Sääntöjä muuttamalla tilannetta voitaisiin myös muuttaa naiskiekkoilua suosivaksi, mikäli lajista poistettaisiin mahdollisimman paljon fyysistä voimaa vaativia elementtejä ja lisättäisiin naisten fysiikalle paremmin sopivia elementtejä, mutta en tiedä olisiko siinäkään välttämättä laji nimeltä jääkiekko noin kokonaisuudessaan voittaja.
Olen itse samoilla linjoilla sen suhteen, että naiskiekkoa pitäisi muuttaa naisille sopivammaksi, ja alkuun pohdin juuri fyysisyyden poistamista - mutta jos tarkemmin ajattelee niin silloin siitä tulee melkeinpä ringetteä, joka on naisille harrastamisen kannalta ystävällisempää, mutta katsojalle taas se on tylsähköä kaukalossa pyörimistä.
Olisin kyllä isosti sen kannalla, että Suomessa (ja miksei myös Euroopassa) siirryttäisiin pienempiin NHL-kaukaloihin. Tästä hyötyisi kaikkein eniten naisjääkiekkoilu. Toisekseen, mitä jos naiskiekkoilussa pyrittäisiin jopa lisäämään sitä fyysisyyttä, etenkin taklauksien muodossa? Varusteet on niin raskaat naisille verrattuna prosentuaalisesti kehon normipainoon, etten usko naisten pystyvän ylläpitämään missään tapauksessa samaa taitoa ja tunnetta kuin miehet pystyvät (ei pysty junnutkaan), joten mitä jos tuotaisiin peliin enemmän sitä tunnetta ja aggressiivisuutta? Se tuskin lisäisi harrastajamääriä, mutten ole muutenkaan vakuuttunut siitä, että naislätkä on se luontaisesti paras laji tytöille (ellei löydy kaipuuta fyysisemmän harrastuksen pariin). Jos lajiin toisi jonkinlaisen elementin - kuten korostetun fyysisyyden tms., niin silloin naisten lätkä voisi ehkä tarjota jollain tapaa erilaisen katsojaelämyksen, joka houkuttaisi puoleensa katsojia. En usko, että vauhti kasvaisi naisilla niin kovaksi, että aktiivisempi taklauspeli olisi jotenkin vaarallista, ja sen mitä olen naislätkäpelaajia tavannut, niin keskiarvoa kovempaa luonnetta löytyy. Ei naiset mielestäni aggressiivisuudessa ja kovuudella miehille kalpene.
En siis tiedä toimisiko tämä, mutta onpahan ehdotus. Nykyisellään näen ongelmaksi sen, että jääkiekko on miehen fysiikalle räätälöity peli, eikä naisjääkiekko siten pääse oikeuksiinsa miehiä peesaamalla. Naiskiekkoa pitäisi kehittää naisten ehdoilla, pitäen silmällä, että siinä säilyy kuitenkin se jääkiekon sielu (mikäli siis halutaan ylläpitää sidettä kyseiseen lajiin).