Minä en valitettavasti ole nähnyt tällaista kehitystä lähipiirissäni. Siitä olen samaa mieltä, että malli on muuttunut jonkin verran omasta nuoruudestani, mutta minusta se ei ole laajentunut, vaan nuorillakin ne muotit sukupuolesta riippumatta ovat yllättävän kapeat. Tietyiltä osiltaan nykynuorten elämä on ahtaampi kuin ennen: esimerkiksi kiusaaminen on nykypäivänä somen takia 24/7, siltä ei pääse pakoon edes kotiin, toisin kuin ennen.Kehitystäkin on tapahtunut onneksi - itse muistan omasta nuoruudestani todella yksiulotteisen "miehen" mallin, joka asetti omalaatuisia ja tiukkoja vaatimuksia meille teinipojille. Nyt oma poikani on teini-iässä ja meno on paljon vapaampaa: ei tarvitse olla siinä yhdessä ja kovassa muotissa.
Mutta se on varmasti totta, että näitä paineita edelleenkin on ja "mieheys" on usein sangen toksisesti ja ahdistavasti määritelty kategoria. Toivottavasti vapautuminen edelleen jatkuisi ja voimistuisi myös tässä suhteessa. Menneisyyden kuristava ote on vieläkin vahva ja paljon aikaa tarvitaan sen kirpoamiseen.
Ihan mutulla voisin väittää, että näissä malleissa on eroja sosiaalisten luokkien välillä. Olen aika huolissani niihin matalimpiin sosiaalisiin luokkiin kuuluvien nuorten tulevaisuudesta. Nykymaailma ei tarjoa niille ihmisille kovinkaan paljon päämääriä, olen huomaavinani sellaisen näköalattoman ryhmän syntymistä. Se on aika näkymätön, koska se ei pidä meteliä somessa - ei se porukka osaa sanoittaa asioitaan fiksusti someen, vaan se joutuu valtavirran jyräämäksi tyhmästä mölinästään.
Lisäys:
Tästä olen ihan 110% samaa mieltä.No siis, vakavasti puhuen meillä varmasti on kriisi mieheyden suhteen, mikä heijastuu monessa asiassa mutta minusta se ei liity noihin kysymyksiin mistä Ukkola poleemisesti ja populistisesti puhui, muuten kuin epäsuorasti. Vanhat roolit ovat kriisissä ja uudet ovat vielä aika epämääräisiä: elämme murrosaikaa, mikä näkyy somekuohunnassa ja tässä jatkuvassa järjettömässä vastakkainasettelussa, jota Ukkolakin edustaa.
Eikä tämä kriisi tapahdu missään yhteiskunnallisessa tyhjiössä vaan esim. modernilla globaalilla talousjärjestelmällä on merkittävä vaikutus juurettomuuteen, syrjäytymiseen ja kaunan ja vihan tuntemiseen - silmittömästi kuplia ja turhaa ylikuluttamista tuottava finanssikapitalismi syö yhteisöllisyyttä ja murentaa kaikkia suuria arvojärjestelmiä. Siksi onkin hyvä kysymys, että mitä oikein on tehtävissä, kun näyttää siltä, että nykyinen talousjärjestelmä voittajineen ja häviäjineen on kiveen hakattu luonnonjärjestys.