Mainos

Tampere – mainettaan parempi kaupunki

  • 375 918
  • 2 023

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Lamminrahka olisi luonnollinen välietappi matkalla kohti Lentolaa ja Prisman aluetta.

Taidamme kuitenkin puhua eri tiestä? Kangasalantie on minusta (ja kartan mukaan) tuo tie, jonka varrelle Kangasalan nauhataajama on muodostunut. Ja juuri tuo on minusta se ongelma. Sitä ei levennetä ilman talojen purkua monen kilometrin matkalta. Ja raitiotien vetäminen Lentolan, Suoraman ja Kangasalan keskustan suuntaan on siksi miltei mahdotonta. Jossain visiossa kai pohdittiin suunnaksi Kangasalan asemaa, mikä olisi minusta järjetöntä, koska siellä asuu niin vähän ihmisiä, ja sijainti on hyvin hankala liityntäpysäköintien kannaltakaan.

Lähijunaliikenteelle on kaavoitettu pysäkkejä Kangasalan suuntaan joten onko sillä ratikalla oikeastaan tarvetta. Itse toki toivon, että joko Vehmaisten seisake aktivoidaan tai ratikka alkaa rullaamaan Linnainmaa - Holvasti - Nattari ja siitä sitten Suoraman kautta keskustaan.

Rajalla Vehmainen, Liuttu, Nattari ja Vatialan ovat kasvavaa aluetta. Ja kasvu on nopeaa. Vehussa ei liiemmin tilaa ole joten siksi esim ”kauppakeskus” menee kohta matalaksi ja tilalle tulee isoa kerrostaloa niin, että maatasossa palvelua. En pitäisi myöskään ihmeenä, että Nattarin Salea vastapäätä oleva halli katoaa ja tilalla on kohta tornitaloa.

Miksi asua keskustassa kun muualla on paremmin? Terveisin nimimerkki ”Vehu on jees”
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lähijunaliikenteelle on kaavoitettu pysäkkejä Kangasalan suuntaan joten onko sillä ratikalla oikeastaan tarvetta. Itse toki toivon, että joko Vehmaisten seisake aktivoidaan tai ratikka alkaa rullaamaan Linnainmaa - Holvasti - Nattari ja siitä sitten Suoraman kautta keskustaan.

Rajalla Vehmainen, Liuttu, Nattari ja Vatialan ovat kasvavaa aluetta. Ja kasvu on nopeaa. Vehussa ei liiemmin tilaa ole joten siksi esim ”kauppakeskus” menee kohta matalaksi ja tilalle tulee isoa kerrostaloa niin, että maatasossa palvelua. En pitäisi myöskään ihmeenä, että Nattarin Salea vastapäätä oleva halli katoaa ja tilalla on kohta tornitaloa.

Miksi asua keskustassa kun muualla on paremmin? Terveisin nimimerkki ”Vehu on jees”

Ilmeisesti tuosta syystä tuota raitiovaunuliikennettä ei Kangasalla edes niin aktiivisesti edistetä. Juuri tuo Suoraman ja keskustan väli on todella haasteellinen aiemmin mainitsemistani syistä. Realistisempaa minusta olisi, että tuo lähijunayhteys toteutettaisiin niin kuin sanoit, ja jatkettaisiin ehkä Asemalle asti. Keskustan ja Suoraman suunnilta olisi sitten toimiva bussiyhteys Kangasalan Asemalle. Helpoiten tuo bussiyhteys toteutettaisiin minusta melkeinpä kahdella päinvastaisella rengasreitillä, joista sitten tulisi koukkaus Asemalle. Reitit olisivat Keskusta - Suorama - Kyötikkälä - Asema - Tursola - Keskusta. Ja sama toiseen suuntaan. Mutta toinen vaihtoehto on bussiliikenteen jatkaminen ennallaan.

Itse asuin Kangasalan vuosinani Suoramalla. Vaikka tuolla alueella on maineensa 80-luvun peruina, niin tuo alue oli minusta hyvinkin jees. Oli tuollakin ne tietyt paikat, jotka ovat edelleen maineensa veroisia, mutta ne olivat kauempana. Keskusta taas näivettyy. Lentolan alue tuntuu olevan se, jolla on imua. Ja juuri tuo Tampereen rajaseutu.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sekin varmaan olisi kova veto, jos ratikka tulisi eka vaikka siihen Lamminrahkaan. Siihenhän pitäisi tulla iso asuin- ja yritysalue.

Lamminrahkaan asti onkin reitti jo piirretty ja Lamminrahkan kaavassa varauduttu raitiovaunun tuloon. Siitä eteenpäin ratikkaa ei ole tarkoitus viedä eikä mitään edes alustavia suunnitelmia ole tehty.
 
Mikä Tampereen kaupunginosa on paras?

Hervanta ei varmaankaan ihan heti nouse tälle listalle, mutta miltä näyttää Hervanta 2021?

Hervanta:
Laajenee kuin pullataikina. Paljon vierasperäisiä asukkaita. Ja nuoria. Tyypillistä ison kaupungin vuokralähiölle. Kasarmia nousee Ruskonsuolle ja vanhalle Hervannan kaatopaikalle...

Paras? En tiedä, mutta Kaarila, Ranta-Kaarila, Ylä-ja Ala-Pispala, Pyynikki sekä Tahmela ovat parhaasta päästä. Noissa ei ole paljon vuokra-asuntoja, hintavia, kokoomuslaisia, ja silti 4 kilometrin säteellä keskustorista.

Makuasioita toki...

Vanha sanonta Tampereesta on, että Länsi-Tampereella on vajaa 1/4 osa väestöstä, mutta reilut 1/3 varallisuudesta...
 

peksa

Jäsen
Ilmeisesti tuosta syystä tuota raitiovaunuliikennettä ei Kangasalla edes niin aktiivisesti edistetä. Juuri tuo Suoraman ja keskustan väli on todella haasteellinen aiemmin mainitsemistani syistä. Realistisempaa minusta olisi, että tuo lähijunayhteys toteutettaisiin niin kuin sanoit, ja jatkettaisiin ehkä Asemalle asti. Keskustan ja Suoraman suunnilta olisi sitten toimiva bussiyhteys Kangasalan Asemalle. Helpoiten tuo bussiyhteys toteutettaisiin minusta melkeinpä kahdella päinvastaisella rengasreitillä, joista sitten tulisi koukkaus Asemalle. Reitit olisivat Keskusta - Suorama - Kyötikkälä - Asema - Tursola - Keskusta. Ja sama toiseen suuntaan. Mutta toinen vaihtoehto on bussiliikenteen jatkaminen ennallaan.

Itse asuin Kangasalan vuosinani Suoramalla. Vaikka tuolla alueella on maineensa 80-luvun peruina, niin tuo alue oli minusta hyvinkin jees. Oli tuollakin ne tietyt paikat, jotka ovat edelleen maineensa veroisia, mutta ne olivat kauempana. Keskusta taas näivettyy. Lentolan alue tuntuu olevan se, jolla on imua. Ja juuri tuo Tampereen rajaseutu.

Suoramalla olen itse kans asunu, Nattarissa myöskin. Sillai haastava seutu ratikan ja radan kannalta kun se melkein täytyis vetää Messukylän ja Kangasalantien kautta että siitä olisi jotain hyötyä mut olisi kyllä tuhottoman kallis.

Halvin ja järkevin uudistus olis tehdä lähijuna tms pysäkki Nattariin tai Asemalle ja siitä aina suora bussivuoro keskustaan kun juna pysähtyy. Toisaalta Kaupin Kampukselta tulee aika nopee vuoro uuden systeemin myötä.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Mitenkähän tämä nyt on jäänyt osalle idiootteja päähän, että ratikanhan piti olla pinkki? Vaihtoehdot oli punainen ja sininen joista sai äänestää, onhan noita nyt teipattuna moneen väriin, jopa pinkihtäväkin on kulkemassa. Pinkki tuli jossain myöhemmässä vaiheessa ihan vitsinä, että sehän olisi ollut hauska väri, olisi ollut possujuna. Kai nämä sama pinkkiuskovaiset pitäisi totuutena jos sanoisi että Urho Kekkonen oli liehuvahiuksinen mies, tukka vaan hulmusi kun korkeutta hyppäsi.

Ja toinen marina mikä huvittaa ehtymättömästi, on ratikan musta keula, ei sitä näe kun se tulee. Tänään joku Aamulehdessä kitisijälle vastasikin, että onhan siinä valot.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Olen tulossa juniorin kanssa, jota kiinnostaa jääkiekon historiakin, turnaukseen Tampereen seudulle. Kävin vajaa 10 vuotta sitten jääkiekkomuseossa, jolloin se vaikutti vähän kulahtaneelta. Onko sitä sen jälkeen päivitetty?
 

Undrafted

Jäsen
Tää on kyllä koomista miten turkulaisilla ja sen lähialueilla asuvilla on nykyään niin huono itsetunto kusisen kaupunkinsa suhteen, että pitää kokoajan koittaa keksiä jotain aihetta jolla tulla tähän ketjuun kuittailemaan.
Kumpaahan loukkaa enemmän? Turkulaista, jonka kaupunkiin liitetään Rauma lähialueeksi vai raumalaista, jonka kaupunki nimetään Turun lähialueeksi?

Tampereen reissuja odotellessa, kun rajoitukset hellittävät. Museo- ja teatteritarjonta kaupungissa on oikein mainoa. Rosendahlin huoneet kun vielä remppaisivat tälle vuosituhannelle, niin olisi itselle hyvä kattaus. Muutama vuosi kun menee eteenpäin ja lapset muuttavat kotoa, niin Tampere minun lyhyellä listalla mahdollisena kohteena kun vaihdan edullisemmalle seudulle.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen tulossa juniorin kanssa, jota kiinnostaa jääkiekon historiakin, turnaukseen Tampereen seudulle. Kävin vajaa 10 vuotta sitten jääkiekkomuseossa, jolloin se vaikutti vähän kulahtaneelta. Onko sitä sen jälkeen päivitetty?

En välttämättä sanoisi, että kulahtanut, koska onhan se ihan tyylikkäästi tehty. Mutta ei näin jääkiekkoa vuosikymmeniä seuranneelle kyllä oikein mitään muuta kuin sitä saman kertausta ja aika ohuesti vielä. Aika samat esineetkin siellä aina esillä tuntuu olevan.
 

Hukkakaato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна / Jokerit 1992-2013 / Jokerit 2023-
Tamperelaisten osaamisesta kertoo paljon, että heidän pitää tilata uuden Uros-hallinsa jään tekijät Raumalta.

Toisaalta käsittääkseni Tampereen viime vuosien kaikki suuret rakennushankkeet ovat pysyneet budjetissa mitä ei taida tapahtua missään muualla. Ei ainakaan PK-seudulla. En itse ole tamperelainen mutta se tunneli ja ratikka taitaa olla ainakin näitä. Se taitaa olla hieman tärkeämpi osaamisen mittari kuin jään tekeminen.
 

Jonde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Ratikasta kun täällä on nyt ollut puhetta, niin ratikan laajentuminen Härmälään ja Koilliskeskukseen on kirjattu uuteen pormestariohjelmaan. Tuo on jo kohtuullisen vahva merkki siitä, että asiasta saadaan neljän vuoden kuluessa tehtyä päätös ja todennäköisesti rakentaminen alkaa siitä sitten melko nopeasti.

Ja tietenkin mahdollisimman nopeasti nuo pääsuunnat onkin nyt tehtävä, jotta ratikka saavuttaisi potentiaalinsa paremmin.

Koilliskeskuksesta tosiaan Kangasala jatkaa sitä sitten Lamminrahkaan, jos jatkaa. Tätä ei taida tapahtua ainakaan kymmeneen vuoteen.

Todennäköisimmin siis Pirkkala on ympäristökunnista se, jossa ratikka ensimmäisenä liikkuu.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Aika samat esineetkin siellä aina esillä tuntuu olevan.
Muistanko väärin, pitikö siellä joskus olla kuuluisat Nurmisen nahkakengät näytillä? Ei ollut ainakaan kun itse viimeksi kävin, mikä on huutava vääryys, ovathan ne oleellinen osa suomalaista jääkiekko(lähi)historiaa.
 
Toisaalta käsittääkseni Tampereen viime vuosien kaikki suuret rakennushankkeet ovat pysyneet budjetissa mitä ei taida tapahtua missään muualla. Ei ainakaan PK-seudulla. En itse ole tamperelainen mutta se tunneli ja ratikka taitaa olla ainakin näitä. Se taitaa olla hieman tärkeämpi osaamisen mittari kuin jään tekeminen.

Niin ja ehkä se onkin tuon homman salaisuus, että hankitaan osaamista sieltä missä sitä on budjetin puitteissa tarjolla eikä käännytä laput silmillä oman hyväveli-verkoston puoleen tuplahinnalla.

Ja sanon tämän entisenä turkulaisena.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toisaalta käsittääkseni Tampereen viime vuosien kaikki suuret rakennushankkeet ovat pysyneet budjetissa mitä ei taida tapahtua missään muualla. Ei ainakaan PK-seudulla. En itse ole tamperelainen mutta se tunneli ja ratikka taitaa olla ainakin näitä.

Ei pelkästään pysyneet budjetissa vaan myös alittaneet ne. Samoin mainitsemasi kohteet ovat valmistuneet etuajassa johtuen sopimuksen kannustimista. Vrt. Länsimetro.
 

ipaz

Jäsen
Mikä Tampereen kaupunginosa on paras?

Millä mittarilla paras? Lapsiperheille varmaankin omakotitalo- / rivitaloalueet kaupungin ympärillä ja sitten uusi alue Vuores tuolla Lempäälän rajalla Hervannan ja motarin välissä. Etuovi.comin mukaan haetuimmat asunnot löytyy keskustasta ja Kalevasta. Kalevan arvo tulee nyt nousemaan isosti ratikan myötä, kun pääsee parissa minuutissa raiteita pitkin keskustaan mustamakkaralle.

Jos kalleinta aluetta miettii, niin parhaillaan Näsijärven rantaan rakenteilla oleva Ranta-Tampella on varmaankin ykkönen. Siellä asuu mm. NHL-tähdet Laine, Barkov, Hintz ja muut massikeisarit. Myös Ratina ja Tampella ovat kovahintaisia kerrostaloasuntoja täynnä. Järvien läheisyys vaikuttaa. Lapinniemi on kanssa arvokasta neliötä, vaikka alueen talot ovat rakennettu 50-80-luvuilla. Myös Pyynikillä on hienoja taloja, joihin ei ihan pikkurahalla pääse käsiksi. ja Rantatien varteen rakennetaan uutta Santalahden asuinaluetta, jossa siinäkin on järvi ihan rannassa ja kohta ratikka reitin varrella.

Hervanta on yksi Tampereen suosituimmista alueista. Ja samalla suurin kaupunginosa yli 25000:lla asukkaallaan. Oma pikkukaupunki 10km keskustasta. Hervannastakin löytyy kaikenlaista asumusta eteläosan omakotialueesta ydin-Hervannan korkeisiin kerrostaloihin. Ja nyt sieltäkin pääsee ratikalla keskustaan 20 minuutissa. Paikallislehdessä olikin juuri juttu, että nyt Hervanta on sellainen kun miksi se alunperin suunniteltiin kun joukkoliikenne kaupunkiin toimii nopeasti ja tehokkaasti.

Unohtaa ei saa tietenkään Pispalaa. Huikea jyrkkä harju vanhoine mummonmökkeineen. Pispalaan uuden rakentaminen on kuuleman mukaan työn ja tuskan takana, koska alue on kultturihistoriallisesti arvokasta. Mutta kyllä sieltäkin löytyy hulppeaa uutta pytinkiä rinteeseen rakennettuna. Upeat järvinäkymät varsinkin etelärinteessä Pyhäjärvelle.

Ja ettei ihan pelkkää herutusta, niin Tampereen huono-osaiset kaupunginosat ovat Tasoma, Peltolammi, Multisilta, Nekala ja osittain Hervanta (koska Hervannassa on sekä kallista että köyhää).
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Sattuneesta syystä kun joutuu tällä hetkellä välillä autoilemaan sekä Helsingin että Tampereen keskustassa, niin Helsinki on helpompi. Siellä kaikki on niin järjestelmällistä ja ihmiset tietävät mitä tekevät liikenteessä. Tampereella kukaan ei oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä. Toivottavasti joskus asiat ovat valmiina.

Melko toivoton paikka tuo Sorinmäki tällä hetkellä. Bussiaseman kulman liikennevalot päästävät muutaman auton kerrallaan. Rautatienkadulta kääntyessä jono menee yleensä sillan yli, joten väliin mennään väkisin tai sitten joku vain antaa tilaa. Lisäksi kävelijöitä loikkii mäessä tien yli, kun eivät varmaan tiedä mistä pitäisi ylittää. Tosin sama ongelma on myös Hämeenkadulla. Suojatiet poistettu, jalankulkijan pitäisi väistää. Eivät näytä väistävän.

Mutta kun ajatus on nyt ollut tunkea kaikki mahdollinen kahden järven väliin, niin ei ahtaus varmaan voi olla näkymättä tulevaisuudessa. Toisenkin tavan olisi voinut ottaa käyttöön. Ja jos tuo typerä tekosaari saa nyt ympäristöluvan, niin millä muulla se voi tulla kuin korruptiolla? Kun katsoo yleisesti, mitä kaikkia ympäristölupia on viime vuosina hylätty. Samaan syssyyn kaatuvat myös Kaupin metsät Suomen johtavan "ympäristöpuolueen" siunauksella.

Vuoreksessa näkyy nykyrakentamisen ihanuus. Omakotitaloina myydään ylöspäin suorakaiteen muotoisia hirvityksiä. Eihän niille tonteille pysty enää sivuttain rakentamaan, koska ei ole edes sille yhdelle autolle tilaa, saati sitten takapihaa. Silti näistä ollaan valmiita maksamaan älyttömiä summia.

Jään odottamaan, miten uuden Areenan ruuhkat puretaan. Jos lähes kaikki tulevat pois yhdestä pääovesta ja ajatus on että 10 000 ihmistä lähtee ratikalla, saa siinä muutama vaunu olla.
 

John Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Millä mittarilla paras? Lapsiperheille varmaankin omakotitalo- / rivitaloalueet kaupungin ympärillä ja sitten uusi alue Vuores tuolla Lempäälän rajalla Hervannan ja motarin välissä. Etuovi.comin mukaan haetuimmat asunnot löytyy keskustasta ja Kalevasta. Kalevan arvo tulee nyt nousemaan isosti ratikan myötä, kun pääsee parissa minuutissa raiteita pitkin keskustaan mustamakkaralle.

Jos kalleinta aluetta miettii, niin parhaillaan Näsijärven rantaan rakenteilla oleva Ranta-Tampella on varmaankin ykkönen. Siellä asuu mm. NHL-tähdet Laine, Barkov, Hintz ja muut massikeisarit. Myös Ratina ja Tampella ovat kovahintaisia kerrostaloasuntoja täynnä. Järvien läheisyys vaikuttaa. Lapinniemi on kanssa arvokasta neliötä, vaikka alueen talot ovat rakennettu 50-80-luvuilla. Myös Pyynikillä on hienoja taloja, joihin ei ihan pikkurahalla pääse käsiksi. ja Rantatien varteen rakennetaan uutta Santalahden asuinaluetta, jossa siinäkin on järvi ihan rannassa ja kohta ratikka reitin varrella.

Hervanta on yksi Tampereen suosituimmista alueista. Ja samalla suurin kaupunginosa yli 25000:lla asukkaallaan. Oma pikkukaupunki 10km keskustasta. Hervannastakin löytyy kaikenlaista asumusta eteläosan omakotialueesta ydin-Hervannan korkeisiin kerrostaloihin. Ja nyt sieltäkin pääsee ratikalla keskustaan 20 minuutissa. Paikallislehdessä olikin juuri juttu, että nyt Hervanta on sellainen kun miksi se alunperin suunniteltiin kun joukkoliikenne kaupunkiin toimii nopeasti ja tehokkaasti.

Unohtaa ei saa tietenkään Pispalaa. Huikea jyrkkä harju vanhoine mummonmökkeineen. Pispalaan uuden rakentaminen on kuuleman mukaan työn ja tuskan takana, koska alue on kultturihistoriallisesti arvokasta. Mutta kyllä sieltäkin löytyy hulppeaa uutta pytinkiä rinteeseen rakennettuna. Upeat järvinäkymät varsinkin etelärinteessä Pyhäjärvelle.

Ja ettei ihan pelkkää herutusta, niin Tampereen huono-osaiset kaupunginosat ovat Tasoma, Peltolammi, Multisilta, Nekala ja osittain Hervanta (koska Hervannassa on sekä kallista että köyhää).

Pirkkalahan on oikeastaan lähempänä Tampereen keskustaa kuin moni Tampereen kaupunginosa, eikä kyllä ole mitään valittamista. Motaria pitkin pääsee suht nopeasti kaikkialle kaupunkiseudulla, ja palvelut omaa luokkaansa.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Parhaaseen kaupunginosaan vaikuttaa niin monta tekijää, ettei sitä voi suoraan nimetä.

Autottomalle kerrostaloasujalle Kaleva ja Tammela ovat varmasti hyviä. Nopeat yhteydet ja huippupalvelut. Enemmän rauhallisuutta hakevalle kerrostaloasujalle Lapinniemi ja Niemenranta tulevat mieleen. Ilman autoa pärjää loistavasti myös mm. Linnainmaalla, Amurissa, Hatanpäällä, Härmälässä, Turtolassa ja Muotialassa kerrostalossa ja asuu silti hyvällä paikalla.

Pientalossa asuvalle parhaat alueet alkavat idän suunnalla Hakametsästä ja siinä lähellä onkin se ykkössektori; Pappila, Takahuhti, Messukylä, Muotiala, Turtola, Viiala, Linnainmaa ja ehkä vielä Leinola ja Risso. Etelässä Härmälästä löytyy myös hyviä pientaloja.

Lännen puolella Tahmela ja Pispala toki ihan omassa luokassaan, mutta siellä ei ns. normaalia uutta asuntoa olekaan keskiluokalle. Hyhky ja Kaarila ovat viihtyisiä alueita, mutta siitä eteenpäin heikkenee. Lännen puolella asuva joutuu useammin liikenneruuhkiin kuin idässä asuja.

Vuores on oma lukunsa. Nykytrendiä, eli pieniä tontteja ja pieniä huoneita. Ei iske itselle, mutta alue on tyylikkäästi muuten toteutettu ja täynnä keskiluokkaisia lapsiperheitä.

Ongelmalähiöistä Tesoma on nostanut profiiliaan oikein kunnolla ja on jo aika viihtyisä paikka. Hervantaan kerrostaloon muuttavan pitää ymmärtää muuttavansa ulkomaalaisten sekä lukuisten kylähullujen keskelle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ipaz
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Parhaaseen kaupunginosaan vaikuttaa niin monta tekijää, ettei sitä voi suoraan nimetä.

Autottomalle kerrostaloasujalle Kaleva ja Tammela ovat varmasti hyviä. Nopeat yhteydet ja huippupalvelut. Enemmän rauhallisuutta hakevalle kerrostaloasujalle Lapinniemi ja Niemenranta tulevat mieleen. Ilman autoa pärjää loistavasti myös mm. Linnainmaalla, Amurissa, Hatanpäällä, Härmälässä, Turtolassa ja Muotialassa kerrostalossa ja asuu silti hyvällä paikalla.

Pientalossa asuvalle parhaat alueet alkavat idän suunnalla Hakametsästä ja siinä lähellä onkin se ykkössektori; Pappila, Takahuhti, Messukylä, Muotiala, Turtola, Viiala, Linnainmaa ja ehkä vielä Leinola ja Risso. Etelässä Härmälästä löytyy myös hyviä pientaloja.

Lännen puolella Tahmela ja Pispala toki ihan omassa luokassaan, mutta siellä ei ns. normaalia uutta asuntoa olekaan keskiluokalle. Hyhky ja Kaarila ovat viihtyisiä alueita, mutta siitä eteenpäin heikkenee. Lännen puolella asuva joutuu useammin liikenneruuhkiin kuin idässä asuja.

Vuores on oma lukunsa. Nykytrendiä, eli pieniä tontteja ja pieniä huoneita. Ei iske itselle, mutta alue on tyylikkäästi muuten toteutettu ja täynnä keskiluokkaisia lapsiperheitä.

Ongelmalähiöistä Tesoma on nostanut profiiliaan oikein kunnolla ja on jo aika viihtyisä paikka. Hervantaan kerrostaloon muuttavan pitää ymmärtää muuttavansa ulkomaalaisten sekä lukuisten kylähullujen keskelle.

Ihmiselle parhaat kaupunginosat alkaa Olkahisesta tai ehkä vasta Aitolahdesta pohjoiseen. Ei sillä että itse niissä tällä hetkellä asuisin. Pääasia, ettei mettän puolella majaile.
 

Uncle Leo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat altavastaajille
Pirkkalahan on oikeastaan lähempänä Tampereen keskustaa kuin moni Tampereen kaupunginosa, eikä kyllä ole mitään valittamista. Motaria pitkin pääsee suht nopeasti kaikkialle kaupunkiseudulla, ja palvelut omaa luokkaansa.

Pirkkalahan on melkein täydellinen paikka asua ja elää. On erinomaiset palvelut, metsää, peltoa, järvimaisemaa, puistomaisuutta jne jne, ja kaikki ihan Tampereen kyljessä eli sivistyksenkin äärelle pääsee hetkessä jos haluaa.

Mutta kun/jos ratikka tulee, niin samalla tuhoutuu jotain peruuttamatonta kun Naistenmatkantie rakennetaan täyteen kerrostaloja ja puistomaisuus on kaunis muisto vain. Ja kaikki vain jotta Ratikalle saadaan käyttäjiä koska muutenhan päättäjien suurinvestointi kulkisi tyhjillään ja sen hankkimista olisi mahdotonta perustella. Eihän oikeasti 20 000 asukkaan kunta tarvitse ratikkaa, nytkin bussit ajelevat puolityhjinä ruuhka-aikanakin. Tosin menivät muuttelemaan aikatauluja jotta voivat osoittaa että ratikka tarvitaan kun bussiliikenne ei toimi...

Itse en keksi yhtään hyvää syytä ratikalle. Tampereella voi toimiakin kun ihmisiä on moninkertainen määrä, mutta itsekin muutin aikoinani Pirkkalaan päästäkseni vähän enemmän rauhaan ja luonnon äärelle ilman että tarvitsisi muuttaa pitkälle palveluiden luota. Nyt ovat väkipakolla tuomassa järjettömän kallista investointia, joka ei ole edes tarpeellinen. Eiköhän tämä ole 10 vuoden päästä lähempänä jotain Hervantaa, jossa betonia on joka suunnalla ja peltomaisemat ja pikkumetsät on vedetty maan tasalle kerros- ja rivitalojen tieltä.

Joku sanoo ettei kehitystä pidä estää, mutta miksi kehityksen ja tulevaisuuden pitää olla aina täynnä betonia ja vieri viereen rakennettuja taloja, miksei kehitys voi tarkoittaa luontoarvoja ja rauhallisuutta vaikka suurkaupungin kyljessä eletäänkin? Pirkkala on aika omaleimainen kylä, mutta sekin näyttää tulevaisuudessa muuttuvan massaksi, ja itseäni se surettaa hyvin paljon.
 

ipaz

Jäsen
Mutta kun ajatus on nyt ollut tunkea kaikki mahdollinen kahden järven väliin, niin ei ahtaus varmaan voi olla näkymättä tulevaisuudessa. Toisenkin tavan olisi voinut ottaa käyttöön.

Niin, koska iso osa ihmisiä haluaa asua keskustassa. Tällä kapealla kannaksella. Allekirjoittanut muiden mukana. Itseäni tämä "ahtaus" ei häiritse lainkaan. Mukavaa kun on porukkaa ympärillä. Mutta ymmärrän kyllä heitä jotka haluavat metsää ja maastoa ympärilleen.

Samaan syssyyn kaatuvat myös Kaupin metsät Suomen johtavan "ympäristöpuolueen" siunauksella.

Kyllä itsekin mielelläni pitäisin kaikki metsät ja puistot pystyssä, mutta kun tänne muuttaa vuosittain se 3000 uutta asukasta, niin jostain on pakko nipistää että ihmisille saadaan asuntoja. Tämä keskusta ja varsinkin Tammela tulevat tiivistymään ja nousemaan ylöspäin jatkossakin.

Vuoreksessa näkyy nykyrakentamisen ihanuus. Omakotitaloina myydään ylöspäin suorakaiteen muotoisia hirvityksiä. Eihän niille tonteille pysty enää sivuttain rakentamaan, koska ei ole edes sille yhdelle autolle tilaa, saati sitten takapihaa. Silti näistä ollaan valmiita maksamaan älyttömiä summia.

Ja keneltä tämä sitten on pois, jos ihmistet näitä taloja pienillä tai olemattomilla pihoilla haluavat ostaa? Eivät kaikki halua leikata ruohoa, haravoida lehtiä tai luoda lunta vaikka omakotitalon haluavatkin.

Jään odottamaan, miten uuden Areenan ruuhkat puretaan. Jos lähes kaikki tulevat pois yhdestä pääovesta ja ajatus on että 10 000 ihmistä lähtee ratikalla, saa siinä muutama vaunu olla.

Tämä tulee olemaan nyt aluksi melkoinen sumppu. Vasta kun kansi levenee sillan pohjoispuolelle, tulee areenalta poistuvalle väkijoukolle lisää pinta-alaa poistua. Toisaalta maailma on täynnä areenoita, jotka ovat aivan keskellä kaupunkia. Kuten vaikka Berliinin Mercedes Benz Arena. Eiköhän ihmiset sinnekin opi tulemaan sopivimmalla kulkuneuvolla. Eikä sieltä varmaan ole tarkoituskaan kaikkien lähteä yhtäaikaa juosten kotiin Tapparan tappion tai Popedan keikan jälkeen.

(viestiä hivenen muokattu ja tekstiä lisätty jälkikäteen)
 
Viimeksi muokattu:

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Rauhallisuutta hakevalle mainostan vielä Vehmaista. En ole asuessani nähnyt alueella poliisiautoa kertaakaan.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Lännen puolella Tahmela ja Pispala toki ihan omassa luokassaan, mutta siellä ei ns. normaalia uutta asuntoa olekaan keskiluokalle. Hyhky ja Kaarila ovat viihtyisiä alueita, mutta siitä eteenpäin heikkenee. Lännen puolella asuva joutuu useammin liikenneruuhkiin kuin idässä asuja.
Itse olen asunut Epilässä nyt vuoden verran ja on ollut kyllä erittäin viihtyisä paikka. Toki meidän rivari rajoittuu puisto alueeseen ja vaakkolammi näkyy mukavasti ikkunasta. Lielahti hyvin lähellä ja sieltä löytyykin hyvin pitkälti kaikki palvelut mitä tarvitsee. Toki ruokakauppa löytyy Epilästäkin parin sadan metrin päässä. Keskustaan pääsee bussilla tai autolla kymmenessä minuutissa. Bussit tietenkin kulkee yhtähyvin kuin muuallakin tampereella.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Mikä Tampereen kaupunginosa on paras?

Hervanta ei varmaankaan ihan heti nouse tälle listalle, mutta miltä näyttää Hervanta 2021?
Riippuu hyvin paljolti siitä mitä hakee. Kaleva on varmaan halutuin mutta ei sovellu perhe-elämää suunnittelevalle. Kesällä äänekkäämpää kuin NYCissä, yhteenkään asuntoon ei pääse kantamatta lastenvaunuja rappusia ylös, autopaikat kaikki kalliita ja näitä saa todella etsiä. Kesällä vituttanut suunnattomasti Tier- ja Voi-kuskaajat jotka paiskii sekä testailee lautojansa sekä niiden kelloja yöllä klo 01-03 välillä useamman kerran.
Lisäksi onhan tässä vuoden aikana saanut useamman kerran soittaa poliisit ratkomaan välikohtauksia pihoilla sekä naapurissa. Sekä yksi ampumavälikohtaus ja yksi parvekkeelta lentänyt naapuri.
Roskaväki on tänne ajautunut keskustasta sekä Länsi-Tampereelta. Jos saisin päättää missä asuisin niin Vuorekseen muuttaisin heti, ei se Hervantakaan yhtään hassumpi ole kunhan siitä betoniviidakosta pysyy pois.

Jos rahaa on niin elämäntilanteesta huolehtimatta ostaisin Tampellasta, Ranta-Tampellasta, Tammelasta tai Petsamosta asunnon.
Kaikki Ratinasta länteen kannattaa unohtaa ellei etsi kaveria piikittämään. Oma tie toivottavasti vie Pirkkalan suuntaan seuraavaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös