Mainos

Taksikuskit

  • 259 823
  • 1 476

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Enpä tiedä. Miksi alkoholin saatavuuden lisäämisessä pelätään kulutuksen kasvua. Jos se pitää paikkansa, niin silloinhan taksien käytön lisääntyessä idioottien määrä lisääntyisi ihan vastaavalla tavalla.
Toki, koska taksikuskeja tulee lisää. Toki nämä vanhan liiton mersutakkiset ovat katoava luonnonvara ja varmaan pahimmilta ylilyönneiltä heidän puoleltaan vältytään ainakin pitkässä juoksussa ihan vaan iän myötä.
 

molari

Jäsen
Taikoo varmasti mut tämmöinen sovellus ei mielestäni poista tuota ongelmaa mikä tulee esim aamuyöllä taksijonossa kun 100 ihmistä valitsee taksia.

Ellei sitten takseihin tule jotain selvää ulkoista tunnusta mikä vertautuu sovelluksessa näytettäviin tietoihin. Esim. taksin katolla olevasta numerosta voisit katsoa sovelluksesta sen taksin tämän hetkisen hinnan.

Siltikkin menisi aikamoiseks sirkukseksi taksijonossa. Kuinka monella ensinnäkin olisi tämmöinen sovellus? Veikkaan että aika harvalla satunnaisilla taksin käyttäjillä. Ja nämähän on enimmäkseen satunnaisia taksin käyttäjiä jotka tarvitsee sen kyydin baarin jälkeen kotiin.

Hinnasto pitää olla nähtävissä mm. oikeassa takaikkunassa, siitä on helppo ynnätä ja vertailla kyydin hintoja :D

Ns. rahamiehille tulee vaihtoehto tai onhan sellainen ollut jo vuosikausia, jos tilaa esim. "yrityksen nimissä" kyydin. Nykyinen maksimitaksahan ei koske kuin kuluttaja-asiakkaita tai sitten tippaa vaan tuttua kuskia reilusti.

Helsinki-Vantaalla on tarjouskilpailu käynnissä. 3 taksifirmaa saa hoitoonsa kentän ajot. Hinta on yksi tekijä, millä saa parhaimman jonon terminaaleissa. 4.s taksijono on sitten sellainen, että siitä saavat kaikki taksit ajaa, jotka täyttävät Finavian laatuvaateet.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hinnasto pitää olla nähtävissä mm. oikeassa takaikkunassa, siitä on helppo ynnätä ja vertailla kyydin hintoja :D
Niinhän se on, silti luulen että odotettavissa on tönimistä ja kaaosta aamuöinä. Kaks eri asiakasta kahtoo samaa hintalappua ja sitten syntyykin riita että kumpi katsoi ekana :D

Vähän kyllä tyhmältä tuntuu esim. taksinkuljettajan näkökulmasta. Asiakas tulee kyytiin, kerrot hinnan. Asiakas sanoo ei. Menee ulos ja soittaa halvemman pirssin vierestä hakemaan.

En kyllä tiiä onko semmonen mahdollista että soittaa taksikeskukseen ja sanoo että halvin taksi pihaan kiitos.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Miten tämä kansa onkaan osannut käydä kaupassa tai ostaa vaikka auton, kun taksien vapaa hinnoittelu aiheuttaa tällaisen kaaoksen?

Tuo onkin hyvä kysymys. Suomalaisethan rakastavat kaiken uuden vastustamista. Kansalaisistahan piti tulla alkoholisteja lähes taikaiskusta kun ruokakauppaan sallitiin vahvemmat juomat ja ravintoloiden myyntiaikaa pidennettiin.

Ainoa looginen lopputulema näiden kahden muutoksen yhteisvaikutuksesta on luonnollisesti täysi anarkia taksitolpilla. Vielä pidempään ravintoloissa örveltäneet kansalaiset hämmästyneenä ja kummastuneena vertailevat rekka-ja mopoautotaksin hintoja - samalla asentaen pita-kebabia kasvoihinsa ja mausteena päälle kilpaileva beta-uros hieroo ystävällisesti nyrkeillään vastustajansa silmiä.
 

molari

Jäsen
Niinhän se on, silti luulen että odotettavissa on tönimistä ja kaaosta aamuöinä. Kaks eri asiakasta kahtoo samaa hintalappua ja sitten syntyykin riita että kumpi katsoi ekana :D

Vähän kyllä tyhmältä tuntuu esim. taksinkuljettajan näkökulmasta. Asiakas tulee kyytiin, kerrot hinnan. Asiakas sanoo ei. Menee ulos ja soittaa halvemman pirssin vierestä hakemaan.

En kyllä tiiä onko semmonen mahdollista että soittaa taksikeskukseen ja sanoo että halvin taksi pihaan kiitos.

Näin on nyt päätetty, eiköhän asiat lutviinnu jatkossakin. Kyllä ne eri keskuksien (Lähitaksi, Taksi Helsinki, Cabonline, Menevä, jne.) autot aja keskuksen ilmoittamilla hinnoilla jatkossakin, siis keskuksen kotisivuilla, vast. näkyy hinnasto ja tilattu taksi ajaa sen mukaan tilatun reissun. Samoin nämä taksit sitoutuvat noudattamaan samaa hinnastoa ns. tolppa-ajossa. Ei mikään toimija halua mainetta, että hinnoista kusetetaan, ne ovat epäselvät, jne.

Uberkin värvää riveihinsä taksi- ja ammattiajoluvan omaavia kuskeja, jotta voivat laillisesti toimia 1.7 jälkeen. Mielenkiintoista nähdä tuleva hintataso, kun joutuvat ns. samalle viivalle kustannusten suhteen.
 

Byvajet

Jäsen
Ainoa looginen lopputulema näiden kahden muutoksen yhteisvaikutuksesta on luonnollisesti täysi anarkia taksitolpilla.

Eiköhän käytäntö tule olemaan se, että erityisesti humalaiset asiakkaat ottavat taksin, jonka ensimmäiseksi saavat, ja maksavat siitä sen minkä maksavat.

Tähän saakka matkan hinnan on pystynyt kohtalaisella tarkkuudella ennustamaan, mutta tulevaisuudessa se on vaikeampaa. Jos kohdalle sattunut taksi ei ole halpa, niin vain harvat lähtevät metsästämään halvempaa.

Tiedossa on siis hintojen nousua ja ennustamattomuutta. Joku onnekas voi joskus päästä halvalla, mutta keskimäärin taksinkäyttäjät tulevat maksamaan matkoistaan enemmän.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käytännössä suurin osa kyydestä otetaan sovelluksilla Uber tai TaksiHelsinki ja mitään ongelmia ei ole. Jotain marginaalista ja varmaan joku yrittää kusettaa jotain, mutta taksikuskien kauhuskenaariot perustuvat vain ja ainoastaan siihen, että he itse tulevat aiheuttamaan ongelmia.

Se on sikäli jännää, että nyt kun voisi oikeasti tehdä asiat paremmin kuin muut, niin keskitytään itkemään, eikä tekemään asioita oikein. Tietenkin, jos on taksikuski, niin ei voi edes odottaa, että mitään järkevää toimintaa harrastettaisiin, joten joku uusi fiksu yrittäjä tulee ja korjaa potin. Siitä voi syyttää taksikuskit vain ja ainoastaan itseään.

Oliko se niin, että forbesin top 500 yritysten listalla olevien yritysten keski-ikä oli 20 vuotta sitten 80 vuotta. Nyt se on alle 8. Näin se maailma muuttuu vaikka osa haluaisi, että tehdään kaikki kuten ennen niin hyvin menee.
 

Byvajet

Jäsen
Se on sikäli jännää, että nyt kun voisi oikeasti tehdä asiat paremmin kuin muut, niin keskitytään itkemään, eikä tekemään asioita oikein.

Mitä meidän mielestäsi pitäisi tehdä, ettei täällä tapahtuisi samaa hintakehitystä, joka on tapahtunut Ruotsissa? Siellä taksien hinnat ovat nousseet voimakkaasti, selvästi muita hintoja nopeammin.

Minun on vaikea nähdä, miksi kehitys Suomessa menisi toisin. En siis ymmärrä, miksi tämä uudistus näyttää olevan monille sydämen asia. Eihän kuluttaja tästä mitään hyödy vaan pikemminkin häviää.
 

Tuamas

Jäsen
Tässä porukka maalailee melkoisia skenaarioita.

Kuitenkin isoimman osan tolppakyydeistäkin hoitaa jatkossakin taksifirmat, joilla on yhtenäiset hinnat sekä yhtenäinen autojen ulkonäkö (esim. väri, teippaukset tms.) ja näiden välillä ei todennäköisesti tule olemaan isoa eroa hintatasossa tai hinnanmääräytymisperusteissa.

Ja jos ennustettava hinta on sellainen kilpailuetu kuin täällä mainitaan, niin aivan varmasti suurin osa yrityksistä tulee tarjoamaan sitä, koska jos se on isoin kilpailuetu sille on eniten kysyntää.

Älkää pojat huoliko, markkinatalous hoitaa taas tämänkin paremmin.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Yritetään hieman vakavemmin kuin aiemmin:

eittämättä tämä luo suuria mahdollisuuksia innovatiivisille firmoille ja varmasti monet näistä ovat kehittelemässäkin omia palvelumallejaan tuleva muutos mielessä. Tyyliin mopoautot lyhyille matkoille edullisilla & fiksatuilla hinnoilla, prepaid alennukset, 10x kortit vyöhykkeittäin ja mitä muuta nyt vaikkapa appiin pystyy rakentamaan kohtuu helpolla.

Yksittäinen kuski ei sitten näitä tietenkään oikein voi tehdä, mutta isommat ketjut ovat sitten asia erikseen.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... Eihän kuluttaja tästä mitään hyödy vaan pikemminkin häviää.
Jos joku väittä, että kuluttaja ei hyödy kilpailusta, niin on kyllä niin totaalisen kassalla, että en tiedä mistä aloittaa. Tiedän toki, että tässä on vaarana esimerkiksi kartellihinnoittelu, mutta sitä varten on laki ja sääntely. Jos meinaat, että taksikuskit eivät meinaa noudattaa lakia, vaan sopivat hinnat kimpassa, niin tokihan se voi kuluttajan tappioksi osin mennä. Pitkässä juoksussa kuitenkin, vätteesi on perusteeton. Vielä pidemmässä juoksussa taksikuskeistakin päästään eroon ja taksiautoistakin katoaa se heikoin lenkki.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jos joku väittä, että kuluttaja ei hyödy kilpailusta, niin on kyllä niin totaalisen kassalla, että en tiedä mistä aloittaa.

Lyö nyt ne faktat tiskiin miten Ruotsi tästä hyötyi. Tai siis ruotsalainen kuluttaja tai siellä vieraileva turisti.

Maksimihinta pitäisi aina olla tiedossa, kun koko ajan ei jaksa olla parhaimmillaan ja suunnitella 30 siirtoa eteen päin kuin shakkilaudalla.

Nyt tulee niitä yllätyksiä ja eihän kaikilla sitten ole edes rahaa sellaisiin. Joo, joo, joo hinnan tiedät etukäteen, mutta ethän tiedä paljon se tulee olemaan kotoa tai pubista lähtiessä.

Kyllä minua ainakin vituttaisi mennä kaljakauppaan hakemaan samaa säkkiä kuin eilenkin, mutta sitten yhtäkkiä se maksaisikin tuplat kuin vuorokautta aiemmin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lyö nyt ne faktat tiskiin miten Ruotsi tästä hyötyi. Tai siis ruotsalainen kuluttaja tai siellä vieraileva turisti.
...
En tiedä kun en tunne ruotsin tilannetta. Olen ajellut siellä taksilla viimeisen vuoden aikana varmaan kymmenen kertaa ja aina olen mennyt uberillä. Ei valittamista. Paikallinen kaveri sanoi, että ota toi tai ton firman kärry jos otat lennosta.

Kerro ihmeessä mikä ruotsissa on mennyt perseelleen ja osoita myös lähteesi. Taksitolppa tai -kuski ei ole lähde.

Edit. Ihmetellään vielä sitä, että miksi koko ajan joku on selittämässä, että se ja se häviää. Minä veikkaan, että kuluttaja sekä kuski voivat voittaa, mikäli kuskilla tai sen firmalla on osaamista. Selkeä win-win tapaus missä voi synnyttää jos ei muuta, niin ainakin uusia markkinoita uusien asiakkaiden muodossa. Nykyäänhän taksit ovat hinnoitelleet lyhyet matkat pois ja jatkossa se starttimaksu on jotain 4-5 euroa, jolloin voi pari kilsaakin mennä taksilla.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Kyllä minua ainakin vituttaisi mennä kaljakauppaan hakemaan samaa säkkiä kuin eilenkin, mutta sitten yhtäkkiä se maksaisikin tuplat kuin vuorokautta aiemmin.

Jos pää ei loppuillasta ihan toimi, niin ottaa kyydin siltä paikalliselta aluetaksilta tai muulta isolta toimijalta, niin hinta on varmasti tiedossa ja sama.

Tuo on argumenttina sama, kuin valittaisi siitä että kaikki konjakki ei ole saman hintaista.

Tämän artikkelin mukaan mm. Irlannissa ja Uudessa-Seelannissa kilpailu laski hintoja
Taksimarkkina vapautuu: Käykö hinnoille kuin Ruotsissa vai kuten Irlannissa? | Yle Uutiset | yle.fi
ja tämän hintavertailun perusteella Ruotsissa on Suomea halvemmat taksihinnat
Maahintavertailu - Taksit | Lomalista.fi

Ongelma, jos tässä ongelman haluaa nähdä, on lähinnä se, että ruuhka-aikoihin kyydit keskimäärin kallistuvat ja muina aikoina halpenevat sekä hintoihin tulee todennäköisesti varianssia. Kokonaisuuden osalta sitten ratkaisee se, kuinka tehokkaasti markkina toimii.
 
Viimeksi muokattu:

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli siis tässä on käymässä aivan kuten ennakoitiin:

Tyhmät maksavat enemmän ja ne säästävät jotka viitsivät edes vähän vaivautua etsimään halvinta. Taksitolpalla seisoskelu on muutenkin nykypäivänä aivan älyvapaata hommaa kun taksi löytyy käytännössä jokaisen taskusta ja on muutaman klikkauksen jälkeen pelipaikalla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eli siis tässä on käymässä aivan kuten ennakoitiin:

Ongelmahan tässä on se, että jotkut pitävät täysin varmana ilman kritiikkiä kuinka uudistus menee maaliin ilman mitään ongelmia.

Vähän kuin useimmat IT-hankkeet, hyvinhän ne meni ja kaikki toimi.
 
Hyvin menee Taksiliiton propaganda läpi, kun täälläkin jaksetaan jauhaa siitä, miten "Ruotsissa kilpailun avaaminen nosti hintoja". Tuo myytti perustuu vain ja ainoastaan täydelliselle markkinoiden toiminnan ymmärtämättömyydelle. Hintoja ei yksinkertaisesti voi säännellä alle kustannusten. Tai voi, mutta silloin se tarkoittaa sitä, ettei palveluja ole tarjolla ilman julkista tukea. Taksiliikenteessä ei tapahtunut käytännössä minkäänlaista tuottavuuskehitystä vuosikymmeniin, mikä on väistämättä johtanut hintojen suhteelliseen nousuun, kun kuskien palkkoja on kuitenkin täytynyt jatkuvasti nostaa (palkat ja sivukulut muodostavat Suomessa ja Ruotsissa n. 70 prosenttia taksiliikenteen tuotantokustannuksista). Ilmiötä kutsutaan Baumolin taudiksi.

Ruotsissa taksiliikenteen hinnat ovat nousseet vuosien 1990-2016 välillä noin 140 prosenttia, kun yleinen kuluttajahintaindeksi on noussut samassa ajassa vain noin 52 prosenttia. Suomessa vastaavat lukemat samalla aikavälillä ovat 120 ja 54. Eli onhan nuo hinnat nousseet Ruotsissa jonkin verran Suomea enemmän, mutta ei tuon perusteella voi tehdä vielä mitään tulkintoja kilpailun avaamisen vaikutuksesta. Lähtötilanteetkin ovat olleet erilaiset.

Ruotsissa 1980-luvulla oli aiheutettu osin hintasääntelyn avulla aivan valtava taksien saatavuusongelma, joka on sittemmin vähitellen korjaantunut, kun hinnat on vapautettu. Taksien määrä on lisääntynyt vapautuksen jälkeen noin 40 prosenttia. Suomessa hintasääntelyssä on onnistuttu hiukan paremmin, mutta viime vuosina taksien saatavuus on Suomessakin kääntynyt laskuun. Takseja on nykyisin Suomessa kaksi prosenttia vähemmän kuin vuonna 1990, vaikka väkiluku on kasvanut yli puolella miljoonalla.

Tilastolähteet: Statistics Sweden ja Tilastokeskus
 

molari

Jäsen
Käytännössä suurin osa kyydestä otetaan sovelluksilla Uber tai TaksiHelsinki ja mitään ongelmia ei ole. Jotain marginaalista ja varmaan joku yrittää kusettaa jotain, mutta taksikuskien kauhuskenaariot perustuvat vain ja ainoastaan siihen, että he itse tulevat aiheuttamaan ongelmia.

Nythän sovellus on myös Lähitaksilla, Cabonlinella, Menevällä, jne, joten on, mistä valita. Vielä, kun saisivat jonkinlaisen kuski-infon/-arvostelun appiin. Sen, mitä taksia käytän, niin Helsingin takseissa on liikaa kieli- ja suunnistustaito liian usein hakusessa ja sitten, kun ajetaan pelkän navin varassa, kyyti on melkoista poukkoilua.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Miten tämä kansa onkaan osannut käydä kaupassa tai ostaa vaikka auton, kun taksien vapaa hinnoittelu aiheuttaa tällaisen kaaoksen?

Olisi kuitenkin naiivia ajatella, ettei implementoinnin laatu olisi tässä myös hyvin keskeinen tekijä. Tiettyjä merkkejä on ilmassa, että tämä tullaan nyt toteuttamaan niin että säätely ja valvonta viedään aivan liian minimiin, mutta saammepa nähdä. Yksi liberalisaatio muuten mistä puhutaan aivan liian vähän oli 90-luvun alun teleliikenteen vapauttaminen, mikä on suoranainen ylistyslaulu markkinoille: hinnat putosivat kuin kivi kun monopoleista luovuttiin ja tarjonta ja kilpailu lisääntyivät siinä määrin, että vieläkin olemme kansainvälisesti katsoen hyvin edullinen maa esim. laajakaistan suhteen.

Se mistä itse olen pitänyt tässä nykyisessä taksitilanteessa, on palvelun universaali luotettavuus ja ennustettavuus, josta satunnaisena käyttäjänä on ilomielin maksanut tiettyä lisähintaa (sekä suostunut jonottamaan kylmässä ne pari pikkujouluyötä vuodessa). Taksin käyttö on luonteeltaan sellainen asia, että nuo ovat hyvin merkittäviä tekijöitä - myöskään matkat eivät suinkaan aina ole etukäteen suunniteltuja vaan usein enemmän ex tempore luonteisia. Tulevaisuuden tilanne tulee olemaan se, että niin se luotettavuus, hinnat kuin laatukin tulevat vaihtelemaan erittäin paljon ja se kyllä sisältää myös merkittäviä epäkohtia satunnaisille ja epäinformoiduille asiakkaille. Tunnen useammankin maan liberalisoituja taksikäytäntöjä ja onhan se tietty epäluulon ja epäluottamuksen ilmapiiri huomattavan erilainen kuin Suomessa. Etenkin turisteille tilanne on haastava, kun pitää etukäteen tietää mihin taksiin uskaltaa lentokentällä astua.
 

Undrafted

Jäsen
Jos ajaa taksia halvalla hinnalla, niin lienee intressi kertoa se asiakkaille myös tolpalla. Tokihan nykyiselle taksikuskille on vaikeaa ymmrätää mitä kilpailu tarkoittaa, mutta eiköhän se tokene.
Toisaalta miksi ajaa halvalla, jos tolpalla 100 ihmisen jono? Ikkunaan niin korkeat hinnat kuin kehtaa ja varmasti joku hyppää kyytiin. Ei voi riitauttaa kun hinnat kyllä oli ennaltanähtävissä.

Onko aika ajamassa taksitopan ohi? Kaikki tilaisi applikaatiolla taksinsa ja saavat infon, kun kyyti sovitussa paikkaa. Miksi seistä tolpalla odottamassa tuulessa ja tuiskussa?
 

ipaz

Jäsen
Onko aika ajamassa taksitopan ohi? Kaikki tilaisi applikaatiolla taksinsa ja saavat infon, kun kyyti sovitussa paikkaa. Miksi seistä tolpalla odottamassa tuulessa ja tuiskussa?

Olin kuukausi sitten Länsi-Kanadassa. Ei siellä takseilla ajeltu. Kun porukka oli lähdössä baarista pois, niin kaikki tilasivat kännykät kädessä Uberia. Myös meidän porukka. Toimii kuin junan vessa, autot olivat siistejä ja kuskit asiallisia. Kyllä siellä taksejakin tolpilla on ja niitä ajosta pysäyteltiin. Niiden hinnoista en tiedä, mutta esim. Uberissa kun laitat matkan lähtö- ja päätöspisteet niin hinta tulee näkyviin heti.

Suomessa taksiautot ovat yleensä todella hienoa ja hyviä (Mersuja) verrattuna vaikkapa tuonne Kanadaan. Vancouverissa on muutama isompi taksifirma ja ainakin kahdella niistä näytti olevan autoinaan pääasiassa Toyota Priuseja - kaikki nätisti firman väreihin maalattuina. Suomessakin tullaan jatkossa näkemään tämä sama suuntaus, että yhden taksiyhtiön autot ovat täysin yhtenäisen väriset.
 
Viimeksi muokattu:

hege

Jäsen
Ei taksi homma stokiksessa mitenkään hankala ole, Taxi Stockholm ajaa muistaakseni Arlandasta keskustaan 470kr ja toiseen suuntaan 370kr joku greencab ajoi vähän halvemmalla jne. Hotellin edestä jos nappaa taksin (ei "virallinen" tolppa) niin hinta voi olla kovempikin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Toisaalta miksi ajaa halvalla, jos tolpalla 100 ihmisen jono? Ikkunaan niin korkeat hinnat kuin kehtaa ja varmasti joku hyppää kyytiin. Ei voi riitauttaa kun hinnat kyllä oli ennaltanähtävissä.
Voi vain kuvitella millainen hässäkkä vilkkaina viikonloppuina ja juhlapyhinä kun känniset arpoo kenen vuoro tutkailla minkä auton tolpalta haluaa. Siis siinä vaiheessa kun tolpalle ruuhka-aikana autoja ilmestyy. Nytkin jo melkoista säätämistä vaikka tarvitsee vain osata mennä jonotusjärjestyksessä paikalle saapuviin autoihin.

Onko aika ajamassa taksitopan ohi? Kaikki tilaisi applikaatiolla taksinsa ja saavat infon, kun kyyti sovitussa paikkaa. Miksi seistä tolpalla odottamassa tuulessa ja tuiskussa?
Jossain niitä autoja on odotettava joka tapauksessa. Aika ruusuinen kuvitelma tuntuu monilla olevan, että ruuhka-aikana saa tilattua auton haluamaan paikkaan haluamaan aikaan. Autoja ei tule koskaan olemaan niin paljoa, että jokainen saa auton nappia painamalla kun haluaa. Ei tule myöskään sellaista järjestelmää, että sinne pirssiin pääsee juurikin auton tilannut henkilö. Tälläkin hetkellä kuski ottaa kyytiin ensimmäisen oven kahvassa roikkuvan kyytiläisen ja niin tulee olemaan jatkossakin. Noi tilausjärjestelmät toimivat hiljaiseen aikaan ja kotoa liikenteeseen lähtiessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös