Annas kun arvaan, et ole ikinä käyttänyt Überiä?Ei tule myöskään sellaista järjestelmää, että sinne pirssiin pääsee juurikin auton tilannut henkilö.
Annas kun arvaan, et ole ikinä käyttänyt Überiä?Ei tule myöskään sellaista järjestelmää, että sinne pirssiin pääsee juurikin auton tilannut henkilö.
Annas kun arvaan, et ole ikinä käyttänyt Überiä?
Tämä oli erittäin hyvä huomio. Mobiiloperaattorit on pakotettu kilpailemaan sekä laadulla, että hinnalla. Investoivat maahan aivan saatanasti ja tarjoavat rajattomia pakettejaan intialaisen operaattorin kanssa samalla hinnalla. Taksikuskitkaan eivät varmaan ole sitä mieltä, että jos verkkoja ja palveluja hoitasi posti-tele, niin millähän tasolla olisivat hinnat ja palvelutaso. Aika pysäyttävä ajatuskin kun valtio käyttäisi tuota verotuskeinona maksaisi puhuminen suomessa luultavasti eniten maailmassa..... Yksi liberalisaatio muuten mistä puhutaan aivan liian vähän oli 90-luvun alun teleliikenteen vapauttaminen, mikä on suoranainen ylistyslaulu markkinoille: hinnat putosivat kuin kivi kun monopoleista luovuttiin ja tarjonta ja kilpailu lisääntyivät siinä määrin, että vieläkin olemme kansainvälisesti katsoen hyvin edullinen maa esim. laajakaistan suhteen.
...
Näinpä, kyyti eniten tarjoavalle. Sitä sanotaan markkinataloudeksi. Olen tainut joskus tilata uberin tuplahinnalla, eikä siinä mitään. Pikkujouluaikaan varmaan saa maksaa moninkertaisia hintoja. Toisaalta, silloin on varmasti paljon kuskejakin, että vähän tasoittaa.Toisaalta miksi ajaa halvalla, jos tolpalla 100 ihmisen jono? Ikkunaan niin korkeat hinnat kuin kehtaa ja varmasti joku hyppää kyytiin. Ei voi riitauttaa kun hinnat kyllä oli ennaltanähtävissä.
Todellakin on. Ei taksitolpassa ole mitään järkeä, ellet satu olemaan vieressä ja se on aika harvoin.Onko aika ajamassa taksitopan ohi? Kaikki tilaisi applikaatiolla taksinsa ja saavat infon, kun kyyti sovitussa paikkaa. Miksi seistä tolpalla odottamassa tuulessa ja tuiskussa?
Todellakin on. Ei taksitolpassa ole mitään järkeä, ellet satu olemaan vieressä ja se on aika harvoin.
Paikallaan seisova taksi on turha. Se aiheuttaa kuskille kuluja ja muille ruuhkaa. Eikö yksi uudistuksista ole se, että kuskit saavat ajaa silloin kun haluavat, minkä luulisi vähentävän tyhjäkäyntiä melkoisesti.
Olisi kuitenkin naiivia ajatella, ettei implementoinnin laatu olisi tässä myös hyvin keskeinen tekijä. Tiettyjä merkkejä on ilmassa, että tämä tullaan nyt toteuttamaan niin että säätely ja valvonta viedään aivan liian minimiin, mutta saammepa nähdä.
...
Taksin käyttö on luonteeltaan sellainen asia, että nuo ovat hyvin merkittäviä tekijöitä - myöskään matkat eivät suinkaan aina ole etukäteen suunniteltuja vaan usein enemmän ex tempore luonteisia. Tulevaisuuden tilanne tulee olemaan se, että niin se luotettavuus, hinnat kuin laatukin tulevat vaihtelemaan erittäin paljon ja se kyllä sisältää myös merkittäviä epäkohtia satunnaisille ja epäinformoiduille asiakkaille.
Paikallaan seisova taksi on turha. Se aiheuttaa kuskille kuluja ja muille ruuhkaa. Eikö yksi uudistuksista ole se, että kuskit saavat ajaa silloin kun haluavat, minkä luulisi vähentävän tyhjäkäyntiä melkoisesti.
Ei niitä Ubereitakaan riitä jatkossakaan kaikille halukkaille, kun tulee ns. kysyntäpiikki ja se tulee melko nopeasti hieman syrjempiin osoitteisiin, alkaen ihan Stadin eteläisimmistä kaupunginosista - miksi ajaa tyhjänä vaikkapa Ullanlinnaan, kun jo ytimessä on keikkaa. Mielenkiintoista nähdä, mikä on Uberin hintataso heinäkuussa, kun pitää olla taksi- ja taksinkuljettajan ajolupa, ammattiajovakuutukset, sekä maksaa verot, ml. alv 10 %:a toiminnasta. Uber vie kuitenkin heti päältä 20 %:a "välityspalkkiota". Veikkaan, että hinnan pitää olla sama tai enemmän kuin ns. taksien taksat nyt, muuten homma ei vaan kannata.
Tietenkin tuossa on se merkitys että ajaako autolla "kaikki vuorolaiset" Uberilla vai itse enemmän satunnaisesti. Varsinkin jos hoitaa "hiljaiset hetket" uberilla ja muuten ottaa vaikka taksitolpalta tai tilausajona niin ei se juurikaan kalliimpi olis kun tilauskeskus. Kuitenkin vain ehkä puolet ajoista tulisi tuon sovelluksen kautta. Riippuu ihan tapauskohtaisesti että viekö vai tuoko se leipää kuskille. Kymmenien tuhansien kuukausiliikevaihdolla kyllä, mutta satunnaisemmasta ei. Ei ne välityskeskukset ja kaikki laitteet autossa nekään ilmaisia ole.
Sitäpaitsi ei se uber noita taida jatkossakaan maksaa yrittäjä itse on velvollinen hoitamaan nuo velvollisuudet.
Nyt tuli taksitolpalta kova ennustus. Näyttää jonkun arvion mukaan firman arvo olevan 72 miljardia. Toki se on 10% applen vastaavasta, mutta aivan perkeleesti ja silti kolme kertaa enemmän kuin koneen arvo. Kyllä ne rahoitusta saa ihan kivasti..
Uber menee todennäköisemmin konkurssiin, kun on pystyssä 10 v:n kuluttua, ei yhtään voitollista tilikautta, tappiot pahimmillaan 1,5 miljardia kvartaalissa, jatkuvasti haalitaan rahoitusta ja listautuminen siirtyy. Ei se sinänsä mikään uutinen olisi, kehittivät hienon sovelluksen, joka on helppo kopioida (on jo kopioitu), mutta velkaa on ihan liikaa, eikä sitten mitään muuta taseessa olekaan.
....
Nyt tuli taksitolpalta kova ennustus. Näyttää jonkun arvion mukaan firman arvo olevan 72 miljardia. Toki se on 10% applen vastaavasta, mutta aivan perkeleesti ja silti kolme kertaa enemmän kuin koneen arvo. Kyllä ne rahoitusta saa ihan kivasti.
Mitä tulee tuohon taksikeskuksen alla ajeluun, niin sehän ei ole ihan yksiselitteistä. En tiedä sanooko uusi laki siitä jotain ja tarviiko edes, mutta jos kuskit ovat yrittäjiä ja jonkun yhdistyksen alla sopivat hinnat ja muut, niin haiseehan tuo kartellilta.
Ja loppuun vielä ylistys havainnollesi siitä, että minä olen vihreä ja vasemmistoon kallellaan, kun kannatan alustataloutta. No, en oikeastaan kannata, elän sen kanssa kun se on yksi juttu mikä nyt sattuu menestymään. Ihan hyvä niille. Kannatan kaikkia uusia juttuja vaikka ne kaatuisi.
En oikein näe mitä hyvää kokonaisuuden kannalta alustatalous tuo, vie duunarilta työsuhdeturvan, rapauttaa hyvinvointivaltion rahoituspohjaa, jne. Kuinka moni palstalaisista haluaisi elättää itsensä/perheensä vaikkapa Uberin tai Voltin kautta.
En oikein näe mitä hyvää kokonaisuuden kannalta alustatalous tuo, vie duunarilta työsuhdeturvan, rapauttaa hyvinvointivaltion rahoituspohjaa, jne. Kuinka moni palstalaisista haluaisi elättää itsensä/perheensä vaikkapa Uberin tai Voltin kautta.
Alustataloushan heijastelee koko työkulttuurin muutosta. Tulevaisuudessa todennäköisesti erittäin monen toimeentulo koostuu erilaisista pienemmistä tulonlähteistä, eikä niinkään 100% tehtävästä päätyöstä.
Suurin ongelmahan alustatalouden osalta on se, että lainsäädäntö muuttuu aivan liian hitaasti ympäröivän maailman muutoksiin verrattuna ja lait/verotuskäytännöt laahaavat pahasti perässä.
Isoiten myös kehitystä taitaa haitata se että taksialalla on melkeinpä kartelli joka alueella eikä tuota mobilisoitumista juurikaan ole näkyvissä. Taitaa valopilkku olla ainoa joka kattaa isompia alueita ja siihen ei sitten pääse kun ne tietyn alueen aluetoimistot ym. taksiliiton alaiset. "suomen Uber" puuttuu tällähetkellä. Itseä kiinostaisi lähteä ajamaan taksia mutta en välttämättä haluaisi esimerkiksi JYTAKSIn alla ajellahän. Välttämättä haluaisi toimia itse välityskeskuksena ainakaan kokoajan. Tietenkin pitkälle jo pääsee jos pystyy noita keskuksia halvemmalla ajamaan ja vähän erottumaan brändiltä ja sitten saa vielä useamman satasen mainosrahaa kuusta mitä säästyy kun ei noihin kuulu.
Pk-seudulla on jo nyt Lähitaksilla, Taksi Helsingillä, Cabonlinella, Menevällä sekä Kajonilla omat tilaus-apit eli kaikilla isoilla toimijoilla. 1.7 jälkeen niihin tulee maksumahdollisuus, kuitin lähetys sähköisesti, yms. Nyt se ei ole ollut mahdollista (kuluttaja-asiakkaille) vallitsevan lain (taksa-asetuksen) takia,
Pk-seudulla on jo nyt Lähitaksilla, Taksi Helsingillä, Cabonlinella, Menevällä sekä Kajonilla omat tilaus-apit eli kaikilla isoilla toimijoilla. 1.7 jälkeen niihin tulee maksumahdollisuus, kuitin lähetys sähköisesti, yms. Nyt se ei ole ollut mahdollista (kuluttaja-asiakkaille) vallitsevan lain (taksa-asetuksen) takia
Onhan Valopilkulla varmaan joku 70 - 80 %:n peitto Suomessa, jos on kyllä myynnissä ollut jo tovin, kun on Taksiliiton omistama ja liitto (VP) ei 1.7 jälkeen voi - monista eri syistä - hallinnoida valtakunnallista sovellusta tai ainakin se on pirun hankalaa.