisillä on erilaisia tarpeita ja pitkässä liitossa kumppanuus ja hauska yhdessäolo ja "hyväarki" voivat helpostikin olla tärkeämpää kuin vaikkapa juuri seksi. Tämä asia ei kuulu kenellekään. Tosin, ehkä samoissa piireissa pyöriville kavereille asiasta kannattaa mainita ja pyytää kunnioittamaan yksityisyyttä. Mutta kaikessa pitää säilyttää toisen ihmisen kunnioitus. Ja ainakaan oman moraalikoodistoni mukaan Teemu Selänne ei näin ole toiminut. Jos itse olisin tehnyt moisen sopimuksen puolisoni kanssa ja haluaisimme pitää ns. kulissit kunnossa, hoitaisimme varmasti nämä hommat sivistyneesti ja tyylikkäästi mahdollisten sivuheilojen kanssa mahdollisimman yksityisesti ja edellyttäisimme, että heilamme toimisivat samoin, koska emme halua loukata toista osapuolta ja vahingoittaa perhettämme ja lapsiamme. Aikuisten asiat ovat aikuisten asioita ja aika usein lapsia pitää suojella niiltä. Teemun toimintatavat eivät "ihan" ole olleet tällaisia. Mielestäni hänen käytöksensä puolisoaan kohtaan on epäkunnioittavaa ja koska he ovat olleet n. 30v. yhdessä, se on vieläkin paheksuttavampaa. Toki, jos kaikki on Sirpalle on ok, mikäs siinä, mutta mä saan silti paheksua toimintaa.
Kysymys on ainakin omalta osaltani siitä, että Teemu käyttäytyy yleisesti ottaen monella tasolla huonosti. Mun nähdäkseni kysymyksessä on juurikin sellainen moukkamainen valta-aseman hyväksikäyttö ja se on kuvottavaa. Ja yleensä, kun ihminen käyttäytyy huonosti, sillä on seurauksensa ja yleensä seuraukset ovat jollakin tavalla negatiivisia. Mutta Teemu Selänteen kohdalla näin ei ole koskaan ollut, melkeinpä päinvastoin. Huolimatta siitä, että hän on kohdellut ihmisiä toistuvasti huonosti, hänen maineensa on vuodesta toiseen "upea perheenisä ja hyvä jätkä". Ja se on se, mikä mua vituttaa eniten. Koska se on väärin. Mua vituttaisi vaikka kysymyksessä olisi Matti Meikäläinen. Mutta jokaisella on toki omat arvonsa. Mun arvoissani tämä nyt vain menee näin.
Teemu saa "äänestää" ihan, ketä haluaa. Tosin Teemu ei oikeasti ole äänestänyt USA:ssa yhtään ketään, ainakaan presidentinvaaleissa, koska hän ei ole USA:n kansalainen. Hänen lapsistaan kaiketi 3/4 on USA:n kansalaisia ja jos heidän äänensä = Teemu äänestää, niin kaksi ääntä on voitu vaikka Trumpille antaakin. Mikäli siis ovat erikseen rekisteröityneet äänestäjiksi. Tämä(kään) asia ei minua erityisesti kiinnosta, vaikka mielestäni Trumpin kaltaiset idiootit eivät ansaitse yhtään ääntä. Mutta demokratiassa tämäkin on mahdollista ja se on hyväksyttävä.
Rahalla ei saa käytöstapoja, älykkyyttä, sivistystä ja/tai hyvää makua, kuten olemme Selänteiden kohdalla saaneet huomata. Jos Selänne olisi itsekin sitä mieltä, että hän on vain tavallinen kouluja käymätön, ulkosuomalainen, joka on elänyt omassa kuplassaan ja käytännössä hyvin pihalla tavallisen ihmisen elämästä, voisin jopa arvostaa sitä. Ja jos hän vielä sanoisi, että hän huutelee somessa vain aikansa kuluksi tai saadakseen huomiota, voisin arvostaa jopa sitäkin. Tällöin vastuu olisi lukijalla/kuulijalla. Mutta kun hänestä on mediassa tehty tällainen mukafiksu maailmankansalainen ja näyttää siltä, että hän itsekin uskoo siihen ja hän haluaa hyötyä tästä kuvittellisesta käsityksestä, mulla nousee karvat pystyyn.
Jos se ei ole feikkiä, mikä sitten? Selännettäkin suurempi ongelma on tyhmät ihmiset. Ne, joiden mielestä saa tehdä mitä vain, kun on rahaa ja lehdessä lukee, että hän on hyvä aviomies ja isä. Jos joku arvostelee, hän on automaattisesti kateellinen. Kateellinen mistä? Rahasta? Urasta? Varmasti joku voi ollakin. Mutta suurin osa ihmisistä ei oikeasti ole. Valtaosa ihmisistä arvostelee, koska kokevat toiminnan vääräksi. Ja niin pitääkin. Jos kaikki olisivat aina hiljaa, mikään ei ikinä muuttuisi.