Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 1 034 925
  • 8 806

Håkanhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
Ei mene kuin joku tunti siitä, ja @Håkanhead komppaa kertomalla, kuinka hänen ajatuksensa valtaavat eri tavoin identifioitujen seksihommat.

Oikeastaan tämä tiivistää viestini viimeisen kappaleen täydellisesti. Aina löytyy joku tuntematon ihminen, joka on valmis pilkkaamaan sinua, ajatuksiasi tai mieltymyksiäsi, joten jos sitä ei kestä, niitä ei kannata tuoda julki.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Bay

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kevennän tunnelmaa, vaikka vakavasta asiasta varmaan on kyse. Kun luin tuon @axe viestin niin tuo viimeinen pronominipari hu/hu laukaisi päässäni soimaan The Whon biisin Who Are You.

”Who are you?
Who, who, who, who?”

Ihan osuvaa oman itsen ja muiden olemuksen selvittelyyn.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko tälle siis joku lähde? Tai mistä voisin itse todistaa sen mitä tuossa ilmeisesti kysytään?
En ole @axe mutta tuo on helppo todentaa pienellä googlettelulla.


Mitä tulee pronomineihin vieraan valtion vaalikampanjassa, niin en olisi niistä erityisen huolissani. Kieli elää, uusia sanoja syntyy ja kuolee, osa vakiintuu jopa yleiseen käyttöön. Hyvä esimerkki on nuorisokieli, jossa osa uudesta sanastosta voi olla hyvinkin paikallista, osa tavoittaa jopa meidät setämiehet kuten käty.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Yritin muuten löytää vahvistuksen tälle uutiselle niin uskottavimmat linkit olivat Fox News ja GB News eikä oikein todellakaan kovin monia linkkejä ylipäänsä. Hieman omituista. Vaan anyway, jos tämä on about pahinta mitä Harrisista löytyy niin todellakin "both sides", toinen ehdokas halveksuu ja vaarantaa demokratian ja toisella ehdokkaalla on yhdeksän persoonapronominia. Vaikea valinta!

@Kilgore Trout selkeyttikin asian - no, siinäpä sitten on haasteellinen valinta amerikkalaisilla...
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Oikeastaan tämä tiivistää viestini viimeisen kappaleen täydellisesti. Aina löytyy joku tuntematon ihminen, joka on valmis pilkkaamaan sinua, ajatuksiasi tai mieltymyksiäsi, joten jos sitä ei kestä, niitä ei kannata tuoda julki.

Ei, vaan eiköhän kyse ollut siitä, että miten pronominit liittyvät seksiin millään tavalla. Jos minä haluan identifioitua they/them termillä, niin mitä sinä pystyt päättelemään minun seksielämästä?

Ja en minäkään ole kartalla täysin tästä nykymenosta, mutta en myöskään koe asian vaikuttavan minuun mitenkään, enkä ymmärrä miksi se ahdistaisi ketään jota se ei kosketa.
 

Alejandro

Jäsen
Ongelmaksi tämä muodostuu siinä vaiheessa, kun näitä kaiken maailman ”zir” ja ”fae” pronomineja tunnistamattomia aletaan kutsua ahdasmielisiksi, transfoobikoiksi ja vastaaviksi. Toisin sanoen kun tätä sekoilua aletaan pakottaa kaikille. Vielä näin ei toki ole, mutta kyllähän sen aika vielä koittaa.
Minusta tämä pronomineista puhuminen on laantunut muutaman vuoden aikana. Eikä tuota pakottamista ainakaan näe HR-järjestelmissä, vaikka kymmenien asiakkaiden dataa olen käpistellyt. Paljon melua tyhjästä, sanoisin. En toki voi olla varma minkälaisessa kuplassa elän, mutta ei kukaan ole ikinä tullut kertomaan hänen pronominejaan. Yleensä tavatessa kerrotaan vain nimi.

Rauhassa vaan kuule.
 

axe

Jäsen
Yritin muuten löytää vahvistuksen tälle uutiselle niin uskottavimmat linkit olivat Fox News ja GB News eikä oikein todellakaan kovin monia linkkejä ylipäänsä. Hieman omituista. Vaan anyway, jos tämä on about pahinta mitä Harrisista löytyy niin todellakin "both sides", toinen ehdokas halveksuu ja vaarantaa demokratian ja toisella ehdokkaalla on yhdeksän persoonapronominia. Vaikea valinta!

@Kilgore Trout selkeyttikin asian - no, siinäpä sitten on haasteellinen valinta amerikkalaisilla...
Nimenomaan, oon ihan samaa mieltä. Ei hölmöille asioille naureskelu tarkoita sitä, että minä tai joku muu olisi joku MAGA, eikä Harrisin valittu linja identifointilarppaamisen ja muun kuolevan wokehömpötyksen hyssyttelyyn käännä minkäänlaista kelkkaa sen puolelle, että Trump olisi millään lailla järkevä tai edes parempi vaihtoehto. Harris for the win, kunhan ei mun kissojani syö!
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Minusta tämä pronomineista puhuminen on laantunut muutaman vuoden aikana. Eikä tuota pakottamista ainakaan näe HR-järjestelmissä, vaikka kymmenien asiakkaiden dataa olen käpistellyt. Paljon melua tyhjästä, sanoisin. En toki voi olla varma minkälaisessa kuplassa elän, mutta ei kukaan ole ikinä tullut kertomaan hänen pronominejaan. Yleensä tavatessa kerrotaan vain nimi.

Rauhassa vaan kuule.

Näin on. Ei ole siis minulle tällä hetkellä mikään ongelma tämä asia.
 

Bay

Jäsen
Kyllä minusta oudointa on tuo että keksitään uusia sanoja ja odotetaan muiden ymmärtävän mitä ne tarkoittaa. Seuraavaksi uusi kieli? Makuuhuonejuttuihin en ota kantaa - tehkää mitä tykkäätte.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: duud
Keiden kaikkien pitäisi tietää, mitä nuo kaikki tarkoittavat?
Edelleenkään se ei ole tässä se asian ydin. Lainaamani kirjoittaja rupesi höperehtimään jostain seksuaalisista mieltymyksistä sun muista makuuhuonehommista. Niihin nuo pronominit eivät viittaa. Toki jos mielessään niputtaa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt yhdeksi ja samaksi massaksi, jotka hakevat vain huomiota, niin sitten tuollaiset töräytykset voi toki ymmärtää, vaikka hyvin eri mieltä olisikin.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Edelleenkään se ei ole tässä se asian ydin. Lainaamani kirjoittaja rupesi höperehtimään jostain seksuaalisista mieltymyksistä sun muista makuuhuonehommista. Niihin nuo pronominit eivät viittaa. Toki jos mielessään niputtaa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt yhdeksi ja samaksi massaksi, jotka hakevat vain huomiota, niin sitten tuollaiset töräytykset voi toki ymmärtää, vaikka hyvin eri mieltä olisikin.
Minä olen ymmärtänyt nuo pronominit juuri sitä kautta, että ne kuvastavat sitä identiteettiä, jonka ihminen kokee itselleen. Sukupuoli, mikä se sitten onkaan, on osa sitä. Mutta tuskin olen ainoa, joka miettii, että pitäisikö nämä kaikki tietää, ja jos pitäisi, niin miksi. Suomessa tilanne on sikäli helppo, että hän on aina hän, mutta tuolla tilanne on toinen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: duud

Tuamas

Jäsen
Sinänsä nuo pronominit ovat vähän kuin nimet, jos haluat kunnioittaa vastapuolta ja vastapuoli on kertonut että hän haluaa hänestä käytettävän tiettyä virallisesta tiedosta poikkeavaa nimeä/pronominia, on hyvien käytöstapojen mukaista toista kunnioittavaa käytöstä käyttää annettua pronominia/nimeä.

Vastaa käytännössä sitä, kuinka esimerkiksi jenkeissä moni Robert haluaa tulla kutsutuksi nimellä Bobby, joku haluaa että hänestä käytetään toista/kolmatta nimeään etunimen sijaan ja aasialaistaustaiset keksivät itselleen länsimaisen nimen jota yleensä haluavat että käytetään.

Kukaan ei odota, että osaat käyttää tätä virallisesta nimestä/pronoministä poikkeavaa termiä, jos sitä ei ole sinulle kerrottu. Jos on, niin silloin se on kohteliasta toimia niin.

Toki käytöstavat ja toisen kohteleminen kunnioittavasti on vähän passé ja tärkeämpää on käydä vähän kulttuurisotaa woketusta vastaan, mutta se lienee sitten eri keskustelu.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sinänsä nuo pronominit ovat vähän kuin nimet, jos haluat kunnioittaa vastapuolta ja vastapuoli on kertonut että hän haluaa hänestä käytettävän tiettyä virallisesta tiedosta poikkeavaa nimeä/pronominia, on hyvien käytöstapojen mukaista toista kunnioittavaa käytöstä käyttää annettua pronominia/nimeä.

Vastaa käytännössä sitä, kuinka esimerkiksi jenkeissä moni Robert haluaa tulla kutsutuksi nimellä Bobby, joku haluaa että hänestä käytetään toista/kolmatta nimeään etunimen sijaan ja aasialaistaustaiset keksivät itselleen länsimaisen nimen jota yleensä haluavat että käytetään.

Kukaan ei odota, että osaat käyttää tätä virallisesta nimestä/pronoministä poikkeavaa termiä, jos sitä ei ole sinulle kerrottu. Jos on, niin silloin se on kohteliasta toimia niin.

Toki käytöstavat ja toisen kohteleminen kunnioittavasti on vähän passé ja tärkeämpää on käydä vähän kulttuurisotaa woketusta vastaan, mutta se lienee sitten eri keskustelu.
Kunnioitamme myös pääministeri Orpoa taivuttamalla hänen sukunimensä hänen haluamallaan tavalla eli Orpolle eikä Orvolle niin kuin olisi oikeakielisempää.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Eikö ole niin, että läsnä olevien henkilöiden osalta ei kolmatta persoonaa tarvita?
Vain poissa oleviin viitataan kolmannessa persoonassa?
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sinänsä nuo pronominit ovat vähän kuin nimet, jos haluat kunnioittaa vastapuolta ja vastapuoli on kertonut että hän haluaa hänestä käytettävän tiettyä virallisesta tiedosta poikkeavaa nimeä/pronominia, on hyvien käytöstapojen mukaista toista kunnioittavaa käytöstä käyttää annettua pronominia/nimeä.

Toki käytöstavat ja toisen kohteleminen kunnioittavasti on vähän passé ja tärkeämpää on käydä vähän kulttuurisotaa woketusta vastaan, mutta se lienee sitten eri keskustelu.
Tässä kommentissa näkyy nykyajan yltiöindividualistinen kulttuuri: minulla on oikeus vaatia muilta erityiskohtelua. On vain minä, mä ja mun oikeudet ja tunteet... Minulle tulee tästä nykysuuntauksesta mieleen Suzanne Collinsin "Nälkäpelin" Capitol: Kaikki ihmiset ovat vain jokin performanssi. Kaikki kilpailevat erikoisuudessa. Kaikkien huomio on vain omassa selviytymisessä ja menestymisessä.

Oletko oikeasti valmis käyttämään muista sitä pronominia, mitä he haluavat? Kuinka monta olet valmis opettelemaan?
 

Tuamas

Jäsen
Tässä kommentissa näkyy nykyajan yltiöindividualistinen kulttuuri: minulla on oikeus vaatia muilta erityiskohtelua. On vain minä, mä ja mun oikeudet ja tunteet... Minulle tulee tästä nykysuuntauksesta mieleen Suzanne Collinsin "Nälkäpelin" Capitol: Kaikki ihmiset ovat vain jokin performanssi. Kaikki kilpailevat erikoisuudessa. Kaikkien huomio on vain omassa selviytymisessä ja menestymisessä.

Oletko oikeasti valmis käyttämään muista sitä pronominia, mitä he haluavat? Kuinka monta olet valmis opettelemaan?

Oletko oikeasti valmis käyttämään muista sitä nimeä, mitä he haluavat?

Kuinka monta olet valmis opettelemaan?

Taktisesti toki lainattu, chapeau.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikö ole niin, että läsnä olevien henkilöiden osalta ei kolmatta persoonaa tarvita?
Vain poissa oleviin viitataan kolmannessa persoonassa?
Niin luulisin.

Toki joku nyt voi puhua itsestään kolmannessa persoonassa suomeksikin, mutta nuo ovat tyylikeinoja. Ja jos oikein mahtavaksi heittäytyy, voi käyttää itsestään vaikka monikon ensimmäistä persoonaa kuin keisari konsanaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tässä kommentissa näkyy nykyajan yltiöindividualistinen kulttuuri: minulla on oikeus vaatia muilta erityiskohtelua. On vain minä, mä ja mun oikeudet ja tunteet... Minulle tulee tästä nykysuuntauksesta mieleen Suzanne Collinsin "Nälkäpelin" Capitol: Kaikki ihmiset ovat vain jokin performanssi. Kaikki kilpailevat erikoisuudessa. Kaikkien huomio on vain omassa selviytymisessä ja menestymisessä.

Oletko oikeasti valmis käyttämään muista sitä pronominia, mitä he haluavat? Kuinka monta olet valmis opettelemaan?
Joudun minä opettelemaan ihmisten nimiäkin. Eivät ole kovin taipuvaisia siihen että kutsun kaikkia miehiä Markuiksi ja naisia Pirkoiksi.
 
Minä olen ymmärtänyt nuo pronominit juuri sitä kautta, että ne kuvastavat sitä identiteettiä, jonka ihminen kokee itselleen. Sukupuoli, mikä se sitten onkaan, on osa sitä. Mutta tuskin olen ainoa, joka miettii, että pitäisikö nämä kaikki tietää, ja jos pitäisi, niin miksi. Suomessa tilanne on sikäli helppo, että hän on aina hän, mutta tuolla tilanne on toinen.
Nimenomaan sukupuoli-identiteettiin nuo viittaavat. Ei seksuaaliseen suuntautumiseen tai siihen, mitä kukakin kenenkin kanssa tykkää makuuhuoneessa touhuilla.
Sinä tuskin olet ainoa, joka miettii, pitäisikö nuo kaikki tietää. Mutta voin tarjota helpotuksen: ei tarvitse. Monelle varmaan riittää, että häneen viitataan sillä pronominilla, jonka hän kokee omakseen. Ja jos se tuntuu liiallisuudelta, niin aina voi käyttää vaikka sitä nimeä. Jos sekin tuntuu liialta, niin peililtä voi kysellä, että mikä siinä tuntuu niin vaikealta. Enkä viittaa tällä sinuun - en tunne sinua - vaan niihin, joille tällaiset asiat ovat liian liikaa.
Minä en tunnista noista pronomineista puoliakaan. Omassa työssäni (kansainvälinen organisaatio) törmään toisinaan tilanteisiin, jossa puhuttelemani ihminen identifioituu ei-binääriseksi. Heistä käytän heidän toivomaansa pronominia, vaikka en tietäisi edes vähän alusta, mitä se tarkoittaa. Sen merkitys ei kiinnosta minua eikä määrittele häntä minun silmissäni ihmisenä. Eikä mielikuvitukseni lähde laukalle, että mitähän siellä makuukammarissa oikein puuhataan ja kenen kanssa, tai mitä sieltä jalkojen välistä löytyy. Ne asiat eivät kuulu minulle, mutta voin osoittaa sen verran kunnioitusta ko. henkilöä kohtaan, että en tietoisesti loukkaa häntä.

Tähän kampanjaan liittyen uskoisin tilanteen olevan kaikessa yksinkertaisuudessaan se, että halutaan näyttää ihmisille, että kaikki otetaan huomioon sellaisina kuin he ovat.
 

Borre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kutsutaan kaikkia millä haluavat ja mitä muistetaan, mutta kysytään nyt vaikka tässä ketjussa: miksi näissä tarvitsee ilmoittaa perusmuodon lisäksi tuo objekti-muoto (vai mikä se nyt viralliselta nimeltään on?) Vai voiko olla esim perusmuodossa he ja objektina them?
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kunnioitamme myös pääministeri Orpoa taivuttamalla hänen sukunimensä hänen haluamallaan tavalla eli Orpolle eikä Orvolle niin kuin olisi oikeakielisempää.
Oikeakielisyys ei tässä yhteydessä ole ehkä ihan oikea termi. Muutenhan esimerkiksi nimen Tuuli genetiivi olisi Tuulen.

Aamulehti on pitkään kapinoinut Orpon haluamaa taivutusta vastaan vastaan. Se linjasi aikanaan jo kauan sitten (ehkä n. 2016), ettei suostu taivuttamaan nimeä Orpon haluamalla tavalla. Ainakin viime vuoteen asti se piti linjasta tiukasti kiinni. Yksi monista "Orvon"-taivutuksella tehdyistä uutisista oli seuraava:


Sittemmin keväällä 2013 suunta alkoi ilmeisesti muuttua. Googlaamalla löytyy joukko "Orvon"-taivutusta sisältäviä otsikoita, mutta otsikoita ja leipätekstejä on ilmeisesti myöhemmin muutettu, sillä ko. taivutusmalli on alkanut hävitä.

Nyttemmin olen havainnut kaikessa hiljaisuudessa tapahtuneen muutoksen. Esimerkiksi alla olevassa taivutus on "Orpon". AL lienee siis muuttanut linjaansa.


Sinänsä erisnimiä ja pronomineja ei minusta pidä käsitellä rinnasteisina. Erisnimet ovat lähtökohtaisesti yksilön omia, pronominit eivät. Siksi on perusteltua, että erisnimeä taivutetaan yksilön haluamalla tavalla niissä tapauksissa, joissa vastaavan yleisnimen merkitys tuntuu häiritsevältä. Näin ei ole pronominien kohdalla. Ei ole perusteltua, että kuka tahansa yksilö tai mikä tahansa ryhmä saa vaatia itselleen omaa pronominia ja että muiden tulisi se opetella. Kuka määrittelisi, kenellä on oikeus pronominiin ja kenellä ei.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oikeakielisyys ei tässä yhteydessä ole ehkä ihan oikea termi. Muutenhan esimerkiksi nimen Tuuli genetiivi olisi Tuulen.

Aamulehti on pitkään kapinoinut Orpon haluamaa taivutusta vastaan vastaan. Se linjasi aikanaan jo kauan sitten (ehkä n. 2016), ettei suostu taivuttamaan nimeä Orpon haluamalla tavalla. Ainakin viime vuoteen asti se piti linjasta tiukasti kiinni. Yksi monista "Orvon"-taivutuksella tehdyistä uutisista oli seuraava:


Sittemmin keväällä 2013 suunta alkoi ilmeisesti muuttua. Googlaamalla löytyy joukko "Orvon"-taivutusta sisältäviä otsikoita, mutta otsikoita ja leipätekstejä on ilmeisesti myöhemmin muutettu, sillä ko. taivutusmalli on alkanut hävitä.

Nyttemmin olen havainnut kaikessa hiljaisuudessa tapahtuneen muutoksen. Esimerkiksi alla olevassa taivutus on "Orpon". AL lienee siis muuttanut linjaansa.


Sinänsä erisnimiä ja pronomineja ei minusta pidä käsitellä rinnasteisina. Erisnimet ovat lähtökohtaisesti yksilön omia, pronominit eivät. Siksi on perusteltua, että erisnimeä taivutetaan yksilön haluamalla tavalla niissä tapauksissa, joissa vastaavan yleisnimen merkitys tuntuu häiritsevältä. Näin ei ole pronominien kohdalla. Ei ole perusteltua, että kuka tahansa yksilö tai mikä tahansa ryhmä saa vaatia itselleen omaa pronominia ja että muiden tulisi se opetella. Kuka määrittelisi, kenellä on oikeus pronominiin ja kenellä ei.
Tuuli etunimenä taipuu Tuulin. Lempi -) Lempin. Helmi-) Helmin.

Tuuli sukunimenä taipuu yleisnimen tuuli mukaan eli Tuulen.

Kaikki toki voivat välillä taivutella nimiään kuten haluavat.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuuli etunimenä taipuu Tuulin. Lempi -) Lempin. Helmi-) Helmin

Tuuli sukunimenä taipuu yleisnimen tuuli mukaan eli Tuulen.

Kaikki toki voivat välillä taivutella nimiään kuten haluavat.
Ja lopulta nimen omaava kertoo miten se tulee taivuttaa ja vääntää, ääntää.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joudun minä opettelemaan ihmisten nimiäkin. Eivät ole kovin taipuvaisia siihen että kutsun kaikkia miehiä Markuiksi ja naisia Pirkoiksi.
Erisnimi on eri asia kuin pronomini.

Kieli voi olla vallankäyttöä, jolla korostetaan jonkin yksilön tai ryhmän erityisyyttä. Jos vaadin, että HPK-kannattajien ihan oma pronomini on tästä eteenpäin vaikkapa yksikössä "jes" ja monikossa "jesit", käyttäisitkö näitä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös