Joku heitti taannoin twitterissä kysymyksen, mistä kaikesta valkoinen, lihaa syövä ja autolla ajava heteromies on joutunut nykypäivänä luopumaan tämän kaiken sorron ja vähättelyn seurauksena? Minä en tiedä, itse en koe joutuneeni luopumaan mistään. Ehkä joku voisi kertoa omista kokemuksistaan.
Minä olen tähän asiaan liittyen luopunut siitä, että miettisin koko asiaa. Jos tätä aiheesta käytävää julkista keskustelua seuraa, niin huomaa olevansa syyllinen aika paljoon, muttei saa mitään järkevää perustetta sille, että miten. Olen oikeasti syyllinen moneenkin, joten jonkun täysin tuntemattoman keksimät syyllisyydet eivät jaksa liikuttaa.
Miespuolisen jälkikasvun kanssa tästä on tullut juteltua, ja hyviä keskusteluja on ollut. Pääviestini on ollut, että et ole huono ihminen, vaikka tuohon sukupuoleen oletkin syntynyt, ja että miesviha on ilmiö, josta on syytä olla tietoinen mutta jonka ei tarvitse antaa vaikuttaa omaan elämään. Aamulehden lukeminen tuolta piti kieltää valtionhallintoa ja etenkin varusmiespalvelusta koskevien juttujen osalta, koska ne vilisee täysin tietoisesti väärin käytettyjä termejä.