Been there, done that. Kaikkien yllätykseksi se kulki sinä päivänä. Sydäntä raastava hetki oli se, kun alakouluikäinen pikkujantteri kysyi ylhäällä "oliks tää tässä!?". Ei ole varsinainen vuoristorata.Mee sinne jumikulaariin käymään
Been there, done that. Kaikkien yllätykseksi se kulki sinä päivänä. Sydäntä raastava hetki oli se, kun alakouluikäinen pikkujantteri kysyi ylhäällä "oliks tää tässä!?". Ei ole varsinainen vuoristorata.Mee sinne jumikulaariin käymään
Näin Turun seudulla asuvana voin kyllä hyvin kuvitella, että Turussa ylläpidetään veronmaksajien rahoilla jotain jääntekijöiden huippuosaamiskeskittymää. Sen hallinnossa on virkoja, joita täytetään puolueiden nimeämillä ehdokkailla. Luonnollinen kierto menee siten, että ensin ollaan 10 vuotta työryhmässä, jossa suunnitellaan kuopan kaivamista torin alle ja jos hankkeen kustannukset ylittyvät maks vain 100 prosentilla, on hyvä mahis päästä jääryhmään seuraavaksi 10 vuodeksi.Tamperelaisten osaamisesta kertoo paljon, että heidän pitää tilata uuden Uros-hallinsa jään tekijät Raumalta.
Tampereelle ja takaisin ei reissuliput maksaisi ihan hirveästi täältä Hämeenlinnasta. Katsoin nopeasti että vain jotain reilun kympin maksaa liput kun menee Tampereelle Onnibussilla ja tulee illalla takaisin lähijunalla.
Mutta onko Tampereella vielä tosiaan nähtävää minulle joka on siellä käynyt viime vuosina jo muutaman kerran? Ainakin sellaisia luontokohteita olisi näemmä katsastamatta joita en ole vielä nähnyt. Ja nyt tuntuu että nimenomaan nuo luontokohteet kiinnostavat minua. Ja luonnossa kun seikkailee enemmänkin niin ei kai se ole niin riskialtistakaan mahdollisen koronatartunnankaan kannalta?
Kun asustelin Kangasalla, pohdin aina, että mahtaisinko jossain kohtaa päästä ratikalla töihin. No, sitten muutin sieltä pois, ja Valkeakoskelle asti tuo ei varmastikaan laajene. Mutta enpä keksinyt kyllä mitään järkevää reittiä, miten tuo ratikkalinja vedettäisiin Kangasalle. Koilliskeskuksesta olisi ehkä mahdollista vetää jotenkin linja Lentolaan, mutta siitä jatkaminen kohti Suoramaa ja keskustaa on jo hankalampaa. Harjun ja valtatien välillä ei juurikaan tyhjää tilaa ole, ja valtatien toisella puolella tulee Kirkkojärvi melko nopeasti tulpaksi. Kangasalantien leventäminen taitaisi myös olla aika mahdoton urakka.
No, onneksi ei tarvitse tuota olla päättämässä.
Sekin varmaan olisi kova veto, jos ratikka tulisi eka vaikka siihen Lamminrahkaan. Siihenhän pitäisi tulla iso asuin- ja yritysalue.
Kyllähän tuossa olisi hyvinkin tilaa leveventää tuota Kangasalantietä.... Muutama silta siihen pitäisi tehdä, Atalan menevän tien yli, junanradan yli ja sen jonkun pikkutien... Itseä vähän arveluttaa mahtuuko tuon Lamminrahkan uuden sillan alta 4 kaistainen tie? Vähän kyllä näyttäisi et mahtuu.... Mutta ei luulisi, että olisi noin idioottimaisesti tehty, jos ei mahtuisi?
Samalla kun tuo liittymä tehtiin, olisi tien voinu edes siihen asti tehdä 4 kaistaiseksi. Jossain vaiheessa se on pakko tehdä koska liikenne lisääntyy varmasti
Lamminrahka olisi luonnollinen välietappi matkalla kohti Lentolaa ja Prisman aluetta.
Taidamme kuitenkin puhua eri tiestä? Kangasalantie on minusta (ja kartan mukaan) tuo tie, jonka varrelle Kangasalan nauhataajama on muodostunut. Ja juuri tuo on minusta se ongelma. Sitä ei levennetä ilman talojen purkua monen kilometrin matkalta. Ja raitiotien vetäminen Lentolan, Suoraman ja Kangasalan keskustan suuntaan on siksi miltei mahdotonta. Jossain visiossa kai pohdittiin suunnaksi Kangasalan asemaa, mikä olisi minusta järjetöntä, koska siellä asuu niin vähän ihmisiä, ja sijainti on hyvin hankala liityntäpysäköintien kannaltakaan.
Rento iltaruokapaikka olisi haussa Tampereelta ja jotain muutakin vinkkejä parin päivän retkelle kaipailisin. Tampereella olen kyllä asunutkin jonkun vuoden ja visiteerannut senkin jälkeen aika ajoin, mutta onhan tuo muuttunut aika paljon tässä vuosien saatossa. Vapriikissa on näyttelyjä, mutta olisko jotain muuta? Liekö joku Lenin -museo ja / tai nämä poliisi- ja vakoilumuseot pikaisen visiitin arvoisia vai ovatko liian lapsellisia aikuiselle tai jotain? Yleinen sauna voisi olla nasta myös.
Lamminrahka olisi luonnollinen välietappi matkalla kohti Lentolaa ja Prisman aluetta.
Taidamme kuitenkin puhua eri tiestä? Kangasalantie on minusta (ja kartan mukaan) tuo tie, jonka varrelle Kangasalan nauhataajama on muodostunut. Ja juuri tuo on minusta se ongelma. Sitä ei levennetä ilman talojen purkua monen kilometrin matkalta. Ja raitiotien vetäminen Lentolan, Suoraman ja Kangasalan keskustan suuntaan on siksi miltei mahdotonta. Jossain visiossa kai pohdittiin suunnaksi Kangasalan asemaa, mikä olisi minusta järjetöntä, koska siellä asuu niin vähän ihmisiä, ja sijainti on hyvin hankala liityntäpysäköintien kannaltakaan.
Lähijunaliikenteelle on kaavoitettu pysäkkejä Kangasalan suuntaan joten onko sillä ratikalla oikeastaan tarvetta. Itse toki toivon, että joko Vehmaisten seisake aktivoidaan tai ratikka alkaa rullaamaan Linnainmaa - Holvasti - Nattari ja siitä sitten Suoraman kautta keskustaan.
Rajalla Vehmainen, Liuttu, Nattari ja Vatialan ovat kasvavaa aluetta. Ja kasvu on nopeaa. Vehussa ei liiemmin tilaa ole joten siksi esim ”kauppakeskus” menee kohta matalaksi ja tilalle tulee isoa kerrostaloa niin, että maatasossa palvelua. En pitäisi myöskään ihmeenä, että Nattarin Salea vastapäätä oleva halli katoaa ja tilalla on kohta tornitaloa.
Miksi asua keskustassa kun muualla on paremmin? Terveisin nimimerkki ”Vehu on jees”
Sekin varmaan olisi kova veto, jos ratikka tulisi eka vaikka siihen Lamminrahkaan. Siihenhän pitäisi tulla iso asuin- ja yritysalue.
Mikä Tampereen kaupunginosa on paras?
Hervanta ei varmaankaan ihan heti nouse tälle listalle, mutta miltä näyttää Hervanta 2021?
Ilmeisesti tuosta syystä tuota raitiovaunuliikennettä ei Kangasalla edes niin aktiivisesti edistetä. Juuri tuo Suoraman ja keskustan väli on todella haasteellinen aiemmin mainitsemistani syistä. Realistisempaa minusta olisi, että tuo lähijunayhteys toteutettaisiin niin kuin sanoit, ja jatkettaisiin ehkä Asemalle asti. Keskustan ja Suoraman suunnilta olisi sitten toimiva bussiyhteys Kangasalan Asemalle. Helpoiten tuo bussiyhteys toteutettaisiin minusta melkeinpä kahdella päinvastaisella rengasreitillä, joista sitten tulisi koukkaus Asemalle. Reitit olisivat Keskusta - Suorama - Kyötikkälä - Asema - Tursola - Keskusta. Ja sama toiseen suuntaan. Mutta toinen vaihtoehto on bussiliikenteen jatkaminen ennallaan.
Itse asuin Kangasalan vuosinani Suoramalla. Vaikka tuolla alueella on maineensa 80-luvun peruina, niin tuo alue oli minusta hyvinkin jees. Oli tuollakin ne tietyt paikat, jotka ovat edelleen maineensa veroisia, mutta ne olivat kauempana. Keskusta taas näivettyy. Lentolan alue tuntuu olevan se, jolla on imua. Ja juuri tuo Tampereen rajaseutu.
Kumpaahan loukkaa enemmän? Turkulaista, jonka kaupunkiin liitetään Rauma lähialueeksi vai raumalaista, jonka kaupunki nimetään Turun lähialueeksi?Tää on kyllä koomista miten turkulaisilla ja sen lähialueilla asuvilla on nykyään niin huono itsetunto kusisen kaupunkinsa suhteen, että pitää kokoajan koittaa keksiä jotain aihetta jolla tulla tähän ketjuun kuittailemaan.
Olen tulossa juniorin kanssa, jota kiinnostaa jääkiekon historiakin, turnaukseen Tampereen seudulle. Kävin vajaa 10 vuotta sitten jääkiekkomuseossa, jolloin se vaikutti vähän kulahtaneelta. Onko sitä sen jälkeen päivitetty?
Tamperelaisten osaamisesta kertoo paljon, että heidän pitää tilata uuden Uros-hallinsa jään tekijät Raumalta.
Muistanko väärin, pitikö siellä joskus olla kuuluisat Nurmisen nahkakengät näytillä? Ei ollut ainakaan kun itse viimeksi kävin, mikä on huutava vääryys, ovathan ne oleellinen osa suomalaista jääkiekko(lähi)historiaa.Aika samat esineetkin siellä aina esillä tuntuu olevan.
Toisaalta käsittääkseni Tampereen viime vuosien kaikki suuret rakennushankkeet ovat pysyneet budjetissa mitä ei taida tapahtua missään muualla. Ei ainakaan PK-seudulla. En itse ole tamperelainen mutta se tunneli ja ratikka taitaa olla ainakin näitä. Se taitaa olla hieman tärkeämpi osaamisen mittari kuin jään tekeminen.
Toisaalta käsittääkseni Tampereen viime vuosien kaikki suuret rakennushankkeet ovat pysyneet budjetissa mitä ei taida tapahtua missään muualla. Ei ainakaan PK-seudulla. En itse ole tamperelainen mutta se tunneli ja ratikka taitaa olla ainakin näitä.
Mikä Tampereen kaupunginosa on paras?