Mainos

Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

• 1 082 331
  • 9 133

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Mikä tärkeintä, kenenkää tuntemattoman ihmisen ei tarvitse tietää juuri sinun seksuaalisista mieltymyksistä tai mitä muuta puuhailet makuuhuoneessa. Ne ovat yksityisiä asioita ja voivat pysyä sellaisina.
Nyt ei ihan aukea, mitä tekemistä tällä on pronominien kanssa.

Sj991

Jäsen
Eikös kolmet eri pronominit riittäisi englannin kielessä. Yks miehille, yks naisille ja yks neutraali.

Minusta tuntuu että jos niitä pronominejä on yhdeksää erillaista niin se vaan päätyy vituttamaan niitä keskilinjan ihmisiä ja siten kääntyy itse asiaa vastaan.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Bay

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Minusta tuntuu että jos niitä pronominejä on yhdeksää erillaista niin se vaan päätyy vituttamaan niitä keskilinjan ihmisiä ja siten kääntyy itse asiaa vastaan.
"Keskilinjan ihminen" ei ole ahdasmielinen. Olette enemmän sellaisia laitamielen vääntäjiä ja aivan ihmeellisestä asiasta. Kokeilkaa Putinia, omaisten sairauksia ja koulukiusaamista välillä niin ei tarvitse pronomineista hermoilla.

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Kamala Harrisin kampanjan työnhakulomakkeessa kysytään pronominejä, eli miksikä hakija identifioituu. Vaihtoehdot on ilmeisesti jonkun paikallisen Setan toimistolta saatuna 1. He/him 2. She/her 3. They/them 4. Xe/xem 5. Ze/hir 6. Ey/em 7. Hir/hir 8. Fae/faer ja 9. Hu/hu. Joku noista saattaa olla myös klingoninkieltä eikä identiteettipronomini.

Tasa-arvo ja sellainen huttu on kaikki ihan jeesjees, mutta eihän tuollaisella ole enää mitään tekemistä järjen kanssa. Olisi mielessä pari ihan hyvin kuvaavaa sanaakin tuolle porukalle, mutta koska olemme tällaisella PC-alustalla, niin sanotaan nyt vaikka, että kyse on erikoisuuden tavoittelusta. Mun mielestä on jopa noille itse erikoistelijoillekin haitaksi, että viralliset tahot hymistelevät mukana tuollaisessa hassuttelussa. Riittäisi ihan hyvin, että kolmas ruutu on "Muulle".

Onneksi sentään tutkimusmittarit näyttävät odotettua ja ansaittua alamäkeä tälle pölhöideologialle, kuten eilen saimme lukea. Alamäen vauhti ei vaan voi olla koskaan tarpeeksi nopea.
Tekee niin kuin Ice-T, kutsuu kaikkia samalla tavalla, niin ei tule ongelmia.

Sj991

Jäsen
"Keskilinjan ihminen" ei ole ahdasmielinen. Olette enemmän sellaisia laitamielen vääntäjiä ja aivan ihmeellisestä asiasta. Kokeilkaa Putinia, omaisten sairauksia ja koulukiusaamista välillä niin ei tarvitse pronomineista hermoilla.
En ainakaan tässä asiassa ole mikään laitamielen vääntäjä. Uskon että trans ihmisillä on varmasti erittäin vaikeaa ja heitä syrjitään ja heitä pilkataan laajalti yhteiskunnassa. Ja olen tämän huomannut jo kauan ennen kuin siitä tuli suurempi asia yhteiskunnassa. Ja tunnen siten valtavasti empatiaa heitä kohtaan.

Uskon vain että kun nuo pronomini jutut viedään liian pitkälle niin se kääntyy itse pääasiaa vastaan.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
En ainakaan tässä asiassa ole mikään laitamielen vääntäjä. Uskon että trans ihmisillä on varmasti erittäin vaikeaa ja heitä syrjitään ja heitä pilkataan laajalti yhteiskunnassa. Ja olen tämän huomannut jo kauan ennen kuin siitä tuli suurempi asia yhteiskunnassa. Ja tunnen siten valtavasti empatiaa heitä kohtaan.

Uskon vain että kun nuo pronomini jutut viedään liian pitkälle niin se kääntyy itse pääasiaa vastaan.
Vedät ensimmäisiin lauseisiin lataamasi uskottavuuden viemäristä alas tällä uskollasi. Perinteinen "En ole rasisti, mutta..." -malli.

Toisekseen, mitä jos puhut vain omasta puolestasi? Älä vetoa mihinkään keskilinjan ihmisiin. En tunne sinua, mutta käytösmallina keskilinjasta höpöttely ja "tavallisen kansan" puolesta puhuminen on raukkamaista. Jos sinua vituttaa, niin seiso itse sen takana, mieti miksi sinua vituttaa,pohdi onko todella kyseessä niin merkittävä asia, että annat kiukulle ja häirinnälle vallan, ja sitten josko asialle voisi jotakin tehdä. Siis sinun tunteillesi, ei puuttumalla siihen miten joku identifioi itsensä.

On tämä show. Ensin @axe on pahoittanut mielensä jenkkien vaalilapuista täällä Suomessa. Vaalilapuista. Ei mene kuin joku tunti siitä, ja @Håkanhead komppaa kertomalla, kuinka hänen ajatuksensa valtaavat eri tavoin identifioitujen seksihommat.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kamala Harrisin kampanjan työnhakulomakkeessa kysytään pronominejä, eli miksikä hakija identifioituu. Vaihtoehdot on ilmeisesti jonkun paikallisen Setan toimistolta saatuna 1. He/him 2. She/her 3. They/them 4. Xe/xem 5. Ze/hir 6. Ey/em 7. Hir/hir 8. Fae/faer ja 9. Hu/hu. Joku noista saattaa olla myös klingoninkieltä eikä identiteettipronomini.

Tasa-arvo ja sellainen huttu on kaikki ihan jeesjees, mutta eihän tuollaisella ole enää mitään tekemistä järjen kanssa. Olisi mielessä pari ihan hyvin kuvaavaa sanaakin tuolle porukalle, mutta koska olemme tällaisella PC-alustalla, niin sanotaan nyt vaikka, että kyse on erikoisuuden tavoittelusta. Mun mielestä on jopa noille itse erikoistelijoillekin haitaksi, että viralliset tahot hymistelevät mukana tuollaisessa hassuttelussa. Riittäisi ihan hyvin, että kolmas ruutu on "Muulle".

Onneksi sentään tutkimusmittarit näyttävät odotettua ja ansaittua alamäkeä tälle pölhöideologialle, kuten eilen saimme lukea. Alamäen vauhti ei vaan voi olla koskaan tarpeeksi nopea.
Onko tälle siis joku lähde? Tai mistä voisin itse todistaa sen mitä tuossa ilmeisesti kysytään?

Sj991

Jäsen
Vedät ensimmäisiin lauseisiin lataamasi uskottavuuden viemäristä alas tällä uskollasi. Perinteinen "En ole rasisti, mutta..." -malli.
Siis oliko sinun mielestäsi seuraava lauseeni se "en ole rasisti mutta,,," :
Mikä tuossa nyt sitten on niin hirveää? Itsellä on ainakin mielikuva että jotkut transihmisiä puolustavat ovat myös ehdottaneet vain kolmea pronominiä kuten minäkin.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Eikös kolmet eri pronominit riittäisi englannin kielessä. Yks miehille, yks naisille ja yks neutraali.

Yksi ongelma on tietysti se että ei ole mitään virallista tahoa joka päättäisi että englannissa sukupuolineutraali pronomini on nyt vaikkapa "they/them". Sinällään en muista edes että tuo olisi ollut ehkä jotain tiettyjä porukoita lukuunottamatta mikään iso puheenaihe edes hetkeen. Tulee ihan joku 2014 internet mieleen.

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Mikä tässä on se ongelma?
Minusta tämä uusien pronominien villi lanseeraaminen on kielellisesti vähän ongelmallista. Kielen olisi kuitenkin tarkoitus olla selkeä ja ymmärrettävä kommunikointiväline. Mielestäni pronominien määrän voimakas lisääminen siten että se ei tapahdu ns. luonnollisena kielellisenä kehityksenä, ei edistä sen perustarkoitusta.

Ihmisryhmät jotka eivät koe sukupuolittuneita pronomineja omakseen voisivat käyttää neutraaleja termejä. Englannin kielessä they / them on kuitenkin jossain määrin vakioitunut.

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Mikä tässä on se ongelma?

Ongelmaksi tämä muodostuu siinä vaiheessa, kun näitä kaiken maailman ”zir” ja ”fae” pronomineja tunnistamattomia aletaan kutsua ahdasmielisiksi, transfoobikoiksi ja vastaaviksi. Toisin sanoen kun tätä sekoilua aletaan pakottaa kaikille. Vielä näin ei toki ole, mutta kyllähän sen aika vielä koittaa.

Sekoilla saa minun puolestani vapaasti, mutta älkää pakottako kaikille ideologiaanne, niin kuin tekään ette halua että teille pakotetaan Jeesusta ja vastaavaa.

Håkanhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
Ei mene kuin joku tunti siitä, ja @Håkanhead komppaa kertomalla, kuinka hänen ajatuksensa valtaavat eri tavoin identifioitujen seksihommat.

Oikeastaan tämä tiivistää viestini viimeisen kappaleen täydellisesti. Aina löytyy joku tuntematon ihminen, joka on valmis pilkkaamaan sinua, ajatuksiasi tai mieltymyksiäsi, joten jos sitä ei kestä, niitä ei kannata tuoda julki.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Bay

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kevennän tunnelmaa, vaikka vakavasta asiasta varmaan on kyse. Kun luin tuon @axe viestin niin tuo viimeinen pronominipari hu/hu laukaisi päässäni soimaan The Whon biisin Who Are You.

”Who are you?
Who, who, who, who?”

Ihan osuvaa oman itsen ja muiden olemuksen selvittelyyn.

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko tälle siis joku lähde? Tai mistä voisin itse todistaa sen mitä tuossa ilmeisesti kysytään?
En ole @axe mutta tuo on helppo todentaa pienellä googlettelulla.

Mitä tulee pronomineihin vieraan valtion vaalikampanjassa, niin en olisi niistä erityisen huolissani. Kieli elää, uusia sanoja syntyy ja kuolee, osa vakiintuu jopa yleiseen käyttöön. Hyvä esimerkki on nuorisokieli, jossa osa uudesta sanastosta voi olla hyvinkin paikallista, osa tavoittaa jopa meidät setämiehet kuten käty.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Yritin muuten löytää vahvistuksen tälle uutiselle niin uskottavimmat linkit olivat Fox News ja GB News eikä oikein todellakaan kovin monia linkkejä ylipäänsä. Hieman omituista. Vaan anyway, jos tämä on about pahinta mitä Harrisista löytyy niin todellakin "both sides", toinen ehdokas halveksuu ja vaarantaa demokratian ja toisella ehdokkaalla on yhdeksän persoonapronominia. Vaikea valinta!

@Kilgore Trout selkeyttikin asian - no, siinäpä sitten on haasteellinen valinta amerikkalaisilla...

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Oikeastaan tämä tiivistää viestini viimeisen kappaleen täydellisesti. Aina löytyy joku tuntematon ihminen, joka on valmis pilkkaamaan sinua, ajatuksiasi tai mieltymyksiäsi, joten jos sitä ei kestä, niitä ei kannata tuoda julki.

Ei, vaan eiköhän kyse ollut siitä, että miten pronominit liittyvät seksiin millään tavalla. Jos minä haluan identifioitua they/them termillä, niin mitä sinä pystyt päättelemään minun seksielämästä?

Ja en minäkään ole kartalla täysin tästä nykymenosta, mutta en myöskään koe asian vaikuttavan minuun mitenkään, enkä ymmärrä miksi se ahdistaisi ketään jota se ei kosketa.

Alejandro

Jäsen
Ongelmaksi tämä muodostuu siinä vaiheessa, kun näitä kaiken maailman ”zir” ja ”fae” pronomineja tunnistamattomia aletaan kutsua ahdasmielisiksi, transfoobikoiksi ja vastaaviksi. Toisin sanoen kun tätä sekoilua aletaan pakottaa kaikille. Vielä näin ei toki ole, mutta kyllähän sen aika vielä koittaa.
Minusta tämä pronomineista puhuminen on laantunut muutaman vuoden aikana. Eikä tuota pakottamista ainakaan näe HR-järjestelmissä, vaikka kymmenien asiakkaiden dataa olen käpistellyt. Paljon melua tyhjästä, sanoisin. En toki voi olla varma minkälaisessa kuplassa elän, mutta ei kukaan ole ikinä tullut kertomaan hänen pronominejaan. Yleensä tavatessa kerrotaan vain nimi.

Rauhassa vaan kuule.

axe

Jäsen
Yritin muuten löytää vahvistuksen tälle uutiselle niin uskottavimmat linkit olivat Fox News ja GB News eikä oikein todellakaan kovin monia linkkejä ylipäänsä. Hieman omituista. Vaan anyway, jos tämä on about pahinta mitä Harrisista löytyy niin todellakin "both sides", toinen ehdokas halveksuu ja vaarantaa demokratian ja toisella ehdokkaalla on yhdeksän persoonapronominia. Vaikea valinta!

@Kilgore Trout selkeyttikin asian - no, siinäpä sitten on haasteellinen valinta amerikkalaisilla...
Nimenomaan, oon ihan samaa mieltä. Ei hölmöille asioille naureskelu tarkoita sitä, että minä tai joku muu olisi joku MAGA, eikä Harrisin valittu linja identifointilarppaamisen ja muun kuolevan wokehömpötyksen hyssyttelyyn käännä minkäänlaista kelkkaa sen puolelle, että Trump olisi millään lailla järkevä tai edes parempi vaihtoehto. Harris for the win, kunhan ei mun kissojani syö!

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Minusta tämä pronomineista puhuminen on laantunut muutaman vuoden aikana. Eikä tuota pakottamista ainakaan näe HR-järjestelmissä, vaikka kymmenien asiakkaiden dataa olen käpistellyt. Paljon melua tyhjästä, sanoisin. En toki voi olla varma minkälaisessa kuplassa elän, mutta ei kukaan ole ikinä tullut kertomaan hänen pronominejaan. Yleensä tavatessa kerrotaan vain nimi.

Rauhassa vaan kuule.

Näin on. Ei ole siis minulle tällä hetkellä mikään ongelma tämä asia.

Bay

Jäsen
Kyllä minusta oudointa on tuo että keksitään uusia sanoja ja odotetaan muiden ymmärtävän mitä ne tarkoittaa. Seuraavaksi uusi kieli? Makuuhuonejuttuihin en ota kantaa - tehkää mitä tykkäätte.

(1)
  • Tykkää
Reactions: duud
Keiden kaikkien pitäisi tietää, mitä nuo kaikki tarkoittavat?
Edelleenkään se ei ole tässä se asian ydin. Lainaamani kirjoittaja rupesi höperehtimään jostain seksuaalisista mieltymyksistä sun muista makuuhuonehommista. Niihin nuo pronominit eivät viittaa. Toki jos mielessään niputtaa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt yhdeksi ja samaksi massaksi, jotka hakevat vain huomiota, niin sitten tuollaiset töräytykset voi toki ymmärtää, vaikka hyvin eri mieltä olisikin.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Edelleenkään se ei ole tässä se asian ydin. Lainaamani kirjoittaja rupesi höperehtimään jostain seksuaalisista mieltymyksistä sun muista makuuhuonehommista. Niihin nuo pronominit eivät viittaa. Toki jos mielessään niputtaa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt yhdeksi ja samaksi massaksi, jotka hakevat vain huomiota, niin sitten tuollaiset töräytykset voi toki ymmärtää, vaikka hyvin eri mieltä olisikin.
Minä olen ymmärtänyt nuo pronominit juuri sitä kautta, että ne kuvastavat sitä identiteettiä, jonka ihminen kokee itselleen. Sukupuoli, mikä se sitten onkaan, on osa sitä. Mutta tuskin olen ainoa, joka miettii, että pitäisikö nämä kaikki tietää, ja jos pitäisi, niin miksi. Suomessa tilanne on sikäli helppo, että hän on aina hän, mutta tuolla tilanne on toinen.

(1)
  • Tykkää
Reactions: duud

Tuamas

Jäsen
Sinänsä nuo pronominit ovat vähän kuin nimet, jos haluat kunnioittaa vastapuolta ja vastapuoli on kertonut että hän haluaa hänestä käytettävän tiettyä virallisesta tiedosta poikkeavaa nimeä/pronominia, on hyvien käytöstapojen mukaista toista kunnioittavaa käytöstä käyttää annettua pronominia/nimeä.

Vastaa käytännössä sitä, kuinka esimerkiksi jenkeissä moni Robert haluaa tulla kutsutuksi nimellä Bobby, joku haluaa että hänestä käytetään toista/kolmatta nimeään etunimen sijaan ja aasialaistaustaiset keksivät itselleen länsimaisen nimen jota yleensä haluavat että käytetään.

Kukaan ei odota, että osaat käyttää tätä virallisesta nimestä/pronoministä poikkeavaa termiä, jos sitä ei ole sinulle kerrottu. Jos on, niin silloin se on kohteliasta toimia niin.

Toki käytöstavat ja toisen kohteleminen kunnioittavasti on vähän passé ja tärkeämpää on käydä vähän kulttuurisotaa woketusta vastaan, mutta se lienee sitten eri keskustelu.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sinänsä nuo pronominit ovat vähän kuin nimet, jos haluat kunnioittaa vastapuolta ja vastapuoli on kertonut että hän haluaa hänestä käytettävän tiettyä virallisesta tiedosta poikkeavaa nimeä/pronominia, on hyvien käytöstapojen mukaista toista kunnioittavaa käytöstä käyttää annettua pronominia/nimeä.

Vastaa käytännössä sitä, kuinka esimerkiksi jenkeissä moni Robert haluaa tulla kutsutuksi nimellä Bobby, joku haluaa että hänestä käytetään toista/kolmatta nimeään etunimen sijaan ja aasialaistaustaiset keksivät itselleen länsimaisen nimen jota yleensä haluavat että käytetään.

Kukaan ei odota, että osaat käyttää tätä virallisesta nimestä/pronoministä poikkeavaa termiä, jos sitä ei ole sinulle kerrottu. Jos on, niin silloin se on kohteliasta toimia niin.

Toki käytöstavat ja toisen kohteleminen kunnioittavasti on vähän passé ja tärkeämpää on käydä vähän kulttuurisotaa woketusta vastaan, mutta se lienee sitten eri keskustelu.
Kunnioitamme myös pääministeri Orpoa taivuttamalla hänen sukunimensä hänen haluamallaan tavalla eli Orpolle eikä Orvolle niin kuin olisi oikeakielisempää.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy