Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 960 138
  • 8 273

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Pienenä kevennyksenä äitivainaan tarina mustikanpoimintaretkeltä Varpaisjärvellä.
Mutsi oli kuullut metsäkukkulan takaa rytinää ja päätti mennä katsomaan onko siellä tuttu metsuri töissä.
No eipä ollut, vaan siellä iso karhu heitteli lahonnutta puunrunkoa.
Perääntyikö mutsi ohjeiden mukaisesti, rauhallisesti takaisin päin kävellen, katsekontaktin karhuun säilyttäen?
Ei. Heitti mustikoita puolillaan olleen ämpärin mäkeen ja juoksi niin kovaa ja kauas kuin vajaa 70- vuotias jaksoi.
Karhua ei kiinnostanut seurata, mutta ehkä se kuitenkin kävi syömässä ne helpot mustikat.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaikki keskustelu ei ole hyvää keskustelua ja tässäkin tapauksessa vaikutus taitaa olla kokonaisuutta katsoen negatiivinen.
Lopulta tämä voidaan arvioida vasta jälkeenpäin, kuten esimerkiksi kevään 2020 BLM-kuohunta. Onhan tässäkin paljon USA-lisää, mutta kehotan sen osalta lukemaan vielä kerran kaikkia tuon edellisellä sivulla (?) olevan mjr:n linkkaaman kirjoituksen. Erinomainen kirjoitus naiselta, joka tätä mies vai karhu -kysymystä joutuu ihan konkreettisesti pohtimaan.

Itse kyllä pidän ihan kaikkea keskustelua lain ja hyvien tapojen rajoissa hyvänä. En välttämättä sen juurisyitä, useinhan ne erilaisista konflikteista syntyvät, mutta jos ei muuta, niin pieni provo paljastaa usein pinnan alla piileviä asenteita. Ja onhan tämäkin keskustelu tuonut esiin sen miehisen defenssin, mikä näihin keskusteluihin usein liittyy, muualla somessa suorastaan räjäyttänyt.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Vältä pimeitä puistoja ja yksin liikkumista päihtyneenä. Ei tuo lopulta "hyvältä naiselta" yksilönä vaadi isoja tekoja, että oma turvallisuus paranee.

Tuollaisen ohjeen kirjoittaessa saataisiin varmaan tämäkin ketju lukkoon. Nainen tuntuu olevan uhri, silloin kun se hänelle sopii. Tässäkin keskustelussa on täysin ok myöntää, että naiset eivät pysty fyysisesti samanlaisiin suorituksiin kuin miehet, mutta muissa yhteyksissä tuollaisen asian toteaminen on misogyniaa. Olen todella hämmentynyt.
En usko, että kovinkaan monen mielestä sitä faktaa ei saisi sanoa että mies on keskimäärin isompi ja voimakkaampi. Toki silloin voi saada palautetta, mikäli sillä perustelee miehen "paremmaksi" asioissa missä sillä voimalla ei ole niin merkitystä.
 

#7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lopulta tämä voidaan arvioida vasta jälkeenpäin, kuten esimerkiksi kevään 2020 BLM-kuohunta. Onhan tässäkin paljon USA-lisää, mutta kehotan sen osalta lukemaan vielä kerran kaikkia tuon edellisellä sivulla (?) olevan mjr:n linkkaaman kirjoituksen. Erinomainen kirjoitus naiselta, joka tätä mies vai karhu -kysymystä joutuu ihan konkreettisesti pohtimaan.

Itse kyllä pidän ihan kaikkea keskustelua lain ja hyvien tapojen rajoissa hyvänä. En välttämättä sen juurisyitä, useinhan ne erilaisista konflikteista syntyvät, mutta jos ei muuta, niin pieni provo paljastaa usein pinnan alla piileviä asenteita. Ja onhan tämäkin keskustelu tuonut esiin sen miehisen defenssin, mikä näihin keskusteluihin usein liittyy, muualla somessa suorastaan räjäyttänyt.
Ongelma on, että häirinnästä ja oletettavasti vastaavat etupäässä kaksi tahoa: sellaiset, jotka eivät välitä toisten tunteista ja sellaiset, jotka eivät ymmärrä. Jälkimmäiset ovat sitä joukkoa, jotka heittelevät niitä "Eikö enää saa edes tervehtiä?" -tasoisia analyysejä, kun kehotetaan olemaan häiritsemättä. Kun ja koska heidän mielensä reagoi tuolla tavoin, voidaan melkoisella varmuudella olettaa, että he tulkitsevat samalla tavalla syyllistävänä ja loukkaavana tuon mies vai karhu -tarinan. Loukkaantuminen on tehokas keino sulkemaan korvat ja tässä tapauksessa juuri siltä ryhmältä, joille olisi tärkeintä aiheesta keskustella. Siksi pidän meemiä vahingollisena. Loukkaantujia tai syyllistämisen kokijoita on turha morkata, he eivät oikeasti kykene muuhun, koska valtaosa ihmisistä nyt vain on sellaisia. Siksi on viisaampaa pyrkiä vaikuttamaan tavoilla, jotka eivät aiheuta vastareaktioita.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ongelma on, että häirinnästä ja oletettavasti vastaavat etupäässä kaksi tahoa: sellaiset, jotka eivät välitä toisten tunteista ja sellaiset, jotka eivät ymmärrä. Jälkimmäiset ovat sitä joukkoa, jotka heittelevät niitä "Eikö enää saa edes tervehtiä?" -tasoisia analyysejä, kun kehotetaan olemaan häiritsemättä. Kun ja koska heidän mielensä reagoi tuolla tavoin, voidaan melkoisella varmuudella olettaa, että he tulkitsevat samalla tavalla syyllistävänä ja loukkaavana tuon mies vai karhu -tarinan. Loukkaantuminen on tehokas keino sulkemaan korvat ja tässä tapauksessa juuri siltä ryhmältä, joille olisi tärkeintä aiheesta keskustella. Siksi pidän meemiä vahingollisena. Loukkaantujia tai syyllistämisen kokijoita on turha morkata, he eivät oikeasti kykene muuhun, koska valtaosa ihmisistä nyt vain on sellaisia. Siksi on viisaampaa pyrkiä vaikuttamaan tavoilla, jotka eivät aiheuta vastareaktioita.
Toisaalta taas tästä on puhuttu aika paljon läpi vuosien, ja silti pilluvitsit kaikuvat kovaan ääneen erinäisissä yhteyksissä, naisia kähmitään jne. En tiedä, miten häirinnästä pitäisi puhua, että se tajuttaisiin. Itse pidän hyvänä, että tuolia välillä vähän huojutetaan. Osa siitä suuttuu, mutta sellaista se on.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Toisaalta taas tästä on puhuttu aika paljon läpi vuosien, ja silti pilluvitsit kaikuvat kovaan ääneen erinäisissä yhteyksissä, naisia kähmitään jne.
Eikö tämä jo kerro omaa tarinaansa tuon keskustelutyylin tehosta?

Kärjistetyimmillään tämä nykyinen ihmisten piiskaaminen poteroihin(*) johtaa siihen, että satunnaiset kohtaamiset ovat aiempaa arvaamattomampia. Ihmiset eivät kuuntele toisiaan, vaan "omiaan". Ihmiset eivät enää jaakaan samoja arvoja ja asenteita. Se puolestaan ei näy päälle päin, joten kun tapaat uuden ihmisen, et voi millään tietää, mistä hän on asenteensa ammentanut.

Siksi poteroitumista vastaan pitää taistella. Sinne ei pidä ajaa ketään, eikä sinne pidä jäädä istumaan.

(*) Johon itsekin syyllistyit potkaisemalla @BigRedCat :ia omaan poteroonsa.

En tiedä, miten häirinnästä pitäisi puhua, että se tajuttaisiin.
Minulla on ajatuksia, mutta harvoin saan niihin mitään vastakaikua. Ihmisille tuntuu olevan paljon mukavampaa vain toistaa oman joukkonsa iskulauseita, kuin alkaa käärimään hihojaan.

Itse pidän hyvänä, että tuolia välillä vähän huojutetaan. Osa siitä suuttuu, mutta sellaista se on.
Minusta tämä karhu-meemi ei ole niinkään huojutellut tuolia, vaan ennemminkin antanut joillekin tahoille hyväksynnän omalle kielenkäytölleen. Kukaan ei pysty kiistämään sitä faktaa, että mies herättää pelkoa enemmän kuin nainen, kaikissa ihmisissä sukupuolesta, etnisyydestä, ihonväristä ja uskonnollisesta vakaumuksesta riippumatta.

Lisäys: Tämähän ei koske pelkästään ihmistä, vaan ylipäätään lähes kaikilla nisäkkäillä urokset ovat pelottavampia ja vaarallisempia. Jos olet ollut tekemisissä eläinten (koirien, hevosten, nautojen, lampaiden, vuohien) kanssa, niin se on aika tuttua.

Aiheeseen liittyy tekijöitä, joihin miesten on mahdoton vaikuttaa. Kun luet tuon linkatun jutun, niin siinä käy minusta tosi hyvin ilmi se, ettei miehen edes tarvitse tehdä mitään ja silti hän voi olla pelottava - ja taas toisaalta ei tarvitse tehdä mitään, ja silti saa olon tuntumaan turvallisemmalta. Nii-in. Väärä sanavalinta, väärä ele, jokin muu väärä tekijä voi laukaista pelon. Miehen yksilönä voi olla ihan mahdoton hallita tätä.

Se, mistä meidän pitäisi keskustella, on se, että miten vähennetään miesten aiheuttamaa todellista vaaraa lähiympäristölleen.

Minusta iso osa keskustelusta ei puutu tuohon lainkaan. Minusta iso osa ehdotetuista ratkaisuista on joko puhdasta fantasiaa tai totalitarismia. Sheri Tepperillä on kirja nimeltään "Portti naisten maahan". Sitä kuvataan usein feministisenä utopiana. Tepperin utopiassa käytetään sen verran totalitaristisia otteita ja karkeaa rodunjalostusta, että natsi-Saksakin olisi voinut käyttää sitä käsikirjanaan. Monet maalaillut ratkaisut ovat sen tyyppisiä, että "rumat miehet" pakotetaan pysyvästi "friend zonelle", ja siihen he puolestaan tuskin suostuvat kuin pysyvästi lääkittyinä. Minusta siis realismin nimissä olisi parempi koettaa keksiä jotain muuta.
 
Viimeksi muokattu:

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Aiheeseen liittyy tekijöitä, joihin miesten on mahdoton vaikuttaa. Kun luet tuon linkatun jutun, niin siinä käy minusta tosi hyvin ilmi se, ettei miehen edes tarvitse tehdä mitään ja silti hän voi olla pelottava - ja taas toisaalta ei tarvitse tehdä mitään, ja silti saa olon tuntumaan turvallisemmalta. Nii-in. Väärä sanavalinta, väärä ele, jokin muu väärä tekijä voi laukaista pelon. Miehen yksilönä voi olla ihan mahdoton hallita tätä.
Meidät naiset opetetaan lapsesta asti varomaan niitä vieraita miehiä yksin. Osa tuosta "mies vai karhu" keskustelijoista taas syyllistää naisia pelontunteesta.

Jossain tuo haaste oli käännetty niin päin, että miehiltä kysyttiin että
Haluaisiko että oma tytär olisi kahdestaan metsässä miehen vai koiran kanssa. Silloin ei tullut sitä vihaa pelosta, vaan hämmennys ja kysymys "tunnenko sen miehen?".
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Meidät naiset opetetaan lapsesta asti varomaan niitä vieraita miehiä yksin.
Kuten myös useimmat pojat/miehet.

Osa tuosta "mies vai karhu" keskustelijoista taas syyllistää naisia pelontunteesta.
Joka on tietysti väärin.

Jossain tuo haaste oli käännetty niin päin, että miehiltä kysyttiin että Haluaisiko että oma tytär olisi kaudestaan metsässä miehen vai koiran kanssa. Silloin ei tullut sitä vihaa pelosta, vaan hämmennys ja kysymys "tunnenko sen miehen?".
Tuo on hauska kysymys. Oma koira mukana? Tuttu mies mukana? Kohtaa sattumalta metsässä koiran? Millaisen koiran - ajokoiran, pystykorvan, pitbullin? Kohtaa sattumalta miehen? Millaisen miehen - marjastajan, metsästäjän, eksyneen, erakon? Ei siis tarvitse vastata, mutta ajatusleikkinä tuo on hyvä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Kuten myös useimmat pojat/miehet.


Joka on tietysti väärin.


Tuo on hauska kysymys. Oma koira mukana? Tuttu mies mukana? Kohtaa sattumalta metsässä koiran? Millaisen koiran - ajokoiran, pystykorvan, pitbullin? Kohtaa sattumalta miehen? Millaisen miehen - marjastajan, metsästäjän, eksyneen, erakon? Ei siis tarvitse vastata, mutta ajatusleikkinä tuo on hyvä.
En tiedä miksi kirjoitin koiran, karhun piti kirjoittaa. Mutta asenne kysymykseen tosiaan muuttui, kun mies ei pystynyt ajattelemaan että on itse se "vieras mies".
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
En tiedä miksi kirjoitin koiran, karhun piti kirjoittaa. Mutta asenne kysymykseen tosiaan muuttui, kun mies ei pystynyt ajattelemaan että on itse se "vieras mies".
Toki. Jos minulla olisi tytär, niin suomalaisessa metsässä en haluaisi hänen kohtaavan karhua. Iso osa metsässä liikkuvista miehistä on retkeilijöitä, metsästäjiä tai marjastajia, joten tuntemattomankaan kohtaamisessa ei ole isoa vaaraa. Tarkennus: siis jos puhutaan sellaisesta tyttären tekemästä metsäreissusta, jossa olisi mahdollisuus törmätä karhuun. Amerikkalaisessa maailmassa tilanne voi olla erilainen monista syistä johtuen (esim. mustakarhut, ei joka miehen oikeuksia yms), mutten osaa arvata, miten amerikkalainen isä asiaa mielessään pyörittelisi.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ollaan ilmeisesti päästy nyt siihen pisteeseen, että miehet tässä ovatkin uhreja. Eipä sitä kovin yllättävänä lopputuloksena voida pitää tällä palstalla.

Ja sieltä vielä voittava loppukaneetti sivuuttaen täysin edellä olevien keskustelijoiden pointit. Vähän jopa perssumainen lähestymistapa, jos erään keskustelijan kirjoitustapaa lainaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oliko @BigRedCat - ei ollut, vaan joku muu - joka sanoi, että jos keskustelua aloittaisi "kaikki naiset ovat h**ria" -lausahduksella, niin ei sitäkään ehkä jälkikäteen voisi selittää, että ihan vain räväkäksi keskustelunavaukseksi tarkoitin eikä tarkoitus ollut ottaa kirjaimellisesti.
En tiedä alkuperäistä lausujaa, mutta on tuossa nyt ihan pikkuriikkinen ero, toteaako suoraan jotain vai herättääkö ajattelua vertauksen kautta. Jos joku sanoisi, että kaikki miehet ovat raiskaajia, niin sitten oltaisiin samoilla leveleillä.
 
Jep, eli kiusattu vaihtaa koulua ja ongelma ratkeaa sillä. Eiku...
Eikös nuo ohjeet ole aina yleispäteviä ihan sukupuolesta riippumatta. Toki eivät ne häirintäongelmaa ratkaise.
Ollaan ilmeisesti päästy nyt siihen pisteeseen, että miehet tässä ovatkin uhreja. Eipä sitä kovin yllättävänä lopputuloksena voida pitää tällä palstalla.
Missäs näin on todettu? Onhan se kiva käydä heittämässä tietenkin tämmöisiä mukahauskoja välikommentteja ilman mitään suurempaa omaa osallistumista.
En tiedä miksi kirjoitin koiran, karhun piti kirjoittaa. Mutta asenne kysymykseen tosiaan muuttui, kun mies ei pystynyt ajattelemaan että on itse se "vieras mies".
Edelleen kyllä harvinaisen helppo kysymys. Tilastollisten todennäköisyyksien perusteella haluaisin, että tyttäreni kohtaisi siellä tuntemattoman miehen mielummin kuin karhun. Uskoisin hänen vastaavan itse myös samalla tavalla.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ja sieltä vielä voittava loppukaneetti sivuuttaen täysin edellä olevien keskustelijoiden pointit. Vähän jopa perssumainen lähestymistapa, jos erään keskustelijan kirjoitustapaa lainaan.

No eihän tuo kyseinen nimimerkki mitään muuta teekään, kun trollaa ketjusta toiseen. Tekee sen vielä sen verran taitavasti, ettei varsinaisesti riko mitään palstan sääntöjä. Nytkin melkein jo onnistui kääntämään keskustelua pois aiheesta, kun palstaveli alkoi/alkaa pinteessä, mutta eipä tuohon rapalaan ole tarttunut kukaan muu idiootti kuin sinä ja minä..

Mutta asenne kysymykseen tosiaan muuttui, kun mies ei pystynyt ajattelemaan että on itse se "vieras mies".

Niinpä. Hyvä esimerkki siitä miten kysymyksen asettelulla on oikeasti iso merkitys vastaus-skaalaan. Minä kyllä uskallan väittää, että silti tuohon "oma tytär"-kysymykseen suurin osa vastaisi kyllä miehen eikä karhun.. Nyt on taas jotenkin saatu (kiitos tuon huomionhakuisen kannanoton) sellainen kuva, että on faktaa, että ihan jokainen mies on naiselle uhka siellä metsässä. Eihän se nyt näin kuitenkaan ole. Enkä kiistä tai tuomitse sitä, jos joku näin kuitenkin tuntee.
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Olen kohdannut monia naisia Porin metsissä lenkkeillessä ja osa vähän hätkähtää jos ilmestyy yllättävältä sivupolulta, mutta uskon, että mieluummin minä tai joku muu mies kuin karhu.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt teit sen virheen, että lähdit yleistämään naisia yhden esimerkin perusteella. Miesten kohdalla yleistäminen on ok, mutta ei naisten. Naiset ovat aina yksilöitä, mutta miehet kantavat kollektiivisesti vastuun myös muiden miesten tekemisistä. Lukee muuten tuolla aiemmin tässä ketjussa...

...

Minä en ymmärrä itse sitä, että miksi naisten pitäisi olla jotenkin eriarvoisessa asemassa, jotta tasa-arvo toteutuisi. Eikö tasa-arvo nimenomaan tarkoita sitä, että molempia sukupuolia pitäisi kohdella ja käsitellä samanarvoisina? Jos tässä asiassa käännetään vaakaa jommalle kummalle puolelle, vie se tilannetta kauemmaksi tasa-arvosta.
Nykyinen entinen nykyinen työkaveri lähti opiskelemaan hoitoalaa, koska meinasi olevan parempaa kuin metalliteollisuus. Muutaman vuoden jaksoi sietää oletusta että, sinä miehenä menet ja painit hullujen ja nistien kanssa, vaikka paikalla olisi ja oli itseään isompia ja kokeneempia naishoitajia. Siinä sitten iltoja piestynä, silmät mustana kirkastui ajatus paluusta vanhoihin hommiin. Ei ole kuulemma katunut.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Siksi poteroitumista vastaan pitää taistella. Sinne ei pidä ajaa ketään, eikä sinne pidä jäädä istumaan.
Sehän noissa ääripäiden porukoissa huvittaa, että ne huutaa ja pelkää omissa poteroissaan, ja kuvittelevat että kaikki tekee niin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
"Niin, pojat on poikia. Ei nyt pahoiteta kenenkään mieliä. Huumoria se vaan oli. No emmä nyt viitsi kavereille sanoa."

Mä olen siitä vittumainen, että viitsin. Jos eivät pyydä enää kaljalle, niin ei ole sen arvoista.

Jos se on poteroiden kaivamista, niin kaivetaan sitten kunnolla. Yleensä kun tulee eri keskusteluissa käyskenneltyä ei kenenkään maalla, niin onhan tämä ainakin normaalista poikkeavaa. Ja toisaalta sen verran tärkeäksi asian koen, että eipä tässä oikeastaan ymmärrystä riitä pilluvitsiosastolle.
 

#7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
"Niin, pojat on poikia. Ei nyt pahoiteta kenenkään mieliä. Huumoria se vaan oli. No emmä nyt viitsi kavereille sanoa."

Mä olen siitä vittumainen, että viitsin. Jos eivät pyydä enää kaljalle, niin ei ole sen arvoista.

Jos se on poteroiden kaivamista, niin kaivetaan sitten kunnolla. Yleensä kun tulee eri keskusteluissa käyskenneltyä ei kenenkään maalla, niin onhan tämä ainakin normaalista poikkeavaa. Ja toisaalta sen verran tärkeäksi asian koen, että eipä tässä oikeastaan ymmärrystä riitä pilluvitsiosastolle.
Kysehän ei ole siitä, etteikö saisi sanoa tai puuttua. Itse kannustan niin tekemään ja hienoa on, että puutut. Kuitenkin on valtaisa merkitys sillä, miten sanoo. Opettajana ymmärtänet pedagogiikkaa, joten uskoisin sinulle olevan hyvin tuttua pohtia, minkälaisilla keinoilla eri tasoisille oppilaille oppi saadaan menemään perille. En muista kuulleeni, että yläpuolelle asemoitumalla ja sieltä alentuvasti tölväisyjen sävyttämänä toimitettu ojennus olisi suositeltu keino. Tuo ei koskenut sinua, vaan ihan yleisellä tasolla totean, koska sellainen tyyli vaikuttaisi olevan muodissa.

Uskotko, että mies vai karhu -vertausta tullaan jatkossa käyttämään vasta-argumenttina paheksunnalle, joka seuraa kyseisen meemin perusteella "oikeutetuille" rasistisille läpille? Minä olen siitä jokseenkin varma. Se oli heidän kanssaan samalle tasolle laskeutumista ja siksi en siitä pidä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kuitenkin on valtaisa merkitys sillä, miten sanoo. Opettajana ymmärtänet pedagogiikkaa, joten uskoisin sinulle olevan hyvin tuttua pohtia, minkälaisilla keinoilla eri tasoisille oppilaille oppi saadaan menemään perille.
Onhan sillä, ja lasten sekä nuorten kanssa tätä tulee harrastettuakin. Kavereiden ja tuttujenkin kanssa. Tuntemattomien kanssa ei maksa vaivaa, varsinkin se osasto, joka eniten vituttaa, ei tajua kuin verbaalista tukkapöllyä.

Uskotko, että mies vai karhu -vertausta tullaan jatkossa käyttämään vasta-argumenttina paheksunnalle, joka seuraa kyseisen meemin perusteella "oikeutetuille" rasistisille läpille? Minä olen siitä jokseenkin varma. Se oli heidän kanssaan samalle tasolle laskeutumista ja siksi en siitä pidä.
Voi olla. Itse kyllä tykkäsin siitä, että pienellä provolla saatiin niin paljon jengiä näyttämään värinsä. Enkä nyt tarkoita ainakaan pääosaa tänne kirjoitelleista, vaan muualla somessa vaahdonneista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Palaan nyt vielä sen verran asiaan, että eilen jäin miettimään logiikkaani yleistyksen osalta, enkä voi seisoa sen takana. Eli kyllä, vaikka se kattaa kaikki miehet etnisestä ryhmästä riippumatta eikä keskity yksilöön, sen periaate on sama kuin rasistisilla yleistyksillä. Fakkiuduin liikaa ajatuksen hyvään tarkoitusperään, mutta käsi ylös tältä osin virheen merkiksi. Olen tavannut nämä julkisesti tunnustaa, joten jatketaan nyt samalla linjalla. @BigRedCat

Mietin myös sitä, koenko karhu ja mies -vertauksen kärjistyksenä huonoksi vai hyväksi. Sen osalta en kyllä pysty vaihtamaan suuntaani, vaan ehkä oman historiani (en uskonnollisen) vuoksi tykkään tässä tapauksessa jauhot suuhun -tyyylistä, vaikka aika usein näissä keskusteluissa liikun puolivälissä jakolinjoja. Ehkä kokemukset lähipiirissäni ovat vain sen verran tuoreita vieläkin, että en jaksa ymmärtää pällejä ja pidän ne sarjatulella poteroissaan mieluummin kuin sovittelen yhtään.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mietin myös sitä, koenko karhu ja mies -vertauksen kärjistyksenä huonoksi vai hyväksi. Sen osalta en kyllä pysty vaihtamaan suuntaani, vaan ehkä oman historiani (en uskonnollisen) vuoksi tykkään tässä tapauksessa jauhot suuhun -tyyylistä, vaikka aika usein näissä keskusteluissa liikun puolivälissä jakolinjoja. Ehkä kokemukset lähipiirissäni ovat vain sen verran tuoreita vieläkin, että en jaksa ymmärtää pällejä ja pidän ne sarjatulella poteroissaan mieluummin kuin sovittelen yhtään.

Arvostan käden nostoa!

Kärjistykset ovat minustakin hyvä asia, niillä saa monesti sen omankin ajatusmaailman paremmin puettua esimerkin muotoon. Se mikä itseäni näissä kärjistyksissä tympii, niin valitettavasti nykyisessä keskustelukulttuurissa usein samat ihmiset itse kärjistävät, mutta moittivat sitten (sitä vastakkaista mielipidettä) kärjistyksistä. Pätee toki muihinkin asioihin, kuin kärjistyksiin. Tykkäisin siitä, kun mentäisiin samalla pelikirjalla niin itsensä kuin "vastustajan" osalta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minusta tuo linkkaamani naisvaeltajan kirjoitus oli hyvä - suhtautuu hyvin myönteisesti miehiin, eikä hätkähdä kun jossain täydessä erämaassa tulee joku mies vastaan, kokemukset ovat olleet valtaosin erittäin hyviä. Mutta samalla aluksi aistii erittäin tarkoin signaaleja ja on valmis nopeasti vetäytymään tilanteesta. Se fyysinen ylivoima on aika merkittävä tekijä tässä, mitä meidän miesten on vaikea ehkä täysin sisäistää vaikka sen älyllisesti tajuaakin. Sanoisin että näin miehenä on tietty perusturvallinen olo tässä yhteiskunnassa kaikkina vuorokaudenaikoina ja about kaikissa paikoissa (täällä pohjoismaisessa lintukodossa), etenkin kun osaa väistää ja välttää konfrontaatioita toisten miesten ja miesporukoiden suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Nykyinen entinen nykyinen työkaveri lähti opiskelemaan hoitoalaa, koska meinasi olevan parempaa kuin metalliteollisuus. Muutaman vuoden jaksoi sietää oletusta että, sinä miehenä menet ja painit hullujen ja nistien kanssa, vaikka paikalla olisi ja oli itseään isompia ja kokeneempia naishoitajia. Siinä sitten iltoja piestynä, silmät mustana kirkastui ajatus paluusta vanhoihin hommiin. Ei ole kuulemma katunut.
Tasa-arvohan (varsinkin hoitoalalla) on tiivistettynä sitä, että ei ole olemassa naisten ja miesten töitä, on vain miesten töitä. Loput työt tehdään sitten yhdessä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minusta tuo linkkaamani naisvaeltajan kirjoitus oli hyvä - suhtautuu hyvin myönteisesti miehiin, eikä hätkähdä kun jossain täydessä erämaassa tulee joku mies vastaan, kokemukset ovat olleet valtaosin erittäin hyviä. Mutta samalla aluksi aistii erittäin tarkoin signaaleja ja on valmis nopeasti vetäytymään tilanteesta. Se fyysinen ylivoima on aika merkittävä tekijä tässä, mitä meidän miesten on vaikea ehkä täysin sisäistää vaikka sen älyllisesti tajuaakin. Sanoisin että näin miehenä on tietty perusturvallinen olo tässä yhteiskunnassa kaikkina vuorokaudenaikoina ja about kaikissa paikoissa (täällä pohjoismaisessa lintukodossa), etenkin kun osaa väistää ja välttää konfrontaatioita toisten miesten ja miesporukoiden suhteen.
Ja pystyi myös tunnistamaan keskustelun tarpeen, jonka meemi aiheutti.

(Silmää iskevä hymiö)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös