Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 957 733
  • 8 248

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Minusta tuo linkkaamani naisvaeltajan kirjoitus oli hyvä - suhtautuu hyvin myönteisesti miehiin, eikä hätkähdä kun jossain täydessä erämaassa tulee joku mies vastaan, kokemukset ovat olleet valtaosin erittäin hyviä. Mutta samalla aluksi aistii erittäin tarkoin signaaleja ja on valmis nopeasti vetäytymään tilanteesta.
Minustakin kirjoitus on hyvä, vaikken olekaan kaikista mielipiteistä samaa mieltä.

Se, mikä minua luonnontieteilijänä pohdituttaa, on tuo omaan intuitioon luottaminen. Jutussa ei kerrota, ettäkö hän olisi intuitioon luottaessaan ollut oikeassa tai väärässä: mies, jota hän on pitänyt epäilyttävänä tai potentiaalisesti vaarallisena ei ole kuitenkaan tehnyt mitään. Meille jää arvoitukseksi, onko intuitio ollut oikeassa vai väärässä.

Jos tästä joku alkaisi puuhaamaan itselleen elämänohjetta, se helposti tarkoittaisi sitä kuvastoa, mitä meidän fiktio on täynnä: hieman rujomman näköinen, sosiaalisesti kömpelö mies on potentiaalisesti vaarallinen. Toisaalta voi olla, että meillä on jo tällainen katsantokanta olemassa, emme vain huomaa sitä, ja tästä syystä katsantokanta on lipunut myös viihteeseen.

Se fyysinen ylivoima on aika merkittävä tekijä tässä, mitä meidän miesten on vaikea ehkä täysin sisäistää vaikka sen älyllisesti tajuaakin.
Se on. Isommille ja rotevammille miehille sen sisäistäminen voi olla vaikeampaa, mutta jos olet pienempikokoinen ja fysiikalta vaatimaton mies, niin sisäistys on tosi helppoa. Sellaisena miehenä kannattaa vain olla hiljaa, myöntyä ja pysyä poissa tieltä - eikä sekään aina auta.

Minulla ei ole mitenkään kunnioitusta herättävä fysiikka. Voisin väittää, että minut on uhattu vaientaa väkivallalla useammin kuin keskivertonaista. Voisin myös väittää, että päälleni on käyty useammin kuin keskivertonaisen.

Eli noin yleisesti, ei sinulle, vaan yleisesti. "Mies kyllä kuuntelee miestä" -lausuma ei pidä lainkaan paikkaansa. Noin puolet miessukukunnasta on sellaista, jota toinen puoli ei kuuntele muuten kuin omasta halustaan ja valinnastaan. Se, että isompi mies pieksee pienempää on perinteinen kansanhuvi, edelleen esimerkiksi viihteessä. Jos et omaa sellaista fysiikkaa, että voit laittaa ikävästi käyttäytyvän miehen nippuun, niin paitsi että sanasi kaikuvat kuuroille korville, otat myös ison henkilökohtaisen riskin tulla pahoinpidellyksi.

Sanoisin että näin miehenä on tietty perusturvallinen olo tässä yhteiskunnassa kaikkina vuorokaudenaikoina ja about kaikissa paikoissa (täällä pohjoismaisessa lintukodossa), etenkin kun osaa väistää ja välttää konfrontaatioita toisten miesten ja miesporukoiden suhteen.
Näinhän se on.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minustakin kirjoitus on hyvä, vaikken olekaan kaikista mielipiteistä samaa mieltä.

Se, mikä minua luonnontieteilijänä pohdituttaa, on tuo omaan intuitioon luottaminen. Jutussa ei kerrota, ettäkö hän olisi intuitioon luottaessaan ollut oikeassa tai väärässä: mies, jota hän on pitänyt epäilyttävänä tai potentiaalisesti vaarallisena ei ole kuitenkaan tehnyt mitään.
Lieneehän tuokin evoluutioon perustuvaa - ja vaikka olisikin tullut ylireaktio niin se ehkä on siltikin parempi strategia kuin liian helppo luottavaisuus tyhjässä erämaassa kaksin tuntemattoman miehen kanssa. En itse todellakaan menisi jonnekin helvetin metsään (lapsuus ja Suomen armeija ovat ainoat poikkeukset tästä kun ei ollut sananvaltaa), mutta jos jossain erämaan autiudessa tulisi mies vastaan niin väitän että olisin tarkkaavaisempi kuin jos kysymyksessä olisi nainen.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Tappara
Joskus itse olin juoksulenkillä ja kokoajan saavutin samaan suuntaan kävelevää naisia. Vähän ennen kun olin hänen kohdalla, nainen hyppäsi ja alkoi kirkumaan. Sitten näki, että takaa tuleekin häntä itseä pienempi nainen niin alkoi vain nauramaan.

Jäin tästä miettimään, että kävikö tilanteessa ilmi, että nainen ei pelästynyt sitä, että takaapäin tuli yleensäkin yllättäen jotain ja rauhottui nauramaan omaa säikähdystään huomatessaan sen olleen vain lenkkeilijä.

Vai pelästyikö se nimenomaan just sitä, että takaapäin tuleva olisi ollut mies ja rauhoittui nauramaan, kun se olikin vain nainen?
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Palaan nyt vielä sen verran asiaan, että eilen jäin miettimään logiikkaani yleistyksen osalta, enkä voi seisoa sen takana. Eli kyllä, vaikka se kattaa kaikki miehet etnisestä ryhmästä riippumatta eikä keskity yksilöön, sen periaate on sama kuin rasistisilla yleistyksillä. Fakkiuduin liikaa ajatuksen hyvään tarkoitusperään, mutta käsi ylös tältä osin virheen merkiksi. Olen tavannut nämä julkisesti tunnustaa, joten jatketaan nyt samalla linjalla. @BigRedCat

Arvostan suuresti tällaista itsereflektiota ja suoraselkäisyyttä. Piti jo aiemmin kiittää sinua asiallisesta keskustelusta erimielisyyksistä huolimatta.

Toimin itse aivan samoin kuin sinä, että jos joku tuttu tai tutun tuttu porukassa käyttäytyy sopimattomasti, annan kyllä palautteen. Samoin tällaista käytöstä läpi sormien katsoville kavereille. Nimenomaan tuon (usein humalaisen) ahdistelun läpi sormien katsomisen kulttuuriin me ns. tavismiehet voimme osaltamme vaikuttaa vaikka muuten itse käyttäytyisimmekin mallikansalaisen tavoin. En kuitenkaan koe, että tähänkään vaikutetaan tehokkaasti minun nähdäkseni epä-älyllisillä meemeillä.

Siinä mielessä keskustelu ajautui sivuraiteille, että oman kritiikkini kärki kohdistui alunperin nimenomaan siihen, että YK:n alainen ihmisoikeusjärjestö käyttää murhatun 15-vuotiaan tragediaa keppihevosenaan minusta lähinnä jakolinjoja syventävälle meemihassuttelulle. Tästä taisimme olla melkolailla samaa mieltä, että toiminta ei ollut asiallista.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minustakin kirjoitus on hyvä, vaikken olekaan kaikista mielipiteistä samaa mieltä.

Se, mikä minua luonnontieteilijänä pohdituttaa, on tuo omaan intuitioon luottaminen. Jutussa ei kerrota, ettäkö hän olisi intuitioon luottaessaan ollut oikeassa tai väärässä: mies, jota hän on pitänyt epäilyttävänä tai potentiaalisesti vaarallisena ei ole kuitenkaan tehnyt mitään. Meille jää arvoitukseksi, onko intuitio ollut oikeassa vai väärässä.

Jos tästä joku alkaisi puuhaamaan itselleen elämänohjetta, se helposti tarkoittaisi sitä kuvastoa, mitä meidän fiktio on täynnä: hieman rujomman näköinen, sosiaalisesti kömpelö mies on potentiaalisesti vaarallinen. Toisaalta voi olla, että meillä on jo tällainen katsantokanta olemassa, emme vain huomaa sitä, ja tästä syystä katsantokanta on lipunut myös viihteeseen.


Se on. Isommille ja rotevammille miehille sen sisäistäminen voi olla vaikeampaa, mutta jos olet pienempikokoinen ja fysiikalta vaatimaton mies, niin sisäistys on tosi helppoa. Sellaisena miehenä kannattaa vain olla hiljaa, myöntyä ja pysyä poissa tieltä - eikä sekään aina auta.

Minulla ei ole mitenkään kunnioitusta herättävä fysiikka. Voisin väittää, että minut on uhattu vaientaa väkivallalla useammin kuin keskivertonaista. Voisin myös väittää, että päälleni on käyty useammin kuin keskivertonaisen.

Eli noin yleisesti, ei sinulle, vaan yleisesti. "Mies kyllä kuuntelee miestä" -lausuma ei pidä lainkaan paikkaansa. Noin puolet miessukukunnasta on sellaista, jota toinen puoli ei kuuntele muuten kuin omasta halustaan ja valinnastaan. Se, että isompi mies pieksee pienempää on perinteinen kansanhuvi, edelleen esimerkiksi viihteessä. Jos et omaa sellaista fysiikkaa, että voit laittaa ikävästi käyttäytyvän miehen nippuun, niin paitsi että sanasi kaikuvat kuuroille korville, otat myös ison henkilökohtaisen riskin tulla pahoinpidellyksi.


Näinhän se on.
Ihminen varmaan tarkkailee ympäristöään sukupuolesta riippumatta, koska se lienee ihan oman selviytymisen takia geeneissämme kuten savun hajuun reagoiminen. Toiset ovat muutenkin arempia ja epäluuloisempia ja sukupuolten eroja tähän liittyen on käyty täällä paljon läpi

Silti vähän häiritsee tuo omasta intuitiosta puhuminen ja siihen luottaminen. Syyllistyn siihen itsekin eli mietin, että eikö nyt ymmärtänyt tuostakaan. Siinä on kuitenkin aina viisastelun makua ja ihmisen ylemmyydentuntoista kuvittelua, että on itse ansainnut paremman kohtalon, koska on niin viisas ja fiksu toisin kuin ne, joille on käynyt huonommin. Elämässä on joskus paljon kiinni tuurista. En itsekään olisi täällä kirjoittelemassa, jos kivalta ja mukavalta alkuun vaikuttanut poikaystäväni olisikin paljastunut väkivaltaisen mustasukkaiseksi raivopääksi, joka ensimmäisen kunnon riitamme tuoksinassa olisi vääntänyt niskani nurin.

Inhoan esim. noita jännämies ja jännänainen ilkkumisia, mitä muutamilla palstoilla viljellään. Niillä tietyllä tavoin oikeutetaan toisten ihmisten väkivalta ja hyväksikäyttö ja korotetaan itsensä mahdollisten ikävyyksien yläpuolelle.

Varovainen on hyvä olla, mutta ei täällä koko ajan voi pelätä, mitä saattaa sattua. Joskus kannattaa myös miettiä, mitä kaikkea ihan itse ansaitsematonta hyvääkin on elämässään saanut. Asiallisia ja kivoja ihmisiä on myös tuntemattomissa ihmisissä onneksi enemmistö.
 

Baldrick

Jäsen
Itselle avautui joskus tämä miespelko, kun baarin jälkeen olin kävelemässä keskustassa vähän hiljaisemmalla tiellä ja edessäni käveli samaan suuntaan jonkin aikaa joku about parikymppinen nainen, ja itse olin ehkä 25 tuolloin. Ajattelin sitten siinä kevyessä huppelissa (en sopeltanut tms.) lämpimikseni aloittaa jutustelun iloisella ja vilpittömällä äänensävyllä: ”Moikka! Oliko mukava ilta? Ajattelin tässä muuten vain höpistä ja kysellä, kun näytetään olevan menossa samaan suuntaan.” Nainen vastasi vaisusti jotain ja huomasin, että häntä vähän jännitti tilanne, niin totesin pelkoa hälventääkseni olevani kotia menossa, syön pizzanjämät ja pää tyynyyn tjsp. Sitten hän yhtäkkiä kääntyi sivutielle ja purskahti itkuun. Huusin perään pahoittelut, jos säikäytin ja jatkoin matkaa omaan suuntaani tilannetta kovasti ihmetellen. Tavallaan ymmärrän, mutta toisaalta myös yllätti, että kuinka tuollaisessa tilanteessa ihminen voi mennä ihan pelosta lukkoon.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Itselle avautui joskus tämä miespelko, kun baarin jälkeen olin kävelemässä keskustassa vähän hiljaisemmalla tiellä ja edessäni käveli samaan suuntaan jonkin aikaa joku about parikymppinen nainen, ja itse olin ehkä 25 tuolloin. Ajattelin sitten siinä kevyessä huppelissa (en sopeltanut tms.) lämpimikseni aloittaa jutustelun iloisella ja vilpittömällä äänensävyllä: ”Moikka! Oliko mukava ilta? Ajattelin tässä muuten vain höpistä ja kysellä, kun näytetään olevan menossa samaan suuntaan.” Nainen vastasi vaisusti jotain ja huomasin, että häntä vähän jännitti tilanne, niin totesin pelkoa hälventääkseni olevani kotia menossa, syön pizzanjämät ja pää tyynyyn tjsp. Sitten hän yhtäkkiä kääntyi sivutielle ja purskahti itkuun. Huusin perään pahoittelut, jos säikäytin ja jatkoin matkaa omaan suuntaani tilannetta kovasti ihmetellen. Tavallaan ymmärrän, mutta toisaalta myös yllätti, että kuinka tuollaisessa tilanteessa ihminen voi mennä ihan pelosta lukkoon.
Kyllä se vaikuttaa paljon, että jos sillä tuntemattomalla miehellä on pahat aikeet, niin 90% nainen on fyysisesti alakynnessä.
 

Baldrick

Jäsen
Kyllä se vaikuttaa paljon, että jos sillä tuntemattomalla miehellä on pahat aikeet, niin 90% nainen on fyysisesti alakynnessä.
Toki näin. Jotenkin vain surullista, että lähtökohtainen oletus on, että sillä vastaantulevalla miehellä on pahat mielessä, vaikka puhutaan marginaali-ilmiöstä loppujen lopuksi, mitä tulee satunnaiseen vastaantulijaan kohdistuvaan väkivaltaan. Todennäköisintähän se kuitenkin on, että se nainen raiskataan tai saa turpaansa omassa kotona tai kaverinsa luona.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toki näin. Jotenkin vain surullista, että lähtökohtainen oletus on, että sillä vastaantulevalla miehellä on pahat mielessä, vaikka puhutaan marginaali-ilmiöstä loppujen lopuksi, mitä tulee satunnaiseen vastaantulijaan kohdistuvaan väkivaltaan. Todennäköisintähän se kuitenkin on, että se nainen raiskataan tai saa turpaansa omassa kotona tai kaverinsa luona.
Hänellä saattoi olla illan aikana ollut jo joitakin ikäviä tilanteita. Itku saattoi tulla tuossa myös helpotuksesta, kun hän huomasi, ettet ollut pyrkimässä sen kummemmin seuraan ja koti saattoi olla lähellä ja matkan jännitys purkautui helpottuneeseen itkuun. Nämä on hemmetin herkkiä juttuja ja väittäisin, että varmaan jokaiselle naiselle hyvin tuttuja asioita yksin liikkuessa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Toki näin. Jotenkin vain surullista, että lähtökohtainen oletus on, että sillä vastaantulevalla miehellä on pahat mielessä, vaikka puhutaan marginaali-ilmiöstä loppujen lopuksi, mitä tulee satunnaiseen vastaantulijaan kohdistuvaan väkivaltaan. Todennäköisintähän se kuitenkin on, että se nainen raiskataan tai saa turpaansa omassa kotona tai kaverinsa luona.

Esim tämän tilaston mukaan jopa 16% suomalaisnaisista on raiskattu. Lähes kaikki vähintään tuntevat jonkun jolle niin on käynyt. Ahdistelun numerot taas aivan eri tasolla, sinänsä pelko tuntematonta kohtaan yksin on ymmärrettävää, surullista toki.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet

Esim tämän tilaston mukaan jopa 16% suomalaisnaisista on raiskattu. Lähes kaikki vähintään tuntevat jonkun jolle niin on käynyt. Ahdistelun numerot taas aivan eri tasolla, sinänsä pelko tuntematonta kohtaan yksin on ymmärrettävää, surullista toki.
Joo, minulla on paljon naispuolisia ystäviä, about kaikkia on vähintään ahdisteltu. Sitten on yksilöllisiä reagointeja tähän: useimmat ovat aika matter of fact, että tälläinen tämä maailma nyt vain on, tasan ei mene nallekarkit. Mutta eivät siis ole kauhean nuoria ja epävarmoja enää. Aika brutaalia ajatella että tämä nyt vaan on maailman meno, että naiset nyt vaan ovat saalista, etenkin jos miettii ihan nuoria ja epävarmoja tyttöjä.
 

Tuamas

Jäsen
Suosittelen kaikille, joiden mielestä seksuaalinen ahdistelu on hyvin harvinaista, käyntiä yöelämässä ainoana miehenä porukassa jossa on nuorehkoja hyvännäköisiä naisia.

Lainaan itseäni:
Itse olin aikanaan samalla tavalla vähän skeptinen seksuaalisen häirinnän määrään, että onko se nyt niin yleistä ja varmaan ihan vaan poikkeustapauksia joskus ja jouluna.

Sitten kävin muutaman kerran firman porukan kanssa viihteellä reissussa hyvin naisvaltaisessa porukassa ja jumalauta sitä määrää mitä äijiä kävi siinä porukan liepeillä lääppimässä, kähmimässä ja hinkkaamassa itseään pyytämättä ja yllättäen.

Sen jälkeen ei ole tullut kauheasti mieleen enää kyseenalaistaa sitä, onko sitä ahdistelua nyt ihan oikeasti niin paljoa.

Sittemmin on myös tullut juteltua aiheesta ja ei, kyseessä ei ole mikään uusi ilmiö, vaan se ero on siinä että nykyään näihin puututaan sekä näistä puhutaan.

Aiemmin se vain toimistossa, palveluammateissa ja muualla "kuului asiaan", eikä siitä kauheasti valitettu.
 

Baldrick

Jäsen

Esim tämän tilaston mukaan jopa 16% suomalaisnaisista on raiskattu. Lähes kaikki vähintään tuntevat jonkun jolle niin on käynyt. Ahdistelun numerot taas aivan eri tasolla, sinänsä pelko tuntematonta kohtaan yksin on ymmärrettävää, surullista toki.
Toki näin. Näistä vain murto-osa on raiskattu tuntemattoman toimesta. Vuonna 2016 viisi raiskausta kuudesta oli entuudestaan tutun suorittama. Kolmanneksessa raiskauksista syyllinen oli puoliso. 1000 raiskauksen kokonaismäärästä siis noin 170 tapausta olisi siis tuntemattomien tekemiä.Jos suhteutetaan, niin keskimäärin vähän yli joka toisessa kunnassa tapahtui yksi tuntemattoman raiskaus vuodessa. Kyse on siis erittäin harvinaisesta tapahtumasta. Jos mietitään sitä todennäköisyyttä, että sillä vastaantulijalla olisi ne pahat aikeet, niin saanee laittaa nollan ja pilkun jälkeen jokusen nollan lisää. Puhutaan ison lottovoiton todennäköisyyksistä.

Edit. Ahdistelua, varsinkin sanallista, tapahtuukin sitten jo paljon enemmän ja itseäni aina ällistyttää, että miten paljon, kun kuuntelen naispuolisia ystäviäni.
 

Esim tämän tilaston mukaan jopa 16% suomalaisnaisista on raiskattu. Lähes kaikki vähintään tuntevat jonkun jolle niin on käynyt. Ahdistelun numerot taas aivan eri tasolla, sinänsä pelko tuntematonta kohtaan yksin on ymmärrettävää, surullista toki.
Hämmentävän suuri luku sillä se tarkoittaa, että noin joka kuudes on raiskattu. Kun ajattelee montako naista keskimääräisen ihmisen tuttavapiiriin kuuluu niin keskimääräisen ihmisen pitäisi tuntea useampi nainen joka on raiskauksen uhriksi joutunut.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hämmentävän suuri luku sillä se tarkoittaa, että noin joka kuudes on raiskattu. Kun ajattelee montako naista keskimääräisen ihmisen tuttavapiiriin kuuluu niin keskimääräisen ihmisen pitäisi tuntea useampi nainen joka on raiskauksen uhriksi joutunut.
Toisaalta asiaa voi ajatella myös siltä kantilta, että jos miettii tuttavapiiriään ja jos suurin osa raiskauksista tapahtuu tuttujen kesken (eivätkä kaikki väkivallanteot mene edes oikeuteen) niin tunnemme tai ainakin jollakin tasolla tiedämme yhtä lailla raiskaajia. Se varmaan monelle itse väkivaltaa tekemättömälle miehellekin on vastenmielinen ajatus.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Esim tämän tilaston mukaan jopa 16% suomalaisnaisista on raiskattu. Lähes kaikki vähintään tuntevat jonkun jolle niin on käynyt. Ahdistelun numerot taas aivan eri tasolla, sinänsä pelko tuntematonta kohtaan yksin on ymmärrettävää, surullista toki.

Erittäin suuri määrä. Valitettavasti on niin, että Pohjoismaissa raiskauksia tulee ilmi jopa enemmän.

Tilastointi on Pohjoismaiden välillä osin erilaista, mutta esimerkiksi Norjassa viime vuonna julkaistun raportin mukaan useampi kuin joka viides norjalaisnainen on raiskattu ainakin kerran elämänsä aikana. Yli 20 prosenttia naisista on joutunut seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi jo ennen 18-vuotissyntymäpäiväänsä. HS-analyysi | Joukkoraiskauksesta syytettyjen vapauttaminen käynnisti protestiaallon, joka kertoo isosta muutoksesta Norjassa

Ruotsin määrät ovat myös korkeita ja senkin voi todeta, että ainakin jokunen vuosi sitten enemmistö tuomion saaneista raiskaajista tai raiskausta yrittäneistä oli syntynyt Ruotsin ulkopuolella.

Onko niin, että Pohjoismaissa ollaan raiskausten määrän suhteen rehellisempiä ja uhrit uskaltavat paremmin tulla julkisuuteen? Että tilanne muualla onkin vielä synkempi, koska raiskauksista ei puhuta eikä niistä tehdä ilmoituksia samassa määrin. Raiskauksia ja niiden yrityksiä on käsittämättömän paljon Suomessa.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko niin, että Pohjoismaissa ollaan raiskausten määrän suhteen rehellisempiä ja uhrit uskaltavat paremmin tulla julkisuuteen? Että tilanne muualla onkin vielä synkempi, koska raiskauksista ei puhuta eikä niistä tehdä ilmoituksia samassa määrin. Raiskauksia ja niiden yrityksiä on käsittämättömän paljon Suomessa.
Niinpä. Varsinkin puolison tekemä väkivalta saattaa olla joissakin maissa asia, jota ei edes tunnisteta. Etenkin vanhemmille sukupolville asia voi olla sellainen, että jos jotakin on ollut aina niin asiaa ei osaa edes kyseenalaistaa. Nykyisissä sukupolvissa ajattelu on muuttunut ja nyt asia ymmärretään ja ennen kaikkea siitä uskalletaan puhua.
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Onko niin, että Pohjoismaissa ollaan raiskausten määrän suhteen rehellisempiä ja uhrit uskaltavat paremmin tulla julkisuuteen? Että tilanne muualla onkin vielä synkempi, koska raiskauksista ei puhuta eikä niistä tehdä ilmoituksia samassa määrin. Raiskauksia ja niiden yrityksiä on käsittämättömän paljon Suomessa.
Olisihan se hankala kuvitella että Ruotsissa oikeasti tapahtuisi suunnilleen eniten raiskauksia per capita maailmassa mikä taisi tuomioiden perusteella pitää paikkansa. Kun ottaa huomioon että monissa maissa on huomattavasti raaempi lainsäändäntö näiden suhteen, vähemmän poliiseja tutkimassa niitä, ei edes tunnisteta jotain seksuaalisen väkivallan muotoja jne. niin kyse on varmasti avoimemmasta kulttuurista.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Suvaitsevaisuudesta keskustellaan monessa ketjussa.
Lueskelin aihetta käsitteleviä tekstejä eri lähteistä ja totesin, että oma suvaitsevaisuuskäsitykseni on suunnilleen tällainen eli suvaitsen=siedän.

"Unkarilaissyntyinen sosiologian professori Frank Furedi korostaa sitä, että suvaitsevaisuus on alkuperäiseltä merkitykseltään sellaisten näkemysten ja mielipiteiden sietämistä, joiden kanssa kuulija on vahvasti eri mieltä, ja että suvaitsevaisuus edellyttää uskoa siihen, että totuus löydetään parhaiten tiukassa väittelyssä. Käsitettä on Furedin mukaan kuitenkin alettu käyttämään väärässä merkityksessä identiteettien politisoimiseen, ryhmäkonfliktien ratkaisemiseen ja ryhmien vahvistamiseen, vaikka alun perin siinä on ollut kyse yksilöiden vapauden sallimisesta. Käsitteen merkitys on Furedin mukaan liukunut vähitellen kohti tuomitsemattomuutta, huomiointia, hyväksyntää, vahvistamista ja kunnioittamista, sekä usein välinpitämättömyyttä muiden ihmisten tapoja kohtaan."
lainaus Wikipedian artikkelista Suvaitsevaisuus.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuon Valkeakosken surman tiimoilta on ex-pääministerimme postannut tämmöisen tuotoksen. Olen aika pitkälle Marinin toimintaa ollut valmis puolustamaan tuon entisen hallituksen toiminnasta, mutta nyt kyllä...





...mennään aivan helvetisti yli. Aivan uskomatonta, että ex-pääministerin asemassa oleva ihminen voi julkaista tämmöisen tuotoksen. Ihan oksettava kannanotto. Täysin puistattavaa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kiinnostava ja osin historiallinen päätös, Cia Thomas ei saa osallistua Pariisin olympialaisiim:


Kiinnostavia detaljeja tuo kolmas avoin sarja mahdollisuutena, ja sitten tämä linjaksi valittu 12 vuoden ikäraja. Todennäköisesti kuitenkin aika reilu. Joskin luulin aiemmin, että käytetään jotain biologista rajaa. No kai tämäkin sitä on.
 

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks

Kental

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Jyrsijämiehet ovat ilmeisesti kuumaa tavaraa...
En tiedä, en kyllä mitenkään hyvällä ottais, jos sanottais, että oletpas sinä söpö rotta...

YLE:
The Vogue tituleeraa ”jyrsijämiehiä” vuoden 2024 kuumimmaksi miestrendiksi – tästä on kyse

Vogue:
https://www.vogue.com.au/celebrity/...t/news-story/12dbd25493fc7633c6ae3db54720e946
Luopukaamme siis toksisen maskuliinisesta olemisen tavastamme, ja ottakaamme uuden ajan johtotähdeksemme ja esikuvaksemme Brad Marchand!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös