Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 1 034 925
  • 8 806

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
@Noppa10 Minusta tuntuu, että nyt oli pyrkimyksenä keskustella naisten kohtaamasta kunniaväkivallasta, eikä siitä, ettei mitään saa enää sanoa.

Ei ole kiellettyä puhua siitäkään, mutta odota nyt että joku kieltää sinua ensin.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
@Noppa10 Minusta tuntuu, että nyt oli pyrkimyksenä keskustella naisten kohtaamasta kunniaväkivallasta, eikä siitä, ettei mitään saa enää sanoa.

Ei ole kiellettyä puhua siitäkään, mutta odota nyt että joku kieltää sinua ensin.

Minä viittasinkin viestilläni yleisesti tähän osaan @Ostoskassi viestistä:

Tästä hyvänä esimerkkinä käy myös jatkoajan keskustelupalsta. Jos edes jatkoajan keskustelupalstalla ei pystytä avoimesti, mutta kunnioittavasti käymään keskustelua romanikulttuurista ja siihen liittyvistä erityispiirteistä, ei muutosta voi olettaa tapahtuvan. Toivisinkin näin ollen myös jatkoajan kantavan oman - vaikkakin pienen - yhteiskunnallisen vastuunsa ja sallivan asiallisen keskustelun romanikulttuuriin liittyvistä lieveilmiöistä. Ihmisten tai kulttuurin tarkoituksenmukainen loukkaaminen ei pidä jatkossakaan olla sallittua, mutta vaikeneminen on vielä pahempaa. Se varmistaa sen, että muutosta ei yhteiskunnallisella tasolla tapahdu. Keskustelun tukahduttaminen asettaa romanit ja erityisesti romaninaiset vielä tiukempaan marginaaliin. Ja seurauksista ikävä kyllä, saamme lukea myöhemmin lehdistä.

Vähän on sellainen kutina, että jos joku olisi tuonne nyt suljettuun ketjuun mennyt kirjoittamaan viestin, jossa ydinasiana olisi ollut romanimiesten romaninaisiin kohdistama väkivalta, olisi ketjuun rynnännyt oitis puolenkymmentä nimimerkkiä muistuttamaan, että "valkolainen pahoinpitelee vaimojaan myös". Se on melko tehokas keskustelun tukahduttamiskeino tuo...
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
@Noppa10 Kunniaväkivallasta on yleisesti Jatkoajassa keskusteluja, joissa noin ei ole tapahtunut, joten ehkä voit luopua kutinastasi.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
@Noppa10 Kunniaväkivallasta on yleisesti Jatkoajassa keskusteluja, joissa noin ei ole tapahtunut, joten ehkä voit luopua kutinastasi.

No mutta jos tarkoitus on keskustella romanimiesten suorittamasta kunniaväkivallasta, niin miksi tästä ei voisi keskustella romaniketjussa? Ne romanimiehet ovat kuitenkin romaneja, ja heillä se kunniaväkivalta kuuluu kuitenkin siihen romanikulttuuriin, halusit tai et. Meillä ei-romaneilla se kunniaväkivalta ei kuulu mihinkään kulttuuriin. Siksi siitä minusta voisi olla ihan ok keskustella myös siihen kulttuuriin liittyvässä ketjussa.

Onhan meillä yleiset langat myös raiskauksille ja seksuaaliselle häirinnälle, mutta silti Tapparan ja Jypin osioiden ketjut pursusivat viestejä noihin liittyvistä asioista sattuneesta syystä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Meillä ei-romaneilla se kunniaväkivalta ei kuulu mihinkään kulttuuriin. Siksi siitä minusta voisi olla ihan ok keskustella myös siihen kulttuuriin liittyvässä ketjussa.
Itse olen pohdiskellut, että se sangen klassinen tilanne, jossa ex-puoliso surmataan mustasukkaisuudesta, on aika tavalla jonkinlainen kunniaväkivallan muoto: ei hyväksytä omistusoikeuden loukkaamista...
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse olen pohdiskellut, että se sangen klassinen tilanne, jossa ex-puoliso surmataan mustasukkaisuudesta, on aika tavalla jonkinlainen kunniaväkivallan muoto: ei hyväksytä omistusoikeuden loukkaamista...
Niin mutta silloin sitä voi sanoa hienosti vaikka intohimorikokseksi. Etenkin naisten kohdalla mielellään tunnutaan puhuvan noin, jos hän surmaa miehensä rakastajattaren tai miksei yhtä hyvin miehensä. Ikäänkuin sanaan hiukan sisäänrakennettua väkivallan ymmärtämistä.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

axe

Jäsen
Kamala Harrisin kampanjan työnhakulomakkeessa kysytään pronominejä, eli miksikä hakija identifioituu. Vaihtoehdot on ilmeisesti jonkun paikallisen Setan toimistolta saatuna 1. He/him 2. She/her 3. They/them 4. Xe/xem 5. Ze/hir 6. Ey/em 7. Hir/hir 8. Fae/faer ja 9. Hu/hu. Joku noista saattaa olla myös klingoninkieltä eikä identiteettipronomini.

Tasa-arvo ja sellainen huttu on kaikki ihan jeesjees, mutta eihän tuollaisella ole enää mitään tekemistä järjen kanssa. Olisi mielessä pari ihan hyvin kuvaavaa sanaakin tuolle porukalle, mutta koska olemme tällaisella PC-alustalla, niin sanotaan nyt vaikka, että kyse on erikoisuuden tavoittelusta. Mun mielestä on jopa noille itse erikoistelijoillekin haitaksi, että viralliset tahot hymistelevät mukana tuollaisessa hassuttelussa. Riittäisi ihan hyvin, että kolmas ruutu on "Muulle".

Onneksi sentään tutkimusmittarit näyttävät odotettua ja ansaittua alamäkeä tälle pölhöideologialle, kuten eilen saimme lukea. Alamäen vauhti ei vaan voi olla koskaan tarpeeksi nopea.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kamala Harrisin kampanjan työnhakulomakkeessa kysytään pronominejä, eli miksikä hakija identifioituu. Vaihtoehdot on ilmeisesti jonkun paikallisen Setan toimistolta saatuna 1. He/him 2. She/her 3. They/them 4. Xe/xem 5. Ze/hir 6. Ey/em 7. Hir/hir 8. Fae/faer ja 9. Hu/hu. Joku noista saattaa olla myös klingoninkieltä eikä identiteettipronomini.

Tasa-arvo ja sellainen huttu on kaikki ihan jeesjees, mutta eihän tuollaisella ole enää mitään tekemistä järjen kanssa. Olisi mielessä pari ihan hyvin kuvaavaa sanaakin tuolle porukalle, mutta koska olemme tällaisella PC-alustalla, niin sanotaan nyt vaikka, että kyse on erikoisuuden tavoittelusta. Mun mielestä on jopa noille itse erikoistelijoillekin haitaksi, että viralliset tahot hymistelevät mukana tuollaisessa hassuttelussa. Riittäisi ihan hyvin, että kolmas ruutu on "Muulle".

Onneksi sentään tutkimusmittarit näyttävät odotettua ja ansaittua alamäkeä tälle pölhöideologialle, kuten eilen saimme lukea. Alamäen vauhti ei vaan voi olla koskaan tarpeeksi nopea.

Mikä tässä on se ongelma?
 

Håkanhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
Tasa-arvo ja sellainen huttu on kaikki ihan jeesjees, mutta eihän tuollaisella ole enää mitään tekemistä järjen kanssa. Olisi mielessä pari ihan hyvin kuvaavaa sanaakin tuolle porukalle, mutta koska olemme tällaisella PC-alustalla, niin sanotaan nyt vaikka, että kyse on erikoisuuden tavoittelusta. Mun mielestä on jopa noille itse erikoistelijoillekin haitaksi, että viralliset tahot hymistelevät mukana tuollaisessa hassuttelussa. Riittäisi ihan hyvin, että kolmas ruutu on "Muulle".

Tiivistit aika hienosti tämän aatteen ytimen, erikoisuuden tavoittelu. Sitä se se on aikalailla kokonaisuudessa ja on ollut huvittavaa sekä samalla surullista seurata, mitä uusia juttuja pitää keksiä, jotta olisi tarpeeksi uniikki.

Olisi hienoa jos ihmiset hyväksyisivät, että 99% meistä on aivan tavallisia tallaajia, joiden suurin saavutus on maksaa veroja ja kuolla. Lähipiiri varmasti arvostaa ja pitää tärkeässä asemassa, mutta suurinta massaa ei kiinnosta pätkän vertaa herran tai rouvan tekemiset. Mitkään sirkustemput eivät tee meistä spesiaaleja. Mikä tärkeintä, kenenkää tuntemattoman ihmisen ei tarvitse tietää juuri sinun seksuaalisista mieltymyksistä tai mitä muuta puuhailet makuuhuoneessa. Ne ovat yksityisiä asioita ja voivat pysyä sellaisina.
 
Tiivistit aika hienosti tämän aatteen ytimen, erikoisuuden tavoittelu. Sitä se se on aikalailla kokonaisuudessa ja on ollut huvittavaa sekä samalla surullista seurata, mitä uusia juttuja pitää keksiä, jotta olisi tarpeeksi uniikki.

Olisi hienoa jos ihmiset hyväksyisivät, että 99% meistä on aivan tavallisia tallaajia, joiden suurin saavutus on maksaa veroja ja kuolla. Lähipiiri varmasti arvostaa ja pitää tärkeässä asemassa, mutta suurinta massaa ei kiinnosta pätkän vertaa herran tai rouvan tekemiset. Mitkään sirkustemput eivät tee meistä spesiaaleja. Mikä tärkeintä, kenenkää tuntemattoman ihmisen ei tarvitse tietää juuri sinun seksuaalisista mieltymyksistä tai mitä muuta puuhailet makuuhuoneessa. Ne ovat yksityisiä asioita ja voivat pysyä sellaisina.
Tämä puolestaan tiivistää oikein hyvin ymmärryksesi ko. pronominien käytöstä.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Mikä tärkeintä, kenenkää tuntemattoman ihmisen ei tarvitse tietää juuri sinun seksuaalisista mieltymyksistä tai mitä muuta puuhailet makuuhuoneessa. Ne ovat yksityisiä asioita ja voivat pysyä sellaisina.
Nyt ei ihan aukea, mitä tekemistä tällä on pronominien kanssa.
 

Sj991

Jäsen
Eikös kolmet eri pronominit riittäisi englannin kielessä. Yks miehille, yks naisille ja yks neutraali.

Minusta tuntuu että jos niitä pronominejä on yhdeksää erillaista niin se vaan päätyy vituttamaan niitä keskilinjan ihmisiä ja siten kääntyy itse asiaa vastaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Bay

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Minusta tuntuu että jos niitä pronominejä on yhdeksää erillaista niin se vaan päätyy vituttamaan niitä keskilinjan ihmisiä ja siten kääntyy itse asiaa vastaan.
"Keskilinjan ihminen" ei ole ahdasmielinen. Olette enemmän sellaisia laitamielen vääntäjiä ja aivan ihmeellisestä asiasta. Kokeilkaa Putinia, omaisten sairauksia ja koulukiusaamista välillä niin ei tarvitse pronomineista hermoilla.
 

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Kamala Harrisin kampanjan työnhakulomakkeessa kysytään pronominejä, eli miksikä hakija identifioituu. Vaihtoehdot on ilmeisesti jonkun paikallisen Setan toimistolta saatuna 1. He/him 2. She/her 3. They/them 4. Xe/xem 5. Ze/hir 6. Ey/em 7. Hir/hir 8. Fae/faer ja 9. Hu/hu. Joku noista saattaa olla myös klingoninkieltä eikä identiteettipronomini.

Tasa-arvo ja sellainen huttu on kaikki ihan jeesjees, mutta eihän tuollaisella ole enää mitään tekemistä järjen kanssa. Olisi mielessä pari ihan hyvin kuvaavaa sanaakin tuolle porukalle, mutta koska olemme tällaisella PC-alustalla, niin sanotaan nyt vaikka, että kyse on erikoisuuden tavoittelusta. Mun mielestä on jopa noille itse erikoistelijoillekin haitaksi, että viralliset tahot hymistelevät mukana tuollaisessa hassuttelussa. Riittäisi ihan hyvin, että kolmas ruutu on "Muulle".

Onneksi sentään tutkimusmittarit näyttävät odotettua ja ansaittua alamäkeä tälle pölhöideologialle, kuten eilen saimme lukea. Alamäen vauhti ei vaan voi olla koskaan tarpeeksi nopea.
Tekee niin kuin Ice-T, kutsuu kaikkia samalla tavalla, niin ei tule ongelmia.

 

Sj991

Jäsen
"Keskilinjan ihminen" ei ole ahdasmielinen. Olette enemmän sellaisia laitamielen vääntäjiä ja aivan ihmeellisestä asiasta. Kokeilkaa Putinia, omaisten sairauksia ja koulukiusaamista välillä niin ei tarvitse pronomineista hermoilla.
En ainakaan tässä asiassa ole mikään laitamielen vääntäjä. Uskon että trans ihmisillä on varmasti erittäin vaikeaa ja heitä syrjitään ja heitä pilkataan laajalti yhteiskunnassa. Ja olen tämän huomannut jo kauan ennen kuin siitä tuli suurempi asia yhteiskunnassa. Ja tunnen siten valtavasti empatiaa heitä kohtaan.

Uskon vain että kun nuo pronomini jutut viedään liian pitkälle niin se kääntyy itse pääasiaa vastaan.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
En ainakaan tässä asiassa ole mikään laitamielen vääntäjä. Uskon että trans ihmisillä on varmasti erittäin vaikeaa ja heitä syrjitään ja heitä pilkataan laajalti yhteiskunnassa. Ja olen tämän huomannut jo kauan ennen kuin siitä tuli suurempi asia yhteiskunnassa. Ja tunnen siten valtavasti empatiaa heitä kohtaan.

Uskon vain että kun nuo pronomini jutut viedään liian pitkälle niin se kääntyy itse pääasiaa vastaan.
Vedät ensimmäisiin lauseisiin lataamasi uskottavuuden viemäristä alas tällä uskollasi. Perinteinen "En ole rasisti, mutta..." -malli.

Toisekseen, mitä jos puhut vain omasta puolestasi? Älä vetoa mihinkään keskilinjan ihmisiin. En tunne sinua, mutta käytösmallina keskilinjasta höpöttely ja "tavallisen kansan" puolesta puhuminen on raukkamaista. Jos sinua vituttaa, niin seiso itse sen takana, mieti miksi sinua vituttaa,pohdi onko todella kyseessä niin merkittävä asia, että annat kiukulle ja häirinnälle vallan, ja sitten josko asialle voisi jotakin tehdä. Siis sinun tunteillesi, ei puuttumalla siihen miten joku identifioi itsensä.

On tämä show. Ensin @axe on pahoittanut mielensä jenkkien vaalilapuista täällä Suomessa. Vaalilapuista. Ei mene kuin joku tunti siitä, ja @Håkanhead komppaa kertomalla, kuinka hänen ajatuksensa valtaavat eri tavoin identifioitujen seksihommat.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kamala Harrisin kampanjan työnhakulomakkeessa kysytään pronominejä, eli miksikä hakija identifioituu. Vaihtoehdot on ilmeisesti jonkun paikallisen Setan toimistolta saatuna 1. He/him 2. She/her 3. They/them 4. Xe/xem 5. Ze/hir 6. Ey/em 7. Hir/hir 8. Fae/faer ja 9. Hu/hu. Joku noista saattaa olla myös klingoninkieltä eikä identiteettipronomini.

Tasa-arvo ja sellainen huttu on kaikki ihan jeesjees, mutta eihän tuollaisella ole enää mitään tekemistä järjen kanssa. Olisi mielessä pari ihan hyvin kuvaavaa sanaakin tuolle porukalle, mutta koska olemme tällaisella PC-alustalla, niin sanotaan nyt vaikka, että kyse on erikoisuuden tavoittelusta. Mun mielestä on jopa noille itse erikoistelijoillekin haitaksi, että viralliset tahot hymistelevät mukana tuollaisessa hassuttelussa. Riittäisi ihan hyvin, että kolmas ruutu on "Muulle".

Onneksi sentään tutkimusmittarit näyttävät odotettua ja ansaittua alamäkeä tälle pölhöideologialle, kuten eilen saimme lukea. Alamäen vauhti ei vaan voi olla koskaan tarpeeksi nopea.
Onko tälle siis joku lähde? Tai mistä voisin itse todistaa sen mitä tuossa ilmeisesti kysytään?
 

Sj991

Jäsen
Vedät ensimmäisiin lauseisiin lataamasi uskottavuuden viemäristä alas tällä uskollasi. Perinteinen "En ole rasisti, mutta..." -malli.
Siis oliko sinun mielestäsi seuraava lauseeni se "en ole rasisti mutta,,," :
Uskon vain että kun nuo pronomini jutut viedään liian pitkälle niin se kääntyy itse pääasiaa vastaan.
Mikä tuossa nyt sitten on niin hirveää? Itsellä on ainakin mielikuva että jotkut transihmisiä puolustavat ovat myös ehdottaneet vain kolmea pronominiä kuten minäkin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Eikös kolmet eri pronominit riittäisi englannin kielessä. Yks miehille, yks naisille ja yks neutraali.

Minusta tuntuu että jos niitä pronominejä on yhdeksää erillaista niin se vaan päätyy vituttamaan niitä keskilinjan ihmisiä ja siten kääntyy itse asiaa vastaan.
Yksi ongelma on tietysti se että ei ole mitään virallista tahoa joka päättäisi että englannissa sukupuolineutraali pronomini on nyt vaikkapa "they/them". Sinällään en muista edes että tuo olisi ollut ehkä jotain tiettyjä porukoita lukuunottamatta mikään iso puheenaihe edes hetkeen. Tulee ihan joku 2014 internet mieleen.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Mikä tässä on se ongelma?
Minusta tämä uusien pronominien villi lanseeraaminen on kielellisesti vähän ongelmallista. Kielen olisi kuitenkin tarkoitus olla selkeä ja ymmärrettävä kommunikointiväline. Mielestäni pronominien määrän voimakas lisääminen siten että se ei tapahdu ns. luonnollisena kielellisenä kehityksenä, ei edistä sen perustarkoitusta.

Ihmisryhmät jotka eivät koe sukupuolittuneita pronomineja omakseen voisivat käyttää neutraaleja termejä. Englannin kielessä they / them on kuitenkin jossain määrin vakioitunut.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Mikä tässä on se ongelma?

Ongelmaksi tämä muodostuu siinä vaiheessa, kun näitä kaiken maailman ”zir” ja ”fae” pronomineja tunnistamattomia aletaan kutsua ahdasmielisiksi, transfoobikoiksi ja vastaaviksi. Toisin sanoen kun tätä sekoilua aletaan pakottaa kaikille. Vielä näin ei toki ole, mutta kyllähän sen aika vielä koittaa.

Sekoilla saa minun puolestani vapaasti, mutta älkää pakottako kaikille ideologiaanne, niin kuin tekään ette halua että teille pakotetaan Jeesusta ja vastaavaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös